Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Birken countdown

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-08, 22:15   #1
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Birken countdown

Om 4 dager braker det løs, et av årets store mål, Birkebeineren på sykkel. Min lengste utfordring på lavkarbo noen gang.

Jeg er skikkelig spent og har allerede sommerfugler i magen, så for å sette litt ekstra press på meg selv, er det vel bare å fyre løs med mine mål for dagen i full offentlighet, men mange lavkarbo-venner som vitner

I fjor kom jeg i mål på 3.57, med rellativt tynt treningsgrunnlag. Målet i år er 3.30, noe som er veldig ambisiøst med tanke på mye skader i sommer, men jeg går offensivt ut. I år har jeg seeding og får starte sammen med en del karer med krutt i beina. Jeg får henge så lenge jeg kan.

Uansett, Birken blir selvsagt lavkarbo-style, 100% som vanlig. Er i ketose om dagen og føler meg pigg. Siste harde økt på onsdag for å spisse formen best mulig.

Full rapport om Birken Low Carb Style kommer her om kort tid

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 18:34   #2
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Birken 2008 på sykkel er historie.

Det ble en dag med blandede erfaringer, hvor jeg måtte ty til karbohydrater for å komme meg i mål!! Ca halvveis i løpet fikk jeg et kjedebrudd, noe som resulterte i noen minutters stopp. Vel oppe på sykkelen igjen, var kroppen totalt kake og jeg kjente meg totalt tom både næringsmessig og ellers. Etter inntak av cola, sjokolade, banan og rosiner i løpet av en 20 minutters-periode på ulike mat-stasjoner, kom kreftene gradvis tilbake, noe som gjorde at jeg fikk opp igjen tempoet de siste tre milene mot mål.

På tross av delvis søndags-tempo, klarte jeg "merket" med god margin og klokket inn på 3.36. Så på tross av problemene underveis, er jeg godt fornøyd. Over 20 minutter bedre enn i fjor, med store problemer underveis, viser at formen tross alt er mye bedre.

Uansett, det skal jammen meg testes videre på matfronten!! Jeg kjente at kroppen rett og slett sugde til seg karbohydratene i dag og jeg hadde rett og slett ikke klart meg uten. Egentlig litt skremmende med tanke på tidligere opplevelser.

Jeg endrer derfor opplegget litt fram mot Birken-løpet og Oslo Maraton i september, hvor jeg kommer til å innta karbo underveis. Ett av løpene vil også gjennomføres med karbo-loading dagen før konkuranse.

Man lærer så lenge man lever :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 11:13   #3
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Birken countdown

Bra du tester sånn Tommy. Jeg gikk turmarsj i går. Takk og lov for noe frukt i sekken.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 15:06   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Bra du tester sånn Tommy. Jeg gikk turmarsj i går. Takk og lov for noe frukt i sekken.

Jeg skal ikke ha på meg at jeg er helt hjernevasket hvertfall Uten Cola, banan og sjokolade, hadde jeg rett og slett vurdert å gå av sykkelen, så langt nede var jeg. Fikk energien gradvis tilbake og klarte å avslutte med stil.

Jeg kommer til å fortsette å trene med kun vann, uansett intensitet, men skal prøve ulike ting under lengre konkuranser nå ja, det er det liten tvil om.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 16:13   #5
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: Birken countdown

Knallflink jooooo! Gratulerer med flott resultat!
Satt og så på oppsummeringene på tv i går, og tenkte at kanskje til neste år, så skal jeg trø til!! Det hadde vært rått...

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 16:19   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Opprinnelig lagt inn av indi, her.

Knallflink jooooo! Gratulerer med flott resultat!
Satt og så på oppsummeringene på tv i går, og tenkte at kanskje til neste år, så skal jeg trø til!! Det hadde vært rått...

Da er det bare å hive seg i gang med treningen

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 16:52   #7
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Birken countdown

Jeg tror vi trenger en egen blodsukker-idrettslege gjerne med ei solid tillegsutdannelse i diabetes, her på forumet.

Gjør noe av samme erfaringa som Tommy

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 16:57   #8
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Utfordringen er at det er lite informasjon å finne om lavkarbo i kombinasjon med høy intensitet over lang tid. Derfor må man bare prøve seg fram for å bli klokere...

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 21:32   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Birken countdown

enig !
Jeg tror du hadde ikke fulle karbolager i kroppen og at de holdt såpass lenge fordi du har en høy grad av fettforbrenning. Hva som skjedde ved stoppen vet jeg ikke, kanskje stress og adrenalin gjorde en forandring, vet ikke.

Et så langt løp som birken må antagelig ha inntak av karbo underveis. Men jeg tror du skulle klare deg med fulle karbolager i ca 2 timer (men har ikke peiling på intensiteten din under løpet) uten inntak. Så innta noen liter med 10% ? vet ikke. skal lese litt andre steder.

Stå på :-) jeg gjør mine egne erfaringer. Skal ut på bakke-intervall nå. Jeg har ennå mye mer saft i beina etter økning av karboinntak etter trening. Ikke karbo ellers... Holder fortsatt treningene mye lenger og kan pushe hardere og kjøre pulsen høyere. Ikke svimete i hodet lenger, bare sliten, vondt og syre ;-)

Men lavkarbo og god restitusjon skal man ikke kimse av. Jeg tror kroppen tar imot trening bedre og yter rett og slett bedre. Det må være grunnen til din fremgang.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 21:43   #10
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: Birken countdown

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Da er det bare å hive seg i gang med treningen

Holder på Hele tiden! Akkurat kommet hjem fra ferie, og baby-garminen min viser 320 tohjulingins-km på feriemåneden, ble nesten litt overrasket der! Veldig morsomt, og Felten innfrir hver dag

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 22:20   #11
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

enig !
Jeg tror du hadde ikke fulle karbolager i kroppen og at de holdt såpass lenge fordi du har en høy grad av fettforbrenning. Hva som skjedde ved stoppen vet jeg ikke, kanskje stress og adrenalin gjorde en forandring, vet ikke.

Et så langt løp som birken må antagelig ha inntak av karbo underveis. Men jeg tror du skulle klare deg med fulle karbolager i ca 2 timer (men har ikke peiling på intensiteten din under løpet) uten inntak. Så innta noen liter med 10% ? vet ikke. skal lese litt andre steder.

Stå på :-) jeg gjør mine egne erfaringer. Skal ut på bakke-intervall nå. Jeg har ennå mye mer saft i beina etter økning av karboinntak etter trening. Ikke karbo ellers... Holder fortsatt treningene mye lenger og kan pushe hardere og kjøre pulsen høyere. Ikke svimete i hodet lenger, bare sliten, vondt og syre ;-)

Men lavkarbo og god restitusjon skal man ikke kimse av. Jeg tror kroppen tar imot trening bedre og yter rett og slett bedre. Det må være grunnen til din fremgang.

Jeg fikk nok veldig høyt stressnivå når kjedet røyk. Syklet i utgangspunktet på et 3.30-skjema, men lå langt foran dette og justerte derfor opp til 3.20. Jeg skulle derfor ta igjen det tapte når jeg kom på sykkelen igjen og gikk på en kanon-smell.

Jeg er absolutt villig til å prøve mere karbo i forbindelse med konkuranser, hvertfall når jeg kjente effekten det gav. Jeg tenker tilbake på Holmenkollen Skimaraton i vinter hvor jeg hadde litt samme opplevelsen, men inntok karbo føre var, og smellen kom aldri.

Jeg skal også endre treningsopplegget litt nå, skal prioritere høyere intensitet oftere over en periode, for å se hvordan kroppen reagerer. Prøver å få med meg ett par, tre ritt også før jeg finner fram rulleski og parkerer sykkelen i kjellern.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 19:42   #12
Hengebuksvinet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 52
Innlegg: 44
Hengebuksvinet er på en erverdig vei

Sv: Birken countdown

Blir det birken i år også eller?

Jeg har vært veldig plaget ned nakken i sommer og dropper det derfor i år.
Er på ett HELT annet nivå en deg

Hvor mye spiser du som trener så mye?

Hengebuksvinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 22:59   #13
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Jeg er klar for Birken neste helg :-)

Stor framgang på formen i år, så målet er 3.10. Jeg skal gi jernet!!!

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 01:30   #14
Hengebuksvinet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 52
Innlegg: 44
Hengebuksvinet er på en erverdig vei

Sv: Birken countdown

Det høres bra ut.

Du trener uten sportsdrikke, ikke sant?
Kommer til å drikke sportsdrikke helt fra begynnelsen, eller kommer du til å vente til du begynner å gå tom?


Sist redigert av Hengebuksvinet : 22-08-09 kl 02:10. Årsak: Skrivefeil
Hengebuksvinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 13:13   #15
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

All trening går kun på vann ja.

Jeg følger ett litt annet opplegg i år, men spiser lavkarbo før start og venter til ca en time til halvannen før jeg begynner å innta karbo. Har hatt stort hell med blandingen Litago Sjokolademelk iblandet cocosa, honning og proteinpulver, så denne blir brukt også på Birken sammen med Red Bull, litt Cola og vann.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 17:18   #16
RuneKommune
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10
RuneKommune er på en erverdig vei

Sv: Birken countdown

Tommygutt? På dette forumet også? Og i første tråden jeg leser?

Jaja, godt å høre at noen har tråkket denne stien før meg. Jeg starter på ketolysekur etter Birken på lørdag og er veldig spent på hvordan dette med et fremtidig lavkarbokosthold skal gå ift trening også videre, men fikk vel mye svar her.

Lykke til på lørdag, håper Spark'en og du flyr over fjellet, meg følger noen få puljer bak og satser på merkefart -10 min.

Rune, aka Supernova på terrengsykkel.no

RuneKommune er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 20:26   #17
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Hyggelig Rune :-)

Lykke til med Birken og nytt kosthold, det går nok kjempebra :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:59   #18
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Birken countdown

Hvordan gikk det i år da, Tommygutt?
Vi er spente vi vet du...

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 13:13   #19
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Huff, bilen havarerte på vei til Rena!!!

Jeg måtte vente nesten 2 timer på Viking redningstjeneste og hadde i sjangs til å rekke starten kl 07.25 (alt for tidlig!!!!)

Bittert, men sant....

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 14:04   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Birken countdown

NEI!
Så utrolig kjipt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 17:01   #21
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Birken countdown

Uff da, etter all den treningen og motivasjonen...stakkars deg!
Men, det er bare å fortsette - nest år! Reis dagen før

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 17:07   #22
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Yes da, nye muligheter på rekke og rad. Drar opp og løper Birken-løpet om ett par uker også tenker jeg. Enda bedre, fortsatt noen sykkelritt igjen før sessongen er på hell :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 22:31   #23
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Birken countdown

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Huff, bilen havarerte på vei til Rena!!!

Jeg måtte vente nesten 2 timer på Viking redningstjeneste og hadde i sjangs til å rekke starten kl 07.25 (alt for tidlig!!!!)

Bittert, men sant....

Så kjipt!
Men man kunne visst komme når man ville innen 13.30 om man ikke hadde rukket starten sin.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:25   #24
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Birken countdown

Det vet jeg, men med all den nedbøren som kom ville jeg heller starte 07.25 enn 13.30, samt at den bra seeding/tidlig start har mye å si for en bra sluttid.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:26   #25
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Birken countdown

Ja, jeg antok det var derfor du heller droppet det.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no