Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kjapt spørsmål om å skeie ut

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-03-12, 22:12   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kjapt spørsmål om å skeie ut

Opprinnelig lagt inn av Cathinca, her.

Det toppet seg den dagen jeg skrev innlegget. Blitt bedre etter det. Men er veldig forsiktig nå. Hva kan jeg bruke i stedenfor mel? Kjøpt kokkosmel, håper det kan brukes.

Det kommer an på hva du skal lage. Jeg bruker kokos-, mandel-, kikertmel eller malte sesam- eller linfrø. Til finbakst (som man uansett skal spise sjelden) kan man bruke en av de mer karbohydratrike glutenfri melblandinger som finnes i butikkene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:52   #27
Cathinca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 29
Cathinca er på en erverdig vei

Sv: Kjapt spørsmål om å skeie ut

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det kommer an på hva du skal lage. Jeg bruker kokos-, mandel-, kikertmel eller malte sesam- eller linfrø. Til finbakst (som man uansett skal spise sjelden) kan man bruke en av de mer karbohydratrike glutenfri melblandinger som finnes i butikkene.

Aldri vært flink til å lage mat, så jeg er ganske grønn på dette Men fått inspirasjon nå som jeg går på ketolyse. Takk for hjelpen!

Cathinca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:02   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kjapt spørsmål om å skeie ut

Skrev fort sist ser jeg - er er et sammendrag av mine erfaringer:
Kokosmel: mest egnet til søtlige saker da det gir litt søtsmak. Kan ikke erstatte mel 1:1 siden det suger vann. Fint i pannekaker og lapper etter min mening - og som en del av en blanding.
Mandelmel (og ev. malte hasselønøtter): to former; malte mandler og fettredusert mel. Jeg har kun brukt førstnevnte. Vidt bruksområde da det har en nøytral smak. Har brukt i melblanding til rundstykker, pannekaker og brownies. Egner seg både til salt og søtt smaksmessig. Etter det jeg leser så er det fettreduserte kanskje mest egnet til søtere baking da man her trenger mel med melets bakeegenskaper...
Kikertmel: Distinkt smak og ikke særlig godt alene, men fungerer som en del av f.eks en rundstykkemelblanding.
Malte sesam- og linfrø: veldig fint i rundstykker, salte kjeks og knekkebrød. Smaker "mat" og mindre egnet for søtbakst.

Jeg synes altså blandinger er best. Jeg har ikke bakt særlig med søt-bakst. Med hjemmelaget mel kan det være vanskelig å bruke oppskrifter som ikke er tilpasset. Krever altså litt eksperimentering, men det er jo bare gøy. Lag små porsjoner.

Til søtbakst en sjelden gang kan man benytte glutenfri melblandinger og da (som regel) bare erstatte melet i en oppskrift for vanlig mel.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:16   #29
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjapt spørsmål om å skeie ut

ja lag små posjoner når du eksperimenterer vilt. Jeg har kastet noen mislykka rundstykker to ganger og den første gangen jeg bakte kjeks med proteinpulver bare. Jeg prøver å lage fettreduserte ting og da er det ikke alltid resultatet blir så bra. Noe har blitt for kakete (ved bruk av cc og for mye søtning) og for seigt med proteinpulver. Kjeks er enkelt og raskt å lage, og holdbart så det har jeg alltid. Greit å ha en grunnoppskrift å eksperimentere utfra hver gang så man vet det blir passe søtt osv.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kjapt spm om ost Mammarosa Dr Lindbergs 5 21-09-11 17:26
Kjapt alternativ til grønnsaker og dip Tess Mellommåltider 5 17-04-11 20:04
Hei, og et kjapt spørsmål! nybraa Spørsmål og svar 4 08-11-10 08:26
Trenger kjapt svar Camillas Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 13-09-09 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no