Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Karbohydrater før trening på ketolyse

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-08, 18:07   #1
Lisekir
Medlem
 
Lisekir sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 38
Innlegg: 142
Lisekir har en fantastisk aura rundt segLisekir har en fantastisk aura rundt seg

Karbohydrater før trening på ketolyse

hva mener dere om dette?

kan man innta noen ekstra karbs før trening i form av sportsdrikke noe i den duren?
har hørt at man oppleve at man ikke får til å yte så mye når man er i ketose...

men hva om man inntar noe ekstra karbs før trening, det vil jo "forsvinne" under ei treningsøkt vil det ikke??

helt grønn her, så jeg vil ha litt input

__________________


Lisekir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 12:21   #2
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Lisekir, her.

hva mener dere om dette?

kan man innta noen ekstra karbs før trening i form av sportsdrikke noe i den duren?
har hørt at man oppleve at man ikke får til å yte så mye når man er i ketose...

men hva om man inntar noe ekstra karbs før trening, det vil jo "forsvinne" under ei treningsøkt vil det ikke??

helt grønn her, så jeg vil ha litt input

Just say no...

Om du inntar karbohydrat (spesielt sportsdrikk, etc) før trening vil du kunne risikere å få et helvetes blodsukkerras midt i økta. Veldig utrivelige greier. Spør meg hvordan jeg vet det

Det med at man ikke klarer å yte så mye i ketose er forsåvidt riktig, men det er ikke sånn at trening blir umulig. Tilpass heller treningen til kostholdet enn omvendt, med mindre du driver med idrett på høyt nivå.

Hva slags trening, forresten?

  Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 14:03   #3
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Bulldog jeg lurte på en ting

Hva er det karbohydrater brukes til i kroppen? tenker på ved idrett og styrke sammenheng?

Driver idrett på toppnivå og styrke trening for å bygge muskler utenom. Så eneste jeg er usikker på er karbo mengden jeg skal innta siden det ikke står så mye om dette i bøkene Optimal Nutrition av Jan Kwasniewsi, bedre uten brød og skaldemann boka. De tar mer for seg overvektige eller normale folk med sykdommer eller uten sykdommer. Aldri topp idretts utøvere etc.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 14:56   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Bulldog jeg lurte på en ting

Hva er det karbohydrater brukes til i kroppen? tenker på ved idrett og styrke sammenheng?

Hvis vi forenkler kraftig, og ignorerer alt som skjer før glukose blir til glykogen, så er karbohydratene rent drivstoff. Ved anaerob trening (som egentlig er alt jeg har interessert meg for ), så er glykogen, etter ATP, det foretrukne drivstoffet. I tillegg binder glykogen en god del vann i musklene, noe som gjør en sterkere, og gir bedre trykk rundt leddene så de blir mer stabile. Hva gjelder utholdenhetstrening så tror jeg nesten Energibunten og Tommygutt får ta over

Edit: Glemte jeg noe, forresten? Jeg har en snikende følelse...

Sitat:

Driver idrett på toppnivå og styrke trening for å bygge muskler utenom.

Hva slags idrett?

  Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 15:23   #5
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Ok forstår litt

Driver med fotball, så trener jeg styrke 3 ganger i uken. Det 5x5 programmet så trener jo veldig eksplosivt. Så lurer veldig på hvor mye karbo jeg trenger i maten, før og etter trening osv.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 15:32   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Ok forstår litt

Driver med fotball, så trener jeg styrke 3 ganger i uken. Det 5x5 programmet så trener jo veldig eksplosivt. Så lurer veldig på hvor mye karbo jeg trenger i maten, før og etter trening osv.

Skal du ned i vekt/fettprosent? Hvis ikke ville jeg lagt til ett måltid med ris eller poteter kveldene før treningsdagene, og tilsatt en liten mengde (20 - 30g) karbohydrat (honning, maltodekstrin, karbopulver, etc) i proteinshaken etter trening, evt et måltid med tilsvarende mengde karbo. Karbohydrat umiddelbart før trening er sjelden noen god ide.

Eksplosive programmer med få repetisjoner og lengre hviletid mellom sett egner seg bra sammen med lavkarbo, bare pass på å hvile til du føler deg klar til å gi 100% på neste sett.

  Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 15:42   #7
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Ja jeg vil ned rundt 5 kilo i vekt/fett prosent før jeg er fornøyd. Hva vil det si for karbo mengden min ? Siste måltidet mitt så kan jeg jo f.eks ha blåbær og krem, da får jeg jo mye fett + de karbohydratene jeg trenger for en dag.

Jeg er 1.80 høy, 22 år og 83 kilo nå. Veier ganske mye, men har veldig kraftig ben bygning. Jeg vil også bygge muskler på styrke øktene, spesielt overkroppen. Ikke sånn veldig mye, men vil ha litt større armer,bryst og skuldre.

Så leter etter den perfekte sammensetningen i mat for å oppnå dette

Når det gjelder shaken etter og før trening. Så bruker jeg nå 1ss udos, 1ss cocossa og 1ss protein, samme bruker jeg etter trening men da kanskje med 2ss protein pulver.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 15:58   #8
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Ja jeg vil ned rundt 5 kilo i vekt/fett prosent før jeg er fornøyd. Hva vil det si for karbo mengden min ? Siste måltidet mitt så kan jeg jo f.eks ha blåbær og krem, da får jeg jo mye fett + de karbohydratene jeg trenger for en dag.

Jeg er 1.80 høy, 22 år og 83 kilo nå. Veier ganske mye, men har veldig kraftig ben bygning. Jeg vil også bygge muskler på styrke øktene, spesielt overkroppen. Ikke sånn veldig mye, men vil ha litt større armer,bryst og skuldre.

Så leter etter den perfekte sammensetningen i mat for å oppnå dette

Når det gjelder shaken etter og før trening. Så bruker jeg nå 1ss udos, 1ss cocossa og 1ss protein, samme bruker jeg etter trening men da kanskje med 2ss protein pulver.

Vil du ha større armer, bryst og skuldre, så må du ha større alt annet også

83kg er ikke mye på 1.80... Følg 5x5 programmet og spis bra, så vil du se endringer, selv om det er jævlig vanskelig å legge på seg muskler og miste fett samtidig. The anabolic diet fungerer bra i så måte, men jeg er redd det blir litt tungt for deg med fotballen.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 21:53   #9
Lisekir
Medlem
 
Lisekir sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 38
Innlegg: 142
Lisekir har en fantastisk aura rundt segLisekir har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

bulldog:

hovedsaklig spinning, høypuls/stramopp timer på SATS
Synes det er så hærlig å trene, spesiellt harde spinning timer,Love it , så er litt redd for om lavkarbo diett vil sabotere dette for meg...

Vil jo gjerne gå ned i vekt, men jeg setter det å komme meg i god fysisk form med trening veldig høyt, og tror det er veldig lurt for meg å trene både psykisk og fysisk..

Hva vil du anbefale å innta før og etter trening(evnt under) på lavkarbo diett da? for å få maksimalt utav treningen

__________________


Lisekir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 21:58   #10
Lisekir
Medlem
 
Lisekir sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 38
Innlegg: 142
Lisekir har en fantastisk aura rundt segLisekir har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

trykte feil, les her

Opprinnelig lagt inn av Lisekir, her.

bulldog:

hovedsaklig spinning, høypuls/stramopp timer på SATS
Synes det er så hærlig å trene, spesiellt harde spinning timer,Love it , så er litt redd for om lavkarbo diett vil sabotere dette for meg...

Vil jo gjerne gå ned i vekt, men jeg setter det å komme meg i god fysisk form med trening veldig høyt, og tror det er veldig lurt for meg å trene både psykisk og fysisk..

Hva vil du anbefale å innta før og etter trening(evnt under) på lavkarbo diett da? for å få maksimalt utav treningen


men hva med en f.eks fres sportsdrikk under selveste økta da? like dumt det og?

veldig grønn på dette.. bestilte meg sånn pro enzym shake fra tech nutrition her om dagen, men nå får jeg råd om det er ikke bra på lavkarbo... kunne godt tenkt meg en protein bar evnt shake for eller etter trening oxo, men ALLE barene på sats hadde jo karbs i seg de hadde en low carb shake, den var DIGG..

er det veldig viktig å tilføye kroppen med proteiner før og etter trening?
(vet mat, som egg bla bla er den beste kilden, men vis man er på farta f.eks å ikke får tak i dette, hva vil du anbefale?'

ble mye spm her gitt

__________________


Lisekir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:13   #11
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Lisekir, her.

trykte feil, les her

Det er sjelden noe poeng i å ta eller spise noe under den type trening. Det er heller ingen grunn til å ta spesielle hensyn før trening; bare ikke spis et stort måltid rett før økten. Etter trening kan du ta en shake med proteinpulver av noe slag. Det bør være tilstrekkelig

  Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 19:58   #12
john85
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 38
Innlegg: 5
john85 er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Fortsetter i denne tråden jeg...

Jeg er vel så å si nybegynner og ser det er masse kjente problemer med karbohydratene som ujevnt blodsukker, trøtte timer utover dagene, utmattelse etter måltider osv. Så jeg har tro og liker filosofien bak fedon og teorien bak ketolyse!

Jeg er egentlig ute å deffe litt (få ned fettprosent) og driver ellers og trener mye styrke....

MÅL: Definerte muskler

Så hvordan burde man følge dietten da og noen spesielle dietter som er gunstig sammen med styrketrening? Hvilket treningsprogram?


-------------------------------------------------------
Akkurat nå kjører jeg følgende styrkeprogram:
ØKT 1:
Gruppe A (5x5):
5x5 Benkpress (horisontal press)
5x5 Roing (horisontal dra)
5x5 Knebøy

Gruppe B (4x10):
4x10 Skulderpress (vertikal press)
4x10 Nedtrekk (vertikal dra)
4x10 Stående markløft/rumenske markløft

Så økt 1 kjøres man, ons og fredag, hvor treningsmengden blir byttet på for hver gang for de 2 gruppene (Mandag er det 5x5 for benk og roing, onsdag er det 4x10 osv...)

john85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 20:09   #13
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Jeg bare slenger inn en kommentar her jeg.
Min mann har drevet toppidrett i mange år, og fikk faktisk kostholdsveileding av Polizinsky ved et par anledninger. Han ble rådet til å legge om til lavkarbo-kosthold, og det skulle visstnok ikke ha noe å si for ytelsen ved trening, eller muligheten for å oppnå resultater. Min mann drev forøvrig med friidrett, og trente 2-3 timer daglig.

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 22:23   #14
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Calvin, her.

Jeg bare slenger inn en kommentar her jeg.
Min mann har drevet toppidrett i mange år, og fikk faktisk kostholdsveileding av Polizinsky ved et par anledninger. Han ble rådet til å legge om til lavkarbo-kosthold, og det skulle visstnok ikke ha noe å si for ytelsen ved trening, eller muligheten for å oppnå resultater. Min mann drev forøvrig med friidrett, og trente 2-3 timer daglig.

Spennende! Har du mere info?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 22:44   #15
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av john85, her.

MÅL: Definerte muskler

Så hvordan burde man følge dietten da og noen spesielle dietter som er gunstig sammen med styrketrening? Hvilket treningsprogram?


-------------------------------------------------------
Akkurat nå kjører jeg følgende styrkeprogram:
ØKT 1:
Gruppe A (5x5):
5x5 Benkpress (horisontal press)
5x5 Roing (horisontal dra)
5x5 Knebøy

Gruppe B (4x10):
4x10 Skulderpress (vertikal press)
4x10 Nedtrekk (vertikal dra)
4x10 Stående markløft/rumenske markløft

Så økt 1 kjøres man, ons og fredag, hvor treningsmengden blir byttet på for hver gang for de 2 gruppene (Mandag er det 5x5 for benk og roing, onsdag er det 4x10 osv...)

"Definerte" muskler avhenger ene og alene av hvor mye fett som dekker dem, så ethvert kostholdsopplegg som medfører fettap vil fungere. Programmet ditt ser fornuftig ut.

  Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 07:04   #16
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Spennende! Har du mere info?

Tja... hva slags info vil du ha? Ikke sikkert jeg kan gi noe utfyllende info her, men Polizinsky kan helt sikkert, og han er jo innom siden her fra tid til annen. Men jeg skal prøve i allefall...

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 07:12   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Personlig så koooooser jeg meg med trening når jeg har inntatt litt flere karber før trening enn når jeg ikke har det. Ekspertene kan få si hva de vil om den saken.
Mitt kosthold er generell lavkarbo (ingen karbegrense, men prøver å unngå de raske mest mulig) Du spiser jo også generell lavkarbo.

Og da må det vel gå ann å spise litt ekstra karber før trening?
Hvertfall hvis man ønsker å få litt fart og action på treninga (er liksom da den er på sitt mest gøyale, mener jeg da. Er grenser for hvor lenge i slengen det er kult å "gå en tur" liksom. Hvis man har lyst til å TRENE)

Det mååå jo ikke være sukker eller noe sånt man trøkker inn liksom.
Mener jeg da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 07:15   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

og et annet forslag:
Ikke gå rundt og være redd for at mangel på karber kan ødelegge treningen.
Sjekk om mangel på karber ødelegger treningen
Gjør det ikke det, så er det jo ikke noe vits i å hverken bekymre seg over det og heller ei gjøre noe med det

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 09:26   #19
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Personlig så koooooser jeg meg med trening når jeg har inntatt litt flere karber før trening enn når jeg ikke har det. Ekspertene kan få si hva de vil om den saken.
Mitt kosthold er generell lavkarbo (ingen karbegrense, men prøver å unngå de raske mest mulig) Du spiser jo også generell lavkarbo.

Og da må det vel gå ann å spise litt ekstra karber før trening?
Hvertfall hvis man ønsker å få litt fart og action på treninga (er liksom da den er på sitt mest gøyale, mener jeg da. Er grenser for hvor lenge i slengen det er kult å "gå en tur" liksom. Hvis man har lyst til å TRENE)

Det mååå jo ikke være sukker eller noe sånt man trøkker inn liksom.
Mener jeg da.

Enig med deg her nellie. Jeg bruker også en del karbo nå i forbindelse med trening og ikke minst etter. Jeg blir hvertfall litt daff hvis jeg skal jobbe på høy intensitet uten karbo i kroppen.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 09:28   #20
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Calvin, her.

Tja... hva slags info vil du ha? Ikke sikkert jeg kan gi noe utfyllende info her, men Polizinsky kan helt sikkert, og han er jo innom siden her fra tid til annen. Men jeg skal prøve i allefall...

Egentlig hva som helst. Hva spiste han før og etter trening/konkuranse f.eks? Noen spesielle oppladning på matfronten i dagene før konkuranse?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 10:00   #21
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Egentlig hva som helst. Hva spiste han før og etter trening/konkuranse f.eks? Noen spesielle oppladning på matfronten i dagene før konkuranse?

Ah, her kan jeg svare ja.
Han spiste i grunnen helt likt hele tiden - altså "normalt" lavkarbokosthold med variert mat. Aldri noe ekstra karber på noe tidspunkt. Passet på å spise en god stund før trening/konkurranse (gjerne minst en time før), og så hadde han med seg noe han kunne spise umiddelbart etterpå dersom det ville ta tid å komme seg hjem - for eksempel proteinshake.

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 18:04   #22
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Og da må det vel gå ann å spise litt ekstra karber før trening?

Ta det i så fall kvelden før, evt god tid i forveien. Det er som sagt veldig utrivelig å få lavt blodsukker midt i en økt, og om man spiser karbohydratrik mat kort tid før trening vil det 1) ikke ha rukket å "havne på rett sted", altså bli glykogen, og 2) kunne forårsake hypoglykemi i treningsøkten eller kort tid etter.

2 avhenger selvfølgelig av type karbohydrater, men OP brukte sportsdrikk som eksempel så jeg har gått ut fra at vi snakker om raske karbohydrater her.

  Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 21:55   #23
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Calvin, her.

Ah, her kan jeg svare ja.
Han spiste i grunnen helt likt hele tiden - altså "normalt" lavkarbokosthold med variert mat. Aldri noe ekstra karber på noe tidspunkt. Passet på å spise en god stund før trening/konkurranse (gjerne minst en time før), og så hadde han med seg noe han kunne spise umiddelbart etterpå dersom det ville ta tid å komme seg hjem - for eksempel proteinshake.

Hva med underveis?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 00:30   #24
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Jeg har tatt det jeg tror jeg kan om næring og utholdenhetsutøvelse fra en Anthony Colpo. Han har erfaring med muskelbygging, styrketrening og sykkel. han har vel bla skrevet bøker om vektnedgang og kolesterol og lever på lavkarbo etter en 10års periode på såkalt sunn mat (lavfett) der han ble dårligere og dårligere.

Han oppdaget smertelig at sykkeltrening og konkurranser ikke gikk uten å innta karbo etter trening for å bygge opp igjen det glucogenlageret han hadde brukt av.

Jeg tror på:
Å spise lavkarbo for å maksimere fettforbrenningen både før under og etter utholdenhetstrening. Vi har vel 3 former for energiomsetning:
1. Creatin
2. Anaerob forbrenning av glucose -> melkesyre
3. Aerob forbrenning av glucose, fett

Man kan skape glucose av proteiner, men dette vet jeg ikke så mye om ifm trening, tror det er en mer begrenset sak som feks skjer med de som er i ketose og har meget lite karboinntak. Vet ikke om cellene kan bruke protein også i aerobe prosesser.

Utholdenhet er en evne til å utøve i relativt lang tid, så lang tid at kun anaerobe prosesser ikke er nok (creatin brukes opp meget raskt, melkesyre stopper oss ganske fort da det lammer musklene). Nå er det ikke slik at man ikke bruker disse formene for energi under en utholdende øvelse, men snarere er det slik at melkesyren ikke kan hope seg opp og stoppe oss. Når man står på for fullt er grensen stort sett å tåle smerten og å unngå å skape for mye melkesyre innen utøvelsen er over. Melkesyren må konverteres tilbake og forbrennes aerobt og dette krever energi, dvs energi fra aerobe prosesser i muskelen. Dvs sumasummarum må man stort sett ha nok O2. Jo lenger utøvelse jo viktigere, jo kortere jo mer kan taes fra anaerobt (med melkesyreopphopning)

Og dersom man driver en utholdende idrett som likevel krever endel melkesyre for å få toppfart (kortere tid) må man ha glucose tilstede. Uten glucose, ingen melkesyre og dermed blir man meget utholdende, men man når ikke toppfart.

Slik Tommygutt holder på, eller jeg selv, driver vi alltid mer enn 20min. Tommygutt driver jo Birken og slikt, samt sykkelløp, så her snakker vi ren utholdenhet der man må ha nok O2. Og gitt nok O2, hvor lenge kan man holde på?

Her kommer type energi fram. Man har begrenset mulighet til å lagre glucogen, maks 90min i konkurransefart, dvs maks 4-500g. Men tommygutt driver lenger, hva da ? Jo svaret er fettforbrenning. Fett er dobbelt så energirikt og vi har mye mer enn en halv kilo fett, selv avmagrede langdistanseutøvere.

Så svaret er at ultimat utholdenhet er å maksimere fettforbrenning. Men om man driver i gråsonen mellom utlimat utholdenhet og 400m løp så må man ha anaerob forbrenning og da glucose.

jeg blir visst aldri ferdig...

Men hva med å ha maks fettforbrenning og likevel glucose ? Det er nok derfor både jeg selv og Tommygutt føler at lavkarbo funker veldig bra for god utholdenhet og restitusjon. Vi bruker energien lagret i kroppen mer effektivt, har de samme krav til O2-opptak som før, men har energi lenger enn før siden vi forbrenner mer fett under høyere intensitet.
Å innta karbo før trening kan ødelegge for den gode fettforbrenningen, samme sak under. Kjenner man seg selv og har et godt opplegg for det kan man klare å innta karbo før og under. Jeg ser ingen grunn til det. Den glucosen jeg trenger får jeg passe på å ha lagret fra før og da gjennom lavkarbo ( den inneholder da karbo den og) og gjennom å innta karbo (og protein) etter trening. Akkurat da er kroppen spesielt flink til å forbrenne fett, bygge opp slitent vev med proteiner og lagre glucogen.

Inntak av carbo etter utholdenhetstrening bør være ifølge et regnestykke:
1. trener man i pratetempo i 30min daglig bruker man ikke mye glucose og fettforbrenning er nok.
2. Trener man 90min hard konkurranse hver dag bør man kanskje spise så mye som 3-500g carbo per dag. men slik er det ingen som orker å trene.
3. trener man som norske skiløpere vil jeg tro man maks trenger 150-300g karbo pr dag. De spiser nok mye mer, kanskje opp i 1000g.
4. dvs en lavkarber som trener menneskelig (feks 30-60min pr dag variert) kan klare seg helt fint på sitt under 100g inntak av karbo ! Evt fylle på litt ekstra de dagene man har hatt spesielt hard trening eller konkurranse. Hva slags intensitet man har er også viktig. Jo lavere og lenger, jo mindre karbo trenger man (fordi man jo forbrenner nesten bare fett!!!)

Så.. vil du ha maks fart på en 800m må du ha lagret glucogen tilgjengelig. Vil du ha maks utholdenhet over 5 timer er det fettforbrenning som gjelder.

Foreslår at man prøver seg frem. Ta litt carbo i drikken umiddelbart etter en litt hard trening, ellers bare lavkarbo, finn ut litt etterhvert...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 09:31   #25
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater før trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Ta det i så fall kvelden før, evt god tid i forveien. Det er som sagt veldig utrivelig å få lavt blodsukker midt i en økt, og om man spiser karbohydratrik mat kort tid før trening vil det 1) ikke ha rukket å "havne på rett sted", altså bli glykogen, og 2) kunne forårsake hypoglykemi i treningsøkten eller kort tid etter.

2 avhenger selvfølgelig av type karbohydrater, men OP brukte sportsdrikk som eksempel så jeg har gått ut fra at vi snakker om raske karbohydrater her.

Når jeg snakker om ekstra karbohydrater, så mener jeg f.eks et par ekstra knekkebrød eller no.
Skal ikke så mye til for min del..
Man trøkker jo ikke innpå med sjokolade før trening for å få i seg ekstra karber

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening på ketolyse Lisekir Ketolysekuren 9 20-03-08 11:23
Hard trening og lavkarbo? lillestine Trening 29 08-01-08 22:31
Ketolyse og trening Evita Ketolysekuren 5 12-11-07 13:49
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42
Før og etterbilder konkurranse lowcaarbdieter Lavkarbo generelt 6 14-06-05 15:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no