Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Sult i verden, Fedme i verden,kjøtt og korn

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-08, 18:49   #1
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sult i verden, Fedme i verden,kjøtt og korn

Jeg er overbevist om at korn ikke er naturlig mat for mennesket. Og jeg tror at kjøtt er naturlig.

I det siste har det kommet flere innspill i kostholdsdebatten mot lavkarbo-kosthold kontra karbohydrat(korn)kosthold. Og et av dem er at det å spise kjøtt er noe som ikke kan mette verdens befolkning. At dette ikke kan være et ledd i en bærekraftig utvikling.

Og at det er urettferdig overfor de som i dag ikke får dekket sine mest grunnleggende behov.

Det er altså mye mer ressurskrevende å produsere kjøtt i forhold til korn. Og det kan jeg være enig i. Med dagens måter å tenke på.

Men hva om man snur dette en anelse og tenker seg om et par ganger til.

Båsdyr er tungvindt, ressurskrevende, og lite behagelig for dyrene. Og de spiser relativt mye mat for å bli kjøtt. Og vi har en stor stamme melkekyr som vi egentlig ikke trenger, fordi dette er et produkt for kalver.

Men i ernæringsdebatten glemmer de en vesentlig ting. I Norge har vi naturgitte forutsetninger for å skaffe kjøtt uten båsdyr.

Nemlig gjennom å slippe geit og sau på beite der vi allikevel ikke høster noe. Dette diskuteres aldri.

Når vi vet at de aller fleste geitekillingbukker blir slått i hodet mot traktorskuffa for å bli dumpet i havet blir tanken enda mer ulogisk. Vi tar altså vare på geitemelk, men slakter fullt brukbart kjøtt som nærmest kunne fødd seg selv. Forstå det den som kan.

Også sau er et nøysomt dyr som tar til takke med ulendt terreng og som er gode til å bevare kulturlandskap og terreng.

Kanskje er det ikke så urettferdig å spise kjøtt likevel. Bare man legger til rette for å bruke det vi faktisk har liggende rett utenfor stuedøra.

Og ikke nødvendigvis må ha kubiff til middag. Eller kjøttdeig av gamle melkekyr.

Tenk bare på hvor store områder som kunne vært brukt til å dyrke korn til den tredje verden da.

Og at det kornet(brødet) vi stapper i oss kunne vært nødhjelp sammen med potetene.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 22:17   #2
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Sult i verden, Fedme i verden,kjøtt og korn

Interessant. Man kunne jo enkelt ha regnet ut hvor mye fullverdig grønt for som gir sunnere kjøtt som vi lar stå urørt ute og hvor mye kjøtt dette kunne ha skapt...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no