Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Linfrø

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-07, 12:25   #1
Ratata
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 23
Ratata er på en erverdig vei

Linfrø

Knuser dere linfrø selv eller kjøper dere knuste linfrø? Og hvorfor skal de være knuste? Lurer og lurer på masse om dagen jeg

Ratata er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker ennå, i startgropa Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 09:02   #2
Ratata
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 23
Ratata er på en erverdig vei

Sv: Linfrø

Ingen som vet?

Ratata er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker ennå, i startgropa Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 09:10   #3
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Linfrø

Knuser dem ikke, jeg. Hvorfor det? De er jo så små fra før av.

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 09:55   #4
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Linfrø

Fordi kroppen ikke fordøyer dem når de er hele? Altså, brukes de hele i bakst, gjør de ingen nytte for seg.

Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 10:21   #5
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Linfrø

Linfrø inneholder den essensielle omega-3 fettsyren alfa-linolensyre. Men for at kroppen skal kunne ta opp denne viktige fettsyra, må frøene knuses før de blir spist. Hele frø passerer ufordøyd gjennom kroppen, og kommer ut like hele i avføringen.

Men hele linfrø er ikke helt uten nytte. Når linfrø blir lagt i bløt, dannes det et slags slimlignende stoff. De som har lagt linfrø i vann har sikkert sett det. Dette slimlignende stoffet vil også bli dannet i magen, men det dannes mer hvis linfrøene bløtlegges før de brukes. Bløtlagte linfrø er et godt gammelt kjerringråd mot forstoppelse.

Jeg har ikke sett at det går an å kjøpe knuste linfrø, og det ville ikke vært særlig bra heller fordi alfa-linolensyre harskner lett hvis den kommer i kontakt med luft. Selv pleier jeg å kjøre linfrøene i food-prossesor, men en god gammeldags morter hvor du støter og kruser frøene for hånd er minst like bra.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 10:23   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Linfrø

Opprinnelig lagt inn av Valeriana, her.

Jeg har ikke sett at det går an å kjøpe knuste linfrø, og det ville ikke vært særlig bra heller fordi alfa-linolensyre harskner lett hvis den kommer i kontakt med luft. Selv pleier jeg å kjøre linfrøene i food-prossesor, men en god gammeldags morter hvor du støter og kruser frøene for hånd er minst like bra.

De selger knuste linfrø i helsekosten (Risenta), men av samme grunn som du nevner kjøper jeg det aldri. Knuste linfrø skal iallfall alltid oppbevares i kjøleskapet og helst ikke for lenge. Det samme gjelder forresten nøtter, noe mange ikke er klar over. Alle mine nøtter ligger i kjøleskapet (fryseren går også bra).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 10:33   #7
Ratata
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 23
Ratata er på en erverdig vei

Sv: Linfrø

Ok, det er sånn det henger sammen , så hvis jeg tar en skje linfrø om dagen for å få fart på magen, kan jeg likegodt tygge de i munnen før jeg svelger de da, det bør jo gjøre samme nytta. Takk for svar.

Ratata er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker ennå, i startgropa Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 10:45   #8
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Linfrø

Sitat:

Sitat fra Iset: De selger knuste linfrø i helsekosten (Risenta), men av samme grunn som du nevner kjøper jeg det aldri. Knuste linfrø skal iallfall alltid oppbevares i kjøleskapet og helst ikke for lenge. Det samme gjelder forresten nøtter, noe mange ikke er klar over. Alle mine nøtter ligger i kjøleskapet (fryseren går også bra).

Ja, det stemmer at nøtter haskner lett, spesiellt valnøtter som også er rike på alfa-linolensyre. Hele nøtter med skall holder seg bedre en knekte nøtter, og nå som det nærmer seg jul er det lett å få tak i nøtter med skall. Det kan derfor være lurt å benytte sjansen til å hamstre litt og oppbevare de i fryseren.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 12:34   #9
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Linfrø

Opprinnelig lagt inn av Max, her.

Fordi kroppen ikke fordøyer dem når de er hele? Altså, brukes de hele i bakst, gjør de ingen nytte for seg.

For en del av oss så er det faktisk det som er hele vitsen.

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Linfrø Solan Generell ernæringsdebatt 2 20-02-07 16:00
Angående Linfrø Anitave Atkins kosthold 7 29-01-06 11:23
Sukker, linfrø, gjær m.m. Linni Type O 0 04-07-05 22:01
mofebrød nr. 4 - med kli, helkorn og linfrø mofe Bakst 1 23-02-05 21:04
Linfrø Miro Lavkarbo generelt 2 12-04-04 23:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no