Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Buljong ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-07, 12:50   #1
blyanten
Medlem
 
blyanten sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 43
Innlegg: 90
blyanten er ny på veien

Buljong ...

Tenkte jeg skulle lage suppe, men lurer på om jeg kan bruke buljongterningen her. Det står 9 gram karbs pr 100 gram. Er det pr 100 gram ferdig blanda buljong eller pr 100 gram terninger? For ordens skyld heter buljongen "Maggi klar kjøttsuppe"

Noen som vet?

Tar også villig i mot tips om eventuelle bedre alternativer til buljong.

__________________
MIN JOURNAL



blyanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 20:58   #2
Tor-Arne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tor-Arne er ny på veien

Sv: Buljong....

Opprinnelig lagt inn av blyanten, her.

Tenkte jeg skulle lage suppe, men lurer på om jeg kan bruke buljongterningen her. Det står 9 gram karbs pr 100 gram. Er det pr 100 gram ferdig blanda buljong eller pr 100 gram terninger? For ordens skyld heter buljongen "Maggi klar kjøttsuppe"

Noen som vet?

Tar også villig i mot tips om eventuelle bedre alternativer til buljong.


Hei på deg, det er litt synd at det ikke står oppført hvor mye karber det er pr.ferdig laget vare, men jeg går ut fra at det er for hele pakningen.
Har laget mye suppe av den du bruker, og kan ikke si jeg har hatt noe problemer med det.
Har også prøvd " Maggi klar fiskebuljong", og den inneholder jo 26-karber pr.hundre gram.Og hvis det skulle være pr.hundre gram ferdig vare, så synes jeg det høres mye ut. Som regel, så skal en slik terning blandes ut med en halv liter vann, så jeg mener det må være for hele pakningen.
Har i alle fall ikke gått noe opp i vekt, etter å ha brukt disse produktene.

Men det må jo være noen som har forsket mer på dette også, som kan gi oss et svar,Hvis ikke så kan vi henvende oss til de som produserer disse varene også for å få svar.

Ønsker deg lykke til videre, og håper vi høres igjen.

Hilsen Tor-Arne

Tor-Arne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 22:11   #3
blyanten
Medlem
 
blyanten sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 43
Innlegg: 90
blyanten er ny på veien

Sv: Buljong....

Begynte å lure på om spørsmålet mitt var så dumt at det ikke fortjente et svar..
En stund siden jeg spurte, men har ikke turt å lage suppe ennå, pga stillstand i vekta. Men har fått svar et annet sted her inne at det var de vanlige kjøttbuljong(TORO) terningene som det er minst karber i...

Godt å høre at du ikke merket det på vekta da, men skal vel noe til, er jo minimalt med karber, om det blir regna pr hundre gram tørr vare liksom.

Takk for svar

__________________
MIN JOURNAL



blyanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 22:20   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Buljong....

Tror det er pr 100 gram tørr vare når det ikke står spesifisert noe annet.
Jeg veide en sånn hønse-greie og den veier 11 gram, så det blir vel under 2 gr karbo pr terning.. Det er jo ikke særlig mye, du lager vel også flere porsjoner suppe med en sånn terning.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 00:12   #5
Tor-Arne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tor-Arne er ny på veien

Sv: Buljong....

Opprinnelig lagt inn av blyanten, her.

Begynte å lure på om spørsmålet mitt var så dumt at det ikke fortjente et svar..
En stund siden jeg spurte, men har ikke turt å lage suppe ennå, pga stillstand i vekta. Men har fått svar et annet sted her inne at det var de vanlige kjøttbuljong(TORO) terningene som det er minst karber i...

Godt å høre at du ikke merket det på vekta da, men skal vel noe til, er jo minimalt med karber, om det blir regna pr hundre gram tørr vare liksom.

Takk for svar

Hei på deg på fredagskvelden, selvsagt er ikke spørsmålet ditt noe dumt i det hele tatt.Det har jo noe med vårt koshold å gjøre, og da angår det også mange av oss andre som er her i forumet og som også kan lure på det samme. Mulig at Toro ligger under når det gjelder karbo, det er jeg ikke helt sikker på.Men tenkte at jeg faktisk på mandag skal ringe til "Maggi", for å spørre hvordan det egentlig er. Da kan vi da håpe på et ordentlig svar,slik at det ikke skulle bli noen misforståelser.Hadde vært greit for meg å vite også.

På pakkene med pose suppe står det jo som regel også på ferdig vare, men det er jo hyggelig å lage sin egen suppe også.
Mye bedre smak blir det også.

Skal prøve å ringe dem på mandag, så får vi høre hvordan det blir.
Til da, så kos deg med en grønnsaksuppe og ikke ha noen dårlig samvittighet for det.

Og foresten, Ha en god sankthansfeiring

Hilsen Tor-Arne

Tor-Arne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 02:39   #6
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Buljong ...

1 terning Maggi "Klar Kjøttsuppe" har:

30,5 kcal
1,2 g protein
1,3 g karbohydrat
2,3 g fett

Toro sin "Klar Kjøttsuppe" har (pr stk)

27,6 kcal
1,7 g protein
3,2 g karbohydrat
0,9 g fett

(www.somebody.no)

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 20:58   #7
blyanten
Medlem
 
blyanten sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 43
Innlegg: 90
blyanten er ny på veien

Sv: Buljong ...

Var i butikken i dag og kjøpte kjøttbuljong fra Toro, og på den står det faktisk i klartekst hvor mye karber pr 100 gram vare og pr liter ferdig buljong. Så da velger jeg å bruke den.

__________________
MIN JOURNAL



blyanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 15:57   #8
Isalien
Medlem
 
Isalien sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 312
Isalien er ny på veien

Sv: Buljong ...

Toro klar kjøttbuljong har 3g karbo per 100 g tørr vare, 1 terning veier 4 gram. Det er er praktisk talt ingen ting, sikkert derfor det står "0" per terning på pakka.

Isalien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 23:23   #9
Babyblue24
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 13
Babyblue24 er på en erverdig vei

Sv: Buljong ...

ja men er det ikke sukker i dem da?

Babyblue24 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 20:20   #10
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Buljong ...

Hehe, jeg var på Lidl i dag for å kjøpe buljong. Var helt sikker på at jeg hadde lest her inne at der hadde de buljong uten sukker. Jeg lette og lette, og fant kun en med sukker. Så leste jeg bakpå Toro sin, og så at den var uten sukker og 0 g kh pr ferdig drikk. Så da må jeg ha blandet med noe annet som skulle være på Lidl. Kanskje det var soyasaus, det?

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no