Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-11-09, 16:54   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Nå har jeg hatt dundrende hodepine i 10 dager. Jeg spiser nok mat og nok drikke ( ca 4 liter daglig)..
Jeg har knasket paracet, 4 om dagen og det hjelper en stund, men etter noen timer kommer trykket i hodet og hodepinen luskende.

Så kom jeg på i dag at jeg hadde jo ikke tatt magnesium på en stund siden den jeg hadde inneholdt søtningsmiddel og jeg kuttet den ut en stund da jeg prøvde helt uten søtstoffer. Så jeg tok to stk ( =300mg ), og etter en stund gav trykket i hodet seg, dottene i ørene ble borte og hodepinen med... Heldigvis kan jeg si, for jeg har ikke igjen paracet.

Tilfeldighet eller fakta?

Og ja, takk til tips om sterke nok magnesiumtabletter som fås på vanlig apotek og ikke nettbutikk uten sukker ( eller bare en anelse som ikke har noe å si).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:04   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Jeg tror ikke det er tilfeldig. Leser ofte Mat&helse på nett, og det er ikke så lenge siden de skrev om vitaminer og mineraler mot hodepine og migrene

Sitat:

Magnesium
Spenningen i blodårene og glatte muskelceller reguleres av forholdet mellom kalsium og magnesium. Kronisk magnesiummangel forstyrrer forholdet og fører til kroniske, nevromuskulære spenninger. Derfor er det ikke overraskende at for dem som er genetisk disponert for migrene, indikerer gjentatte migreneanfall at de lider av kronisk mangel på magnesium. Dette betyr at de kan ha lite magnesium i hjernen, i de hvite og røde blodcellene, blodvæsken og spyttet. Det er også gode holdepunkter for at magnesiumnivået er redusert ved premenstruell og menstruell migrene og ved preeklampsi (svangerskapsforgiftning), som kan inntreffe mot slutten svangerskapet og er sterkt assosiert med en forhistorie med migrene.
Intravenøs tilførsel av magnesium kan eliminere en migrene i løpet av få minutter. Dette ble vist hos 40 pasienter som ofte led av migrene. De fikk fem minutters intravenøs tilførsel av et gram magnesium i en 10 prosents løsning ved begynnelsen av et migreneangrep. Hele 18 av de 21 pasientene som hadde et lavt utgangsnivå av magnesium, ble fullstendig helbredet i løpet av 15 minutter. Ingen av dem fikk nytt migreneanfall de neste 24 timene. Til sammenlikning hjalp magnesium bare tre av de 19 pasientene med normalt magnesiumnivå.
Selv om injeksjoner er den raskeste metoden for å bedre magnesiumstatus, gir oralt tilskudd gode virkninger over tid, særlig ved konstatert magnesiummangel. Dette er vist for migrene generelt og også for migrene i forbindelse med menstruasjon.
Siden omkring 70 prosent av alle pasienter med spenningshodepine har stramme og såre muskler, vil også slike pasienter med magnesiummangel ha nytte av tilskudd. To studier av barn og ungdommer viste glimrende resultater ved bruk av 2,5 g magnesiumpidolat - magnesium bundet til to molekyler pidolinsyre (pyroglutaminsyre) - to ganger per dag. I den første undersøkelsen rapporterte halvparten om en smertereduksjon på over 50 prosent. I den andre reduserte 45 personer forbruket av smertestillende medikamenter med 65 prosent, mens antallet dager med hodepine ble redusert med 70 prosent.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:10   #3
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Oi kanskje derfor jeg har hatt vondt i hodet de siste dagene! Jeg har glemt å ta magnesiumet i ukesvis!! Husker det kjapt når jeg begynner få leggkramper om nettene, og det hadde jeg i natt....
Visste ikke du kunne bli så utenfor av å mangle dette jeg!

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:16   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Oj, kanskje lurt å fortsette med magnesium gitt...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:36   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Synes det er flott når det finnes løsninger som ikke er farlige og ikke er dyre

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:51   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Opprinnelig lagt inn av Anom, her.

Jeg kjøper min magnesium på apoteket her.
Disse:
GEVITA MAGNESIUM TAB 300MG
https://www.bootsapotek.no/butikk/s/....html?p=979038

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.


Og ja, takk til tips om sterke nok magnesiumtabletter som fås på vanlig apotek og ikke nettbutikk uten sukker ( eller bare en anelse som ikke har noe å si).

Jaja, de kom i feil rekke følge, men du skjønner hva jeg vil frem til, Imse!
Jeg tar 600mg hver kveld. Mye bedre søvn og ingen kriblende ben!

Godt du fikk bukt med hodepinen, i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:14   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Tusen takk Kitt! Skal kjøpe de neste gang jeg er i byn, kanskje i morra.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 21:32   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Merkelig saker dette her. Jeg har også hatt endel hodepine den siste uken - og gjett hva jeg også har slurvet med
Det ble litt ekstra tilskudd til kveldsmaten i kveld gitt

Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:00   #9
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Oi, så fint at du tok opp dette Imse. Har slitt med migrene flere dager i det siste. Har jo begynt å ta magnesium nå, men det blir maks 1 tablett om dagen og mange dager glemmer jeg. Må øke på der.

Lurer på om det kan være magnesium som har vært årsakt til at jeg i perioder har hatt lite migrene og andre perioder veldig mye. I så tilfelle må det komme av endringer i kostholdet, siden jeg ikke har vært veldig flink til å ta vitaminer på et jevnlig basis tidligere.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:20   #10
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Magnesium hjelper tydeligvis på mye det har jeg selv erfart med leggkramper under graviditet, men jeg underer meg om det virker så fort når man tar de oralt?
Paracet o.l virker jo gjerne etter 30-60min, så kan jo hende
Jeg skal begynne med det nå, samt jern som jeg mangler, omega 3 og noe mer. Føler meg helt underlig om dagen.
Vitaminer skal man ta om kvelden sant?
Jern må jeg ta om kvelden ellers holder ikke magen min ut

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 09:19   #11
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Jeg tok magnesium som jeg tror virket omtrent umiddelbart.
Jeg hadde hatt hjertebank og vært svimmel, hadde en fæl sykkeltur til butikken mens jeg fortsatt var svimmel, kjøpte magnesium og tok et par piller med en gang. Allerede på vei hjem begynte svimmelheten og hjertebanken å avta.
Mulig det var placeboeffekten som slo inn, men det er jo ett fett så lenge det ble borte.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 12:40   #12
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Mulig jeg er ekstra heldig, men jeg har ikke tatt magnesium på 1,5 år og har ikke hatt verken leggkramper eller hodepine en eneste gang. Det må sies at jeg drikker mye vann, minst 5 liter om dagen.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 15:00   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Mulig jeg er ekstra heldig, men jeg har ikke tatt magnesium på 1,5 år og har ikke hatt verken leggkramper eller hodepine en eneste gang. Det må sies at jeg drikker mye vann, minst 5 liter om dagen.

Skulle jeg drukket 5 liter vann om dagen, hadde det ikke spilt noen rolle om jeg hadde sovet dårlig og hatt leggkramper.
Da hadde jeg nemlig våknet hver time for å gå på wc uansett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 21:14   #14
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Merkelig saker dette her. Jeg har også hatt endel hodepine den siste uken - og gjett hva jeg også har slurvet med
Det ble litt ekstra tilskudd til kveldsmaten i kveld gitt

Som jeg skulle skrevet det selv. Nå er det bare å pøse på med Magnesium igjen. Fint jeg leste denne tråden, ellers hadde jeg ikke sett sammenhengen.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 12:21   #15
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Skulle jeg drukket 5 liter vann om dagen, hadde det ikke spilt noen rolle om jeg hadde sovet dårlig og hatt leggkramper.
Da hadde jeg nemlig våknet hver time for å gå på wc uansett!

He-he. Jeg drikker lite de siste par timene før jeg legger meg, så det går bra om natta...

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 22:27   #16
Elisabeth Sølverød
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: skien
Innlegg: 1
Elisabeth Sølverød er på en erverdig vei

Sv: Hodepine og trykk i hodet pga magnesiummangel?

Hei, jeg er helt ny her og fikk tips av en god kollega på jobben. Jeg har slitetet med hodepine omtrent hver dag siden okt 2010. Hvert i MR, nevrologer, spesialister, ut og inn av sykehuset og vært sykemeldt siden ;( Jeg har to nydelige barn og er lykkelig gift, men jeg skulle ønske at jeg kunne få tilbake hverdagen min igjen. Legene sier nå, at det ikke er mere og undersøke, så jeg har nå begynnt og legge om kosten og hører rykter om magnesium her, og VIL VELDIG gjerne også gi det ett forsøk!!!!!!!!!!!
Takk for alle gode tips . Hilsen en desperat hus mor

Elisabeth Sølverød er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Holder på å bli ko-ko i hodet drømmefanger Generell diskusjon 65 17-09-09 07:32
Vondt i hodet Pelen Ketolysekuren 5 18-02-08 14:12
Trykk i ørene Distrea Fysisk og mental helse 37 27-01-08 16:12
Hår (på hodet) Trolljenta PCOS og karbohydratkontroll 5 31-10-07 20:58
Jeg har endelig fått innlegget mitt på trykk!! Iset Generell diskusjon 5 22-02-06 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no