Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Mye sukker i barnemat

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-07-04, 10:31   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk
Angry

Mye sukker i barnemat

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/05/402330.html

Dagbladet setter fokus på noe VELDIG viktig i dag! Jeg har alltid sagt at ferdiggrøt er som kakedeig - og det skal man putte i munnen på de uskyldige små 3-4 ganger om dagen fordi det er JERN i det...!
Hvorfor Wenche Frølich hele tiden får uttale seg til media er imidlertid et mysterium. Hun som aldri har sett en pasient i hele sitt liv, bare forsker på matkvalitet og skriver brød-bøker. Hrmpf. Joda Wenche, det er sikkert bedre å gi grovbrød, margarin, hjemmelaget syltetøy og skummetmelk enn hva mange barn får i dag. Men hvor er egg? Oljer? Nøtter?

Dette-brenner-jeg-for-hilsen-fra MHM

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-07-04, 10:55   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Huff stakkars unger. Det er jo de som blir skadelidende på sikt.

Hvert 3. barn i USA ender med Diabetes sto det i artiklen...Ikke så ille her enda visstnok, men det kommer i rasende fart.

At det ikke er innholdsdeklarasjon på snop og brus, er på en måte litt greit, for det vet vi jo er usunt og farlig.

Da synes jeg det er myye viktigere å få frem hvor mye karbohydrater det faktisk er i det du nevner MHM og barneyoughurt (som er sååå sunt, liksom) og korn. Ungene fores i bøtter og spann med youghurt (mange nye varianter oppdaget jeg for noen dager siden) fordi foreldrene faktisk tror det bare er sunt. Og da har meieriene vært flinke med markedsføringen sin...det er jo ikke sant...se på det sukkerinnholdet da. Det er jo ren snop både det og grøtene du refererer til MHM.

ARG..ARG...ARG

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 05-07-04, 22:21   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg også brenner for dette, men det er vel et lite skritt i riktig retning at den dama sier noe slikt? Er det ikke?

Det er egentlig ganske tragisk hvilke sukkermengder som er i barnemat, og jeg mener bestemt at mange barn kunne unngått hyperaktiv/ADHD stempelet om de hadde fått mindre sukker...

Leste en artikkel om fargestoffer i alternativt nettverk magasinet... Der sto det om foreldre som ikke ble tatt på alvor av leger om at barna ders blir helt propell når de spiste snop med spesielle fargestoffer i...
Og jeg bare tenker: Eh... ja, og for ikke å snakke om sukkeret i tillegg... Men altså: Behøver dette å være en problemstilling? Er det ikke bare til å kutte ut dette snopet da? Eller er det bare til å gå til legen å få noen tabletter som kverker symptomene på at barnets kropp ikke vil ha deisse stoffene, og som sikkert har kjempemasse bivirkninger for barnet.....

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 10:26   #4
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Jeg fikk avkreftet av Astma og Allergi legen om at kostholdet til en som har ADHD/hyperaktiv ikke spiller en så stor rolle som vi tror. Bare 1 % av de som har denne diagnosen blir bedre av diett mente han.

Men jeg selvfølgelig enig i at det er altfor mye sukker i barnas mat.
Jeg har en sønn som er VELDIG aktiv og har mye uro i kroppen. Barnehagen ville at vi gikk til legen for å utelukke at han får i seg mat i løpet av dagen som han reagerer på. Men som sagt mente legen at uroen i kroppen ikke hadde noen sammenheng med hva han spiste. Han er veldig allergisk mot diverse matvarer...
Men vi ser jo at han blir mye mer "hyper" når han får i seg sukker. Og sukkererstatninger som feks er i light brus får han eksem av. Så nå er vi veldig påpasselig hva han får i seg av sukker Det blir lite prim og brunost framover for å si det sånn

Foreløpig er han bare 2,5 år, så det er jo altfor tidlig å sette noe diagnose på han og jeg har heller ikke tro på at han har ADHD heller...


Sist redigert av Lullen : 15-07-04 kl 10:47.
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 10:39   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Tror nok vi vil møte det samme hos de fleste leger desverre... Det er slik de er opplært til å tenke...

kostholdet har ingen virkning... Sykdommer bare kommer av seg selv de.. så må vi få medisiner som kverker symptomene... Det heter ikke å studere medisin for ingenting...

Jeg tror det viktigste vi foreldre kan gjøre er å sjekke maten selv.. Vi trenger ikke gå til noen lege for å få noen generelle råd utfra deres synsvinkel, for det finnes så utrolig mange andre synsvinkler også, og legene har jo faktisk ikke en ærnæringsutdannelse, men en utdannelse i medisin.
Så jeg synes vi foreldre skal ta bort ulike matvarer som sukker i kosten til barnet og observere dem selv og gjøre det som er best for barnet.

At barn blir propell av sukker er jo ikke rart, det er jo ren energi vi fyrer opp systemet ders med...

Enig med deg at en diagnose er alltfor tidlig,- og ville vært veldig stigmatiserende også... Men jeg personlig ville fjerne sukkeret for mitt og barnets beste uansett.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 10:44   #6
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Denne legen har jobbet med barne og ungdomspsykiarti i mange år før han har spesialisert seg på allergi og astma, så jeg tror han vet hva han snakker om Og forskningen på barn med ADHD har vært bra så vidt jeg har fått med meg.

Tror ikke vi skal skjære aller leger over en kam!

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 10:55   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nei, vi skal ikke skjære alle leger over en kam, og det var ikke noe angrep på din lege heller, bare et uttrykk for at all forskining som blir gjort, blir gjort med et utgangspunkt og det utgangspunktert er ofte medisin. En får bare svar utfra hypotesene en stiller.... Så jeg velger å stille meg kritisk til dette, og forer ikke barnet mitt med sukker fordi en eller flere leger mener det skal være helt greit. Det finnes forskning som sier det motsatte også...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 10:59   #8
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Oj, da har jeg formulert meg litt klønete. Legen mente at vi burde kutte ned til et minimum når det gjaldt sukker.

Men han ville ikke sette han på noe spesiell diett.

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:04   #9
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Lullen

Jeg fikk avkreftet av Astma og Allergi legen om at kostholdet til en som har ADHD/hyperaktiv ikke spiller en så stor rolle som vi tror. Bare 1 % av de som har denne diagnosen blir bedre av diett mente han.

Men jeg selvfølgelig enig i at det er altfor mye sukker i barnas mat.
Jeg har en sønn som er VELDIG aktiv og har mye uro i kroppen. Barnehagen ville at vi gikk til legen for å utelukke at han får i seg mat i løpet av dagen som han reagerer på. Men som sagt mente legen at uroen i kroppen ikke hadde noen sammenheng med hva han spiste.
Men vi ser jo at han blir mye mer "hyper" når han får i seg sukker. Og sukkererstatninger som feks er i light brus får han eksem av. Så nå er vi veldig påpasselig hva han får i seg av sukker Det blir lite prim og brunost framover for å si det sånn

Foreløpig er han bare 2,5 år, så det er jo altfor tidlig å sette noe diagnose på han og jeg har heller ikke tro på at han har ADHD heller...

Mener du virkelig at prim og brunost er det han blir hyper av? Det er kun lettvarianten av prim som er tilsatt sukker og melkesukker har lav GI. Det er også mye fett og protein i brunost. Hvitost er selvsagt bedre da.
Mine barn er ikke hyper men de har ett annet problem og det er bilsyke. For å unngå at de blir bilsyke så passer jeg på hva de spiser før vi drar på biltur og har funnet ut at syltetøy, nugatti og annet søtpålegg må unngås . Når det gjelder drikke så må brus, jus, nektar, leskedrikk og te med sukker unngås. Jus og leskedrikk er faktisk verst. Melk går helt fint.
En gang fikk den yngste datteren min en proteinmeal (måltidserstatter) som innehold fruktose og det førte til at hun ble bilsjuk for første gang.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:06   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Å, sånn å forstå...

Men en diett med minimalt med sukker er jo litt spesiell da.. Men den har ikke noe navn..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:08   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Mener du virkelig at prim og brunost er det han blir hyper av? Det er kun lettvarianten av prim som er tilsatt sukker og melkesukker har lav GI. Det er også mye fett og protein i brunost. Hvitost er selvsagt bedre da.
Mine barn er ikke hyper men de har ett annet problem og det er bilsyke. For å unngå at de blir bilsyke så passer jeg på hva de spiser før vi drar på biltur og har funnet ut at syltetøy, nugatti og annet søtpålegg må unngås . Når det gjelder drikke så må brus, jus, nektar, leskedrikk og te med sukker unngås. Jus og leskedrikk er faktisk verst. Melk går helt fint.
En gang fikk den yngste datteren min en proteinmeal (måltidserstatter) som innehold fruktose og det førte til at hun ble bilsjuk for første gang.

Det kan jo være flere ting i brunosten hun reagerer på da...

Ikke alle proteinbarer er like gode - de fleste ikke så veldig gode og inneholder mye sukker, så de blir også jeg uvel av..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:18   #12
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Mener du virkelig at prim og brunost er det han blir hyper av?

Det vet jeg faktisk ikke. Men vi får prøve det ut! Mulig det er det at han får i seg litt for mye melkeprodukter i ett måltid eller i løpet av en hel dag? Han får jo melk til måtidene i barnehagen også. Han han har slått ut på prikketesten hos legen flere ganger, men vi har aldri tatt noen forhåndsregler mtp da han ikke har løs avføring eller vondt i magen som vi kan se.

Gutten min spiser aldri sjokoladepålegg da han er allergisk mot nøtter og sjokolade. Og syltetøy liker han ikke, så den saken er jo grei!
Jus (eple og appelsin) blander jeg ut 50/50 med vann. Han legger ikke merke til det en gang

Bra du har funnet ut hva som gjør barna dine bilsyke. Sliter heldigvis ikke med det vi da!

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:27   #13
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Lise

Det kan jo være flere ting i brunosten hun reagerer på da...

Ikke alle proteinbarer er like gode - de fleste ikke så veldig gode og inneholder mye sukker, så de blir også jeg uvel av..

Flere ting enn hva da. brunost inneholder laktose, melkefett, myseprotein og kasein. Det er ikke noe tilsetningstoffer i vanlig brunost. tålte hun ikke kasein så hadde hun blitt ti ganger verre med hvitost. Hvis det skulle være noe med brunosten så måtte det være laktose som gir energi.

Denne proteinbaren inneholdt ikke vanlig sukker men fruktose. Skikkelig lavGI mat altså.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:28   #14
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lullen

Han han har slått ut på prikketesten hos legen flere ganger, men vi har aldri tatt noen forhåndsregler mtp da han ikke har løs avføring eller vondt i magen som vi kan se.

seriøst? Alergier og intoleranser kan gi flere symptomer enn så... Hyperaktivitet, humørsvingninger, (angst/depresjoner) osv...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:38   #15
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Lise

seriøst? Alergier og intoleranser kan gi flere symptomer enn så... Hyperaktivitet, humørsvingninger, (angst/depresjoner) osv...

Dette var jo akkurat det jeg spurte legen om! Han skulle faktisk sende et brev til PP-tjenesten om at Tobias allergi ikke kunne gi nettopp de symtomene som du beskriver.
Kan du skaffe noe lesestoff/artikler om dette?? Jeg har scannet nettet og ikke funnet noe særlig bra.

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 11:42   #16
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

skal se hva jeg finner litt senere i dag.

Hp skulle skrive en artikkel fra Atkins forskning i dag sa han... Så nå skal jeg gå ut med poden og gi ham fred til det , så skal jeg se senere.

Husker det har stått i Mat og Helse om intoleranser og alergier som kan gi psykiske symptomer til så ekstremt som psykoser...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 16:00   #17
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Det er kun lettvarianten av prim som er tilsatt sukker og melkesukker har lav GI.

Må rette deg litt her Kristian. Var i butikken istad og da måtte jeg ta primutvalget litt i øyesyn. Tines prim (den orginale) er tilsatt sukker desverre

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 23:15   #18
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lullen

Dette var jo akkurat det jeg spurte legen om! Han skulle faktisk sende et brev til PP-tjenesten om at Tobias allergi ikke kunne gi nettopp de symtomene som du beskriver.
Kan du skaffe noe lesestoff/artikler om dette?? Jeg har scannet nettet og ikke funnet noe særlig bra.

Må si at denne legen virker en smule, ja skal vi si stormannsgal? Akkurat som at han kan si til psykologene at han har bestemt at det ikke har med kosten å gjøre... Han er ikke Gud, ei heller den som sitter på den store sannheten om hvordan menneskekroppen fungerer...

Da har jeg fått oversatt kapittelet i Atkinsboken om matintoleranser. Her er et utdrag av en studie utført med barn:

Opprinnelig lagt inn av Dr Atkins

Matvare inntoleranser er medvirkende i en mengde andre helseforstyrrelser (1). En imponerende medisinsk undersøkelse var utført i 1983 av fem leger ved Hospital for Sick Children i London. Forskerne tok 88 barn som alle hadde hatt migrenehodepine minst en gang i uken de foregående 6 månedene, og satt dem på en rotasjonsdiett som strengt ekskluderte mange variasjoner med mat i uker av gangen. Til legenes innrømmede forbauselse ble 93% av barna hodepinefrie så snart inntoleransen var oppdaget og matvaren fjernet fra kosten. Et barn hadde reagert 24 matvarer og var symptomfri når alle disse matvarene var fjernet fra kosten. Ku melk, egg, hvete og sjokolade var matvarene som mer enn 20 av barna reagerte kraftig på. Av like stor betydning var det faktum at skiftet i dietten korrigerte (hos flere av barna) andre forstyrrelser som magesmerter, adferdsproblemer, epileptiske anfall, astma og eksem (2).

Artikkelen finner du her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1457

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-07-04, 23:27   #19
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Her er mer argumenter Lullen. Sitat fra Susanne Ehdin sin bok "Helbred deg selv". Hun har doktorgrad i immunologi, og har siden 1991 viet seg til psykoneuroimmunologi. Altså sterk faglig tyngde.

"Man kan få allergiske reaksjoner mot mat som påvirker både kroppen og psyken. Matallergier kan resultere i stor tretthet, langsom tankeprosess, irritabilitet, uro, aggressivitet, angst, depresjon, hyperaktivitet eller innlæringsproblemer. Den vanligste allergifremkallende maten er korn, melkeprodukter, egg, peanøtter og sitrusfrukter. Man kan også ha økt følsomhet for visse stoffer i maten, for eksempel fargestoffer eller konsistensgivere."

"At aggressivitet kan være en allergisk reaksjon, har vært kjent av forskere siden begynnelsen av 1900-tallet. Man tror at allergenene (via histaminet) påvirker det sentrale nervesystemet og kanskje forårsaker en inflammatorisk hevelse i hjernen. Det er interessant å notere at en del av psykiatriens medisiner ligner de antihistaminene som vanligvis brukes i behandlingen av allergier".

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 20-07-04, 10:02   #20
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/20/403461.html

Les dette a' folkens! Og når dere leser sukker-oversikten nederst..... husk at en sukkerbit er 2 gram sukker, slik at det er verre enn det ser ut for...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 21-07-04, 17:39   #21
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Takk for svar HP og MHM

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 21-07-04, 20:27   #22
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/20/403461.html

Les dette a' folkens! Og når dere leser sukker-oversikten nederst..... husk at en sukkerbit er 2 gram sukker, slik at det er verre enn det ser ut for...

Stakkars ungene våre....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 22-07-04, 11:41   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Det er helt utrolig...
Og det som slår meg, er at man ikke skulle tro vi levde i år 2004....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-08-04, 18:39   #24
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Nestle grønnsakspure var ikke så ille men der er det vel heller ikke så mye protein.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Trangen til mye mat, matrus... Spirea Lavkarbo generelt 6 04-07-04 13:32
Avril Lavigne skylder sinte sangtekster på for mye karbohydrater HP Nyheter / media 5 24-05-04 23:37
Ikke helt frisk tross Atkins og mye oljer. donjuanwannabe Atkins kosthold 15 05-05-04 03:30
hvor mye kremfløte? Iset Atkins kosthold 2 25-03-04 19:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no