Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 44
![]() ![]() ![]() |
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merTenkte jeg skulle starte en tråd på dette, for det er noe som har forvirret meg litt!
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Hvor: Oslo
Alder: 44
![]() ![]() ![]() |
Har sakset litt fra en majones tråd.
![]() |
![]() |
#3 |
Systemutvikler
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vil bare føye til at Omega6 rike oljer bør begrenses, og at ingen flerumettede oljer egner seg til steking eller baking... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Keto
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dette var en kjempefin oversikt! Flott! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jeg Har Funnet En Olje Som Er Utrolig God. Det Er En Kaldpresset Norsk Rapsolje Som Jeg Kjøper På Mega. Hvis Jeg Heller Oljen Over Raspet Gulrot Så Blir Det Bare Så Utrolig Godt For Det Gir En Nøtteaktig Smak. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten
![]() |
![]() |
#6 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virin og ikke extra med merSå hvilken olje er den beste å bruke til steking?? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: prøver mest mulig økologisk..
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merBest å steke i smør, eventuelt ghee
Sist redigert av Zincite : 02-03-09 kl 21:14. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert
![]() |
![]() |
#8 |
Gjest
|
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virin og ikke extra med mer
oljer med så lite smak som mulig, ifølge den siste verdensmesteren i kokekunst. dvs soya, solsikke osv. tåler høyest temperatur. |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
![]() |
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merDette med oljer syns jeg er kjempevanskelig. Jeg bruker ikke oljer i salater, for jeg liker ikke smaken. Men jeg lager mye wok, og da bruker jeg olje. Og når jeg woker bruker jeg sterk varme... har derfor lurt veldig på hvilken olje som er best å bruke til dette? En ting er at oljen gjerne blir ødelagt ved sterk varme, men den danner jo ofte giftstoffer også, noe som er enda verre... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2008
![]() ![]() ![]() |
Oljer som soya og solsikke har et vanvittig høyt innhold av ustabile flerumettede fettsyrer, og bør under ingen omstendighet brukes til steking (knapt nok salater).
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein)
![]() |
![]() |
#11 |
Gjest
|
Så da skal vi ikke tro på det som framkom i Puls i innslaget med Geir Skeie? http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/161002 |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2008
![]() ![]() ![]() |
Han kan si hva han vil, men solsikke- eller soyaolje bør aldri brukes til steking, da de er ustabile. De bør knapt nok brukes i mat, fordi de er ekstremt rike på flerumettet fett.
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein)
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oljer - kaldpresset, extra virin og ikke extra med merDen svenske LCHF-forkjemperen og legen Annika Dahlqvist mener også at vi får i oss for mye omega 6, og at det er spesiellt skadelig å bruke denne typen oljer til steking (solsikke, peanutt, soyaolje mfl.) fordi de oksiderer ved steking.
Jeg tror man i hvertfall burde bruke disse oljene med forsiktighet, og heller primert velge raps og olivenolje i dressinger ol. og smør og kokkosfett (cocosa) til steking.
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
![]() |
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merUff, det er jo tusen forskjellige meninger om dette.. så vanskelig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merOm du klarner smøret(eller kjøper ferdig klarnet - ghee i innvandrerbutikker) så tåler det mye høyere temperaturer |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
![]() |
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merTakk for tips om klarnet smør |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Supermoderator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer
Han snakker om margarin som blir brunt i innslaget, ikke smør. På slutten tilsetter han smøret etter å ha stekt i olje, for smakens skyld. (Sier han ihvertfall. Kan jo være at det er margarin).
Min kostholdsfilosofi: Lchf
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merJeg leste i Mat og Helse for en stund siden om hvordan de mente det var mest skånsomt å steke på, og den har jeg brukt siden. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
![]() |
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med merSå man skal steke i ekte meierismør? Hva er galt med Soft Flora..? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 46
Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer
Soft flora er en plantemargarin, og her er endel info:
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Cocosa pure eller extra virgin? | moniq | Kosttilskudd | 7 | 28-08-10 07:28 |
Cocosa kokosolje - Extra Virgin eller vanlig? | donjuanwannabe | Atkins kosthold | 21 | 11-03-10 12:29 |
Extra Delight | K`s choice | Ketolysekuren | 11 | 25-09-08 09:49 |
Extra Delight | Petit Fleur | Spørsmål og svar | 6 | 19-09-08 21:59 |
Kokos olje vs Oliven olje (extra virgin begge to) | JEDI | Spørsmål og svar | 1 | 25-10-06 19:09 |