Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Glutenallergi og cøliaki

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-07-09, 14:43   #1
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Glutenallergi og cøliaki

Er det mulig å ha glutenallergi uten å ha cøliaki?? Eller er glutenallergi og cøliaki det samme? Jeg har det jo bedre uten brød, (les: luftfri) men har neppe cøliaki
Noen som vet litt om dette?

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 14:52   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Glutenallergi og cøliaki ...

Nå er jeg litt usikker, men jeg mener at man kan ha glutenallergi uten å ha cøliaki, men man kan ikke ha cøliaki uten å ha glutenallergi. Mener jeg.
Uansett, man behøver ikke å ha noen av de lidelsene for å få plager av brødmat, stivelsen og gjær kan være nok. Men de fleste er vel ikke klar over det før man kutter det ut.
Jeg, med mange, har vel gått rundt i en slags villfarelse om at det er normalt å ha luft i magen til en hver tid

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 14:52   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Glutenallergi og cøliaki ...

Jeg har ikke glutenallergi/cøliaki.
Men jeg har ikke luft lenger i magen, eller smerter etter at jeg har spist.
Så ett eller annet er det jeg ikke tåler med gjærbakst
For spiser jeg gjærbakst så blir magen "trå"

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 15:24   #4
Kanutta
Juniormedlem
 
Kanutta sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 43
Kanutta er på en erverdig vei

Sv: Glutenallergi og cøliaki ...

Jeg har ingen av delene heller, men merker nå når jeg ikke spiser den slags lenger at det blir full fest med hangover på en gang i magen om jeg tuller meg borti gjærbakst f.eks. Prøvd meg på slik en tre, fire ganger de tre siste månedene og det er ikke i nærheten av å være verdt det.

Sitter med en migrene på vei tilbake og en mage som endelig begynner å roe seg etter ett øyeblikks "nytelse" i går.

__________________



Kanutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 17:03   #5
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Glutenallergi og cøliaki

Takk for svar alle mann! Ja, jeg har liksom tenkt at det har med gluten å gjøre, dette at man blir dårlig av brød. Men det behøver det jo slett ikke være

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 18:23   #6
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Glutenallergi og cøliaki

Hei.
Det sies at man kan ha glutenintoleranse uten å ha cøliaki . (se her: http://matintoleranse.info/coeliaki%...eranse/49.html )
Er ellers enig i de som har skrevet overfor. Er nok mange som ikke tåler gjærbakst som ikke reagerer på glutenet.

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 18:26   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Glutenallergi og cøliaki ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutta, her.

Sitter med en migrene på vei tilbake og en mage som endelig begynner å roe seg etter ett øyeblikks "nytelse" i går.

Gud ja! Brød = migrene. Fryktelige greier

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 22:43   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Glutenallergi og cøliaki

Cøliaki/glutenintoleranse er vel samme sak. har unge med dette. Da får man mage og tarmsmerter, diare, dårlig næringsopptak, degenererte tarmtotter.
Noen har akutte plager, andre tåler gluten dårlig og har ikke tålte det gjennom et liv. De har bare alltid vært litt urolige i magen...

Jeg tåler brød, men alt med brødproteiner gir meg uren hud, tørr hud, svette, vond lukt.
jeg har testet ut å kutte alt som har med brødproteiner og brødfiber og gjøre og det har hatt en positiv virkning.

Så jeg tror at gluten er et tøft næringsmiddel som mange kan bytte delvis ut med annen mat og få det bedre.

Det finnes mange kornsorter, det finnes mais, hirse, bokhvete, ris, potet, etc.

En fin erstatning for brød kan være glutenfritt knekkebrød, riskjeks, maisbaserte ting.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:05   #9
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Glutenallergi og cøliaki

Det er jo mulig å ha melintoleranse også... Da får man ikke de samme symptomene som ved cøliaki.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 12:09   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Glutenallergi og cøliaki

Glutenintoleranse/allergi gir en reaksjon på næringsmiddelet gluten, smerter, diare, luft i magen etc uten at det foreligger degenerasjon(ødeleggelse) av tarmtottene.

Ved cøliaki polerer gluten tarmene slik at tarmtottene forsvinner og man får ødelagt næringsopptaket fra tarmene.

Har både en datter og en svigerinne med glutenintoleranse/allergi, men ingen av dem har cøliaki. Heldigvis!

Det tok Riksen 3 år å finne ut hva som feilte min datter. Hun hadde alle symptomer på cøliaki bortsett fra ødelagte tarmtotter. En enkel allergitablett pr dag og hun fikk et mye bedre liv!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen med cøliaki her? mam Fysisk og mental helse 5 26-02-07 13:42
cøliaki eller diabetes Mamsen Dr Lindbergs 1 21-06-04 17:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no