Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Introduksjon for porsjonskontroll

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-11, 18:55   #1
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Introduksjon for porsjonskontroll

Tenkte at vi som er avhengig lavkarbo har en tendens til å ha perioder der man skeier ut (f.eks ferier, selskap osv). Men hvordan holde vekta tenker dere sikkert? Svaret er enkelt, porsjonskontroll her er en rask innføring.

Anbefaler alle her inne å bestille boka: The portion plan - How to eat the foods you love and still lose weight av Linda Gassenheimer. Dette har vært min diett bibel i flere år

Her er min introduksjon for dere. Ta med boka på ferien for ekstra motivasjon.

1. Tell kalorier hver dag.

2. En typisk frokost med familien på hytta, vi har alltid brødskiver eller nystekte rundstykker. Ta 1 brødskive, og del den i 2. Eller et rundstykke som du deler i to. Jeg deler ALLTID opp brød når jeg koser meg med brødmåltider. Da kan du heller fråtse i sunne pålegg, og ikke overdrive inntaket ditt. I boka anbefales det maks 2 brødskiver, jeg deler dem heller opp.

3. Tenk alltid en håndfull. Dette gjelder alt fra ris, poteter, pasta til nøtter og sjokolade. Kos deg med et kakestykke eller to biter ekte melkesjokolade. Ikke hele plata. Da har du kontroll og blir ikke vemmelig stappmett og tung i magen.

4. Middagstid. dere skal ut på resturant å bestille mat. For eksempel pizza. Mitt tips er å skrape av alt toppingen å droppe bunnen. Samme når familien lager hjemmelagd pizza. Fyll opp tallerkenen med rømme og salat heller.
Hva gjør man når vennene lager taco på hytta, eller fajitas er det eneste man får tak i på den meksikanske resturanten rett rundt hjørnet? Dropp lefsene. Spis kjøttet,og nyt alt tilbehøret

5. Du er på storbyferie å det dufter fristende nybakst fra bakeriene. Vennene dine motstår ikke fristelsen og drar deg inn på bakeriet. De bestiller store croissants, boller og en kaffe latte. Det du skal gjøre er å bestille en vanlig kaffe (eller cappucino, expresso, cortado). Ta det gjerne en liten cupcake eller mini croissant. Eller del ditt faorittkake/bakst i to. Og vips du har lavkalori porsjonskontroll.

Dere skjønner greia. Kos dere på ferie folkens, ikke ha dårlig samvittighet for å kose dere når fristelsen er stor men det er jo ikke for alle at mat er det man forbinder med kos, noen klarer seg uten. Dette var bare mine personlige småtips og erfaringer. Lærte masse av boka. Løp å kjøp!

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:00   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Porsjonskontroll er vel det "vi" enkelt og greit oppsummerer med: "spis når du er sulten og stopp når du begynner å bli mett" ?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:01   #3
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Huff, hvem orker vel å leve sånn?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:42   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Mulig dette fungerer dersom man går på diett. Jeg gjør ikke det - jeg tåler ikke croissanter, sjokoladekaker og pizzaer. De gjør meg sykere, oppblåst, kvalm, svimete, og, som en av mange negative konsekvenser, tykk. Hvis jeg hadde tålt en håndfull av "hva som helst", hadde livet vært noe annerledes, hehe. Det er derfor lavkarbo er en livsstil, og ikke en slankekur - for meg, og for mange andre.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:42   #5
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Huff, hvem orker vel å leve sånn?

du trenger ikke leve sånt, jeg skrev at dette gjelder når du er på ferie og i selskap. de fleste slanke mennesker lever slik. overspising er jo som regel det som fører til overvekt in the first place. lavkarbo i ukene og porsjonskontroll i ferier var bare et forslag altså. ikke meningen å gi tips hvis det plager...

ser mange her inne har starta tråder ang "hva gjør jeg i selskap, på ferie" osv. denne tråden svarer jo på alt..

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:51   #6
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.


ser mange her inne har starta tråder ang "hva gjør jeg i selskap, på ferie" osv. denne tråden svarer jo på alt..

Nei, denne tråden svarer ikke på alt. Denne tråden kommer med et forslag til hva man kan gjøre.

Jeg føler også at du lager veldig stereotyper her, som jeg ikke liker. Du sier at de fleste som er slanke gjør dette, og at det er riktig. Og de som er overvektig sliter med selvbeherskelse, og overspising er grunnen til overvekten. Det er nok ikke så enkelt!!

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:51   #7
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Greit å tenke på ihvertfall. Jeg har skeiet ut en gang (ei hel helg) og da gjorde jeg det til gangs! Var både pasta og flere typer kaker daglig. Det hadde jeg IKKE godt av. Hadde jeg derimot spist lavkarbo middag og ett lite stykke kake til dessert (istedet for to store) hadde jeg nok hatt det bedre med meg selv - både fysisk og psykisk.

Klarer en ikke kake i det hele tatt, så kan en gjerne holde seg unna. Om en tenker at i perioder er det greit å skeie ut så er det veldig greit å tenke MÅTEHOLD og ikke FRÅTSING. Det er det siste jeg er vant med.

Å minne seg selv på å være måteholdne, selv når vi skeier ut mener jeg er viktig. Det er en grunn til at vi er blitt fete - for meg er fråtsing den viktigste.

  Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:52   #8
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

Overspising er jo som regel det som fører til overvekt in the first place.

Akkurat den tror jeg mange her inne vil reagere negativt på.....
Jeg har aldri vært den som har overspist - men allikevel ble jeg 40 kilo for stor......

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:53   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

du trenger ikke leve sånt, jeg skrev at dette gjelder når du er på ferie og i selskap. de fleste slanke mennesker lever slik. overspising er jo som regel det som fører til overvekt in the first place. lavkarbo i ukene og porsjonskontroll i ferier var bare et forslag altså. ikke meningen å gi tips hvis det plager...

ser mange her inne har starta tråder ang "hva gjør jeg i selskap, på ferie" osv. denne tråden svarer jo på alt..


Lavkarbo i ukene og porsjonskontroll ellers... Jeg tror det er mye du IKKE har fått med deg!!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:54   #10
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Introduksjon for porsjonskontroll

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

de fleste slanke mennesker lever slik. ..

Jeg er slank og jeg lever ikke sånn. Ikke tror jeg at jeg kjenner noen som gjør det heller.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Porsjonskontroll Spirea Dr Lindbergs 2 24-11-07 11:38
Porsjonskontroll Spirea Dr Lindbergs 2 01-09-07 10:57
Porsjonskontroll Spirea Dr Lindbergs 1 09-01-05 22:52
Introduksjon?? Hva er det?? Tiril77 Lavkarbo generelt 4 09-01-05 00:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no