Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Turids nøttebrød - med bilder

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-11, 13:22   #1
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Turids nøttebrød - med bilder

I helgen lagde jeg Turids nøttebrød, det smaker fortsatt fantastisk Bilder finner du her!
Ingredienser:
360 gr mandler
200 gr valnøtter (jeg brukte 250 gr)
100 gr paranøtter (jeg brukte 50 gr hasselnøtter)
60 gr linfrø
200 gr smør
12 egg
3 tskj bakepulver
sesamfrø eller solsikkekjerner (jeg brukte sistnevnte)
Fremgangsmåte:
Skru ovnen på 180 grader. Mandlene og nøttene finmales, jeg hakket det opp så passe med kjøkkenmaskin. Smelt smøret. Bland alle ingrediensene i en bolle. Fordel røren jevnt på et smurt stekebrett. Dryss sesamfrø eller solsikkekjerner over.
Stekes i ovnen ca 15 minutter. Jeg lot det steke i 25 minutter, men hadde også i litt lite bakepulver. Del opp i ruter. jeg delte opp i store frysestykker. Brødet blir perfekt tykt om du deler det på langs, og smaker kjempegodt med alle slags typer ost, bare kreativiteten hindrer

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 14:59   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Turids nøttebrød - med bilder


…og da benytter jeg anledningen til å reklamere for Den store brød-lenke-tråden hvor jeg nå også har lagt inn link til denne oppskriften

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:59   #3
Kaffe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Kaffe er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Nå har jeg prøvd mange forskjellige brød, uten hell for min gane.
Disse synes jeg har hatt for mye egg i smak og konsistens.

Dette brødet derimot. Helt fantastisk! Ingen bismak, bare god nøttesmak!

Bakte en langpanne etter oppskrift hvor jeg frøys ned 5 deler, man får altså mye brød også.

Regnet også på karboinnhold for min egen del da jeg går på Atkins og må holde denne ganske strikt. Nøtter innholder nesten likt nivå på karbohydrater og fiber. Når jeg fant mengden karbo og trekte fra fiber, kom jeg faktisk på minus karbo sider! Altså mindre karbo enn fiber og et perfekt brød for de som går på Atkins. Er litt usikker i hvordan de andre metodene fungerer.

Takk for en fantastisk oppskrift!

Kaffe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:29   #4
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av Kaffe, her.

Nå har jeg prøvd mange forskjellige brød, uten hell for min gane.
Disse synes jeg har hatt for mye egg i smak og konsistens.

Dette brødet derimot. Helt fantastisk! Ingen bismak, bare god nøttesmak!

Bakte en langpanne etter oppskrift hvor jeg frøys ned 5 deler, man får altså mye brød også.

Regnet også på karboinnhold for min egen del da jeg går på Atkins og må holde denne ganske strikt. Nøtter innholder nesten likt nivå på karbohydrater og fiber. Når jeg fant mengden karbo og trekte fra fiber, kom jeg faktisk på minus karbo sider! Altså mindre karbo enn fiber og et perfekt brød for de som går på Atkins. Er litt usikker i hvordan de andre metodene fungerer.

Takk for en fantastisk oppskrift!

Bare hyggelig! Jeg syns også dette smaker kjempegodt, og jeg er selv ganske kresen på brød. Så flott at det er lite karber da, har jo ikke regnet ut det selv

Har også fryst mye og det holder kjempelenge. Brødet smaker like godt etter at det har vært fryst, smaker godt og ferskt, også tiner det kjempefort!

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 20:23   #5
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Har akkurat laget dette brødet, og det var KNALLGODT! Nå angrer jeg nesten på at jeg prøvde dette, for dette blir vanskelig å ikke spise for mye av..... Selv med 12 egg i oppskriften, så smaker det slett ikke sånn svampete egg, som mye annen bakst gjør. Dette var nammenam .

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 20:32   #6
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Jeg har brukt 460 g mandler og 200 g valnøttkjerner, hadde ikke paranøtter.
Så med den kombinasjonen har jeg regnet ut energifordeling på diett.no og fikk hele brødet til å komme på 7065 kalorier og

fett 84 %
protein 13 %
karbohydrater 3 %.

Jeg synes det ser bra ut. Skal spises med meierismør og ost, og med makrell i tomat! Den fra Stabburet som er lav på karbo. Tjobing!!

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 20:34   #7
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av solihjerte, her.


Jeg synes det ser bra ut. Skal spises med meierismør og ost, og med makrell i tomat! Den fra Stabburet som er lav på karbo. Tjobing!!

mmm, nomnom!!

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:18   #8
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Mitt står i ovnen akkurat nå. Jeg tok det jeg hadde av mandler, hasselnøtter, valnøtter til en salig blanding. Gleder meg til å smake med smør og hvitost.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 00:03   #9
Kaffe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Kaffe er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Tok opp fryst brød i går, og det stemmer, smakte ikke forskjell!
Ble fantastisk godt med brie..

Var mye fine oppskrifter på bloggen til Ingrid også. Gå innom å sjekk!
Når man finner en oppskrift som faller skikkelig i smak, så kan det være lurt å prøve flere oppskrifter fra samme person

__________________
Mann, Nord-Norge
Startvekt: 135kg
Nå: 120kg
Vektforandring hittil: -15kg
Mål: 90kg (tilsvarende en BMI på 24).
Kaffe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 06:35   #10
Gullfisken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 10
Gullfisken er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Dette så veldig godt ut. Funker det å la en viss mengde av nøttene være grovhakket, eller blir det feil med tanke på konsistensen på brødet?

Gullfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 08:41   #11
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av Gullfisken, her.

Dette så veldig godt ut. Funker det å la en viss mengde av nøttene være grovhakket, eller blir det feil med tanke på konsistensen på brødet?

Jeg har ikke skikkelig hakker, så mine nøtter er alltid grovhakket Selv om det kanskje ikke er sånn oppskriften skal være...

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:00   #12
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Jeg hadde nøttene i blender, så de ble nesten som mel, tenkte at neste gang skulle jeg prøve å få de litt mindre hakket. Sikkert godt å ha litt tyggemotstand .

Jeg har fryst ned i porsjonsposer, slik at jeg ikke skal spise for mye av det. Men etter ett år på LCHF, er dette første gangen jeg spiser brød. Har prøvd lapper o.l men synes det meste smaker svamp. Men dette var snadder!

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:11   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av Kaffe, her.


Regnet også på karboinnhold for min egen del da jeg går på Atkins og må holde denne ganske strikt. Nøtter innholder nesten likt nivå på karbohydrater og fiber. Når jeg fant mengden karbo og trekte fra fiber, kom jeg faktisk på minus karbo sider! Altså mindre karbo enn fiber og et perfekt brød for de som går på Atkins. Er litt usikker i hvordan de andre metodene fungerer.

Takk for en fantastisk oppskrift!

Ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men på norske varer er fiber trukket fra og nøtter har en del karber
Mener å huske at nøtter er fra 18 til 4 karber pr 100, eller noe slikt.

Så, på norske varer må du regne det antall karber som er oppgitt, kostfiber er trukket fra

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 17:52   #14
Gullfisken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 10
Gullfisken er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Da skal jeg teste ut med noen litt grovhakkede nøtter. Jeg er helt fersk på lavkarbo, og jeg kjenner jeg savner det å kunne lage i stand et måltid litt kjapt. Uten å koke egg, hakke salat, avokado og sånt styr.

Gullfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 19:52   #15
Kaffe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Kaffe er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men på norske varer er fiber trukket fra og nøtter har en del karber
Mener å huske at nøtter er fra 18 til 4 karber pr 100, eller noe slikt.

Så, på norske varer må du regne det antall karber som er oppgitt, kostfiber er trukket fra

Det kommer veldig ann på hvilken produsent du kjøper fra. Jeg kjøper de som er produsert for Rema 1000, de spesifiserer karb og kostfiber. Da er det kostfiber ikke trukket fra..

__________________
Mann, Nord-Norge
Startvekt: 135kg
Nå: 120kg
Vektforandring hittil: -15kg
Mål: 90kg (tilsvarende en BMI på 24).
Kaffe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 20:09   #16
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av Kaffe, her.

Det kommer veldig ann på hvilken produsent du kjøper fra. Jeg kjøper de som er produsert for Rema 1000, de spesifiserer karb og kostfiber. Da er det kostfiber ikke trukket fra..

Er ikke sikker på at det er riktig altså, her i fedrelandet SKAL kostfiber være trukket fra. Litt synd om du "lurer" deg selv og ligger mye høyere på karber enn hva du tror
Hvordan kommer "dine" varer (nøtter) ut på karber i forhold til nøtter fra Lille Nøttefabrikken feks?
Eller på matvareguiden?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 21:10   #17
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Selv om det er spesifisert kostfiber på pakken betyr det IKKE at fiber ikke er fratrukket. Det viser mengden fiber desverre. Så du må nok telle ja

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/

Sist redigert av Nannah : 20-05-11 kl 22:04.
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:34   #18
Gullfisken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 10
Gullfisken er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Hvordan skal konsistensen på deigen/røra være for man putter den i ovnen? Syns min ble veldig "rørete". Er det riktig? Burde kanskje tilsette mer nøtter...

Gullfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:55   #19
SusanG
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 65
SusanG er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Lagde dette i dag og det ble utrolig godt! Det beste lavkarbobrødet jeg har bakt. Jeg hadde bare 8 store egg, så mitt har lett for å smuldre opp. 9 store egg tror jeg hadde vært akkurat passelig!

Skorpen var sprø når det var nystekt og det var utrolig godt med hvitost på! ANBEFALES

Tusen takk for att du deler Ingrid!

__________________



Ole Brumm, Om ikke å gi opp:
Hvis hyssingen ryker, prøv en ny
SusanG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med innslag av supermat og rawfood Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:37   #20
Gullfisken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 10
Gullfisken er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Da er mitt ferdig også. Litt skeptisk (det må jeg ærlig innrømme) satte jeg tennene i brødet, og jeg må si jeg ble positivt overrasket.
Dette er absolutt noe jeg kan leve med framover!

Gullfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 11:15   #21
Kaffe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Kaffe er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Da beklager jeg virkelig for feilinformasjon. Det var absolutt ikke meningen
Er fortsatt lite karb i brøded, så dette kan man leve med

__________________
Mann, Nord-Norge
Startvekt: 135kg
Nå: 120kg
Vektforandring hittil: -15kg
Mål: 90kg (tilsvarende en BMI på 24).
Kaffe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 02:04   #22
carfro
Juniormedlem
 
carfro sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 17
carfro er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av |Ingrrid, her.

I helgen lagde jeg Turids nøttebrød, det smaker fortsatt fantastisk Bilder finner du her!
Ingredienser:
360 gr mandler
200 gr valnøtter (jeg brukte 250 gr)
100 gr paranøtter (jeg brukte 50 gr hasselnøtter)
60 gr linfrø
200 gr smør
12 egg
3 tskj bakepulver
sesamfrø eller solsikkekjerner (jeg brukte sistnevnte)
Fremgangsmåte:
Skru ovnen på 180 grader. Mandlene og nøttene finmales, jeg hakket det opp så passe med kjøkkenmaskin. Smelt smøret. Bland alle ingrediensene i en bolle. Fordel røren jevnt på et smurt stekebrett. Dryss sesamfrø eller solsikkekjerner over.
Stekes i ovnen ca 15 minutter. Jeg lot det steke i 25 minutter, men hadde også i litt lite bakepulver. Del opp i ruter. jeg delte opp i store frysestykker. Brødet blir perfekt tykt om du deler det på langs, og smaker kjempegodt med alle slags typer ost, bare kreativiteten hindrer


Hvor mye karbohydrater er det ca i dette brødet?

__________________
carfro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF ammende Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 21:50   #23
Silversun
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 76
Silversun er på en erverdig vei

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av carfro, her.

Hvor mye karbohydrater er det ca i dette brødet?

Jeg la inn matvarene på diett.no, og ifølge denne siden inneholder hele brødet ca 48 gram karbohydrater

__________________
Silversun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 20:10   #24
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Turids nøttebrød - med bilder

Opprinnelig lagt inn av Gullfisken, her.

Da er mitt ferdig også. Litt skeptisk (det må jeg ærlig innrømme) satte jeg tennene i brødet, og jeg må si jeg ble positivt overrasket.
Dette er absolutt noe jeg kan leve med framover!

Så bra! Er utrolig hvor mektig det blir, holder lenge gjør det også! Veldig fint å fryse

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nøttebrød Lavkarbo Gerd Bakst 25 27-01-11 15:14
Nøttebrød Augustbruden Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 27-01-11 14:07
Nøttebrød? ikita Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 17-01-10 15:28
Nøttebrød HIS Ketolysekuren 1 13-07-08 13:03
Nøttebrød og OE-brød HIS Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 10-06-08 22:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no