Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lage melblanding selv

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-04-07, 22:21   #26
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Tok utgangspunkt i ziggys oe-brød og bytta ut melet/bakemix med egenprodusert linfrømel fra hurtigmikseren (ca 100 g)"brødet står i ovnen nå

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 22:57   #27
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

Tok utgangspunkt i ziggys oe-brød og bytta ut melet/bakemix med egenprodusert linfrømel fra hurtigmikseren (ca 100 g)"brødet står i ovnen nå


hvordan ble konsistensen og smaken?

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 00:05   #28
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm brød. Vellykka eksperiment. Har ikke prøvd med bakemix, men dette funka helt fint. Jeg har nå spist ferskt linfrø/nøtte-brød med leverpostei, og smaken var upåklagelig. Klarte ikke vente til brødet ble kaldt, det er nok en fordel, men jeg fikk fine skiver av brødet og det smakte bare nyyyyydelig. Savnet bare et galss iskald melk ved siden av

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 01:16   #29
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm brød. Vellykka eksperiment. Har ikke prøvd med bakemix, men dette funka helt fint. Jeg har nå spist ferskt linfrø/nøtte-brød med leverpostei, og smaken var upåklagelig. Klarte ikke vente til brødet ble kaldt, det er nok en fordel, men jeg fikk fine skiver av brødet og det smakte bare nyyyyydelig. Savnet bare et galss iskald melk ved siden av

Man bruker så lite mel i denne oppskrifta, at type mel neppe skal ha noe å si for smaken... skal faktisk prøve å bake det helt uten mel en gang og, tror det går utmerket!

Melk sa du?!? Bare å bland fløte og vann det, vettu, så får du melk med lite karber... eller du kan lage kakao med fløte, vann, kakaopulver og søtstoff med krem på toppen...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 10:52   #30
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Man bruker så lite mel i denne oppskrifta, at type mel neppe skal ha noe å si for smaken... skal faktisk prøve å bake det helt uten mel en gang og, tror det går utmerket!

Melk sa du?!? Bare å bland fløte og vann det, vettu, så får du melk med lite karber... eller du kan lage kakao med fløte, vann, kakaopulver og søtstoff med krem på toppen...

.

Det virker som du har litt peilig og jeg retter derfor spørsmålet mot deg..

Linfrømel inneholder som vi nå vet 0 karbohydrat, og grunnet fett innholdet ser jeg for meg at dette kan ligne på mandelmel i konsistens(Har ikke fått testet dette selv). Korriger meg om jeg har feil!

For at vi skal få den kjente "brødsmaken" må vi muligens blande noe i linfrømelet, fks spelt mel.

La oss si du blander 80% linfrø/20% speltmel og en "dæsj" johannesbrødkjernemel.
Speltmelet inneholder karboydrat og bør derfor kokes en halvtime/time før man bruker det i brød.(Dette frigjør glucosen).

Når man har kjølt det ned, kan man blande i linfrømelet og johannesbrødkjernemelet og 2 pakker søt tørr gjær og natron/bakepulver og en halv teskje hornsalt. Hornsaltet er næring til gjæren.

La stå til gjæring i 6-7 timer, deigen vil da ese opp ganske mye og vil begynne å synke sammen når den har brukt opp glucosen(karbohydratene/stivelsen), derfor blande i natron/bakepulver.


Når deigen er utgjæret deles den i 2, rulles brød av og legges i en langpanne for steking på svak varme, maks 200grader!

Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel
La oss si at totalen er omtrentlig 1kg/1000gram. Det gir oss 200 gram spelt mel, og med et karbohydrat innhold på 70-80% gir dette oss 150 gram karbohydrat eller 15% totalt.

150 gram karbohydrat = omtrentlig 150 gram sukker.

Søt tørrgjær er beregnet på deiger med mye sukker slik at den gjærer raskere opp sukkeret.

En pakke på 50 gram turbogjær( gjær + næring) bruker 10 dager på å gjære ut 8kg/8000gram. Noe som gir oss en gjæring på 33,3gram pr time.
33,3 gram * 7 timer = 233,1 gram sukker totalt, som igjen gir 83,1 gram karbohydrat i underskudd i brøddeigen.

Teoretisk sett da er deigen UTEN karbohydrat, og med bakepulver i deigen gjør det ingen ting at den synker sammen heller da den vil ese i ovnen igjen

Ok, hva kan vi gjør for å teste denne teorien??
Jod vil kunne på vise stivelse ved at vi drypper en dråpe eller 2 på skiven. Blir flekken mørk grå/blå er der stivelse enda og, stivelse = karbohydrat.

Karbohydrat kan påvises ved å blande brødet i et glass med Fehlings væske i, det vil da danne seg rødt bunnfall dersom det er glucose i brødet.

Det er viktigt at en koker spelt melet lenge nok! Linfrømelet og johannesbrødkjernemelet kan godt ligge i bløt når resten koker slik at det oppstår klistre effekt.


Ok, dette vil jeg ha tilbake meldinger på!

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:22   #31
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

Tok utgangspunkt i ziggys oe-brød og bytta ut melet/bakemix med egenprodusert linfrømel fra hurtigmikseren (ca 100 g)"brødet står i ovnen nå

Poster du oppskriften her i denne tråden? gjerne med bilder om du kan

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:31   #32
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Vist dette blir en annerkjent metode for å lage karbohydrat frie brød ønsker jeg at det skal bli kjent som free brød :P

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 22:55   #33
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

250 gr hasselnøtter
100 gr linfrø
1 ts. Bakepulver
1 ts seltin
7-8 egg
0,5 dl fløte
125 gram smeltet smør

Jeg kjørte linfrøene i hurtigmixeren til jeg hadde en litt melen masse, deretter nøttene. Helte blandingen i en bakebolle og blandet egg og smør i mixeren. Blandet alt i bakebollen og tilsatte fløte og salt. Helte deigen i en liten brødform med bakepapir. Steketid ca 40 min på 190 grader med varmluftsovn, lot brødet avkjeles i ovnen.

Takk igjen til Ziggy, for mange gode oppskrifter og ideer. Jeg ser mye lysere på lavkarbodietten nå som jeg kan spise brød

Har ikke prøvd melketrikset enda, er litt redd for å bruke opp karbokvoten min.....

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 23:03   #34
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Da var det 2 ting jeg ville ha kommentar på:

kokonuts : Hvordan ble dette brødet med linfrømel? regner med det merkes å slippe bakemiksen?

Alle andre: Jeg ønsker virkelig en tilbakemelding på teorien min om å gjære opp karbohydratene i deigen

Flott jeg venter

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 10:12   #35
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

"volumstoffet" vil da fremdeles vær der og gi brødfølesen...?

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Det virker som du har litt peilig og jeg retter derfor spørsmålet mot deg..

Linfrømel inneholder som vi nå vet 0 karbohydrat, og grunnet fett innholdet ser jeg for meg at dette kan ligne på mandelmel i konsistens(Har ikke fått testet dette selv). Korriger meg om jeg har feil!

For at vi skal få den kjente "brødsmaken" må vi muligens blande noe i linfrømelet, fks spelt mel.

La oss si du blander 80% linfrø/20% speltmel og en "dæsj" johannesbrødkjernemel.
Speltmelet inneholder karboydrat og bør derfor kokes en halvtime/time før man bruker det i brød.(Dette frigjør glucosen).

Når man har kjølt det ned, kan man blande i linfrømelet og johannesbrødkjernemelet og 2 pakker søt tørr gjær og natron/bakepulver og en halv teskje hornsalt. Hornsaltet er næring til gjæren.

La stå til gjæring i 6-7 timer, deigen vil da ese opp ganske mye og vil begynne å synke sammen når den har brukt opp glucosen(karbohydratene/stivelsen), derfor blande i natron/bakepulver.


Når deigen er utgjæret deles den i 2, rulles brød av og legges i en langpanne for steking på svak varme, maks 200grader!

Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel
La oss si at totalen er omtrentlig 1kg/1000gram. Det gir oss 200 gram spelt mel, og med et karbohydrat innhold på 70-80% gir dette oss 150 gram karbohydrat eller 15% totalt.

150 gram karbohydrat = omtrentlig 150 gram sukker.

Søt tørrgjær er beregnet på deiger med mye sukker slik at den gjærer raskere opp sukkeret.

En pakke på 50 gram turbogjær( gjær + næring) bruker 10 dager på å gjære ut 8kg/8000gram. Noe som gir oss en gjæring på 33,3gram pr time.
33,3 gram * 7 timer = 233,1 gram sukker totalt, som igjen gir 83,1 gram karbohydrat i underskudd i brøddeigen.

Teoretisk sett da er deigen UTEN karbohydrat, og med bakepulver i deigen gjør det ingen ting at den synker sammen heller da den vil ese i ovnen igjen

Ok, hva kan vi gjør for å teste denne teorien??
Jod vil kunne på vise stivelse ved at vi drypper en dråpe eller 2 på skiven. Blir flekken mørk grå/blå er der stivelse enda og, stivelse = karbohydrat.

Karbohydrat kan påvises ved å blande brødet i et glass med Fehlings væske i, det vil da danne seg rødt bunnfall dersom det er glucose i brødet.

Det er viktigt at en koker spelt melet lenge nok! Linfrømelet og johannesbrødkjernemelet kan godt ligge i bløt når resten koker slik at det oppstår klistre effekt.


Ok, dette vil jeg ha tilbake meldinger på!

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 11:35   #36
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Det kan absolutt anbefales å bytte ut bakemiksen med linfrømel i denne oppskriften. Jeg syntes både konsistens og smak var god. Virker også som om brødet kan lagres noen dager uten å tape seg.

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 11:45   #37
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

Det kan absolutt anbefales å bytte ut bakemiksen med linfrømel i denne oppskriften. Jeg syntes både konsistens og smak var god. Virker også som om brødet kan lagres noen dager uten å tape seg.

Hvordan var konsistensen på linfrømelet i deig i forhold til vanlig hvetemel da?

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 13:18   #38
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Hvordan var konsistensen på linfrømelet i deig i forhold til vanlig hvetemel da?

Er jo bare å bake et brød selv, så finner du ut det, vettu...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 13:45   #39
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Får ikke testet dette selv før jeg får lønn før i rundt den 20 mai.
Og da må jeg sikkert kjøpe meg en kjøkkenmaskin og eventuelt en kornkvern om jeg virkelig skal få testet ideen..

I og med at det er folk her som har prøvd linfrømel laget i mikser så må jo det gå ann å svare på hvorvidt dette har lik eller ulik konsistens i forhold til annet mel...

Det er sol i Ålesund i dag

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 13:33   #40
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

syns linfrømelet ble bra i hurtigmikseren, fikk malt det ganske fint, selvfølgelig veldig mørkt, litt klebrig pga fettinnholdet? lett å blande med de andre ingrediensene, ble finere korn enn nøttene. blir nok en ny runde med baking i helgen

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 13:37   #41
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Gler meg til jeg får mixeren min:P Skal ha meg en slik:
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...AAAAEOGeI03xiL

Bake bake bake

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 21:21   #42
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Her er bilder av OE brød med linfrø, har etterhvert fylt på med mer linfrø i oppskriften for å få mer "brødsmak" og mindre nøttebunn smak.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC00144.JPG (479,0 KB, 39 visninger)
kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 21:26   #43
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

gjorde du noe med frøene før de gikk i mikseren? Ikke snakk om at mikseren min klarer å ta de:/

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 07:30   #44
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Nei, brukte linfrøene rett fra posen. I den siste deigen brukte jeg 500g linfrø, 200g hasselnøtter og 100g valnøtter og 12 ganske store egg. Det fungerte bra det også. Fikk 2 små brød av den oppskriften. Synes det blir mer brødsmak av linfrø enn av nøttene. Hurtigmikseren har 4 kniver, 2 vertikale og 2 horisontale, det fungerer bra til å knuse frøene.

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 00:59   #45
harryarne
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 6
harryarne er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Det virker som du har litt peilig og jeg retter derfor spørsmålet mot deg..

Linfrømel inneholder som vi nå vet 0 karbohydrat, og grunnet fett innholdet ser jeg for meg at dette kan ligne på mandelmel i konsistens(Har ikke fått testet dette selv). Korriger meg om jeg har feil!

For at vi skal få den kjente "brødsmaken" må vi muligens blande noe i linfrømelet, fks spelt mel.

La oss si du blander 80% linfrø/20% speltmel og en "dæsj" johannesbrødkjernemel.
Speltmelet inneholder karboydrat og bør derfor kokes en halvtime/time før man bruker det i brød.(Dette frigjør glucosen).

Når man har kjølt det ned, kan man blande i linfrømelet og johannesbrødkjernemelet og 2 pakker søt tørr gjær og natron/bakepulver og en halv teskje hornsalt. Hornsaltet er næring til gjæren.

La stå til gjæring i 6-7 timer, deigen vil da ese opp ganske mye og vil begynne å synke sammen når den har brukt opp glucosen(karbohydratene/stivelsen), derfor blande i natron/bakepulver.


Når deigen er utgjæret deles den i 2, rulles brød av og legges i en langpanne for steking på svak varme, maks 200grader!

Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel
La oss si at totalen er omtrentlig 1kg/1000gram. Det gir oss 200 gram spelt mel, og med et karbohydrat innhold på 70-80% gir dette oss 150 gram karbohydrat eller 15% totalt.

150 gram karbohydrat = omtrentlig 150 gram sukker.

Søt tørrgjær er beregnet på deiger med mye sukker slik at den gjærer raskere opp sukkeret.

En pakke på 50 gram turbogjær( gjær + næring) bruker 10 dager på å gjære ut 8kg/8000gram. Noe som gir oss en gjæring på 33,3gram pr time.
33,3 gram * 7 timer = 233,1 gram sukker totalt, som igjen gir 83,1 gram karbohydrat i underskudd i brøddeigen.

Teoretisk sett da er deigen UTEN karbohydrat, og med bakepulver i deigen gjør det ingen ting at den synker sammen heller da den vil ese i ovnen igjen

Ok, hva kan vi gjør for å teste denne teorien??
Jod vil kunne på vise stivelse ved at vi drypper en dråpe eller 2 på skiven. Blir flekken mørk grå/blå er der stivelse enda og, stivelse = karbohydrat.

Karbohydrat kan påvises ved å blande brødet i et glass med Fehlings væske i, det vil da danne seg rødt bunnfall dersom det er glucose i brødet.

Det er viktigt at en koker spelt melet lenge nok! Linfrømelet og johannesbrødkjernemelet kan godt ligge i bløt når resten koker slik at det oppstår klistre effekt.


Ok, dette vil jeg ha tilbake meldinger på!

Besnærende tanke det med at karbohydratene blir "spist" av gjæren. Er det noen som har forsket på dette? Fins det kilder? Prøver meg på en aldri så liten bump av denne tråden.

harryarne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Selv byggerne begyner å forstå det. Begod Lavkarbo generelt 6 25-08-04 10:06
Et lite tips for de som ikke har tenkt på dette selv Nooria Barns kosthold 3 07-05-04 13:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no