Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Brennkopper

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-05, 21:49   #1
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Brennkopper

Vi driver å gjør unna så mye uflaks og elendighet som mulig på kort tid, tror jeg ?

Skrollan, 1 år, har trolig fått brennkopper. Det begynte med et lite sår på fingeren som væsket litt og ikke ville gro. I løpet av få dager har såret bare vokst og vokst. Det væsker mye. Men det virker ikke som om det plager Skrollan det minste, ikke klør, ikke svir, ikke noenting... Har lest at det er veldig smittsomt.

Er det noen som vet hvor lenge det er smittsomt?
Må hun være hjemme fra barnehagen?
Er det noen krem eller salve jeg kan ha på?
Andre tips?

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 21:57   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Gine

Vi driver å gjør unna så mye uflaks og elendighet som mulig på kort tid, tror jeg ?

Skrollan, 1 år, har trolig fått brennkopper. Det begynte med et lite sår på fingeren som væsket litt og ikke ville gro. I løpet av få dager har såret bare vokst og vokst. Det væsker mye. Men det virker ikke som om det plager Skrollan det minste, ikke klør, ikke svir, ikke noenting... Har lest at det er veldig smittsomt.

Er det noen som vet hvor lenge det er smittsomt?
Må hun være hjemme fra barnehagen?
Er det noen krem eller salve jeg kan ha på?
Andre tips?

Her er fra doktoronline:

Sitat:

jeg lurer på hva brennkopper er og hvor smittsomt det er. Må man sykemelde seg hvis man tror at man har fått det.

-siri12


Svar:
Brennkopper er infeksjon med gule stafylokokker i huden. Kan være alt fra en liten blemme til store utbredelser. Oftest skal det bare behandles med Klorhexidin vaske-løsning og dekkes til. Små barn bør holdes hjemme inntil utslettene har roet seg; fra 1-4 dager. Voksne klarer oftere å hindre kontaktspredning, men dette avhenger av yrke og kontakt-type med andre mennesker. Spør fastlegen din.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 22:38   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Brennkopper (impetigo contagiosa) en infeksjonssykddom i huden, spesielt i ansiktet med blærer som går over i smussgule skorper. Forårsakes av gruppe A-streptokokker. Er også vanlig å få i lyske og under armer

det du får av legen for å ha på i tillegg til det Mofe sier med klorhexidinvask fucodon salve.

Er veldig smittsomt...
Har hun ikke noe ubehag så er det tvilsomt at det er brennkopper hun har fått, men det er for sikkerhets skyld greit å høre med legen. Fingeren er en veldig utypisk sted for brannkopper

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 09:53   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Min eldste datter hadde bare en brankopp, men det var brennkopper. Hun fikk beskjed om å ha plaster på, det var det hele. Ikke noe syk i det hele tatt. Tror ikke hun var hjemme en gang. Ellers vet alltid barnheagen beskjed om hva man skal gjøre, med slike vanlige barnesykdommer.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 21:11   #5
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Var hos lege i dag. Han var brennsikker ( ) på at det var brannkopper. Men det var merkelig at hun ikke hadde noen rundt munnen, det var visst mest vanlig å ha de der. Vi fikk beskjed om å bruke klorhexidin og fikk resept på fucidinsalve. Hun burde holdes vekk fra barnehagen til de hadde begynt å tørke.

Vi kunne forsøke å sette på plaster, men det var ikek nødvendig. 1-åring...plaster.... nei... tror ikke det jeg....

Hun har fortsatt bare en brannkopp, på fingeren. Vi håper det klarer seg med det...

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 21:13   #6
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Da har du i hvertfall fått svar. Det blir hjemmedager på noen nå da ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 29-08-05, 22:45   #7
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av guro

Da har du i hvertfall fått svar. Det blir hjemmedager på noen nå da ...

Jepp, i og med at formen min ikke er 100, blir jeg hjemme. Aldri så galt at det ikke er godt for noe...

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 23:45   #8
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Brannkoppene sprer seg, nå er de på beina, haka, nesa, panna og armen. Den første på hånda er stor og stygg, større enn en 5kr. På hånda til en 1åring er det ganske mye av hånda. Legen sa den skulle bli mye bedre etter 2-3 dager med behandling. Det har den dessverre ikke blitt. Den 'vokser' ikke noe særlig mer, men mye bedre.... nei, det er den ikke. Vi får ta en telefon til legen igjen i morgen... Heldigvis har ikke de andre utviklet seg til å bli så ille som den første!

Huff, liker ikke tanken på at vesla kanskje skal ha antibiotika... Hva med candida, tarmbakterier og helsa hennes på lang sikt?

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 23:54   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Huffda - hørtes ikke noe godt ut

Hvis hun må gå på antibiotika, gi henne samtidig probiotika, som Vita Biosa f.eks.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-09-05, 08:43   #10
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Biola, Kefir, Fitline yogurt ... er kanskje en god vane uansett ?

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 02-09-05, 12:13   #11
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Takk Guro og Mofe, har tenkt i de banene ja.

Men heldig-hedligvis, i løpet av natten har den store, stygge brennkoppen blitt mye penere. Så det blir ingen tur til legen i dag, vi ser det hele ann til over helga .

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 02-09-05, 12:18   #12
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Huff da, Stakkars lita jente.

Brennkopper er veldig smittsomt....men ikke ofte jeg har hørt det blir mange utbrudd på en kropp, men det har nok sammenheng med at den første slo ut på fingern....og den er jo overalt og plukker, stakkars.

Håper det snur nå og går fort over igjen.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 02-09-05, 12:30   #13
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Takk Anne.

Jeg er bare glad for at hun ikke er syk. Når det først skal være noe, var vel dette kanskje noe av det bedre... Men det er greit om det snart går over nå altså.

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 21:27   #14
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Hvordan få i barn vond medisin?

I dag ble det antibiotika. Var hos legen og dette så ikke bra ut mente han. Hun bør bli bedre i løpet av 2-3 dager.

Hun skal ha 15 ml flytende medisin 3 ggr dagen. Jeg har forsøkt å lure det i henne via maten. Det går ikke! Ikke vil hun ta den bar heller! Den eneste løsningen jeg har funnet er å suge medisinen opp i ei sprøyte (uten nål, selvfølgelig) også sette sprøyta i munnen hennes og pumpe inn. Hun liker det ikke , og jeg gjør ikke det jeg heller ....

Noen her som har lure tips?

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 21:29   #15
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Smaker den veldig vondt? For jeg tenkte at du kanskje kunne lage en søt smoothie, med banan og blåbær f.eks?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 21:34   #16
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

For å være sikker på å få i henne hele dosen, så tror jeg du gjør rett som du gjør. Skal se hun venner seg til det. Fort og effektiv. Ikke lag noe vesen ut av det....Ikke la henne skjønne at du synes det er "grusomt". Hvis mulig

Ikke så greit, det skjønner jeg, men nødvendig.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 21:35   #17
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Ikke noe morro å måtte 'presse' på ungen noe, også noe som en egentlig kanskje ikke vil gi ungen heller ... Men du tror ikke det blir bedre i morgen da? Det er nesten bare (ca 75%) sukker . Kanskje du har en unge som ikke liker sukker ? - det er jo positivt. Min 2 åring har fått et par kurer i år, med sprøyte, hun var litt skeptisk til å begynne med, men likte den godt etterhvert ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 08-09-05, 21:43   #18
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Takk for tips, støtte og info alle sammen!

Dag 2 med medisin var grei. Skrollan syntes det var spennende å suge medisinen ut av sprøyta. Men så var det stopp. Hun vil ikke ha medisin nei, så det blir tvangsmedisinering. Men det går jo. Vi tar noen korte pauser og leker litt. Har en spennende leke som er kjøpt inn med tanke på flytur om vel ei uke, men den er også nå medisinleke...

Guro, søt ja, fryktelig og seig (sikkert pga alt sukkeret, fysj og fysj!) Skrollan er ikke noe glad i søtt, hun er rett og slett ikke vant til å få noe søtt. Jeg har most pære og litt banan, blander jeg dette i Fit-line youghert er det nam-nam, blander jeg det med is er det ikke så godt lenger! Er jo veldig fornøyd med dette! Glad i søtt blir hun helt sikkert fort nok!

Mofe, medisinen skal helst tas uten mat, imellom måltidene.

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no