Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-10, 12:18   #1
Linfrøknekk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
Linfrøknekk er på en erverdig vei

Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Jeg er litt i villrede og trenger sårt noen råd!
Jeg har gjennomgått prøverørsbehandling og venter nå på svar på om jeg er gravid...
Jeg bruker vanligvis og spise bittelitt sukkerfritt smågodt fra sverige når jeg har lyst på noe godt.
Men, jeg vet ikke hvor bra dette er i forhold til maltitol/sukkeralkoholer når jeg skal gjøre det beste for miljøet i kroppen for graviditet...
Får så ekstremt mye luft i magen av det.

Jeg har aldri i mitt liv vært såååå godtesyk som jeg er nå, og jeg MÅ ha smågodt! (jeg er vanligvis veldig dtreng med meg selv)

I går tenkte jeg at ordentlig smågodt med sukker må være bedre for meg akkurat nå... Så jeg spiste noen biter

Hva tror dere er best?
Når jeg unner meg noe godt, er det best med fake eller real?
Noen som vet om Maltitol er skadelig for graviditet??

Linfrøknekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:20   #2
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet??? Hjelp

Du er virkelig inne i spennende tider!
Jeg vet egentlig ikke, men jeg tror jeg hadde satset på ekte sukker!

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:21   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet??? Hjelp

Har aldri hørt at det skal være skadelig ved graviditet
Alt med måte, tenker jeg
Man trenger jo ikke spise sukkerfritt godteri hver dag, liksom.

Jeg holdt meg helt unna kunstig søtning de første tre månedene, men det var sånn bare fordi, tror jeg. Var vel noe med at jeg ikke ville tilføre babyen min noe i magen, som jeg helt klart ikke vil at hun skal ha i seg når hun er på utsiden. Men ble nok litt etterhvert..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:26   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet??? Hjelp

Sitat:

Alle tilsetningsstoffer som er godkjent er risikovurdert. En av de tingene som undersøkes i en risikovurdering er mulig fosterskade. Godkjente søtstoffer skal ikke ha effekt på fosteret.

Fra matportalen.no


Og nederst på siden her står det litt:
http://www.klikk.no/foreldre/barnima...icle498798.ece

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 13:23   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Godteri søtet med maltitol burde i hvert fall være relativt trygt, da det ikke er kjemisk framstilt. Eller kan du kanskje lage deg noe med sukrin eller stevia? Det er også helt naturlige søtstoffer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 13:56   #6
Sissi
Medlem
 
Sissi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 82
Sissi er ny på veien

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Hva med å være i ketose??
Vi prøver nå, og er redd jeg er i ketose når d skjer?

Kan det gjøre noe å være i ketose til man har fått pos test?

(sorry for at jeg kupper tråden litt her)

Sissi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 14:31   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Jeg har svangerskapsdiabetes og har spist litt maltitolsøtet sjokolade en gang i blant og det er i følge endokrinologen helt greit. Men alt med måte

Sissi: Dersom dere er aktive prøvere nå vil jeg anbefale at du ikke går på ketogen diett nå for sikkerhets skyld. Man skal ikke være i ketose mens man går gravid, og jeg ble anbefalt av legen (ved Fedonklinikken) å heller ikke være i ketose mens vi prøvde. Lindbergkostholdet er et utmerket kosthold både mens man prøver og etter at man har blitt gravid

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 14:38   #8
Sissi
Medlem
 
Sissi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 82
Sissi er ny på veien

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg har svangerskapsdiabetes og har spist litt maltitolsøtet sjokolade en gang i blant og det er i følge endokrinologen helt greit. Men alt med måte

Sissi: Dersom dere er aktive prøvere nå vil jeg anbefale at du ikke går på ketogen diett nå for sikkerhets skyld. Man skal ikke være i ketose mens man går gravid, og jeg ble anbefalt av legen (ved Fedonklinikken) å heller ikke være i ketose mens vi prøvde. Lindbergkostholdet er et utmerket kosthold både mens man prøver og etter at man har blitt gravid

Ok.. Takk for svar

Sissi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:51   #9
Linfrøknekk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
Linfrøknekk er på en erverdig vei

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Takk for alle svar!
Jeg synes det er veldig vanskelig...
Men, som du sier, jeg ville jo ikke gitt sukkerfritt godteri med maltitol til datteren min, så da vil jeg jo heller ikke gi det til en begynnende liv i magen...
Jeg tenker på alle giftstoffer som er i dette...
Alt har jo masse farger og ser ut som ordentlige godterier...
Det er farger i vanlige også... Men, da vet jeg ihvertfall hva det er... Sukker...

Så dere tror det er best når jeg MÅ ha noe... Og velge vanlig sukker???

Til deg som spør om ketose;
Jeg holdt meg til ca 50-100 karber pr dag for å holde meg unna ketose...
Jeg tror ikke det er helt bra når man er en prøver eller er gravid...
Men, jeg er ingen lege...

Linfrøknekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 20:42   #10
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Opprinnelig lagt inn av 1 2 3, her.

Takk for alle svar!
Jeg synes det er veldig vanskelig...
Men, som du sier, jeg ville jo ikke gitt sukkerfritt godteri med maltitol til datteren min, så da vil jeg jo heller ikke gi det til en begynnende liv i magen...
Jeg tenker på alle giftstoffer som er i dette...
Alt har jo masse farger og ser ut som ordentlige godterier...
Det er farger i vanlige også... Men, da vet jeg ihvertfall hva det er... Sukker...

Så dere tror det er best når jeg MÅ ha noe... Og velge vanlig sukker???

Til deg som spør om ketose;
Jeg holdt meg til ca 50-100 karber pr dag for å holde meg unna ketose...
Jeg tror ikke det er helt bra når man er en prøver eller er gravid...
Men, jeg er ingen lege...

Det er ikke søtstoffet/sukkeret som skaper aller fargene, men tilsetningsstoffer. Så hvis du tenker at alle fargene i godteriet du kjøper er sukker, så vet du i hvertfall ikke hva det er !

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 21:01   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Maltitol er ikke kunstig søtt, virker som om veldig mange tror det. Det er naturlig. Men jeg vet ikke om jeg ville satset på det for ofte/mye i et svangerskap, da jeg får sterke magekramper og diaré av det, og det er vel kanskje ikke det mest gunstige.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 21:07   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Sitat:

Så dere tror det er best når jeg MÅ ha noe... Og velge vanlig sukker???

Nå synser jeg bare, men det kommer nok helt an på hvordan kroppen din behandler sukkeret. Når man er gravid virker insulinet dårligere, og om du allerede i en viss grad er insulinresistent fra før av (vet ikke om du er det da, men jeg er og jeg har som sagt svangerskapsdiabetes og kan ikke spise noen sukker) ville jeg faktisk droppet sukkeret og heller valgt maltitol. Som alkazelters sier så er det ikke sukkeret eller maltitolen som skaper fargene, det er alle de andre E-stoffene. Hvis det er det du vil unngå så ville jeg ha gått for litt mørk sjokolade om du må ha noe. Du skal (bør) jo ikke være i ketose når du prøver eller allerede er gravid så det er jo ikke som om å spise litt mørk sjokolade vil ødelegge sånn sett. Ta gjerne med en liten neve nøtter til for å balansere blodsukkeret. Det er nok det aller sunneste om du bare må ha noe

Men som Iset også påpeker: Magekramper og diare vil du jo helst unngå, spesielt under en graviditet. Så kos deg med litt mørk sjokolade du, det er vel det beste for både deg og evt. baby


Sist redigert av Cyan : 15-06-10 kl 21:13.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 21:47   #13
Linfrøknekk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
Linfrøknekk er på en erverdig vei

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Nei, jeg tror ikke at fargene er sukker... Dårlig formulert av meg...
Men , jeg trodde Maltitol var et kunstig fremstilt produkt som iallefall ikke jeg vet hva er...
Men, hvis det er et naturlig søtningsmiddel er det vel ikke farlig å spise det i stede for sukker, som ikke er bra for noen...
Får ikke smerter... Blir bare veldig luftig kan du si
Og litt luft er det verdt, bare det ikke skader/påvirker det som skjer i magen...

Da fortsetter jeg å kose meg med baconsvor og maltitolgodteri da

Linfrøknekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 22:26   #14
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

gir ikke maltitol blodsukkerstigning på samme måte som sukker?

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 22:29   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Nei, maltitol både er og lages naturlig (av maltose, altså maltsukker som er laget av stivelse fra korn), men ettersom det har et så langsomt opptak i tarmen (hvilket gjør det til et alternativ for f.eks diabetikere), så dannes det dessverre gasser i magen, og mange opplever det laksativt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 11:02   #16
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Hmmm. da jeg gikk på Grete Roede på 80-tallet, så fikk vi vite at alle søtstoffer som sluttet på -ol inneholdt like mye kcal som vanlig sukker. Det var vel den gang bare Lakryl som var søtet med noe annet.
Jeg trodde derfor at -ol-søtstoff også ville påvirke blodsukkeret hvis det inneholder ca like mange kcal.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 11:03   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer og graviditet? Hjelp

Opprinnelig lagt inn av Trulte67, her.

Hmmm. da jeg gikk på Grete Roede på 80-tallet, så fikk vi vite at alle søtstoffer som sluttet på -ol inneholdt like mye kcal som vanlig sukker. Det var vel den gang bare Lakryl som var søtet med noe annet.
Jeg trodde derfor at -ol-søtstoff også ville påvirke blodsukkeret hvis det inneholder ca like mange kcal.

Det er ikke kaloriene som påvirker blodsukkeret, men mengden karbohydrater og i hvilken hastighet de taes opp i tarmen (GI).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkeralkoholer? Hjelp! troya Spørsmål og svar 15 04-06-09 08:31
Hjelp. Sukkeralkoholer og ketolyse Chalenty Ketolysekuren 10 16-02-09 21:56
Hjelp meg, ang graviditet, kosthold og sånnt Dolly Lavkarbo generelt 4 02-09-07 19:11
Hjelp! Ang sukkeralkoholer og pastiller MiniMe Ketolysekuren 22 02-09-07 12:43
Graviditet. polvott Lavkarbo generelt 2 27-06-06 18:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no