Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Matmengde!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-07-13, 20:07   #1
FamilienDelbekk
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Kongsvinger
Alder: 46
Innlegg: 3
FamilienDelbekk er på en erverdig vei

Matmengde!

Hvor mye skal/bør man spise og ikke spise til hvert måltid?
Vårt problem er at vi ikke eier magemål
Har dere noen eksempler på hvor mye man skal spise til hvert måltid?
Er jo ikke noe vits å spise altfor mye for da går man jo ikke ed i vekt uansett hvor streng diett man går på vel?

Takker på forhånd for alle tips og ideer

FamilienDelbekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-13, 20:36   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde!

Spis når du er sulten og spis til du er passe mett!
Lavkarbo er et vidt begrep, og så lenge dere ikke har valgt noen mer spesifik filosofi er detvanskelig å si hvor stor mengde dere skal ha av de forskjellige næringsstoffene. Men en regel mange bruker er 1g protein pr kg kroppsvekt, og at energiinntaket består av 5% karbohydrater, 20% protein og 75% fett. Husk at dette er prosent, og at fett gir dobbelt så mye energi som de andre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-13, 22:21   #3
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Matmengde!

Grønnsaker skal det godt gjøres å spise for mye av, så det er ikke så vanskelig å skulle kunne spise seg god og mett, tross mangel på magemål, uten å lasse innpå med kalorier Sjekk ut hvor mye dere "skal" ha i dere energimessig iflg BMI, det gir en pekepinn, så får dere holde koll på hva dere spiser. Skriv ned energiinnhold, og regn ut prosenter, eller legg inn på diett.no/fitday.com e.l., og etter en stund går det med porsjoner veldig av seg selv.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 15:35   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Matmengde!

Kokker lærer om posjoner. Hvor mange gram fisk eller kjøtt hver person skal ha osv. Dette finnes sikkert på nettet. Jeg har vært servitør og lurer på om det er 150 g fisk/kjøtt pr person, i hvert fall ikke mer, men andre vet det kanskje bedre?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 21:30   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde!

En tommelfingerregel sier vel 150-200 gram (mager?) fisk og 100-150 gram kjøtt avhengig av kroppsvekt og kjønn mener jeg, uten å være 100% sikker på det. Fedon snakker om håndflatestørrelser (bare håndflaten uten fingre), som jeg syns er et greit mål ' spis kjøtt/fisk tilsvarende størrelsen på håndflaten din og fyll på med karbohydrat- og kalorifattige grønnsaker og så en "passe" mengde fett/saus.


Sist redigert av Cyan : 02-07-13 kl 21:35.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 22:30   #6
@Maja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 41
@Maja er på en erverdig vei

Sv: Matmengde!

Ok, eit stykke kjøtt skal altså ha ca samme størrelse på overflata som handflata. Men kor tjukk? Skal stykket vere like tjukt som handa?
Spiser vist ein del for masse kjøtt...

__________________


@Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sjølvkomponert ME tilpassa kost - stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 22:48   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde!

Å ikke eie magemål er nok et velkjent problem for mange her inne. Det kan være lurt å trene litt på dette: Spis langsomt. Tygg godt, og svelg alt du har i munnen før du tar en ny bit (legg gjerne fra deg kniv og gaffel mellom hver munnfull). Forsyn deg alltid med litt mindre enn du tror du vil ha, når du har spist opp, vent 10-15 minutter før du vurderer om du bør forsyne deg igjen. Kjenn alltid godt etter.

Mange har blitt vant til at man liksom ikke er mett før trommeskinnet står! Men egentlig er det ikke verre enn at mett er fraværet av sult. Det er hva som menes når man sier "behagelig mett".

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 23:53   #8
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Matmengde!

Her er nok nøkkelen til fortvilelsen hos mange av oss. Er en av de som elsker å spise masse mat og når jeg skal bare vedlikeholde vekten, kan jeg spise ganske mye med lavkarbokosthold. Når jeg må ned i vekt, må jeg passe på matmengden også. Jeg holder meg lenge mett med protein av kjøtt spesielt og derfor spiser jeg gjerne til hovedmåltid 300 gr kjøtt/kylling, ca 100 gr for eksempel blomkål/brokkoli og en salat som fyller resten av tallerkenen og inneholder lite både karber og kalorier.
Dette kan kreve litt arbeid i begynnelsen, men er så absolutt verdt det... om du ønsker å gå ned i vekt eller få andre helsemessige fordeler. For det meste synes jeg det går greit. Tror det er viktig å planlegge når du skal spise "passe porsjoner" og når kan du spise litt mer. Impulsive handlinger gir sjelden bra resultat. Lykke til med magemålet


Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Å ikke eie magemål er nok et velkjent problem for mange her inne. Det kan være lurt å trene litt på dette: Spis langsomt. Tygg godt, og svelg alt du har i munnen før du tar en ny bit (legg gjerne fra deg kniv og gaffel mellom hver munnfull). Forsyn deg alltid med litt mindre enn du tror du vil ha, når du har spist opp, vent 10-15 minutter før du vurderer om du bør forsyne deg igjen. Kjenn alltid godt etter.

Mange har blitt vant til at man liksom ikke er mett før trommeskinnet står! Men egentlig er det ikke verre enn at mett er fraværet av sult. Det er hva som menes når man sier "behagelig mett".

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 08:43   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde!

Opprinnelig lagt inn av @Maja, her.

Ok, eit stykke kjøtt skal altså ha ca samme størrelse på overflata som handflata. Men kor tjukk? Skal stykket vere like tjukt som handa?
Spiser vist ein del for masse kjøtt...

Ja, omtrent like stor og like tykk er tanken til Fedon i hvert fall. Det var slik jeg lærte meg porsjonkontroll, da jeg var helt på viddene med porsjoner og ikke helt visst hvordan mett føltes Nå spiser jeg gjerne litt mer kjøtt/fisk til hovedmåltidet, stort sett et sted mellom 150-200 gram kjøtt, fordi de to andre måltidene mine er ganske små. Men, det er jo mye som spiller inn som antall måltider osv. Spiser man bare et eller to måltider om dagen, som ikke er helt uvanlig for mange på lavkarbo, spiser man jo gjerne større porsjoner.

Men mange gode råd fra Photo (og det velkjente gamle rådet om mindre tallerkner hjelper også).


Sist redigert av Cyan : 03-07-13 kl 08:51.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 18:50   #10
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Matmengde!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men egentlig er det ikke verre enn at mett er fraværet av sult.

Det er også det som kommer fra vår femåring - "Nå er jeg ikke sulten mer!"

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 05-07-13, 22:56   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Matmengde!

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Det er også det som kommer fra vår femåring - "Nå er jeg ikke sulten mer!"

Ja sånn holdning har jeg også. Å bli tilfreds enkelt og greit. Om man ikke har magemål kjenner man kanskje ikke sult heller? da er det kanskje ikke noe problem å spise for lite heller, eller? ??

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 08:12   #12
FamilienDelbekk
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Kongsvinger
Alder: 46
Innlegg: 3
FamilienDelbekk er på en erverdig vei

Sv: Matmengde!

Tror jeg har fått kontroll på mat mengden, det kom liksom helt av seg selv. Har vært å kjøpt meg ketostix, så jeg er i full ketose (på den sterkeste lilla streken) så noe gjør jeg riktig

FamilienDelbekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 13:44   #13
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde!

Mange gode råd her, spise langsomt og gi kroppen tid til å oppfatte om den er passe mett/ikke sulten mer.
Angående Ketostix- det at den viser den mørkeste lilla, kan bety at du drikker lite. Du er i ketose like fullt om fargen ikke viser mørk lilla.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 15:40   #14
FamilienDelbekk
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Kongsvinger
Alder: 46
Innlegg: 3
FamilienDelbekk er på en erverdig vei

Sv: Matmengde!

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Mange gode råd her, spise langsomt og gi kroppen tid til å oppfatte om den er passe mett/ikke sulten mer.
Angående Ketostix- det at den viser den mørkeste lilla, kan bety at du drikker lite. Du er i ketose like fullt om fargen ikke viser mørk lilla.

Jeg tror jeg er oppe i 4 nesten 5 liter vann for dagen, så drikker lite gjør jeg nok ikke

FamilienDelbekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 17:29   #15
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde!

Det er forskjell på folk, når det gjelder utslag på stix , som det meste annet. Det jeg skrev om at det KAN bety at man drikker for lite, gjelder nok ikke deg, med et inntak på 4-5 liter vann pr dag.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matmengde Iversa31 Lavkarbo generelt 45 25-05-11 23:50
Matmengde? bobbla Ketolysekuren 2 01-01-09 11:41
Matmengde Grovsnus Spis deg ned i vekt med Skaldeman 30 03-10-08 09:35
Matmengde Grovsnus Ketolysekuren 2 22-08-08 13:34
Matmengde i forholdt til styrketrening Sonny Spis deg ned i vekt med Skaldeman 1 29-12-06 16:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no