Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Trenger hjelp til brødoppskrift

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-06-12, 01:06   #1
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Trenger hjelp til brødoppskrift

Vår datter på 2 år har fått påvist en lang rekke matintoleranser. Vi må kjøre en 12 ukers kur hvor hun holdes 100 % unna alt hun reagerer på, for så å forsøke hvordan hun reagerer på å innføre noen av tingene forsiktig.

Til nå har hun hatt et fint lavkarbokosthold som har holdt henne lenge mett og utrolig nok er hun aldri syk. Med den listen vi nå har foran oss sliter vi med å gi henne et balansert kosthold, det blir fort et veldig høykarbokosthold, noe vi ikke ønsker. Hun har til og med spist riskaker i det siste, noe jeg merker jeg absolutt ikke liker. Mye av problemet er å finne gode fettkilder. Vi har også et nyfødt barn i huset så det er begrenset hvor mye overskudd jeg har til å teste ut egne oppskrifter. Har forsøkt å bake brød, noe som har vært totalt mislykket så langt.

Frir derfor til dere velvillige og kreative forumvenner, noen som kan hjelpe med en oppskrift på brød som ivaretar følgende intoleranser, hun skal altså ikke ha følgende:

  • Alt av melkeprodukter
  • Egg
  • Alt av gluten
  • Linfrø og couscous
  • mandler, hasselnøtter og valnøtter
  • erter
  • kakaobønner
Det er vel det mest relevante ift brødbaking. I tillegg skal hun ikke ha tomat og svinekjøtt. Så jeg sliter litt med å finne gode alternativer om dagen. Har bakt knekkebrød, men det ble for hardt for henne. Av og til er det praktisk med brød, f.eks. på tur, så det viktigste er oppskrifter på brød, lapper osv. Tar også i mot alle gode tips til mat.

Har prøvd å lage smoothie, noe hun var glad i før, men nå vil hun ikke ha dette. Har prøvd avocado, og det vil hun heller ikke ha. Har til og med måtte svelge en kjempekamel og gitt henne laktosefri margarin (grøss og gru).

På forhånd tusen takk for hjelpen.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 08:28   #2
yoga
Juniormedlem
 
yoga sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 38
yoga er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til brødoppskrift

Hei, her er en oppskrift på quinoa-scones. Disse innholder ingen av de ingrediensene som datteren din ikke tåler.

Quinoa Scones!
Det pleier å bli 8 stk
Det kan være de blir litt rare i starten, men når du har prøvd et par ganger blir det supert. Målene er litt ca og deigen (røren) skal være veldig fuktig. Skal bare røres sammen ikke knas.


300-400 gram Quinoamel
150 gram glutenfri havregryn/hirse
3 ts bakepulver
1-2 ss fiberhusk
litt salt
1 ss olje
Vaniljepulver
Hakkede fiken, aprikoser, solsikkekjerner eller annet som fortrekkes
2-3 dl soyamelk
4 dl lunket vann eller til røren er passe konsistens.

Ta alt det tørre, bland sammen og hell i melk og vann. Rør alt sammen og la det stå å svelle i ca 20 min. Nå er røren mye fastere. Ta en spiseskje og legg "klatter" på et stekebrett. Litt store. Stekes midt i ovnen på 250 grade i 15-20 miinutter (avhengig av str).

Jeg synes disse er veldig gode; håper de kan falle i smak hos datteren din også. Det er neimen ikke lett når det er så mange matvarer som ikke kan brukes. Håper hun blir noe bedre etter en periode med nulltoleranse.

__________________
Spis Elsk Lev
yoga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten melk, gluten og nøtter - Fedon (moderat lavkarbo/lavglykemisk) Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:07   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til brødoppskrift

Du kan også prøve deg fram med kokosmel. Kokosmel gir et mykt, men ofte tørt bakverk. Rismelk kan være et alternativ der du trenger "melk" og kokosmelk ikke passer - bare husk at rismelk er veldig søt.

Kan du bruke klarnet smør/ghee? Da vil du kunne hoppe over margarinen iallfall...

Her er en oppskrift på kokosbrød/formkake.
http://www.cheeseslave.com/coconut-flour-bread/
Den benytter egg, men du kan kanskje bruke egg-erstatning?

Eller du kan se på denne http://www.yummly.com/recipe/Coconut...st_-Recipezaar og om en av de glutenfri melblandingene kanskje kan fungere for deg (finnes i velassortert dagligvare og er ofte basert på quinoa, mais- eller risstivelse + hirse og bokhvete (bokhvete er naturlig glutenfri og har ingenting med "hvete" å gjøre)).

For å få inn fett så er kokosprodukter fint. Jeg vet ikke hvordan kokosmel ligger an, men det går som regel fint å bruke kokosfett både som er estatning for margarin eller olje i oppskrifter, og kokosmelk i stedet for melk/vann.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enda en brødoppskrift Gunhild Bakst 11 25-04-11 19:35
Hjelp, finner ikke igjen brødoppskrift lille74 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 26-04-10 21:46
Brødoppskrift? Kaysa Spørsmål og svar 2 09-08-09 23:29
Brødoppskrift til Atkins Mayaya Generell diskusjon 0 02-06-09 21:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no