Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Proteinproblemer

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-10, 19:05   #1
sudine
Juniormedlem
 
sudine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 13
sudine er på en erverdig vei

Proteinproblemer

Hei, alle!

Sliter med å finne ut av hvor mye proteiner jeg skal ha. 1 g pr kg ønsket kroppsvekt er ikke så mye, spesielt ikke hvis man spiser mye kjøtt?

I Skaldeman 50+ spiser man jo nesten bare kjøtt, og hvordan er det da mulig å holde proteinnivået så langt nede?

Et lite regnestykke:

Frokost: 1 egg, 100 g bacon- 27 g proteiner
Lunsj: 1 nakkekotelett - minst 25 g proteiner
Middag: 2 nakkekoteletter m saus - minst 60 g proteiner

Dette gir et daglig inntak på minst 112 g proteiner, og 112 kg er ikke min ønskede kroppsvekt... Er jeg helt på viddene?

__________________


sudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:49   #2
Gwen
Medlem
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 397
Gwen er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

Jeg dytter opp denne, for dette lurer jeg også litt på

__________________


Gwen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Ketolyse - usikker Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 10:12   #3
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Proteinproblemer

Kommer an på aktivitsnivået også. Har lest et sted at om man trener en del så kan man gå opp til ca 1.5 og om du svært aktiv opp til 2. Jeg ganger med 1.5 siden jeg trener fem ganger i uken, og jeg har store problemer med å faktisk få i meg nok proteiner enkelte dager.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 20:19   #4
Gwen
Medlem
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 397
Gwen er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

Men kan dette være riktig??

Jeg har i dag spist 95g bacon, 2 egg, en salat m bla 50g kylling og litt ost oppi.

Og jeg er oppe i 63g proteiner.
Min ønsket vekt er 60-65 kg.

Men jeg er sulten nå og hadde tenkt å lage meg npe godt, men nå tør jeg jo ikke det Er jo proteiner i ALT...

Hva med de som spiser 3 egg til frokost m bacon, spiser en kyllinfilet/kjøttstykke på 100g, litt ost og grønnsaker.
Da blir jo proteinene oppe i over 100g....
Dette er ikke uvanlig for en lavkarber - og de fleste her inne ønsker å veie et sted mellom 60 -70 kg.

Hva spiser dere da???

Dette høres helt sprøtt ut....

Men for all del, det er sikkert riktig. Men like sprøtt fordet

__________________


Gwen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Ketolyse - usikker Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 20:58   #5
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Proteinproblemer

Vel, jeg kan jo ha i meg bortimot 170 gram proteiner uten at det gjør noe, jeg trener mye og veier mer enn deg, men ja, forstår det er vanskelig. Allikevel, så nøye tror jeg ikke det er altså, bedre med for mye proteiner enn for lite. Tenk heller slik at du ikke skal ha mer enn rundt 30 gram proteiner pr måltid (pr time), siden kroppen ikke klarer å ta opp alt hvis det blir mer enn det. Tror det viktigere egentlig. Allikevel, jeg kan godt spise 50 gram proteiner en lørdag til et måltid, en gang i blant går det fint.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 21:05   #6
Gwen
Medlem
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 397
Gwen er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

Ok, satser på å holde proteinene midt på treet, karboene lavt og fettet høyt.

Takk for svar

__________________


Gwen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Ketolyse - usikker Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 21:06   #7
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Proteinproblemer

Jepp, det høres ut som en god plan.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 22:35   #8
Smakfull
Medlem
 
Smakfull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 196
Smakfull er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

Man skal vel ta utgangspunkt i det man veier nå, ikke det man ønsker å veie? Har prøvd å lest litt på nett over langtidsvirkende bivirkninger på grunn av høyt inntak av proteiner, har sett at på Grønland eter de mye proteiner, men de har visstnok også høyest forekomst av benskjørhet i verden (jeg har ingen kilder på dette, så vet overhodet ikke om det er sant).

Men det skal være ganske trygt å kunne spise opptil 2 g proteiner/kg kroppsvekt om dagen. Og så har jeg lest at kroppen kun klarer å ta opp 30-40 g proteiner i timen, så er viktig å spre disse utover dagen..

Dette er helt sikkert ikke helt korrekt, men er det jeg prøver å følge. Det står mye forskjellig om proteiner på nettet.

__________________
Det er i motbakke det går oppover.
Smakfull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 04:32   #9
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Proteinproblemer

Riktig som folk sier, det viktigste er å ha en solid proteinkilde til hvert måltid (og kanskje litt nøtter ol. innimellom).

Hvor får du dette med "ønsket vekt" fra? Gjeldende rettninglinjer er 1,5-2g protein per kilo mager kroppsvekt. Å finne ut dette krever fettprosentmåling, så de aller fleste går bare for 1,5-2g per kg totalt kroppsvekt.

Ikke tenk på å få for mye, det klarer du ikke med mindre du lever utelukkende på magert kjøtt. Pass på å få i deg nok, alt over det kroppen trenger brukes som energi og med mindre du allerede har store nyreproblemer har kroppen ingen problemer med å takle 2-3g protein per kg kroppsvekt.

I tillegg bruker kroppen 1/4 av proteinets energi bare på å bryte det ned. Altså, 100g protein inneholder 400kcal, men kroppen bruker 100kcal på å behandle det. Gratis minuskalorier!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:27   #10
sudine
Juniormedlem
 
sudine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 13
sudine er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

For det første: 1,5-2g pr kg mager kroppsvekt er ikke det samme som 1,5-2g pr kg kroppvekt, selv om man ikke vet sin "magre" kroppsvekt.

For det andre så er ikke kcal så veldig viktig for ketolyse eller Skaldeman, ihvertfall ikke før det begynner å stramme seg til.

Siterer Skaldeman (Spis deg ned i vekt): La oss si at du sikter på å veie 80 kg når vektreduksjonen er over. Da trenger du omtrent 80 g proteiner og minst like mye fett.

Har lest "ønsket" kroppsvekt flere steder, men det var der jeg fant det nå i farten

__________________


sudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 11:45   #11
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Proteinproblemer

Opprinnelig lagt inn av sudine, her.

For det første: 1,5-2g pr kg mager kroppsvekt er ikke det samme som 1,5-2g pr kg kroppvekt, selv om man ikke vet sin "magre" kroppsvekt.

For det andre så er ikke kcal så veldig viktig for ketolyse eller Skaldeman, ihvertfall ikke før det begynner å stramme seg til.

Siterer Skaldeman (Spis deg ned i vekt): La oss si at du sikter på å veie 80 kg når vektreduksjonen er over. Da trenger du omtrent 80 g proteiner og minst like mye fett.

Har lest "ønsket" kroppsvekt flere steder, men det var der jeg fant det nå i farten

Sant nok at kroppsvekt og mager kroppsvekt ikke er nøyaktig det samme for mange. Poenget var at det anbefalte tallet gjelder mager kroppsvekt, men at å regne total kroppsvekt absolutt ikke er noen ulempe. All skremselspropagandaen rundt proteiner og nyreskade er tøv, har sett totalt ett forsøk som viste en sammenheng her og det var i labrotter som fikk en diett tilsvarende 10g protein per kg kroppsvekt. Dette er så godt som umulig for oss å oppnå, og ville for meg blitt en diett med 830g proteiner, altså 3320kcal fra magert kjøtt alene.

"Ønsket vekt" er kanskje ikke et dumt mål da det for de ekstra store antagelig er nærmere den magre kroppsvekta enn totalvekta. Reffererte til hva Olympiatoppen opererer med, da selv de mest febrilske høykarberne stort sett bøyer seg for råd fra Olympatoppen. :P

Edit: Er klar over at kalorier ikke har stort å si så fremt man undertrykker insulinproduksjonen, men litt ekstra fakta har aldri skadet noen.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 16:42   #12
sudine
Juniormedlem
 
sudine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 13
sudine er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

Ville bare oppklare en liten ting: Det er ikke nyrene mine jeg bekymrer meg for, det er overskuddsproteinene som blir omdannet til sukker

__________________


sudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 17:04   #13
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Proteinproblemer

Overskuddsproteiner omdannes ikke til sukker med mindre det er behov for dette. Det er noen veldig, veldig få celler i hjernen som trenger glukose (sukker) og dette behovet sies å være rundt 15g per dag. Spiser du 0 karbo omdanner leveren kun nok protein til glukose til å dekke dette behovet. =)

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 11:36   #14
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Proteinproblemer

Skaldeman sier vel at man skal få i seg mer FETT enn summen av protein og karbo? Jeg passer på dette jeg, mest fett og minst karbo, så regner jeg liksom ikke så mye på proteinene. Det er riktig som Plastbox sier, enkelte proteiner kan bare omdannes til glukose hvis det er for lite fett i maten.

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 18:37   #15
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Overskuddsproteiner omdannes ikke til sukker

Slik jeg forstår dette, så kan kroppen omdanne aminosyrer til enten sukker eller til fett, alt ettersom hvilken aminosyre det er.
Det er mer energikrevende og omdanne aminosyrer (nedbrutte proteiner) til fette enn til sukker(glukose).

Her googlet jeg , og fant en side hvor dette stod:
http://www.treningsforum.no/forum/in...c=23017.0;wap2

1. Stemmer det at alle proteiner kan omdannes til glukose?
Jeg mener å ha lest at dette kun gjelder glutamin og alanin?
Hvor stor prosentandel (omtrent) utgjør disse to aminosyrene av proteinet i de vanligste kildene for en bygger?

2. Kan protein i seg selv i det hele tatt omdannes til fett?

Hva heter i så fall den prosessen?


Svar:

1. Spesielt i en sultsituasjon mobiliserer kroppen mye aminosyrer fra muskulatur for omdannelse til glukose.

30% av aminosyrene som skilles ut fra muskelceller til blodbanen er alanin, 30% er glutamin og 40% er andre aminosyer.
Dette er en mye høyere andel alanin og glutamin enn aminosyrefordelingen i muskulatur skulle tilsi, men muskelcellene kan selv omdanne andre aminosyrer til glutamin og spesielt til alanin. Kroppen "foretrekker" alanin og glutamin når det gjelder omdannelse til glukose, men kan også omdanne andre aminosyrer til glukose via andre (og ofte mer energikrevende) prosesser.

2. De fleste aminosyrer (med unntak av BCAA) kan omdannes til fett ved først å omdannes til pyruvat (endeprodukt i glykolysen), og deretter til acetyl-CoA, som er byggesteinen i fettsyresyntese.

Noen aminosyrer kan også gå inn direkte i Krebs syklus og omdannes til acetyl-CoA denne veien.
Dette er uansett veldig energikrevende prosesser.

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 09:44   #16
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Proteinproblemer

" kroppen kun klarer å ta opp 30-40 g proteiner i timen", og så? Det betyr ikke at man ikke kan spise mer til et måltid. Protein tar tid å fordøye. 30 gram protein til et måltid er ikke mye mat.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no