Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger sårt tips til mat!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-11-12, 20:57   #1
SonjaHelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2012
Innlegg: 2
SonjaHelen er på en erverdig vei

Trenger sårt tips til mat!

Hei Jeg har endret livsstilen og har spist lavkarbo i ett år. Jeg trives stort sett med dette, og har det siste året gått ned 20 kg. Jeg har fremdeles 5-10 kg igjen til jeg har nådd målet. I de siste ukene har jeg blitt veldig slapp, kvalm og har konstant hodepine. Vekta har stoppet helt opp. Jeg teller ikke lengre karbohydrater, men tror jeg ligger på rundt 15-30 karbs per dag. Jeg har veldig lite energi og lurer på om jeg får i meg for lite mat. Håper det er noen som kan komme med noen innspill, tips og råd. Jeg syns det er vanskelig vite hva jeg skal spise og hvor mye.

Slik er som regel dagene
- Frokost = En skive lavkarbobrød med mye smør, majones og kjøttpålegg. Eller en omelett med ost og skinke.
- Lunch = En skive lavkarbobrød med smør og pålegg. Eller tyrkisk yoghurt med ulike frø.
- Middag = Rikelig med kjøtt, eller fisk med grønnsaker

Innimellom spiser jeg litt nøtter, avokado og ost. Drikker kaffe eller te med Coco. Jeg prøver å bli flink til å drikke mer vann. Hva spiser dere gjennom en dag? Kom gjerne med dagsforslag. Jeg er flink til å lage middager, og det er de andre måltidene gjennom dagen som er problemet.

SonjaHelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:02   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt tips til mat!

Mer grønnsaker! Mye mer!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:30   #3
SonjaHelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2012
Innlegg: 2
SonjaHelen er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt tips til mat!

Takk for svar! Jeg spiser som regel grønnsaker til middag og da går det mye i blomkål, brokkoli og tomat. Jeg blir til tider lei av blomkål og brokkoli, og har derfor innført litt kålerabi og gulrot. Jeg kan helt klart spise mer grønnsaker

SonjaHelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 09:48   #4
Appelsinpiken
Medlem
 
Appelsinpiken sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 36
Innlegg: 369
Appelsinpiken er ny på veien

Sv: Trenger sårt tips til mat!

Prøver du å holde deg til et ketogent kosthold?
Grunnen til at jeg spør, er at med ditt karboinntak, så kan det hende du ligger i overgangen mellom ketose/ikke ketose, og at det varierer fra dag til dag. Overgangen til ketose kan ta flere dager for enkelte, og i den perioden kan man bli kvalm, ha lite energi og ha vondt i hodet. Hvis du ligger mellom 15-30 karber om dagen, kan det hende du er i ketose på mandag, ikke ketose på tirsdag, og tilbake i ketose på onsdag. Da er det jo ikke rart du føler deg uvel.

Dersom du ikke vil være i ketose: Spis litt mer karbohydrater, slik at du slipper denne overgangen, eller i det minste kan utelukke at det er denne overgangen som gjør at du føler deg uvel.

Hvis du vil være i ketose: Hold deg til under 20 karbohydrater om dagen, gjerne litt mindre, og kjøp ketostix på apoteket, slik at du kan følge med om kroppen er i ketose (jeg kjøpte mine på boots apotek til 55 kr) Og i tillegg er det mulig du må øke mengden fett.

Uansett: Skriv inn alt du spiser på diett.no, så du har kontroll på hver minste lille ting du spiser. Ser at du skriver at du er lei av blomkål og brokkoli, og har spist litt gulrot og kålrabi istedet. 100 g kålrabi, og en middels stor gulrot er 12,77 karbohydrater - kun på dette!
Hva med å spise en salat til middagen istedet? Du kan også spise asparges, selleri, soppstuing med fløte, spinat osv.

Spinat kan du spise om den er, eller du kan lage den slik:
Kok spinaten. Hell av vannet, og legg spinaten til side (press vannet ut av spinaten også). Smelt smør og ha oppi en hvitløk som du har most litt med hendene. Når smøret har smeltet og begynner å putre litt (pass på at det ikke endrer farge), har du oppi spinaten igjen og rører rundt, slik at smøret fordeles over all spinaten, og at den ikke svir seg. Den er ferdig når all fuktigheten har fordampet (tiden dette tar avhenger av hvor fuktig spinaten var når du tok den oppi).
Menden jeg har angitt nedenfor gir karboinnhold på 3,12, og kan spises både som tilbehør til middagen, og som et mellommåltid, feks sammen med litt ost.

500 g spinat
20-30 g smør
1 fedd hvitløk

Du kan også lage squashlasagne eller moussaka.
Vil forresten også legge til at frokost og lunsj ikke "må" være brødskiver. Du kan jo feks ha middagsrester til lunsj, og lage avocado og rekesalat til frokost? (Avocado, reker og majones, feks?)

__________________




Appelsinpiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg trenger sårt noen tips ... SineK Spørsmål og svar 11 20-06-12 22:40
Trenger så sårt noe motivasjon nå! Nupsida Ketolysekuren 13 08-11-10 21:24
Trenger sårt litt gode tips her. Bo hos andre en uke, hvordan klare være i ketose? Smurfepia Spørsmål og svar 1 04-04-09 11:17
Trenger sårt svar ...! julimamma Lavkarbo generelt 12 23-11-07 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no