Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Leter etter en margarintråd

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-01-09, 16:15   #51
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hehe, så hvis jeg tilsetter litt farge kan jeg bli fin på innsida?
Men er kaldpresset ille også?

Kaldpresset er oppskrytt. Du unngår små mengder løsemidler, og kanskje ørsmå mengder transfett, men det viktigste er å velge en stabil olje i utgangspunktet. Macadamia er aller best, med olivenolje på annenplass. Ingen av de to er dårlige oljer, brukt i moderasjon.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 17:13   #52
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Kaldpresset er oppskrytt. Du unngår små mengder løsemidler, og kanskje ørsmå mengder transfett, men det viktigste er å velge en stabil olje i utgangspunktet. Macadamia er aller best, med olivenolje på annenplass. Ingen av de to er dårlige oljer, brukt i moderasjon.

Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 18:35   #53
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?


Macadamia er god i majones, og om du får tak i f.eks. avocado olje er den også veldig god.


Opprinnelig lagt inn av MHM


Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...


Så enkelt kan det sies !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 21:07   #54
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?

Olivenolje er den originale oljen i majones, eller rettere sagt: aioli (hvitløksmajones). Dessverre er mild virgin olivenolje dyr. Du kan prøve en høykvalitets ikke-virgin (som er billigere og mildere), eller finne en meget, meget fersk olivenolje. Bedre varianter er bedre behandlet, og derfor er ikke virgin så viktig. Macadamia er litt dyrt, dessverre.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 20:17   #55
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Leter etter en margarintråd

Jeg fikk lyst til å dytte opp denne tråden ved å sitere mannen i huset:

"Jeg synes jeg har gått ned etter at jeg byttet ut Breletten med Bremykt".

(Jada, det er smørgarin, men det er bedre enn fettfattig margarin. Jeg jobber inn smør og Cocosa, men det tar tid.)

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Svar

Emneord
margarin, meierismør, smør, transfett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vaniljeekstrakt leter jeg etter ... martefie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 14-12-10 23:41
Leter etter hurtigmat Sophie Spørsmål og svar 22 27-08-08 13:47
Jeg leter etter en oppskrift på lapper Millsi Spørsmål og svar 4 13-03-08 22:48
Jeg leter etter en fiskekakeoppskrift Summer Generell diskusjon 3 29-02-08 15:38
Jeg leter etter en vits... Summer Generell diskusjon 4 18-08-05 16:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no