Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Gått meg litt vill i alle råd og tips

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-13, 01:49   #26
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg råder deg til å spise vanlig mat, å holde deg til mest langsomme karbohydrater. Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten. Det har resultert til at jeg innimellom har fått mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 pga dette tullet. Nå er d slutt å jeg har meldt meg på Grete Roede kurs for å lære meg å spise sunt igjen. Trener mye gjør jeg også, så trenger sunne karber. Sammfunnet er heller ikke laget for å leve på lavkarbo livet ut. Bare se i Asia der nesten alle spiser ris og er faktisk slanke. Nei lavkarbo er blitt et hysteri og gjør hodet og kroppen forvirra.

Så da vil det si at når jeg som diabetiker type 1, men som ikke kan bruke insulin og derfor er nødt til og leve strengt lavkarbo resten av livet, så gjør jeg plutselig noe farlig eller usunt???
Selv om jeg spiser veldig variert og får i meg 3500 kalorier til dagen og dekker inn alle nødvendige vitaminer og mineraler???
Jeg liker IKKE slike bombastiske utsagn som dette. Jeg ser forøvrig ikke på lavkarbo som en diett (eller mange, utifra det du skriver om at du har prøvet mange "lavkarbodietter"), men som en livstil.
Jeg tor fullt og fast at hver må finne sin måte og leve på, og så lenge man spiser variert og dekker alle behov til kroppen, så er man på rett vei.
At enkelte driver på med lavkarbo OG lavkalori samtidig, eller spiser kun tre-fire ting; ja det har ingenting med sunn lavkarbo og gjøre, det er uvitenhet.
Jeg blånekter og tro at kornet, potetene, risen eller sukkeret jeg ikke spiser skal kunne gi meg noen mangler.
At mange i Asia lever av ris og ikke er overvektige, er sant, men tror du de spiser så mye av andre ting som vi i Vesten gjør? Ris er forresten utpekt som den største synderen for og utvikle diabetes 2, uansett hvor i verden vi spiser risen.....

Jeg tror ikke at friske mennesker med normal vekt skal måtte leve så strengt lavkarbo som jeg gjør, men jeg tror i fullt alvor at de aller fleste av oss vil profittere på og begrense karbohydratene noe, og ikke minst begrense alle tilsetningstoffene man finner i lett-mat, hel- og halvfabrikata.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 08:13   #27
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Oisann, ble visst debatt ut av dette

Altså, først av alt, la meg gjøre EN ting klart
Jeg har satt en MÅL VEKT! Ikke en "jeg skal ned til 48 om jeg så ikke kan stå oppreis med den vekten"Vekt! Jeg må jo som tidligere sagt, se når jeg går ned, når jeg bør stoppe. MEN, for en som alltid har hatt "litt ekstra" er det vanskelig å vite AKKURAT hvor på vekten man kan/bør/skal ligge.... Det er vel derfor jeg må sette en målvekt!?! Fordi jeg har sjekket med BMI kalkiss, og jeg har vært nede mot 50 tallet, og enda hatt noen "heidundrende" hofter som jeg helst vil kvitte meg med minst halvparten av.

Jeg har også to kroniske diagnoser som gjør trening litt vanskelig, i perioder kan jeg ikke gå uten krykker en gang. Derfor må jeg holde et noenlunde strengt kosthold, for å ikke skli hellt ut i disse periodene. Jeg tviler sterkt på at dersom jeg går ned til 48 kg vil jeg se horribel ut, slik det føles som noen i tråden kan mene... Og det å dra barns vekt inn i dette blir vel litt feil. Jeg har en sønn på 9 år, som ikke er langt unna like høy som meg, så man må nok ta litt høyde og kroppbygning med i bildet, og heller legge alder til sides her. Man kan snu det, og si at dersom et barn på 13 år veide 55-60 kg, ville det være HEILT galt... NEI, ikke nødvendigvis! Hvor høyt er barnet, hvilken kroppsbygning har barnet? osv osv osv.. Så alder er nok ikke hovedelementet her mener nå jeg.

Kan forresten nevne at kvelden ble relativt kort for meg på lørdag
Drakk nå noen glass Vodka og Sprite Zero hjemme, så hadde jeg 1 glass knusktørr hvitvin på by'n... Problemt kom da noen plasserte en "tyrker" foran meg.... EN eneste en ødela resten av kvelden for meg, for det smalt noe så inni hampen, at det beste stedet for meg ble nok rett hjem i seng Men det var gøy så lenge det varte Og JA, jeg spiste før jeg drakk også

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 08:40   #28
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten.

De fleste av oss her inne er ikke på diett, vi har bare lagt om kostholdet til noe som kroppen trives bedre med! Det er noe helt annen enn en såkalt slankekur/diett.

Så du mener at fordi du har virret hodeløst fra det ene til det andre og nå endt opp med sultediett (dvs Grethe Roede), så har ikke andre folk nytte av et godt planlagt og velfungerende lavkarbokosthold? Jeg sliter med å se logikken her...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 08:55   #29
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg råder deg til å spise vanlig mat, å holde deg til mest langsomme karbohydrater. Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten. Det har resultert til at jeg innimellom har fått mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 pga dette tullet. Nå er d slutt å jeg har meldt meg på Grete Roede kurs for å lære meg å spise sunt igjen. Trener mye gjør jeg også, så trenger sunne karber. Sammfunnet er heller ikke laget for å leve på lavkarbo livet ut. Bare se i Asia der nesten alle spiser ris og er faktisk slanke. Nei lavkarbo er blitt et hysteri og gjør hodet og kroppen forvirra.

Og eskimoene spiste...?

At ikke du har funnet en lavkarbo som fungerer for deg betyr ikke at det ikke finnes en - og om du skulle være blant det mindretallet (ja, der er jeg påståelig) som ingen type lavkarbo fungerer for så vil det fremdeles ikke kunne brukes som et bevis på at lavkarbo ikke fungerer på generelt grunnlag.

Samfunnet og økonomien er tilpasset å selge dumme forbrukere crap med næringsinnhold på linje med papp og fortelle oss at det er "mat". Kroppene våre har såvidt derimot knapt nok kommet ut av "jeger/sanker"-tiden. De fleste stedene i verden innebærer dette ikke mye karbohydrater... og i sær ikke raske karbohydrater i form av stivelse uten tilhørende vitaminer/mineraler.

Lykke til med ditt valg. Jeg håper du oppnår resultater, uansett hvilken vei du velger.

Opprinnelig lagt inn av Kosien, her.

Oisann, ble visst debatt ut av dette

Altså, først av alt, la meg gjøre EN ting klart
Jeg har satt en MÅL VEKT! Ikke en "jeg skal ned til 48 om jeg så ikke kan stå oppreis med den vekten"Vekt! Jeg må jo som tidligere sagt, se når jeg går ned, når jeg bør stoppe. MEN, for en som alltid har hatt "litt ekstra" er det vanskelig å vite AKKURAT hvor på vekten man kan/bør/skal ligge.... Det er vel derfor jeg må sette en målvekt!?! Fordi jeg har sjekket med BMI kalkiss, og jeg har vært nede mot 50 tallet, og enda hatt noen "heidundrende" hofter som jeg helst vil kvitte meg med minst halvparten av.

Jeg har også to kroniske diagnoser som gjør trening litt vanskelig, i perioder kan jeg ikke gå uten krykker en gang. Derfor må jeg holde et noenlunde strengt kosthold, for å ikke skli hellt ut i disse periodene. Jeg tviler sterkt på at dersom jeg går ned til 48 kg vil jeg se horribel ut, slik det føles som noen i tråden kan mene... Og det å dra barns vekt inn i dette blir vel litt feil. Jeg har en sønn på 9 år, som ikke er langt unna like høy som meg, så man må nok ta litt høyde og kroppbygning med i bildet, og heller legge alder til sides her. Man kan snu det, og si at dersom et barn på 13 år veide 55-60 kg, ville det være HEILT galt... NEI, ikke nødvendigvis! Hvor høyt er barnet, hvilken kroppsbygning har barnet? osv osv osv.. Så alder er nok ikke hovedelementet her mener nå jeg.

Kan forresten nevne at kvelden ble relativt kort for meg på lørdag
Drakk nå noen glass Vodka og Sprite Zero hjemme, så hadde jeg 1 glass knusktørr hvitvin på by'n... Problemt kom da noen plasserte en "tyrker" foran meg.... EN eneste en ødela resten av kvelden for meg, for det smalt noe så inni hampen, at det beste stedet for meg ble nok rett hjem i seng Men det var gøy så lenge det varte Og JA, jeg spiste før jeg drakk også

Jeg synes til tider man er for redd for lav BMI her inne. BMI ned mot 18,5 regnes ikke som helseskadelig i seg selv

Sitat:

A frequent use of the BMI is to assess how much an individual's body weight departs from what is normal or desirable for a person of his or her height. The weight excess or deficiency may, in part, be accounted for by body fat (adipose tissue) although other factors such as muscularity also affect BMI significantly (see discussion below and overweight). The WHO regards a BMI of less than 18.5 as underweight and may indicate malnutrition, an eating disorder, or other health problems, while a BMI greater than 25 is considered overweight and above 30 is considered obese.[10] These ranges of BMI values are valid only as statistical categories

Men mange her svarer nok ut fra til dels stygge erfaringer med selvbilde og usunn slanking mot et (for den enkelte) uoppnåelig ideal. Og det er også forståelig. Dessuten ønsker vi IKKE å bidra til dette. Vi ønsker vel alle å være sunnt slanke uten å promotere den usunne slankingen...

Skal jeg si mitt så antar jeg at siden du skriver at du ikke har god helse at du heller ikke har noe muskelmasse å snakke om. Og du er lita - og du er åpen for at "målet" ditt ikke er det rette for deg. Jeg synes det virker som en brukbar tankegang. (Bare en liten "heads up": det kan hende at du er genetisk betinget for å ha hofter "helt til du dør sultedøden", altså... noen av oss har det sånn. )

For å si det rett ut så får man den peneste kroppen ved å bygge muskler samtidig som man spiser ren, ubehandlet og variert mat laget fra bunnen av (fordi det er så mye dritt i ferdigmaten og så lite næringsstoffer), av å sove godt og nok, av å være frisk (og også å unngå å spise eventuelle intoleransevarer), av å unngå stress, av å drikke vann for tørsten, unngå alkohol og av å begrense tomme karbohydrater (og tomt fett) slik at total energi er tilpasset behovet.

Så er egentlig spørsmålet
- hvor mye av det overnevnte er du villig til å gjennomføre (det medfører offer ... hvilke som er nødvendige for deg, hvilke du ikke vil gjennomføre er det kun du som kan bestemme. Men sjansen for å oppnå målet fullt og raskt reduseres selvfølgelig med redusert innsats. Dog - kanskje må du gjennomføre det på en bestemt måte for å gjennomføre - og da er det viktigere enn "hurtig" og "effektivt")
- hvor mye av det overnevnte kan du gjennomføre (jeg mener, sykdom er uforskyldt, men det setter begrensninger - ikke alle får sove og ikke alle kan trene - og atter andre vil gjøre en kjempeinnsats men likevel oppnå små resultater vektmessig)

Den gode nyheten er at sett bort fra at man som syk kan trene for mye og dermed bli dårligere så vil alle andre endringer sannsynligvis bare bidra til en friskere kropp. Den dårlige nyheten er at det ikke finnes en enkel diettfasit som virker på alle.

Beklager at jeg skrev meg bort... Lykke til på veien mot et sunnere liv og en slankere figur.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 09:08   #30
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og eskimoene spiste...?

At ikke du har funnet en lavkarbo som fungerer for deg betyr ikke at det ikke finnes en - og om du skulle være blant det mindretallet (ja, der er jeg påståelig) som ingen type lavkarbo fungerer for så vil det fremdeles ikke kunne brukes som et bevis på at lavkarbo ikke fungerer på generelt grunnlag.

Samfunnet og økonomien er tilpasset å selge dumme forbrukere crap med næringsinnhold på linje med papp og fortelle oss at det er "mat". Kroppene våre har såvidt derimot knapt nok kommet ut av "jeger/sanker"-tiden. De fleste stedene i verden innebærer dette ikke mye karbohydrater... og i sær ikke raske karbohydrater i form av stivelse uten tilhørende vitaminer/mineraler.

Lykke til med ditt valg. Jeg håper du oppnår resultater, uansett hvilken vei du velger.



Jeg synes til tider man er for redd for lav BMI her inne. BMI ned mot 18,5 regnes ikke som helseskadelig i seg selv

Men mange her svarer nok ut fra til dels stygge erfaringer med selvbilde og usunn slanking mot et (for den enkelte) uoppnåelig ideal. Og det er også forståelig. Dessuten ønsker vi IKKE å bidra til dette. Vi ønsker vel alle å være sunnt slanke uten å promotere den usunne slankingen...

Skal jeg si mitt så antar jeg at siden du skriver at du ikke har god helse at du heller ikke har noe muskelmasse å snakke om. Og du er lita - og du er åpen for at "målet" ditt ikke er det rette for deg. Jeg synes det virker som en brukbar tankegang. (Bare en liten "heads up": det kan hende at du er genetisk betinget for å ha hofter "helt til du dør sultedøden", altså... noen av oss har det sånn. )

For å si det rett ut så får man den peneste kroppen ved å bygge muskler samtidig som man spiser ren, ubehandlet og variert mat laget fra bunnen av (fordi det er så mye dritt i ferdigmaten og så lite næringsstoffer), av å sove godt og nok, av å være frisk (og også å unngå å spise eventuelle intoleransevarer), av å unngå stress, av å drikke vann for tørsten, unngå alkohol og av å begrense tomme karbohydrater (og tomt fett) slik at total energi er tilpasset behovet.

Så er egentlig spørsmålet
- hvor mye av det overnevnte er du villig til å gjennomføre (det medfører offer ... hvilke som er nødvendige for deg, hvilke du ikke vil gjennomføre er det kun du som kan bestemme. Men sjansen for å oppnå målet fullt og raskt reduseres selvfølgelig med redusert innsats. Dog - kanskje må du gjennomføre det på en bestemt måte for å gjennomføre - og da er det viktigere enn "hurtig" og "effektivt")
- hvor mye av det overnevnte kan du gjennomføre (jeg mener, sykdom er uforskyldt, men det setter begrensninger - ikke alle får sove og ikke alle kan trene - og atter andre vil gjøre en kjempeinnsats men likevel oppnå små resultater vektmessig)

Den gode nyheten er at sett bort fra at man som syk kan trene for mye og dermed bli dårligere så vil alle andre endringer sannsynligvis bare bidra til en friskere kropp. Den dårlige nyheten er at det ikke finnes en enkel diettfasit som virker på alle.

Beklager at jeg skrev meg bort... Lykke til på veien mot et sunnere liv og en slankere figur.

Tusen takk! Kjempegodt svar!

Jeg er villig til å gjøre det meste! Jeg vet at mange nok reagerer på måten jeg starter min "omstilling" på, men jeg har mine grunner for å gjøre det slik. Jeg må først lære meg å ha måltider. Før har jeg vært heldig om jeg i det hele tatt har spist middag hver dag i ei uke, og da mener jeg KUN middag... Så jeg jobber med å få inn rutiner på måltider. Alarm på tlf, og alltid noe med i veska blir det nok for min del en stund fremover. Jeg sliter med veldig lav sultfølelse, så jeg kan glatt gå et helt døgn uten mat.

Når det kommer til trening er jeg kjempeglad i å trene, og har trent hver dag i et år, dog jeg fulgte ikke opp med hvilken mat jeg spiste, så treningen og maten gikk vel mer eller mindre opp i opp med hverandre der. Men nå er jeg lei. Nå vil jeg ha bort det overflødige fettet på mage/hofter/rumpe/lår. Jeg vil bli strammere, og fastere, og fantastisk vakker

Jeg er i gang med trening igjen nå, og krysser fingrene for at jeg ikke blir dårlig i hoftene igjen med det første, slik at jeg får bygget meg litt opp

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 09:35   #31
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Om hoftene dine ikke tåler trening godt, så velg trening hvor du ikke belaster dem så mye. (Jupp, det står "selvfølgeligheter" på dagens meny.)

Og for middag så kan kanskje en middagsplan, hvor f.eks annenhver dag er restemat være noe for deg? Om du spiser nok så kan alt fra 1 til flere måltider være riktig. Det er forskning som peker i begge retninger - både at insulinsensiviviteten blir større med færre måltider, og at for få (for den enkelte) bidrar til kortisoløkning og fettlagring. Her må enhver finne sin egen fasit.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:26   #32
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Du er klar over at du er på et lavkarboforum befolket av en hel masse folk som faktisk har fått et langt bedre liv, slankere og med bedre helse ved hjalp av e eller annen form for lavkarbokosthold? Å trekke inn asiatere i regnskapet er ikke særlig saklig heller, da verken påstanden om at alle der er slanke, eller at de som nettopp er det spiser så himla mye ris (eller mye mat generelt for den saks skyld), blir for dumt. Skal vi først snakke om asiatere, kan jeg f.eks. opplyse om at sumobrytere spiser ris for å gå opp vektklasser, og fett for å gå ned vektklasser.
At du ikke har noen suksess med lavkarbo sier ingenting om alle oss andre som faktisk har det. Og hva er "normal mat", egentlig?

Jo jeg vet dette er et lavkarboforum, men må vel få uttrykke d man har på hjertet.
Sumobrytere spiser vel mere enn bare ris for å gå opp vil jeg tro. Jeg vet at lavkarbo virker på vektnedgang, det gjorde d til meg å. Men grunnen til at d ikke fungerer over lengre tid er at kroppen ikke får alle sammensatte næringsstoffene den trenger, altså nok karbohydrater. Derav kommer lysten etter karbohydratene, i mitt tilfelle sukker. Får kroppen alle næringstoffene hele tiden, får en ikke denne store lysten etter sukker feks, å overspiser. Men jeg mener også at d er sunt å holde seg til langsomme karbohydrater, og spise raske i moderate mengder. Men grunnen til at mange mener d har fått et bedre liv av lavkarbo mener jeg kommer av at d hadde et dårlig kosthold fra før. De ville fått en like bra helse på et vanlig kosthold. Med vanlig kosthold mener jeg nok av alle næringstoffer, og ikke kutt ut karbohydrater helt. Redusere karber litt i kosten blir noe annet, da mest raske.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:29   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Deg om det. Det finnes ikke noe som heter "essensielle karbohydrater". Klart du får uttrykke meningene dine, men det blir for dumt om du skal presentere det som allmenngyldige faktaopplysninger, noe som bare fører til forvirring for nye brukere.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:36   #34
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av index, her.

De fleste av oss her inne er ikke på diett, vi har bare lagt om kostholdet til noe som kroppen trives bedre med! Det er noe helt annen enn en såkalt slankekur/diett.

Så du mener at fordi du har virret hodeløst fra det ene til det andre og nå endt opp med sultediett (dvs Grethe Roede), så har ikke andre folk nytte av et godt planlagt og velfungerende lavkarbokosthold? Jeg sliter med å se logikken her...

Grethe Roede er ikke sultediett. Jeg har heller ikke virret hodeløst fra d ene til d andre. Men gikk ned over 40 kilo på vanlig mat ingers rugbrød, og holdt vekten bra inntil jeg begynte å gå på lavkarbo kosthold. Noen har sikkert nytte av å leve på lavkarbo, men d er jo vannskelig å leve et bra liv uten å tenke på mat hele tida. Når du skal på restaurang feks. Samfunnet er rett å slett ikke laget for å leve på lavkarbo kosthold. Da har ikke maten som selges i butikkene vært der, som poteter, ris, pasta, brød osv.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:40   #35
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Deg om det. Det finnes ikke noe som heter "essensielle karbohydrater". Klart du får uttrykke meningene dine, men det blir for dumt om du skal presentere det som allmenngyldige faktaopplysninger, noe som bare fører til forvirring for nye brukere.

Syns ikke jeg forvirrer noen her jeg. Har heller ikke presentert d som allmenngyldige faktaopplysninger. De har vel hode å tenke med selv, å de nye trenger vel ikke bare høre suksess historier om lavkarbo, men andre sider også.


Sist redigert av Kari Marita : 25-02-13 kl 15:48.
Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:43   #36
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Så da vil det si at når jeg som diabetiker type 1, men som ikke kan bruke insulin og derfor er nødt til og leve strengt lavkarbo resten av livet, så gjør jeg plutselig noe farlig eller usunt???
Selv om jeg spiser veldig variert og får i meg 3500 kalorier til dagen og dekker inn alle nødvendige vitaminer og mineraler???
Jeg liker IKKE slike bombastiske utsagn som dette. Jeg ser forøvrig ikke på lavkarbo som en diett (eller mange, utifra det du skriver om at du har prøvet mange "lavkarbodietter"), men som en livstil.
Jeg tor fullt og fast at hver må finne sin måte og leve på, og så lenge man spiser variert og dekker alle behov til kroppen, så er man på rett vei.
At enkelte driver på med lavkarbo OG lavkalori samtidig, eller spiser kun tre-fire ting; ja det har ingenting med sunn lavkarbo og gjøre, det er uvitenhet.
Jeg blånekter og tro at kornet, potetene, risen eller sukkeret jeg ikke spiser skal kunne gi meg noen mangler.
At mange i Asia lever av ris og ikke er overvektige, er sant, men tror du de spiser så mye av andre ting som vi i Vesten gjør? Ris er forresten utpekt som den største synderen for og utvikle diabetes 2, uansett hvor i verden vi spiser risen.....

Jeg tror ikke at friske mennesker med normal vekt skal måtte leve så strengt lavkarbo som jeg gjør, men jeg tror i fullt alvor at de aller fleste av oss vil profittere på og begrense karbohydratene noe, og ikke minst begrense alle tilsetningstoffene man finner i lett-mat, hel- og halvfabrikata.

Du sier d selv, vi lever generelt for usunt. Derfor vil et vanlig kosthold fungere like bra hvis vi spiser det som er sunt. Å unngår raske karber som feks mye sukker å junk food o.l. Men d er jo bra hvis det fungerer for deg.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:48   #37
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Jeg synes først og fremst det er friskt at det kommer flere synspunkter og erfaringer her. Det sier vel seg selv at bare suksesshistorier og selektiv fremheving av bekreftende opplysninger ikke er bra, samme hvem det er som har rett.

Når det er sagt, er det viktig å tenker på hvordan man ordlegger seg når det tross alt er personlige erfaringer man legger frem. "Det er/er ikke" og "Jeg har erfart" er to vidt forskjellige ting. Det gjelder både de som taler for og mot lavkarbo.

Til slutt vil jeg si at hvorvidt man klarer å holde seg til lavkarbo og i hvilken grad samfunnet er tilpasset lavkarbo i seg selv har fint lite å gjøre med hvorvidt lavkarbo er effektivt eller ei. Men det er ikke irrelevant av den grunn. Grete Roede fungerer jo utmerket for kjempemange. Det er jo ikke kostholdet selv, men hvorvidt jeg hadde klart å holde meg til det, og hvor kompatibelt det er med min personlige helsetilstand, som gjør at jeg ikke har valgt den retningen.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:52   #38
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Jeg synes først og fremst det er friskt at det kommer flere synspunkter og erfaringer her. Det sier vel seg selv at bare suksesshistorier og selektiv fremheving av bekreftende opplysninger ikke er bra, samme hvem det er som har rett.

Når det er sagt, er det viktig å tenker på hvordan man ordlegger seg når det tross alt er personlige erfaringer man legger frem. "Det er/er ikke" og "Jeg har erfart" er to vidt forskjellige ting. Det gjelder både de som taler for og mot lavkarbo.

Til slutt vil jeg si at hvorvidt man klarer å holde seg til lavkarbo og i hvilken grad samfunnet er tilpasset lavkarbo i seg selv har fint lite å gjøre med hvorvidt lavkarbo er effektivt eller ei. Men det er ikke irrelevant av den grunn. Grete Roede fungerer jo utmerket for kjempemange. Det er jo ikke kostholdet selv, men hvorvidt jeg hadde klart å holde meg til det, og hvor kompatibelt det er med min personlige helsetilstand, som gjør at jeg ikke har valgt den retningen.

Du har rett med ordvalget, jeg kunne ordlagt meg annerledes og sagt jeg har erfart. Men jeg tengte ikke over det.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 15:52   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

For noen av oss er det faktisk ikke noe annet som fungererer, og det betyr ikke nødvendigvis at vi alle spiste så fryktelig usunt fra før av.
Dette har vi vært igjennom før, Kari Marita, mange ganger. Du presenterer egne erfaringer og din personlige synsing som universelle sannheter, og det er rett og slett ikke særlig lett å ta på alvor.

Og: -Hvorfor finnes godteri, brus, loff, tobakk og alkohol på butikken? Vi må jo ikke kjøpe det selv om det er til salgs. Og jeg som lever ketogent på syvende året har null problemer med å spise ute. Jeg spiser vanlig, normal mat, jeg bare kutter ut de matvarene som jeg blir dårlig av. Jeg sier ikke at måten jeg spiser på er veien til saligheta for alle, dessuten finnes det uendelig mange variasjoner innenfor lavkarbo-paraplyen, til og med Grethe Roede-kursene har jo begynt å se den veien. Så jeg ser ikke helt poenget med argumentasjonen din.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 16:01   #40
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

For noen av oss er det faktisk ikke noe annet som fungererer, og det betyr ikke nødvendigvis at vi alle spiste så fryktelig usunt fra før av.
Dette har vi vært igjennom før, Kari Marita, mange ganger. Du presenterer egne erfaringer og din personlige synsing som universelle sannheter, og det er rett og slett ikke særlig lett å ta på alvor.

Og: -Hvorfor finnes godteri, brus, loff, tobakk og alkohol på butikken? Vi må jo ikke kjøpe det selv om det er til salgs. Og jeg som lever ketogent på syvende året har null problemer med å spise ute. Jeg spiser vanlig, normal mat, jeg bare kutter ut de matvarene som jeg blir dårlig av. Jeg sier ikke at måte jeg spiser på er veien til saligheta for alle, dessuten finnes det uendelig mange variasjoner innenfor lavkarbo-paraplyen, til og med Grethe Roede-kursene har jo begynt å se den veie. Så jeg ser ikke helt poenget med argumentasjonen din.

Jeg presenterer ikke mine meninger som universelle sannheter, hva du tar på alvor er jo opp til deg. Du mener jo tydligvis at alt du mener og synser er d riktige uansett, å alt jeg måtte mene å synse er på gjordet. Men må alle som er på dette forumet være proffesorer i emnet da eller. Grete Roede har akkurat d jeg sier, kutter ned på raske karbohydrater og annbefaler mere langsomme på et av alternativet, det andre er som før. Men de mener fortsatt at en skal spise alle matvaregrupper. Så d er nok et poeng med argumentasjonen min. Men fordi om lavkarbo fungerer kjempe bra for deg, trenger d ikke gjøre d for alle andre.


Sist redigert av Kari Marita : 25-02-13 kl 16:11.
Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 16:11   #41
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Du mener jo tydligvis at alt du mener og synser er d riktige uansett, å alt jeg måtte mene å synse er på gjordet.

Nei.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 16:15   #42
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og eskimoene spiste...?

At ikke du har funnet en lavkarbo som fungerer for deg betyr ikke at det ikke finnes en - og om du skulle være blant det mindretallet (ja, der er jeg påståelig) som ingen type lavkarbo fungerer for så vil det fremdeles ikke kunne brukes som et bevis på at lavkarbo ikke fungerer på generelt grunnlag.

Samfunnet og økonomien er tilpasset å selge dumme forbrukere crap med næringsinnhold på linje med papp og fortelle oss at det er "mat". Kroppene våre har såvidt derimot knapt nok kommet ut av "jeger/sanker"-tiden. De fleste stedene i verden innebærer dette ikke mye karbohydrater... og i sær ikke raske karbohydrater i form av stivelse uten tilhørende vitaminer/mineraler.

Lykke til med ditt valg. Jeg håper du oppnår resultater, uansett hvilken vei du velger.



Jeg synes til tider man er for redd for lav BMI her inne. BMI ned mot 18,5 regnes ikke som helseskadelig i seg selv

Men mange her svarer nok ut fra til dels stygge erfaringer med selvbilde og usunn slanking mot et (for den enkelte) uoppnåelig ideal. Og det er også forståelig. Dessuten ønsker vi IKKE å bidra til dette. Vi ønsker vel alle å være sunnt slanke uten å promotere den usunne slankingen...

Skal jeg si mitt så antar jeg at siden du skriver at du ikke har god helse at du heller ikke har noe muskelmasse å snakke om. Og du er lita - og du er åpen for at "målet" ditt ikke er det rette for deg. Jeg synes det virker som en brukbar tankegang. (Bare en liten "heads up": det kan hende at du er genetisk betinget for å ha hofter "helt til du dør sultedøden", altså... noen av oss har det sånn. )

For å si det rett ut så får man den peneste kroppen ved å bygge muskler samtidig som man spiser ren, ubehandlet og variert mat laget fra bunnen av (fordi det er så mye dritt i ferdigmaten og så lite næringsstoffer), av å sove godt og nok, av å være frisk (og også å unngå å spise eventuelle intoleransevarer), av å unngå stress, av å drikke vann for tørsten, unngå alkohol og av å begrense tomme karbohydrater (og tomt fett) slik at total energi er tilpasset behovet.

Så er egentlig spørsmålet
- hvor mye av det overnevnte er du villig til å gjennomføre (det medfører offer ... hvilke som er nødvendige for deg, hvilke du ikke vil gjennomføre er det kun du som kan bestemme. Men sjansen for å oppnå målet fullt og raskt reduseres selvfølgelig med redusert innsats. Dog - kanskje må du gjennomføre det på en bestemt måte for å gjennomføre - og da er det viktigere enn "hurtig" og "effektivt")
- hvor mye av det overnevnte kan du gjennomføre (jeg mener, sykdom er uforskyldt, men det setter begrensninger - ikke alle får sove og ikke alle kan trene - og atter andre vil gjøre en kjempeinnsats men likevel oppnå små resultater vektmessig)

Den gode nyheten er at sett bort fra at man som syk kan trene for mye og dermed bli dårligere så vil alle andre endringer sannsynligvis bare bidra til en friskere kropp. Den dårlige nyheten er at det ikke finnes en enkel diettfasit som virker på alle.

Beklager at jeg skrev meg bort... Lykke til på veien mot et sunnere liv og en slankere figur.

Jo takk for d. Jeg vil også påpeke at det er bra om lavkarbo virker for noen. Å jeg mener fortsatt at en skal spise mest av langsomme karbohydrater, og være moderat med raske.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 19:49   #43
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Jeg må få lov til og skyte inn at da jeg fikk diabetesen min for drøye to år siden, så ble jeg sendt til ernæringsfysiolog og hun fikk nesten hakeslepp fordi jeg spiste ekstremt sunt; bakte brødene mine selv av grovt mel, laget all mat fra bunnen av og unngikk hel og halvfabrikata, brukte mye gode oljer, bønner og linser, mye fisk, etc., men det er ikke relevant så lenge en så stor andel karbohydrater som det er i den typen mat er altfor mye til og kunne regulere blodsukkeret, selv om jeg spiste stort sett sene karbohydrater.

Om noen trivst med andre livstiler så er det helt ok for meg, men jeg er ikke alene om og ha funnet en måte der jeg får absolutt alle de næringstoffene jeg trenger og likevel klarer jeg og balansere blodsukkeret mitt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 21:06   #44
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei.

Ok, så bra da. Da har vi vel bare forskjellige meninger da. Å det kan jo være sunt d også.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 08:17   #45
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

*kremter og lister meg stille inn i samtalen igjen*
Nå må jeg innrømme at jeg blir litt forvirra her.... Noen mener det er USUNT å leve lavkarbo "style"? Trodde dette skulle være så sunt jeg?
Men jeg antar at man selv best kjenner sin egen kropp, og at kroppen sier i fra dersom man gjør noe riv ruskende galt med den...
Jeg har hvertfall bestemt meg for å prøve det, men jeg må si jeg blir litt forvirra i dette store forumet, med alle disse menneskene som mener at "sine livstiler" er den eneste rette...
Jeg håper nå jeg klarer å holde meg på riktig spor. Jeg bommer og driter meg ut av og til, og får et sukkerkick uten ende, og da spiser noe "ikke bra" mat, men men, kjenner på den "gode dårlige samvittigheten" (den som kjennes så godt i magen at jeg håper jeg ikke gjør det igjen ) og går videre med dagen
Mitt mål er mitt mål, og min måte å komme meg dit, er min. Og det tror jeg at alle bør få lov å ha, uansett hvilken måte og vei de velger. Jeg sier ikke at MIN MÅTE er den eneste rette, jeg sier at min måte tror og håper jeg er den rette for MEG

Jeg har ikke vært medlem så lenge enda, så jeg håper jeg etterhvert kommer mer inni dette, og blir litt kjent med noen og at de kan være gode støttespillere her Jeg forstår godt at på et så stort forum må man nesten finne minst 5 stk som ikke er enige med min måte, eller din måte, å leve på, men ok, er ikke det bra da? Tenk hvor kjedelig verden var om alle var like, likte det samme, hatet det samme osv? Nei, litt diskusjon og "varme" må man få til, det krydrer hverdagen så fint syns jeg

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 08:38   #46
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kosien, her.

Mitt mål er mitt mål, og min måte å komme meg dit, er min. Og det tror jeg at alle bør få lov å ha, uansett hvilken måte og vei de velger. Jeg sier ikke at MIN MÅTE er den eneste rette, jeg sier at min måte tror og håper jeg er den rette for MEG

Dette er veldig viktig! Og det tror jeg egentlig den jevne bruker av lavkarbo.no er enig i, at alle må finne den retninga som både funker for din kropp, og som du skal trives med.
I mellomtida anbefaler jeg deg å lese masse! Kunnskap er makt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 08:41   #47
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Er det én ting jeg har innsett på dette forumet så er det at ikke alle fungerer like godt på samme mat. Men jeg mener også at det går an å dra ut noen større hovedtrekk før man begynner å spesialisere for hver enkelt.
Disse hovedtrekkene kan være
- Tomme stivelseskalorier tolereres ikke så bra av de aller fleste (= potet, ris, pasta, brød)
- Det er ikke bevist at "spist kolesterol" legger seg i blodårene
- Det er et fysiologisk faktum at vi MÅ ha proteiner og fett, ikke karbohydrater (men vi kan spise, og nyttegjøre oss karbohydrater). I hvilke mengder og typer er individuelt.
- Maten vi spiser skal gi oss vitaminer, mineraler ... og energi.

Under dette har vi vel alle vårt å stri med. Noen liker ikke diverse, andre tåler ikke diverse...

Når vi snakker om "usunt" og lavkarbo - så er det ingen tvil om at VG-lavkarboen (lavkarbo som den presenteres i VG) ikke er bra for noen som livslangt kosthold (smør/fløte/egg/bacon/rømme/ost ... og ingen grønnsaker). Og da ser jeg helt bort fra hvor vanskelig/enkel den er "samfunnsmessig".

Det er heller ingen tvil om at det finnes mange måter å spise lavkarbo på som er både trygge og bra for de aller fleste kropper. (Presenter din velbegrunnede favoritt her... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 08:59   #48
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette er veldig viktig! Og det tror jeg egentlig den jevne bruker av lavkarbo.no er enig i, at alle må finne den retninga som både funker for din kropp, og som du skal trives med.
I mellomtida anbefaler jeg deg å lese masse! Kunnskap er makt.

Hehe føler meg helt ør av all lesinga jeg Det er utrolig mye nytt, og så utrolig mange forskjellige meninger, at jeg vet snart ikke hvilken retning jeg skal snu meg Men men, kanskje vi alle kan enes om at kjøtt er bra i det minste? Jeg er sikker på at jeg kunne levd på f.eks biff eller koteletter for resten av livet jeg, hvis jeg bare fikk spise egg til frokost utenom Jeg har alltid vært veldig glad i poteter med masse saus på f.eks, men når jeg leser mange plasser her ser jeg at sauser ikke nødvendigvis er så bra?? Tørr middag???

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 09:04   #49
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kosien, her.

Hehe føler meg helt ør av all lesinga jeg Det er utrolig mye nytt, og så utrolig mange forskjellige meninger, at jeg vet snart ikke hvilken retning jeg skal snu meg Men men, kanskje vi alle kan enes om at kjøtt er bra i det minste? Jeg er sikker på at jeg kunne levd på f.eks biff eller koteletter for resten av livet jeg, hvis jeg bare fikk spise egg til frokost utenom Jeg har alltid vært veldig glad i poteter med masse saus på f.eks, men når jeg leser mange plasser her ser jeg at sauser ikke nødvendigvis er så bra?? Tørr middag???

Spørs på sausen, da! Det er jo mye rart i ferdigsauser, så det beste er jo å lage selv! Jeg lager en del emuleringssauser (som berneaise, choron, hollandaise), de er frie for både sukker og mel, og er enklere å lage enn man skulle tro.
Man kan jevne sauser med andre ting enn mel/maizena/potetmel. F.eks. finnes det et fortykningsmiddel som heter johannesbrødkjernemel, eller man kan bruke eggeplomme eller ost.
Man kan helle fløte/seterrømme/creme fraiche i panna mens biffen hviler og surre det sammen med saftene fra biffen med litt salt og pepper til en digg fløtesaus.
Eller noe så enkelt som smørsaus eller sandefjordsmør eller eggesmør til f.eks. fisk.
Du kan sågar marinere biffen/kotelettet/kjøttet ditt. Det er ingen grunn til å spise tørt kjøtt, med andre ord!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 09:05   #50
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Er det én ting jeg har innsett på dette forumet så er det at ikke alle fungerer like godt på samme mat. Men jeg mener også at det går an å dra ut noen større hovedtrekk før man begynner å spesialisere for hver enkelt.
Disse hovedtrekkene kan være
- Tomme stivelseskalorier tolereres ikke så bra av de aller fleste (= potet, ris, pasta, brød)
- Det er ikke bevist at "spist kolesterol" legger seg i blodårene
- Det er et fysiologisk faktum at vi MÅ ha proteiner og fett, ikke karbohydrater (men vi kan spise, og nyttegjøre oss karbohydrater). I hvilke mengder og typer er individuelt.
- Maten vi spiser skal gi oss vitaminer, mineraler ... og energi.

Under dette har vi vel alle vårt å stri med. Noen liker ikke diverse, andre tåler ikke diverse...

Når vi snakker om "usunt" og lavkarbo - så er det ingen tvil om at VG-lavkarboen (lavkarbo som den presenteres i VG) ikke er bra for noen som livslangt kosthold (smør/fløte/egg/bacon/rømme/ost ... og ingen grønnsaker). Og da ser jeg helt bort fra hvor vanskelig/enkel den er "samfunnsmessig".

Det er heller ingen tvil om at det finnes mange måter å spise lavkarbo på som er både trygge og bra for de aller fleste kropper. (Presenter din velbegrunnede favoritt her... )


__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips om flotte kjoler, i alle str NinaOp Generell diskusjon 25 18-03-12 15:57
Gått på en smell ... Trenger tips til preventive hjelpemidler! stein,saks,papir Generell diskusjon 10 21-07-11 13:57
Dere andre som er og gått ut av ketosen, men ønsker å ta av litt til nattinatt Artikler 0 18-05-08 22:12
Har gått noe opp i vekt. Noen tips? terry Lavkarbo generelt 1 05-03-08 12:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no