Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Oppstart og kvalme

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-09-09, 09:59   #1
Svirre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 11
Svirre er på en erverdig vei

Oppstart og kvalme

Jeg har nå begynt på min tredje lavkarbo-dag. Jeg skal spise lite karbohydrater generelt. I utgangspunktet sa jeg til meg selv at jeg skulle holde meg under 50 gram til dagen, men jeg ser at det er fullt mulig å senke grensen til 20 gram til dagen.

Jeg har lenge spist svært magert, og merker at kroppen min ikke er vant med alt dette fettet. Jeg blir veldig kvalm. Er dette vanlig? Hvor lang tid tar det før det går over?

Svirre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 10:07   #2
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Oppstart og kvalme

Min erfaring er også kvalme i oppstarten, kan vare noen dager eller uker.

Det som hjalp meg når jeg startet opp igjen, og visste at jeg ble dårlig forrige gang, var å ta det litt rolig i starten så kroppen din venner seg til nytt kosthold.

Bruk ett par dager på å kutte ut potet, ris, brød og minske sukker. Drikk masse vann og ta en multivitamin + ekstra magnesium. Etter ett par dager strammet jeg ytterligere inn på karbohydrater og økte forsiktig på med litt fløte, cf og smør. Etter et par dager til kunne jeg fint følge lavkarbokosthold som man gjør her inne, uten at jeg hadde opplevd noe særlig kvalme i det heletatt, til og med fra dag en.

__________________


Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 10:08   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oppstart og kvalme

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Jeg blir veldig kvalm. Er dette vanlig? Hvor lang tid tar det før det går over?

Det er helt vanlig, det tar fra 2-3 dager til en uke.
Prøv å bruk litt krydder i maten, så føles det friskt og ikke fett

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 12:06   #4
Svirre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 11
Svirre er på en erverdig vei

Sv: Oppstart og kvalme

Takk for svar. Jeg har kjøpt multivitaminer nå også drikker jeg en del farris. Det føles også litt friskt. Godt å høre at det er vanlig og går over.

Svirre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 12:45   #5
Svirre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 11
Svirre er på en erverdig vei

Sv: Oppstart og kvalme

Jeg skeia ut med et surt grønt eple, for å bli kvitt kvalmen. Dersom det bare er i starten, bør det vel gå greit mens jeg kommer i gang.

Men er det noen som vet om det er forskjell på epler? I følge mat på data og matvaretabellen får jeg opp 10,6 gr. Kh pr 100 gr. i alle epletyper. Men noen epler er jo langt søtere enn andre i smak. Har ikke dette noe å si for sukkermengden i frukten?

Svirre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:10   #6
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Oppstart og kvalme

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Jeg skeia ut med et surt grønt eple, for å bli kvitt kvalmen. Dersom det bare er i starten, bør det vel gå greit mens jeg kommer i gang.

Men er det noen som vet om det er forskjell på epler? I følge mat på data og matvaretabellen får jeg opp 10,6 gr. Kh pr 100 gr. i alle epletyper. Men noen epler er jo langt søtere enn andre i smak. Har ikke dette noe å si for sukkermengden i frukten?

Jeg kjenner ikke til forskjellen på epler annet at det stort sett ikke hører hjemme på lavkarbokosthold. Forrige gang jeg startet opp og ble fryktelig kvalm, måtte jeg ved ett par anl drikke litt eplejuice for å stoppe kvalme, svimmelhet og sjelvinger. Denne gangen startet jeg litt roligere opp og med godt vanninntak + multivitamin OG ekstra mangnesium, har jeg ikke hatt behov for eplejuice

__________________


Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:33   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oppstart og kvalme

Epler består desverre av stort sett sukker og vann, og de vil gjøre prosessen med å få tømt karbohyratlarene i kroppen enda lenger enn nødvendig.

Men man kan f.eks putte eplebiter oppi et glass med vann for friskere smak. Eller spise noen bringebær.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:41   #8
Svirre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 11
Svirre er på en erverdig vei

Sv: Oppstart og kvalme

Jeg får ta det til etterretning. Merker at det å kutte ut frukt blir en stor utfordring.

Svirre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:47   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oppstart og kvalme

Det trodde jeg også, og ble helt desperat ved tanken... Men nå tenker jeg ikke på det engang, og koser meg med bringebær innimellom. I vår brukte jeg rabarbra til endel ting.

Men siden du følger et egenkompnert opplegg så er det du selv som bestemmer om du har lov til å spise frukt, mitt tips er bare genrellt i forhold til å få tømt lagrene.

På slutten av denne står det om frukt: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp til oppstart CHESS Dr Lindbergs 0 08-06-09 21:18
Oppstart på mandag? Camillawho Ketolysekuren 26 09-02-09 23:57
Kvalme ved oppstart? benam Lavkarbo generelt 2 19-12-08 16:30
Ønsker oppstart ivalodia Ketolysekuren 15 10-05-07 09:47
Oppstart eurodiett? turid Eurodiett 5 11-07-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no