Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Erstatning for kruskakli?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-10, 17:57   #1
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Erstatning for kruskakli?

I oppskriften på proteinbrød skal det være kruskakli, men kan ikke bruke det pga cøliaki. Noen som har forslag til erstatning? Skal være 60 g til 1 brød.
Tenker på for å få det til å holde sammen...

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 18:17   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: erstatning for kruskakli?

Man kan bruke fibrex, det er fra sukkerrør (5 k per 100 gram). Dessverre har jeg ikke sett dette i Norge, bare Sverige (om du bor i harry-handel-avstand).

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 20:56   #3
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: erstatning for kruskakli?

Takk skal du ha, da skal jeg sjekke neste gang jeg skal til sverige
Noen andre forslag så lenge? Kan jeg bruke mer av eks solsikkefrø og linfrø og tilsette eks fiberhusk?

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 21:00   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: erstatning for kruskakli?

Det går helt sikkert helt glimrende

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:06   #5
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for kruskakli?

Da skal jeg prøve det Men ang fibrex, brukes det i samme mengde som kruskakli?

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:08   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for kruskakli?

Ta i en sånn passe dæsj Når jeg baker brød så har jeg i litt av ditt og litt av datt avhengig av hva jeg har i skapet. Det er ikke så nøye på milimetermålet, brødene blir gode for det

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:11   #7
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for kruskakli?

Kan kanskje også bruke havrekli om du kan få tak i glutenfri havrekli. Vet at man får glutenfrimerkete havregryn men er ikke sikker når det gjelder havrekli. Er også litt mere karber i tror jeg.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:17   #8
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for kruskakli?

Takk for tips, skal sjekke innhold av karbo Noen som har erfaring med å bruke soyaflak i brød? Så de bare hadde 4 karber pr 100 g, men har aldri brukt det før.

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 02:27   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for kruskakli?

Vær litt forsiktig med soya . Havre inneholder i prinsippet ikke gluten, men det blandes med andre kornsorter vanligvis, og kan dermed inneholde gluten likevel. Men det skal finnes havregryn som ikke gjør det, mulig du må på helsekost for å finne. Ellers bør det funke fint med f.eks sesamfrø/linfrø/solsikkerkjerner/gresskarkjerner/malte mandler etc. Men det spørs seff på oppskriften.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 09:29   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for kruskakli?

I Nannahs lyse søndagsbrød bytter jeg ut kli med malte sesamfrø. Går helt fint det, men der skal det bare være 20g!
Kan ikke fordra kli og pleier å bytte det ut uansett, feks med malte linfrø! Går alltid fint!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 23:11   #11
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for kruskakli?

Takk for svar alle sammen, jeg skal prøve meg litt frem Ang soya, så var jeg litt skeptisk, for jeg har lavt stoffskifte og skal derfor være forsiktig med soya. Var hun på helsekosten som kom med forslaget til soyaflokker, men jeg skal prøve å ha i litt mer av de andre ingrediensene + litt nøtter og fiberhusk for å se om det går bra Og prøver fibrex når jeg får vært i sverige...

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 20:38   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: erstatning for kruskakli?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Man kan bruke fibrex, det er fra sukkerrør (5 k per 100 gram). Dessverre har jeg ikke sett dette i Norge, bare Sverige (om du bor i harry-handel-avstand).

Nå har jeg hamstret mange pakker med fibrex... Det MÅ da gå ann å få tak i dette i Norge?? Det er jo skrevet på norsk også på pakken????

Fibrex er ala grovere havregryn....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 16:20   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: erstatning for kruskakli?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nå har jeg hamstret mange pakker med fibrex... Det MÅ da gå ann å få tak i dette i Norge?? Det er jo skrevet på norsk også på pakken????

Fibrex er ala grovere havregryn....

Sendte dem en mail og fikk dette svaret....Jåsspreik spør du meg!!


Sitat:

Hei

Vi er enige i at Fibrex er et bra produkt. I Norge leveres produktet til bakerier, men ikke i forbrukerpakninger til dagligvaren.

En viktig årsak til at Fibrex finnes i butikker i Sverige, er at svensker har en lang tradisjon for baking av brød. Derfor finner du også langt flere typer av sirup i Sverige. Denne sirupen er mer tyntflytende enn den vi selger i Norge, og i Sverige leveres sirup i plastflasker. Fra tid til annen får vi spørsmål fra norske forbrukere som har vært i Sverige, hvorfor vi ikke kan selge sirup på plastflasker i Norge. Men på samme måte som med Fibrex, så har vi i Norge ikke den samme baketradisjon som i Sverige. Derfor er det forskjell på produktutvalget.

I Norge har vi de 3 - 4 siste årene markedsført 1 kgs Syltesukker. Dette er sukker med pektin. Syltesukker er et meget stort produkt i Sverige, Danmark og Finland, men har foreløpig ikke tatt av i Norge. Hvorfor ikke? Vi selger noe, men ikke samme mengde som i våre naboland, tatt i forhold antall innbyggere.
I Sverige er også Gelesukker Multi er populært produkt, men i Norge er det et microprodukt.

Som du sikkert forstår har noen av produktene med tradisjon å gjøre. F.eks. i Finland selges sukker med kanel. Noen forbrukere i Finnmark, som reiser over til Finland for å handle har spurt oss hvorfor vi ikke har dette produktet i Norge.

Vi håper vår lille markedsinformasjon vil gi deg et svar på hvorfor du ikke finner Fibrex i butikkene i Norge.

Mvh
Nordic Sugar
Bibi Løhren

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 16:22   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for kruskakli?

Men nå skal det siea at jeg fant sukkerroefiber i dag på helsekosten og det er akkurat det samme som fibrex og inneholder ca 4 karber pr 100 gram!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:59   #15
kineserbolle
Medlem
 
kineserbolle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 55
kineserbolle er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for kruskakli?

Jeg har erstattet kruskakli med knuste linfrø i alle oppskrifter med dette i og det har smakt helt flott (har ikke hatt kruskakli) det blir mindre karber generelt også da. Har da også hatt litt Fiberhusk i

kineserbolle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 19:59   #16
avamsti
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 1
avamsti er på en erverdig vei

Fibrex :)))

Fibrex & Sukrin kan kjøpes for 30 kr på www.funksjonellmat.no

Hilsen Anette ))))

avamsti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 20:50   #17
RødLinse
Medlem
 
RødLinse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 75
RødLinse er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for kruskakli?

I en oppskrift jeg har sett er kruskakli byttet ut med Fibrex eller fiberhusk. Glutenfri kruskakli eller havrekli finnes ikke Jeg har kjøpt Fibrex i helsekosten. Det er Jonassen og Co i Drammen. Pakken jeg har er på 250gr med lang holdbarhet Allergimat.no har det. Dansukker som lager det, kanskje det finnes i sukkerhyllene

__________________




Svømming 40/180 min
Zumba10/240 min
RødLinse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 22:01   #18
Hilja
Juniormedlem
 
Hilja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 25
Hilja er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for kruskakli?

På spisdegslank.no har jeg brukt å bestille et fiber-mix laget av (kvernet loppefrø og et slaks ingridiens fra bambus). Synes denne miksen fungerer ganske bra til erstatning av kruskakli og til og med mel. Alle brød-produktene på deres webside er laget av den miksen.
Loppefrø gjør jo baksten veldig saftig og deilig, men det blir vell dyrt i lengden hvis man skal ha mye av det.

__________________


Hilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og lavkarbo generelt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kruskakli? Anki1962 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 21-09-09 22:08
Kruskakli TUSS Oppskrifter 1 16-08-09 13:12
Kruskakli mette_moj Ketolysekuren 1 30-07-09 23:34
Kruskakli cilemora Dr Lindbergs 3 17-11-07 00:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no