Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken filosofi passer dette under?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-09, 12:21   #1
Fearchara
Nytt Medlem
 
Fearchara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 3
Fearchara er på en erverdig vei

Hvilken filosofi passer dette under?

Jeg hadde en samtale med fastlegen om min overvekt i forrige uke. Han snakket om en kostholdsplan han har fulgt de siste ukene og var strålende fornøyd med resultatet. Det var en annen kollega som ga han tipsene. Han videresendte mailen han hadde fått av denne kollegaen og det står en rekke tips der. Likevel mangler det en del for at det skal være mulig å legge opp for hele familien. Og så vil jeg gjerne låne tips og oppskrifter fra dette forumet som kan passe sånn noenlunde.

Sitat:

Dette er en karbohydratfattig kost. Det er ingen slankekur, men faktisk en kostomlegging......

I prinsippet:
Mens du slanker deg: Kutt ut poteter, pasta, ris, brød, frukt.....(senere kan du innføre noe av dette igjen, men da grove brød/ris/pastaprodukter. Frukt bør tas sammen med måltid når du spiser det igjen. Så lenge du slanker deg og unngår frukt, pass på å ta en vitamineraltabl om dagen)


Spis 4 måltider om dagen.
Av disse: 1 middagsmåltid, resten “brødmåltid”.

Til middag; Halve tallerkenen med grønt, rødt og hvitt (blomkål, løk, sopp etc) av grønnsaker. Så 2 egg, fisk eller kjøtt av alle varianter som er så stort at det dekker håndflaten din og har en tykkelse med det tykkeste på håndflaten. Saus lages av kun fløte. Stekes i margarin eller smør eller rapsolje. Unngå mel. Ikke lov å spise erter, mais. Prøv å unngå gulrot, i hvert fall den varme varianten.

Til de andre måltidene: 2 knekkebrød av f.eks. Ryvita, wasa multifiber el (les bak på pakningen, velg knekkebrød at type med minst mulig KH- karbohydrater). Ogs)å her skal man tenke tallerkenmodell på mengde mat, men da en frokosttallerken: Halve tallerkenen med grønt(rødt). Jeg legger det grønne/røde oppå begge knekkebrødene. Ta så på rikelig med ost, kjøttpålegg, sild, what ever......
(2-3 skiver skinke på hvert knekkebrød, hvis jeg bruker en halvmåne blue castello- så går det med en halv slik til 2 knekkebrød....)
Unngå lightprodukter av oster. De inneholder nemlig stivelse fremfor fett, og stivelsen = KH........
Du kan bytte et knekkebrød med ett egg, evt. Begge knekkebrødene med 2 egg. Du kan bruke 1 skive bacon pr egg.
Legg fra deg kniv/gaffel/knekkebrød mellom hvert tygg, og tygg 35 (!) ganger.....(i hvert fall tygg godt og lenge på maten)

Drikke: Kaffe, te etc. Unngå juice, melk. Drikk minst 2 liter vann om dagen, helst 3 liter.(du venner deg til det.....)

Dette funker.

Det er jo helt klart lavkarbo, men kjenner dere igjen noe av det? (Han var forresten også opptatt av at man ikke skulle bruke kjøttdeig el.l). Da vet jeg litt mer om hvor jeg skal plassere meg

Fearchara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: karbohydratfattig - søkende Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 12:26   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Hmmm. Det høres sånn modellmessig ut som Fedon, men uten c-måltider, men heller også litt mot ketolyse. Det er helt klart lavkarbo i alle fall.
Hvorfor man ikke skal spise kjøttdeig skjønner jeg virkelig ikke ...
Og ikke bruk margarin og rapsolje, selv om det nødvendigvis ikke går utover slankingen, så er det helseskadelig (margarin inneholder for mye soyaolje, flerumettet fett og herdet fett, rapsolje for mye omega 6), så bruk kun smør!
Jeg ville nok ha lagt meg på et Fedon-nivå ut fra dette, men valgt a og b-måltider.
Fedons metode kan du låne på biblioteket

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 12:35   #3
Fearchara
Nytt Medlem
 
Fearchara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 3
Fearchara er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Det var utrolig kjapt svart, tusen takk. Jeg tror faktisk svigermor har Fedon-boka så da kan jeg kanskje få låne den idag. Vi har brukt en del rapsolje til nå så takk for informasjonen der. Er nok bedre å bruke smør da ja.

Fearchara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: karbohydratfattig - søkende Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 12:57   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Kjøttdeig er nok pga fettinnholdet + alt det andre rare de maler oppi. Hold deg til karbonadedeig så bør det ikke være noe problem.

Det er nok borderline Fedon, men egentlig minner det mest om en litt strikt grete roede variant. Jeg ville kuttet enda mer av knekkebrødet og gått for andre ting. les fedonboka godt, tror den kan gi inspirasjon

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 18:06   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kjøttdeig er nok pga fettinnholdet + alt det andre rare de maler oppi. Hold deg til karbonadedeig så bør det ikke være noe problem.

Hey! Nå fikk jeg kjøttdeigen min i halsen! Hva er det for noe rart det er i kjøttdeigen mi??

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 18:16   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Hey! Nå fikk jeg kjøttdeigen min i halsen! Hva er det for noe rart det er i kjøttdeigen mi??

Kjøtt, vann og salt

  Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 18:19   #7
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Kjøtt, vann og salt

Med mindre man kjøper nykvernet kjøttdeig, det gjør alltid jeg, der er det verken vann eller salt.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 18:55   #8
Lines
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 26
Lines er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Jeg lurer på en ting jeg gjerne vil ha svar på....
På Ketolyse skal man ha fett fett fett og på Fedon/lavkarbo? skal man ha magre produkter når det gjelder feks.meieriprodukter....Hva er riktigst av meg å gå for når jeg skal prøve meg på noe lignende Fedon...lettost og mager kesam eller vanlig ost og rømme osv. For ikke å snakke om melk....skummet,lett eller hel, eller helst fløte??
Dette er det jeg synes er vanskligst. Syns de står ulikt over alt jeg...

__________________


Lines er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon/Lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 19:24   #9
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Opprinnelig lagt inn av Lines, her.

Dette er det jeg synes er vanskligst. Syns de står ulikt over alt jeg...

Hvis du syns det er vanskelig... Hva får deg til å tro at du vil gjøre en bedre jobb med å utforme en diett/kostholdsfilosofi enn Fedon, Torkil, Atkins, Dipasquale, mfl?

Velg en.

  Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 19:58   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Opprinnelig lagt inn av Lines, her.

Jeg lurer på en ting jeg gjerne vil ha svar på....
På Ketolyse skal man ha fett fett fett og på Fedon/lavkarbo? skal man ha magre produkter når det gjelder feks.meieriprodukter....Hva er riktigst av meg å gå for når jeg skal prøve meg på noe lignende Fedon...lettost og mager kesam eller vanlig ost og rømme osv. For ikke å snakke om melk....skummet,lett eller hel, eller helst fløte??
Dette er det jeg synes er vanskligst. Syns de står ulikt over alt jeg...

Hovedregelen er jo mindre karbo, jo mere fett. Altså når du er nede i 15-20g karbohydrater pr dag som på ketolyse, skal du spise mer fett. Men når du øker karbene må du kutte på fettet. På fedon velger vi (prøver hvertfall ) kesam, magerost og kaldpresset olje framfor smør.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 20:11   #11
Lines
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 26
Lines er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi passer dette under?

Det å velge en er jo det jeg holder på meg!Men prøver da å sette meg inn i hva de ulike er...derav spm.tegnet i boksen!
Takk for svar Carisma, forstår ¨konseptet¨, er vel det at folk velger ulike måter å gjøre dette på...derav noen på Fedon som likevel velger fettet også(på visse matvarer selvfølgelig). Folk er ulike...er vel ingen komplett fasit heller selv om man velger å følge en filosofi...blir bare litt forvirret i ny og ne

__________________


Lines er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon/Lavkarbo? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Passer dette egentlig ikke for meg? aggie Ketolysekuren 11 05-03-08 16:02
Hvilken diett passer best for PCOSere? Bjella Spørsmål og svar 8 17-02-08 18:48
Hvilken kur passer best for en som skal ned 6-8 kosmetiske kilo, og som ikke trener? SkinnyToBe Ketolysekuren 8 23-10-07 22:32
Hvilken kur/filosofi? kokonuts Lavkarbo generelt 11 11-04-07 00:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no