Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-10-09, 22:21   #1
hønselovisa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 28
hønselovisa er på en erverdig vei

Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Hjelp kan noen hjelpe meg??!

Jeg har fått endrede blodprøveverdier etter jeg startet på ketolyse for 3 uker siden
- For høyt kalium (5.1)
- For lavt natrium
- For mye urinstoff i blodet!
Legen ville jeg skulle slutte!

Finnes det ingen andre løsninger på dette?

hønselovisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt enda Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 22:51   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Helt normalt med litt "rare" verdier til å begynne med!

Spiser du mer melkeprodukter enn før?
Får du i deg nok salt/mineraler?

Urinstoff har blant annet med blodsukker/insulin etc å gjøre. Er du insulinresistent?
Hva viste prøvene før du begynte på ketolyse?
Ble det målt kolesterol?

__________________

Sist redigert av Kitt : 08-10-09 kl 23:01.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 22:54   #3
hønselovisa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 28
hønselovisa er på en erverdig vei

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Jeg hadde litt for mye urinstoff før kuren. Tror det har noe med mengden proteiner man spiser å gjøre.

Kalium og natrium var normalt før kuren så vidt jeg vet.
Akkurat det med kalium skremmer meg for det kan være farlig å ha for høy kalium. Dessuten bør man holde seg unna ganske mye matvarer v for høy kalium..

Får prøve å få tak i legen men bør vel avslutte kuren i mens..

hønselovisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt enda Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 23:01   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Tror ikke du trenger å slutte med kuren akkurat!

Normalverdi for kalium er opp til 5.0
Et engangstilfellet på 5.1 er ikke noe problem!
Ingen fare før man går over 6.5

For lite natrium (salt) kan jo ha med at man mister en del mineraler i starten av kuren. Er derfor det anbefales å drikke Farris/ spise litt salt mat!

Forhøyet urinstoff er helt vanlig og kan feks komme av væsketap!

Er du veldig bekymret (noe jeg ikke ville vært overhodet) kan du sende en pm til Torkil (Andersen, mannen bak Slankmed ketolyse boken)
Han er lege og svarer på sånne ting på pm!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 23:04   #5
hønselovisa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 28
hønselovisa er på en erverdig vei

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Takk for svar
Hvordan PMer jeg han?

hønselovisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt enda Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 23:07   #6
hønselovisa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 28
hønselovisa er på en erverdig vei

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

jeg fant ut av d

hønselovisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt enda Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 23:11   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Husk at det er mange leger som ikke har peil på ketolyse/lavkarbo!
Syns det er trist at han skremte deg sånn!

Håper du får et beroligende svar fra Torkil!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 11:25   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Jeg hadde forhøyet uristoff flere ganger, og legen min sa at jeg måtte slutte å spise rødt kjøtt og at jeg drakk for mye vin At også c-peptid var skyhøyt mente hun at bare var sånn.... Jeg bytta lege og fikk bekreftet, som jeg hadde lest meg til sjøl, at det var insulinresistens og hadde ingenting med hverken rødt kjøtt, alkohol eller andre fantasifostre å gjøre

Så sjekk C-petid også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 16:51   #9
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Spiser man mat med puriner i (f.eks svinekjøtt, bønner/belgfrukter) får man gjerne forhøyet verdi på urinsyre. Har selv urinsyregikt, men spiser likevel de nevnte produktene, og det går bra, uten alvorlige betennelser, sålenge jeg er kjempeflink å drikke vann... "Småvondt" har jeg, åkke som, og har hatt det i flere år, men kan leve med det sålenge jeg ikke blir verre. Og etter tre år med utprøving, så blir jeg ikke det, gitt Har forøvrig gjerne verdier som ligger over 5.1 (fastende), men da har jeg ikke drukket på mange timer, så legen sier det burde være null problem, og at det ligger innenfor, om noe høyt, i normalområdet..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 18:31   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Hei
Jeg limer inn det jeg svarte i en PM.

Hei
STOPP en halv. Grensen for normalt kalium er 5,0, altså kan 5,1 rett og slett være en tilfeldighet. be om ny prøve. For lavt natrium tyder på at du enten ikke får nok salt i maten eller at du får tabletter som er vanndrivende (bla en del blodtrykksmedisin) Ikke noe akutt problem, sjekk på nytt. Små avvik følges, men har ikke noen praktisk betydning.
I starten på ketolysekuren er forskyvninger i saltbalansen normale, dette kompenseres best med ketolysetablettene.
Urinstoff kan være forhøyet ved stort inntak av protein (som på ketolyse) det er ikke farlig. Er det kombinert med forhøyet kreatinin (nyrefunksjon) er saken litt anderledes, da må det følges nøye med sammenlikning av gamle prøver.
Drikk rikelig med vann - det letter nyrenes jobb med b.la. og kvitte seg med urinstoffet.

Vær ikke redd for å kontakte meg igjenn.
Vennlig Hilsen
Torkil

PS Urinstoff og urinsyre er to forskjellige stoffer. Det frifuggel skriver om urinsyre er korrekt, men har altså ikke noe med urinstoff å gjøre.

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 00:14   #11
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Sv: Problemer med blodprøver etter jeg startet på kuren

Du har fått et flott svar over her. Jeg vil bare si at kalium er en av de mest sensitive analysene i forhold til feilkilder preanalytisk. Om de hadde stasen (det stramme båndet på overarmen) på hardt/lenge ved prøvetaking så er det den vanligste årsaken til forhøyet kalium. Om glasset blir stående for lenge før de setter det i sentrifugen så er det også en stor kilde til forhøyede verdier. Om de kløner litt når de stikker slik at stikket ikke er optimalt eller det renner sakte, så har man årsaken der.
Optimalt bør kalium måles i en prøve som er tatt helt uten stase (trykk over
stikkstedet).

En forhøyet kalium er ikke til å kimse av altså, men å basere behandling ut fra kun en prøve er ikke bra. Be om en ny prøve og sørg for at alt ligger til rette for riktig prøvebehandling.

__________________
Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Holde vekt nede etter kuren janne87 Ketolysekuren 3 10-07-09 21:32
Noen som startet ketolyse kuren 20 april? egg&bacon Ketolysekuren 1 09-05-09 02:38
Et par spørsmål fra en som nettopp startet kuren Viduka Ketolysekuren 7 22-02-08 18:32
Etter det som føles som uker av kuren Lovehandle Ketolysekuren 1 04-10-07 12:40
ka skjer etter ketolyse-kuren desperado Ketolysekuren 8 05-06-06 17:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no