Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.). |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Juniormedlem
Medlem siden: May 2013
![]() |
ME og lavkarboKlarte ikkje finne noko tråd om dette som var mindre enn 5 år gammel, så starter ein ny.... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ME og lavkarboHei!
Når jeg er i god form spiser jeg stort sett enkel mat med rent kjøtt, grønnsaker, meieriprodukter, kokos, nøtter, egg. Lager gjerne store middagsgryteretter så jeg har flere porsjoner og dermed ikke trenger å lage mat så ofte. I sykere perioder hvor sanse-sensitiviteten er høy (når både lukt og smak blir utmattelses-triggere, sånn i tillegg til at energien i utgangspunktet er lav) så blir det gjerne dårligere/ekstra-lettvinte løsninger i form av proteinbarer, smoothies, nøtter, take-away uten brød/pommesfrites. Mitt kosthold er 100% kornfritt, siden det er det jeg reagerer verst på, men jeg drikker lettbrus og bruker kunstig søtning her og der, da jeg etter langtidseksperimentering har kommet frem til at det er noe som ikke påvirker formen (eller vekten) min. Så - kort oppsummering: Noen typer mat kan gjøre mange sykere/slappere, og det er lurt å kutte den ut. Hva som fungerer best for en kropp er det lettest å finne ut av ved å spørre/teste akkurat den kroppen. ![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Sv: ME og lavkarboMinsten min har ME, ganske kraftig (har vært hjemme nå i nesten fire år og mer eller mindre fanget her i huset siden han ikke klarer noe som helst)
![]() |
![]() |
#4 |
Juniormedlem
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: ME og lavkarboTusen takk for gode og fornuftige svar, begge to! :-) Sjølv om eg ikkje unner nokon denne sjukdommen, så er det godt å høyre frå/om andre i samme båt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent
![]() |
![]() |
#5 |
Juniormedlem
Medlem siden: Oct 2014
![]() |
Sv: ME og lavkarboHei! Sist redigert av whiteandnerdy : 07-01-16 kl 17:51. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Sånn ca Lindberg!
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2011
Sv: ME og lavkarboDu trenger egentlig ikke følge noen spesiell retning. Bestem deg for et karbohydratnivå du kan trives med og prøv å holde deg der. 30g høres helt greit ut. Jeg prøver å holde meg mellom 30 og 50, har lest meg opp på mange forskjellige retninger og funnet en passelig middelvei som passer meg. Og det funker.. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg
![]() |
![]() |
#7 |
Juniormedlem
![]() |
Sv: ME og lavkarboTusen takk for svar! Fant en til tråd om dette temaet. Flere som skriver de ligger på rundt 30-50 så da tror jeg at jeg starter med det! Men huff, må si jeg gruer meg litt til å starte med det her skikkelig! Leser at man ofte blir dårlig i starten, men gjelder dette uansett, om du er i ketolyse eller om du har litt mer karbohydrater? Det blir vel en innstilling for kroppen uansett sikkert pgra hormonstabiliseringa? Jeg har ikke lyst til å bli sengeliggende |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Sv: ME og lavkarbo
Om du går fra skikkelig høykarbokosthold og rett over til nærmest 0-karbo så er sjansen stor for at du går på en smell ja. Men du kan jo ta det litt gradvis? Regn med at du blir litt svimmel og kraftløs og får litt hodepine, men sengeliggende blir du neppe.
![]() |
![]() |
#9 |
Juniormedlem
![]() |
Sv: ME og lavkarbo
Nei jeg har vel egentlig levd ganske lenge uten altfor mye karbohydrater.. I sommer tok jeg matintoleranse test og slo ut på potet, mais, gluten, melk blant anna så det har vært mye hjemmelaget mat med søtpotet feks istedenfor.. Har spist litt sukker i helgene da men ellers prøvd å holde meg unna dette også. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? | hermanlizm | Spørsmål og svar | 11 | 24-02-11 16:55 |
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? | Jolly | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 8 | 03-02-11 21:05 |