Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-07, 14:26   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Jeg er på et annet forum der jeg ble sensurert for å legge ut en link til en svensk-norsk helsekostbutikk på nettet som selger bla. vitaminer og mineraler, fordi de mente jeg brøt norsk lov ved å legge ut link til en side som selger kosttilskudd som ikke er lovlige å selge i Norge (vanlige vitaminer, men pga. at dosene er høyere enn det som er lov her i landet).

Jeg fikk beskjed om at det ikke er lov å kjøpe slikt til eget bruk heller, men det er vel feil? Jeg har bestilt både fra denne siden og andre nettbutikker før, og har aldri fått noen problemer, og dersom det er ulovlig så burde det vel ikke være så lett å bestille?

Har noen skikkelig peiling på dette? Hvor kan jeg finne en lov om dette? Jeg må ha noe å slå i bordet med, for jeg syns det er trist og tragisk at dette forumet ikke kan tillate at man vil hjelpe andre mennesker ved å kalle det ulovlig, om det faktisk ER lovlig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 14:41   #2
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Tja, denne siden fra Legemiddelverket skulle vel hjelpe? http://www.legemiddelverket.no/templ...____18178.aspx

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 14:45   #3
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Og så Dag Viljen Poleszynski, redaktøren for Mat og Helse: (Han har du referert til før, Iset ) http://www.matoghelse.no/forbudte-na...695-48813.html

Sitat:

Naturmidler som selges lovlig innenfor EØS, kan man ta med seg på reise (1 års forbruk) eller importere via internett (3 mnd. forbruk).

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 14:53   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Tuusen millioner takk!!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 23:50   #5
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Jeg prøvde å bestille noe fra USA, ble stoppet pga. flere ting. Klassifisert som legemiddel og ble dermed sendt tilbake. Reiste i ettertid personlig til USA og tok med meg produktene hjem. Vet ikke om det var lovlig, men jeg ble hvertfall ikke stoppet.

Produktene var Ray & Terry's: Total Care Daily Formula, EPA/DHA Formula og Total Eye Care.

Mer informasjon: http://www.rayandterry.com/products.php

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:04   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Jeg prøvde å bestille noe fra USA, ble stoppet pga. flere ting. Klassifisert som legemiddel og ble dermed sendt tilbake. Reiste i ettertid personlig til USA og tok med meg produktene hjem. Vet ikke om det var lovlig, men jeg ble hvertfall ikke stoppet.

Produktene var Ray & Terry's: Total Care Daily Formula, EPA/DHA Formula og Total Eye Care.

Mer informasjon: http://www.rayandterry.com/products.php

USA er et vanskelig land å bestille fra. Kosttilskuddene der har mye høyere styrke enn hva som er vanlig i EU/EØS. Derfor tror jeg tollvesenet sjekker kosttilskudd fra USA meget nøye. Jeg lurer på om det kan være Q10 som er årsaken til at det ble stoppet? Men jeg mener faktisk det er lov å selge produkter som inneholder 30 mg Q10 i Norge. Men det kan ha blitt innskjerpet...

Seleninnholdet i Total Day Care og Total Eye Care (200 mcg) fant jeg ut var dobbelt så stort som tillatt i Norge.

Kapsler med over 3 gram Omega 3 kan bare fås på resept i Norge. 3 g omega 3 tilsvarer 60 g makrell eller sild. Når vi spiser makrell på Sørlandet, spiser vi langt, langt over det!!! Klarer ikke å finne innholdet i de kapslene, men det er sikkert noe sånt.

Jeg har hørt om mange andre som kjøper kosttilskudd når de er i USA. Det hadde jeg også gjort. Lovlig eller ikke lovlig, akkurat i dette tilfellet skulle jeg tøye loven.

Den linken til tollvesenet som jeg viste til, gjaldt handel fra EU/EØS. Produsenten har ikke tilsvarende nettbutikk i Storbritania? Når jeg bestiller fra Storbritania, har det ikke blitt stoppet. Jeg har bestilt 5-HTP to ganger, og det er ikke tillatt solgt i Norge.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:18   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Dette temaet har vært tatt opp flere ganger før. Fra land innen EU/EØS kan man bestille legemidler for inntil tre måneders personlig forbruk. Anbefalt døgndose på pakka bestemmer. Dette innebærer også kosttilskudd, inkludert de kosttilskuddene som er klassifisert som legemidler her hjemme. (Typisk isolerte aminosyrer, enzymer, hormonlignende stoffer osv.)

Det er med andre ord ikke lov å bestille fra USA. EU-land er helt ok, men kun tre måneders forbruk. Når man reiser selv er reglene annerledes. Da mener jeg det er inntil 6 måneders forbruk, men jeg er ikke sikker.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:23   #8
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Nei, USA er det ikke vits i å bestille fra. Det blir sikkert stoppet, og da kan en risikere å ikke få igjen pengene. Hvis det er en seriøs butikk, så kan en håpe på å få tilbake pengene for selve produktet, men alle andre omkostninger (Porto, returporto tilbake til USA, tollavgifter, emballering og pakking...) blir dyrt for ingen ting.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:25   #9
kokkeline
Medlem
 
kokkeline sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 65
Innlegg: 60
kokkeline er ny på veien
Smile

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Jeg bestiller mine naturmedisiner fra en nettside i Holland (Candi guard) ringte først til tollstasjon i sandefjord og de sa at det ikke var noe restriksjoner for helsekost. Jeg har gjort det to ganger uten noe problem. Dette er også tabeletter som ikke er godkjente i norge , og som skal selges på apotek den dagen de blir godkjent.

__________________
kokkeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vekt operert, ,,,,,,,,, Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:27   #10
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Opprinnelig lagt inn av kokkeline, her.

Jeg bestiller mine naturmedisiner fra en nettside i Holland (Candi guard) ringte først til tollstasjon i sandefjord og de sa at det ikke var noe restriksjoner for helsekost. Jeg har gjort det to ganger uten noe problem. Dette er også tabeletter som ikke er godkjente i norge , og som skal selges på apotek den dagen de blir godkjent.

Hehe. Da er de sløve på tollstasjonen i Sandefjord.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 20:11   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

I tillegg til det som allerede er nevnt her, kan jeg legge til at innførsel (tilsendt i post) gjelder 3 mnd forbruk etter hva som står på hver enkelt boks. Om du får tilsendt for mye av en vare, vil du ikke få ut deler av pakken, altså den lovlige delen. Da går pakken enten i retur eller til destruering. Er det andre produkter i forsendelsen får du ikke ut de heller, selv om de er under maxgrensen.

Det er også enkelte ting som er klassifisert som legemiddel i Norge. Står det du vil ha inn på den lista får en ikke ta de inn untatt med lisens fra legemiddelverket. Prøve å få inn L-Carnitin - men det ble stoppet fordi det er klassifisert som legemiddel (blir visst brukt i behandling av aids-syke med god effekt). Kan ta det med sjøl - men får det altså ikke inn via post....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 21:38   #12
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det er også enkelte ting som er klassifisert som legemiddel i Norge. Står det du vil ha inn på den lista får en ikke ta de inn untatt med lisens fra legemiddelverket. Prøve å få inn L-Carnitin - men det ble stoppet fordi det er klassifisert som legemiddel (blir visst brukt i behandling av aids-syke med god effekt). Kan ta det med sjøl - men får det altså ikke inn via post....

Jøss. Kan det hende at det har noe sammenheng med at det er reseptbelagt i Norge? For eksempel fordøyelsesenzymer er klassifisert som legemiddel, men er lovlig å importere via post.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no