Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-04-09, 19:05   #1
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Hei!

Jeg er ganske fersk i lavkarboverden, og lurer på om noen kan hjelpe meg i valg av diett? Siden jeg er såpass ny med dette ønsker jeg i første omgang å følge en allerede fastspikret diett med klare retningslinjer. Gjerne en med forslag til ukesplaner og slikt, for å gjøre det litt lettere å variere uten å skli ut.

Jeg er ca 165 cm og veier 60 kg, spiser "vanlig" norsk mat (dvs masse kneip og poteter ) og trener for tiden ingenting. De tre siste tingene har jeg tenkt til å gjøre noe med! Jeg vil ned 5 kg, helst innen midten av juni. Samtidig ønsker jeg en varig omlegging av kostholdet og treningsvanene mine, slik at jeg ikke bare blir slankere, men også sunnere.
Ketose er noe jeg helst vil unngå, men bortsett fra det er jeg ganske fleksibel.
Ønsker rask vektnedgang nå i begynnelsen, for motivasjonens del. Dessuten nærmer jo sommeren seg med stormskritt..

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 19:08   #2
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Jeg er fersk her selv, og er ikke kommet i gang med noen diett ennå, prøver først å skaffe meg mest mulig informasjon.

Det jeg tenker når du oppgir vekt, høyde og ønsket vektnedgang er at du bør ikke gå for noen spesiell "kur" i betydningen av noe intensivt. Jeg tenker at du bør nok gå for Fedon eller noe i den dur. Altså en LIVSSTIL, ikke en kur. Da vil du både bli kvitt unødige kilo, og du vil beholde vekta. Tror jeg. Men som sagt, jeg er fersk her, og for meg er 5 kilo bare en "bagatell" (for jeg skal ned ca 50).

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 12:49   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Signerer Rufus, tror du skal lese litt mere om Fedon Lindberg. Du høres jo ikke akkurat overvektig ut, men kanskje du vil ha litt flatere mage mm? Tror kanskje at det som kan hjelpe deg er å kutte ut raske karbohydrater som brød og pasta og poteter og trening. Jeg er ingen ekspert på dette, men dette er det jeg tror. Og de fleste har det nok best uten brød og pasta.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 11:35   #4
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

OPTIMAL ERNÆRING/ LCHF er mitt svar. Ser de andre anbefaler Fedon. Det var slik jeg også ble rådet for 1 år siden å starte. Nettopp fordi jeg ikke skulle gå ned i vekt. Bare ville bli i bedre form og sunnere.... så derfor ble steinalder og Fedon anbefalt for meg .jeg vil fraråde det! .
Men hva skjedde? jeg fikk for mye protein(spiste mye kylling og fisk) og for mye vegetabilsk fett i forhold til mettet fett(mye olivenolje) Jeg økte på med mye grønnsaker og en smør-klatt her og der. Og gikk over til renere mat(ikke noe ferdig-mat/poser etc). Ja jeg ble nok sunnere på en måte, ihvertfall i forhold til tidligere.
Men jeg ble sykere fordi jeg fikk for lite fett og for mye protein på disse diettene...å BARE kutte ut karboene vil nok ikke gi deg god helse på sikt... du må nok også øke fett-andelen betraktelig...
Hvis du virkelig vil tenke god helse så tror jeg svaret er lite karbo, mye fett(mettet/animalsk) og moderat protein.
Uansett ønsker jeg deg lykke til

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 14:42   #5
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

OPTIMAL ERNÆRING/ LCHF er mitt svar. Ser de andre anbefaler Fedon. Det var slik jeg også ble rådet for 1 år siden å starte. Nettopp fordi jeg ikke skulle gå ned i vekt. Bare ville bli i bedre form og sunnere.... så derfor ble steinalder og Fedon anbefalt for meg .jeg vil fraråde det! .
Men hva skjedde? jeg fikk for mye protein(spiste mye kylling og fisk) og for mye vegetabilsk fett i forhold til mettet fett(mye olivenolje) Jeg økte på med mye grønnsaker og en smør-klatt her og der. Og gikk over til renere mat(ikke noe ferdig-mat/poser etc). Ja jeg ble nok sunnere på en måte, ihvertfall i forhold til tidligere.
Men jeg ble sykere fordi jeg fikk for lite fett og for mye protein på disse diettene...å BARE kutte ut karboene vil nok ikke gi deg god helse på sikt... du må nok også øke fett-andelen betraktelig...
Hvis du virkelig vil tenke god helse så tror jeg svaret er lite karbo, mye fett(mettet/animalsk) og moderat protein.
Uansett ønsker jeg deg lykke til


Jeg kan ennå ikke så mye om alle diettene.. så lurer på hvorfor du fradråder Fedon ?
Kan man bli syk av Fedon ?
Har forstått at Fedon har akseptert mere fett nå enn det han har gjort før ?
Har skjønt det sånn at det er mer en livstil ? Hvis Fedon`s metode ikke er bra.. hvorfor er det mange som anbefaler det

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 15:29   #6
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Bellabo, her.

Jeg kan ennå ikke så mye om alle diettene.. så lurer på hvorfor du fradråder Fedon ?
Kan man bli syk av Fedon ?
Har forstått at Fedon har akseptert mere fett nå enn det han har gjort før ?
Har skjønt det sånn at det er mer en livstil ? Hvis Fedon`s metode ikke er bra.. hvorfor er det mange som anbefaler det

Jeg vil fraråde å BEGYNNE på Fedon. Uansett helse eller overvekt. Ja Fedon har får mer fett i sitt kosthold enn tidligere, men ikke nok. Hvis du leser arvid g sine svar her inne om fett, vil du se at Fedon ikke er så sunn alikevel. Fordi det går mye i vegetabilske oljer og for mye protein-andel i forhold til fett. Det er mye kikerter, bønner, fruktose, oljer etc.. for lite METTET fett(selv om han har noe av det) i forhold til de andre gruppene..

Jeg vil tro du kan få bedre helse av Fedon hvis dine helseplager mest er relatert til insulin-problemer..og selvsagt hvis du er veldig usunn....Dette er lav GI-kost, men tar ikke hensyn til forhold fett/proteiner/karbo. Mange har fått mye bedre helse av Fedon, men det er jammen mange som skryter av Grete Roede også!
Vet ikke hvorfor de andre anbefaler FEDON her, mest sannsynlig fordi de tenker mest på vekt og ikke selv har prøvd Fedon over lengre tid.. Har de noengang hatt FETT-mangel? mange blir friske/slanke av KUN å kutte ut karboer.... Det hjalp ikke meg...mitt problem var FOR lite fett(dog de henger ofte sammen...men ikke i mitt tilfellet...har prøvd).. Fedon-kostholdet forstyrret denne balansen ennå mer...
Jeg har ikke overvekt og har prøvd Fedon i nesten 1 år...
Mitt helseproblem(og vil tro de fleste andre her inne) er relatert til for LITE mettet (naturlig)i kosten og da vil ikke Fedon bidra med så mye...
Jeg har ikke tro på kikerter/bønner/linser, olivenolje, fruktose, SOYA er noe vi trenger noe særlig av...dessuten går det mye i kylling, karbonadedeig etc...Han tilsetter dog fløte, bruker mye egg og rømme, men det blir for lite fett alikevel...
Det er nettopp denne kosten jeg har levd på det siste året og det blir for mye protein i forhold til fettet. og mulig også for mye karbo(selv om det er lav GI). Jeg stabilserte blodsukker bedre ja. Ble mindre stresset og mindre deprimert ja..
Men energien, allergiene, eksemen er blitt verre...
Vi er forskjellige og har forskjellig utgangspunkt. Mange vil ha nytte av Fedon, men på lengre sikt tror jeg høy-fett vil uansett være det beste for helsa

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 16:58   #7
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

sagt på en annen måte: ser at noe av det jeg skrev kunne misforståes

hvis du vil ha noen sunnere valg enn du kanskje gjør nå-velg Fedon.
Hvis du vil ha gode resultater og god helse- velg høy-fett(OE/LCHF/Skaldeman).

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 19:10   #8
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Hvis du spiser for mye proteiner blir det dessuten omdannet til glukose

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 19:37   #9
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Hei igjen.
Takk for svar! Fikk litt å tenke på nå..

Jeg visste ikke at man kan få i seg for mye proteiner! Hvorfor er dette skadelig? Jeg leser en del om styrketrening for tiden, og ser at de fleste som driver seriøst med dette anbefaler minst 2 g proteiner pr kg kroppsvekt dersom man ønsker gode resultater av muskelbyggingen. Hva mener dere om dette? Kan man bygge muskler like effektivt med et lavere proteininntak?


Hva vekt og kropp angår, så er målet mitt først og fremst å "stramme opp" kroppen, og bli litt smalere. Jeg tar altså sikte på en kombinasjon av muskelbygging og slanking/deffing. Håper på å finne et opplegg som både gir meg de første, synlige resultatene i løpet av de første par månedene, og som jeg kan følge permanent.
Er litt redd for å miste motivasjonen dersom det går månedsvis uten noen synlige forskjeller, noe som har vært tilfellet ved tidligere forsøk - da i form av lavkalorislanking. Forstår ikke helt hvordan forbrenningen min fungerer, for uansett hvor lite eller mye jeg spiser, går jeg verken opp eller ned i vekt.



Har intet problem med å spise fett, men å kutte karbohydrater helt, blir derimot noe vanskeligere. Til hverdags spiser jeg gladelig minimalt av karbohydrater, men i ny og ne vil jeg nok ta en lørdag hvor jeg skeier ut litt. Videre ønsker jeg som nevnt ikke å ligge på et inntak som er så lavt at jeg havner i ketose.
Vil litt helgekos i ny og ne ødelegge veldig for vektnedgangen og de helsemessige gevinstene?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 19:50   #10
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

sagt på en annen måte: ser at noe av det jeg skrev kunne misforståes

hvis du vil ha noen sunnere valg enn du kanskje gjør nå-velg Fedon.
Hvis du vil ha gode resultater og god helse- velg høy-fett(OE/LCHF/Skaldeman).

hmm.. er sikkert litt treg å uvitende nå, men hvorfor er Ketolyse værre enn Fedon, når du mener at en skal ha et kosthold med høyt fettinnhold ?

Jeg er visst like forvirret som Iseilja nå...

lurer på mye av det samme.

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 20:01   #11
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Jeg må låne denne tråden jeg også ! Er helt ny på dette her selv, og jeg får nok i meg for mye proteiner, jeg spiser som blir nevnt her, mest fisk, salater og rent kjøtt.. hvordan skal jeg øke det med fett, og samtidig gå ned i vekt !! jeg er helt forvirret jeg nå, send meg gjerne pm noen, med tips beklager for at jeg kuppet tråden litt !

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 21:52   #12
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Det er veldig forskjellige meninger om hva som er sunt kosthold. Her må man nesten gjøre seg opp en egen mening. Jeg mener f.eks. at et Fedon Lindberg kosthold er sunt, da det er såpass variert.

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 22:32   #13
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Ja Solange..det er nettopp det jeg skriver...at Fedon er helt klart sunnere enn det tradisjonelle kostholdet med mye brød og poteter! uten tvil!
Men for å oppnå gode resultater og varig god helse(som ble spurt etter her) vil høy-fett være det mest optimale...
Det er hva jeg anbefaler, skal ikke påstå at det er det eneste riktige!
Ketose tror jeg også kan være et bra valg, bare man passer på at det er nok fett. Men det var ikke det som var ønsket her.
Jeg gir disse råd fordi jeg selv brukte 1 år på å prøve forskjellige dietter uten særlig resultat. Hadde vært fint hvis noen kunne rådet meg til det samme for ett år siden!
Min erfaring altså, men er åpen for andre meninger om det

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 22:38   #14
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Men hvor mye sunnere er det egentlig å være i ketose? Man hører jo om alle disse som klager over lavt energinivå, dårlig ånde, svimmelhet osv på ketogene dietter..
Og blir det ikke fryktelig slitsomt å aldri kunne unne seg noe, i frykt for å komme ut av ketose?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 22:44   #15
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Jeg må låne denne tråden jeg også ! Er helt ny på dette her selv, og jeg får nok i meg for mye proteiner, jeg spiser som blir nevnt her, mest fisk, salater og rent kjøtt.. hvordan skal jeg øke det med fett, og samtidig gå ned i vekt !! jeg er helt forvirret jeg nå, send meg gjerne pm noen, med tips beklager for at jeg kuppet tråden litt !

Jeg foreslår at man leser litt om de forskjellige dietter. Og søker de personer som har hatt god erfaring med det over lengre tid og fått gode resultater av det. Tenk også over hvorfor du vil endre kosten: er du kun på slankekur eller søker du en livsstil med best mulig helse. Eller vil du bare ta noen sunnere valg? hva passer best i ditt liv? er du frisk eller syk? greit å tenke over også... kjøp gjerne noen bøker som vil gi deg betydelig mer info og motivasjon.. mange tips her på forum om bøker også

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 22:57   #16
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

Jeg foreslår at man leser litt om de forskjellige dietter. Og søker de personer som har hatt god erfaring med det over lengre tid og fått gode resultater av det. Tenk også over hvorfor du vil endre kosten: er du kun på slankekur eller søker du en livsstil med best mulig helse. Eller vil du bare ta noen sunnere valg? hva passer best i ditt liv? er du frisk eller syk? greit å tenke over også... kjøp gjerne noen bøker som vil gi deg betydelig mer info og motivasjon.. mange tips her på forum om bøker også

Takk for svar ! Hovedgrunnen til at jeg skal prøve dette,er at jeg skal prøve å spise meg friskere, og gå ned i vekt!! Jeg har i grunn bare prøvd meg frem på egenhånd med å kutte ut karbo.. men skjønner jo at jeg trenger mere info.. og tips !

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 23:00   #17
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Men hvor mye sunnere er det egentlig å være i ketose? Man hører jo om alle disse som klager over lavt energinivå, dårlig ånde, svimmelhet osv på ketogene dietter..
Og blir det ikke fryktelig slitsomt å aldri kunne unne seg noe, i frykt for å komme ut av ketose?

Tror ikke at det er FARLIG å spise mye proteiner. Men fett-andelen bør være høy i forhold... dvs 2 ganger så mye eller mer i gram(jeg bruker 3 nå i startfasen).. i energi% blir det ca 10% karbo, 15-20% protein, 70-80% fra fett. Jeg må innrømme at jeg ikke har så mye kunnskap ved veldig mye trening, mulig karbo og protein må noe opp da og fett noe ned(i forhold til det jeg skrev) Jeg går utifra vekt og god helse her, og fokuserer ikke så mye på muskel-oppbygging når jeg svarer.

Mange liker ketose. Jeg har valgt OE pga fettet, men også fordi karboene ikke er så lite. Man kan unne seg litt og trenger ikke være SÅ nøye, men skal ikke si mye om ketose. har ikke prøvd denne.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 23:05   #18
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Men hvor mye sunnere er det egentlig å være i ketose? Man hører jo om alle disse som klager over lavt energinivå, dårlig ånde, svimmelhet osv på ketogene dietter..
Og blir det ikke fryktelig slitsomt å aldri kunne unne seg noe, i frykt for å komme ut av ketose?

Ketosen er ikke egentlig poenget, så akkurat den problemstillingen blir mye greiere når du skiter i om du er i ketose eller ikke. Som bla. Pål skrev så fint i et annet innlegg her så er det ikke farlig eller unormalt for et menneske å gå inn og ut av ketose. Jeg lever på LCHF-kost og er nok i ketose mesteparten av tiden (var det stort sett hele tiden den tiden jeg hadde stix og gadd å teste), men jeg drikker kaffe latte en gang i blandt og jeg teller ikke karbene. Jeg prøver bare å holde meg til matvarer med mindre enn fem g karbo per 100g. Lite energi og svimmelhet er oftest forbigående, ånden er det eneste man ikke kan gjøre så mye med...

www.kostdoktorn.se og Annika Dahlqvists blog er bra steder å begynne å lete hvis du er interessert i LCHF som livsstil. De mener at alle kan ha godt av å drastisk minske på karbohydratene og øke på inntaket av naturlig fett. Jeg var veldig skeptisk til dette til å begynne med, men nå er jeg faktisk veldig overbevist, og kommer til å leve som dette også når jeg når målvekten min.

Mange svensker har funnet sin livsstil med LCHF, du kan lese mange historier på Talande Bevis, en blogg der mange forteller om helsegevinstene de har oppnådd med LCHF-kost, ikke alle har vært overvektige.

Jeg ønsker deg selvsagt lykke til med valget, og selv om jeg tror de fleste vil kunne ha det veldig bra på LCHF kan jeg jo ikke garantere at det er riktig for deg, men jeg har i hvertfall ikke mindre energi nå enn før, og jeg stortrives med et stabilt blodsukker og normal sult og metthetsfølelse, rolig og stabil mage og generelt bedre helse med LCHF.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 17:58   #19
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Takker så meget for all hjelp.

Finnes det noen oversikt over protein/karbohydrat/fett-forholdene i alle kostholdene omtalt her på forumet? Jeg har forsøkt å søke, men fant ingenting. En slik sammenligning ville vært oppklarende!

Foreløpig er det Lindberg, Optimal Ernæring og South Beach som virker intressante. Skaldemann ol. blir for ekstremt for meg. Men jeg er litt forvirret over at Lindberg blir omtalt som ikke sunt nok.
Og en annen ting jeg stusser over, er fett. Trodde ting som selolje og rapsolje var det optimale, men ser at mange mener det rett og slett er farlig?

Hva med en Lindberg-inspirert diett, bare med mer fett?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 18:29   #20
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Takker så meget for all hjelp.

Finnes det noen oversikt over protein/karbohydrat/fett-forholdene i alle kostholdene omtalt her på forumet? Jeg har forsøkt å søke, men fant ingenting. En slik sammenligning ville vært oppklarende!

Foreløpig er det Lindberg, Optimal Ernæring og South Beach som virker intressante. Skaldemann ol. blir for ekstremt for meg. Men jeg er litt forvirret over at Lindberg blir omtalt som ikke sunt nok.
Og en annen ting jeg stusser over, er fett. Trodde ting som selolje og rapsolje var det optimale, men ser at mange mener det rett og slett er farlig?

Hva med en Lindberg-inspirert diett, bare med mer fett?

Hei. Har tenkt litt på det jeg skrev sist om fedon
Fedon er perfekt for de som trener mye
Fedon er perfekt for barn
Fedon er perfekt for friske mennesker som vil være sunnere og justere blodsukker litt bedre og holde seg friske

Fedon er IKKE den beste dersom du er overvektig og/eller har noen diagnoser/sykdommer eller noen særlige helseplager. Du bør altså være ganske frisk og da er Fedon veldig bra tror jeg. Hvis du er syk/har plager må det "sterkere" saker til! Fedon gjør deg ikke sykere, men å snu en sykdom med det vil nok ikke være effektivt nok.
Da må du høyt opp med fettet og kan ikke kalle det Fedon lenger. for å komme så høyt opp med fett, må du ned med karbo og proteiner.

Fedon-inspirert med litt høyere fett høres fornuftig ut synes jeg utifra at du høres ut som en frisk person som er interessert i trening og ikke har så mye overvekt. Dersom vekten skulle øke på dette er det bare å gå ned på karboene dine og muligens proteiner(hvis du overdriver der)
Lykke til uansett

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 18:37   #21
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

Hei. Har tenkt litt på det jeg skrev sist om fedon
Fedon er perfekt for de som trener mye
Fedon er perfekt for barn
Fedon er perfekt for friske mennesker som vil være sunnere og justere blodsukker litt bedre og holde seg friske

Fedon er IKKE den beste dersom du er overvektig og/eller har noen diagnoser/sykdommer eller noen særlige helseplager. Du bør altså være ganske frisk og da er Fedon veldig bra tror jeg. Hvis du er syk/har plager må det "sterkere" saker til! Fedon gjør deg ikke sykere, men å snu en sykdom med det vil nok ikke være effektivt nok.
Da må du høyt opp med fettet og kan ikke kalle det Fedon lenger. for å komme så høyt opp med fett, må du ned med karbo og proteiner.

Fedon-inspirert med litt høyere fett høres fornuftig ut synes jeg utifra at du høres ut som en frisk person som er interessert i trening og ikke har så mye overvekt. Dersom vekten skulle øke på dette er det bare å gå ned på karboene dine og muligens proteiner(hvis du overdriver der)
Lykke til uansett

Jøss, her var det hard kritikk. Mamma har ME og var veldig overvektig. Hun gikk ned 35kg på et drøyt halvår med fedon lindberg, hun ble MYE friskere på alle vis og 5 år etter holder hun vekta og spiser på samme vis.
Kritiserer du Fedon bare fordi det ikke fungerte for deg, eller fordi du har hørt om flere som det ikke fungerer for?

Jeg har i allefall hørt om flere sterkt overvektige som har gått ned mye på fedon og som har fått en mye bedre helse til tross for kronisk sykdom.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 19:02   #22
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Men hvor mye sunnere er det egentlig å være i ketose? Man hører jo om alle disse som klager over lavt energinivå, dårlig ånde, svimmelhet osv på ketogene dietter..
Og blir det ikke fryktelig slitsomt å aldri kunne unne seg noe, i frykt for å komme ut av ketose?



Til og begynne med kan man føle seg slappere enn man gjorde på et høykarbokosthold, men dette er noe som går over. For noen, og da spesielt jojo-slankere kan det ta ganske lang tid før kroppen godtar det nye kostholdet. Faktisk så mye som 3-6 mnd. Den samme tiden gjelder for resultater i form av vektnedgang.
Det og være i ketose er overhodet ikke skummelt. Ketonforbrenning viser seg jo og være svært effektiv både mtp vektnedgang og som brensel for hjernen.

Om du ikke følger streng ketolyse, men heller satser på LCHF, kan du godt unne deg en frukt en sjelden gang, men den skal helst inntas som dessert etter et fettrikt måltid.
På LCHF driver man heller ikke og måler om man er i ketose eller ikke, og om man faller ut en dag og inn igjen den neste, så spiller det svært liten rolle. Ketosen blir ikke mindre effektiv av den grunn, med mindre det er godter og skikkelig dårlige karbohydrater som førte til at du gikk ut av ketose.

Den dårlige ånden går som regel over etter noen dager, men kan for noen vare ganske lenge. Drikk nok vann, og det vil garantert ikke lukte neglelakkfjerner av deg dagen lang.

Jeg vil absolutt anbefale LCHF, både av helsemessige årsaker og effektiviteten når du vil ned i vekt.

Ellers vil jeg anbefale deg og kjøpe kokeboka "Ät fet mat - bli frisk og smal" av Lars-Erik Litsfeldt.
Der finner du både enkle oppskrifter + en hel del kjempeinterresant og nyttig info om LCHF.

Det er ei bok jeg skulle ønske ALLE lavkarbere hadde lest. Tviler på at så mange ville valgt og følge en GI-modell etter den for og si det sånn.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:34   #23
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Hmmm. trodde Fedon var spesielt anbefalt for de med Astma, reumatisme, tarmlidelser,diabetes 2, Pcos.. alle betennelsesykdommer..

Har ikke hørt noen advarsler før nå om at de med stor overvekt ikke bør gå ned i vekt med Fedon..

Det kan være at det finnes mange forkjellige kurer og livsstiler som er bedre enn andre, Dette fordi vi er alle forkjellige og har forskjellige behov, og forutsetninger.

Tolker det nesten som disse advarslene om Fedon er basert veldig på kun sine egne erfaringer

Han har faktisk holdt på i 10 år.. tror ikke han har fått holde på hvis dette var veldig helseskadelig..

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:51   #24
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jøss, her var det hard kritikk. Mamma har ME og var veldig overvektig. Hun gikk ned 35kg på et drøyt halvår med fedon lindberg, hun ble MYE friskere på alle vis og 5 år etter holder hun vekta og spiser på samme vis.
Kritiserer du Fedon bare fordi det ikke fungerte for deg, eller fordi du har hørt om flere som det ikke fungerer for?

Jeg har i allefall hørt om flere sterkt overvektige som har gått ned mye på fedon og som har fått en mye bedre helse til tross for kronisk sykdom.

Selvsagt er det mange som har fått bedre helse av Fedon! det er mange som har blitt friskere og slanke av Grete Roede også
Fedon kan være bra for mange det. Men min erfaring som slank og med helseplager ble det ikke bra resultat...
Jeg vil dele min erfaring med andre ja...jeg brukte 1 år på lavkarbo(mest Fedon)..nettopp fordi jeg byttet ut karboer med proteiner.. en skikkelig FELLE der... jeg tålte nemlig proteiner dårligere enn karboer og ble sykere. fikk ikke i meg nok mettet fett: jeg spiste bønner og kikerter, kylling, karbonadeig, frukt istedenfor fettet... Noe som førte til at jeg ble verre. At moren din ble frisk og slank er jo fantastisk Sannsynligvis har hun også fått i seg mer fett enn jeg gjorde. Jeg tenkte kun på GI og visste ikke noe om forhold fett/karbo/protein.
Jeg har vel egentlig hatt GreteRoede-lignende kost i hele mitt voksne liv, og vært slank hele tiden... Fett-fobi så det holder kan du tenke deg... gått i mye magert ja... Derfor ble det verre på fedon fordi proteinene forsøv ubalansen min ennå mer.. Jeg TRENGTE fett! mens moren din kanskje hadde en annen balanse enn meg som utgangspunkt(hun trengte mer proteiner kanskje? muligens hadde hun litt fett i kosten fra før også... og ikke helt "skrapet" som jeg var...og derfor ble mye bedre? kan tenkes...

Jeg sier JA til Fedon dersom man er klar over fellene her(gjelder i grunnen alle dietter)... men kanskje lett å overse på Fedon at fettet er så viktig...det kommer nemlig ikke så godt frem i bøkene som i feks andre lav-karbo(OE, bedre uten brød etc)... J

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 21:21   #25
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Forresten, det er en annen ting som også spiller inn i valget: Økonomi!
Høyproteindietter som Fedon ol. er vel en god del dyrere enn høyfettvariantene? (Med mindre man får all proteinet fra billige kilder som tunfisk og kyllingfilet, men i lengden blir vel dette altfor ensformig).

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Studentøkonomi og lavkarbokosthold... mofe Lavkarbo generelt 39 22-03-10 20:36
Hvilket søtstoff bør jeg velge? trudern Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 08-05-09 23:33
Dyrt med lavkarbokosthold? Up-and-down Lavkarbo generelt 4 13-09-08 22:31
Barn og lavkarbokosthold ... Jollers Barns kosthold 50 04-03-08 09:08
Hvilken diett skal jeg velge? rsnblaa Spørsmål og svar 3 04-08-07 23:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no