Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ang blodsukker ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-11-07, 22:30   #1
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Ang blodsukker ...

hva skal det ligge på normalt (sånn ca?)..
både fastende og kveld??
og skal det øke rett etter et måltid eller
tar det en stund??
og hvor mye skal det normalt (ca) øke da??

håper noen kan svare meg

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 08:58   #2
kilo
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 107
kilo er på en erverdig vei

Sv: Ang blodsukker ...

Hos folk uten diabetes ligger det ca mellom 5-6... Skal ihvertfall være under ca 10.5 eller 11. Får du høyere enn dette er mulighet stor for at du har diabetes....... dette uansett om du nettopp har spist eller ei.. får du lavere enn 4 må du få i deg noe sukker/mat av noe slag for da har du for lavt blodsukker

kilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 09:58   #3
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: Ang blodsukker ...

takk for svar

mitt ligg nå, på lavkarbo og lav gi, på mellom 4,5 og 5,6 uansett om
der fastende eller ikke... det er vel normalt da?

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 20:53   #4
kilo
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 107
kilo er på en erverdig vei

Sv: Ang blodsukker ...

helt perfekt!!! når jeg tenker meg om er det vel ca mellom 4,5-5,5 som er helt max.. du trenger ikke å bekymre deg

kilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 12:27   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Ang blodsukker ...

Hva er høyt blodsukker?

Fastende blodsukker mellom 6-7 er i grenseland.
Over 7 har du diabetes.

Sitat:

Den internasjonale diabetesføderasjonen puliserte i april 2005 forslag til nye kriterier for metabolsk syndrom, en tilstand som øker risikoen for type 2 diabetes. Her er grenseverdien for fastende blodsukker senket til 5,6 mmol/l.

Jeg har målt fastende blodsukker to dager på rad nå, det var 5,9 og 5,8, så jeg lurer på om jeg kanskje burde gå litt ned på karbene igjen.
Noen synspunkter?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 14:08   #6
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Ang blodsukker ...

Jeg har hatt fastende på 5,2/5,6/5,8 og en gang 7,2 - men da hadde jeg ikke sovet mer enn et par timer den natten og var ganske utslitt ... Det er mange ting som påvirker blodsukkeret, kosthold og trening er de viktigste elementene.

Blodsukkeret skal optimalt ligge på mellom 4,5 og 5,0 (langtidssukker) - og under 6 fastende.

En måling over 7 holder imidlertid ikke til diagnosen diabetes, du må også sjekke fastende insulin.

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 04:43   #7
Moa
Seniormedlem
 
Moa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 58
Innlegg: 747
Moa er veldig godt liktMoa er veldig godt liktMoa er veldig godt liktMoa er veldig godt liktMoa er veldig godt liktMoa er veldig godt liktMoa er veldig godt likt

Sv: Ang blodsukker ...

Etter å ha lest boken "Spis deg slank..." med Thor Foseid ble jeg nysgjerrig på dette med blodsukker og blodsukkerstigning. Hans påstand er at vektoppgang skjer når blodsukkeret stiger over et visst nivå, tror det sto over 9 mmol,(kan sjekkes senere, men jeg har lånt bort boka). Noen av oss er genetisk disponert for å få rask blodsukkerstigning ved inntak av karbohydrater, sto det. Det er visst derfor noen av oss legger på oss, mens andre ser ut til å kunne spise hva de vil og likevel beholde reim-fasongen livet ut....
Greit,- dette ønsket jeg å sjekke ut.
Jeg lånte et blodsukkerapparat og målte hver halve til hele time i noen dager, hele tiden holdt jeg meg til lavkarbo mat.
Fastende bl.s. var fra 4,0 til 4,8. I løpet av dagen lå bl.s. relativt jevnt, fra 4,0 og opp til 6,2 som det høyeste ca 1 - 1,5 time etter måltid.
Etter noen dager var det på tide å provosere, og som den seriøse forskeren jeg er tok jeg dette alvorlig. Jeg inntok da en halv pose potetgull (som faktisk smakte vondt,- det som jeg eeeeelsket før) og en 1/5 l sterkøl (som ikke smakte vondt i det hele tatt).
Bl.s. startet da på 4,9 mmol, og steg til 7,8 i løpet av en halv time. Etter ytterligere en halv time var bl.s.på 9,1 mmol!!
Etter enda en time, dvs to timer etter inntak av raske karbohydrater var bl.s. nede på 5,7 for å nå bunnen med 4,1 mmol etter to og en halv time. Da var jeg blitt fryktelig sugen på noe å spise.
Konklusjon: Rask stigning ga også raskt fall, som igjen ledet til lyst/sug på noe å spise.
Lavkarbo-kosthold gir lite svingninger i bl.s., og dermed mindre sult/sug.

Forøvrig: et normalt fastende blodsukker ligger på mellom 4,0 og 7,0 mmol. Et provosert blodsukker (med glukosebelastning) skal ikke overstige 11.0 mmol.
Det er individuelle forskjeller, mitt virker å være plassert nede på skalaen. Jeg har likevel ikke fått noen fordeler i forhold til fettlagring av den grunn

Moa_stadig_nattaktiv

__________________
så lenge du kan drømme nye drømmer, er du ung åsta holth
Moa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisemegslankogtenkegodetankeromkroppenmin!...eller bare Atkins... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt blodsukker / nedsatt glukose toleranse nystolen Spørsmål og svar 3 31-10-07 12:03
Høyt blodsukker og lavkarbo. BiggestLooser Spørsmål og svar 17 19-02-07 22:04
sprm ang lindbergstart Siljevanilje Dr Lindbergs 5 21-01-07 11:30
Spørsmål ang Eurodiett Charlie Eurodiett 15 08-06-06 15:37
Måling av blodsukker rsy Lavkarbo generelt 10 20-02-04 10:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no