Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Soyaprodukter

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-06, 19:59   #1
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Soyaprodukter

Jeg skal teste ut å holde meg borte fra melkeprodukter en stund, og lurer på om noen av dere har erfaring med noen soyaprodukter? Tenker primært på soyamelk, oster og melkefri rømme (fra Tofutti). Og hvis noen bruker disse produktene, eller har smakt dem - kan dere ikke gi tilbakemelding her da?

Også lurer jeg selvfølgelig på næringsinnhold - for det er jo vesentlig at det er et visst innhold av proteiner og begrenset innhold av karbohydrater.

Gi et lite pip!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 20:33   #2
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Soyaprodukter

Jeg er fan av soyaprodukter. Har brukt masse soyamelk (jeg liker det veldig godt, og det er mye proteiner, KH varierer), soyarømme (denne er god i ostekake også), soyaoghurt (dette er ikke helt yoghurt da...), og soyafløte (brukt mest i te og i sauser). Bruker soyaprotein, soyabiter (funker i gryteretter, taco, pizza osv. Krydre den som du vil). Tofu er spesiell på smak. Jeg liker den marinerte best. Soyamozarella (tror det var denne jeg har prøvd) er ganske god . Har brukt den på pizza og knekkebrød.

Sambo liker bedre rismelk enn soyamelk, men jeg foretrekker soyamelken. Ellers finnes det også havremelk, men soyamelka har minst KH og mest proteiner.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 22:22   #3
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Soyaprodukter

Vi bruker en del soyaost til storepoden på 2 1/2. Han liker de i skiver best, og aller helst cheddar. Men godtar nå Mozarella når vi ikke får tak i Cheddar. Har prøvd å gi han den typen vi bruker ostehøvel på, men da snurpet han munnen gitt. Men barn er jo barn .

Smøreostene av soya synes jeg er ok, poden vil ikke ha dem. Han likte en type da, en de har på Maxi (eneste stedet jeg finner den). Tror den heter Streichel eller noe sånt. Den finnes i flere smaksvarianter enn vanlig soyaost.

Soyayogurtene elsker han. Spesielt den med jordbær. Jeg synes de er ekle (veldig søte). Mye bedre med soyamelk og yogurtstarter fra deg Fedonisten. Da kan vi jo tilsette frukt/søtning etter smak.

Sjokoladepudding av soya liker han, har ikke prøvd de andre typene pudding ennå.

Soyamelk er i og for seg grei på smak. Men ikke min favoritt (ikke podens heller, han vil heller ha rismelk). Soyafløtene er greie på smak. Finnes også en fløte som ikke er laget av soya, Erlet, som er god.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-06, 11:41   #4
reddik
Juniormedlem
 
reddik sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 12
reddik er ny på veien

Sv: Soyaprodukter

Pålegget Streich er ikke et soyaprodukt. Det er laget på solsikke! Lavallergent, karbofattig og masse godt fett.
Og mange forskjellige smaker!!

Man kan lage kjempegod is av naturell-varianten. Bland oppi bær og andre godsaker som man vil ha og tåler og frys det. Kjempegodt! Kjempepopulært her i huset!

reddik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding :-) Svar med sitat
Gammel 09-01-06, 13:23   #5
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Soyaprodukter

heia! jeg bruker så si bare soya produkter istedenfor melkeprodukter. er veldig fornøyd med provamel og tofutti serien.

syns soyamelk har bedre konsistens enn rismelk.
jeg synes rismelken er bare vann med hvit farge.

jeg synes isen til tofutti er knall god.

silje

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-06, 13:48   #6
elco
Medlem
 
elco sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Innlegg: 67
elco har en fantastisk aura rundt segelco har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Soyaprodukter

Hei - jeg mener å ha lest i en tråd her inne at soya ikke er så bra (artikkel i Mat & helse, samt en bok "The Whole Soy Story" eller noe sånt, nevnt av Nille(?)). Fant ikke den tråden i farten, men fant en link til Weston A. Price, hvor det også forefinnes diverse skummel info om soya. Bare til orientering, altså.

http://www.westonaprice.org/soy/index.html

__________________
"En vakker og gjennomklok og akkurat passe tykk
(hmm - snart!) dame i min beste alder"

fritt etter "Karlson på taket"







elco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, mer og mindre Svar med sitat
Gammel 09-01-06, 15:55   #7
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Soyaprodukter

Jeg brukte soyamelk til morgenproteinshaken in i stedet for vnalig en stund - soyamelken var litt søtere på en måte, men konsistensen når jeg kjørte med knust is i blender med proteinpulver ble ikke like fin - litt mer "kornete", liksom.

Prøvde soyamelkeskvett i kaffen en dag og da skilte melken seg med en gang - så det anbefaler jeg IKKE

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-01-06, 11:34   #8
reddik
Juniormedlem
 
reddik sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 12
reddik er ny på veien

Sv: Soyaprodukter

hehe skal du ha soya i kaffen må du bruke fløta! Ellers vil den skille seg. Hvis du skal bruke vanlig soyamelk må du steame den, men da er den meget god! Soyalatten blir spesielt god med vaniljevarianten av soyamelken.

reddik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Soyamelk/fløte dingpot Atkins kosthold 5 28-02-05 16:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no