Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Redd jeg får en stor sprekk snart

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-09, 15:14   #1
fagremøy79
Medlem
 
fagremøy79 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Alder: 44
Innlegg: 80
fagremøy79 er på en erverdig vei

Redd jeg får en stor sprekk snart

har den siste tiden mistet litt motivasjonen siden jeg står bom stille og har gjort det noen uker.....
har siden jeg begynte i januar ikke hatt noen sprekk (noe jeg er kjempe stolt av) men merker nå at det begynner å tære på hummøret.
har fått mange komplienter over hvor flink jeg er og at jeg ser bra ut.... greier ikke se det selv merkelig nok enda jeg har gått ned over 20 kg....
hva skal man gjøre når potetgullet roper navnet mitt?????
vet at samvittigheten kommer til å bli DÅRLIG om jeg sprekker....

__________________




fagremøy79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 18:30   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Har du noen lavkarbobøker du kan lese? Det funker i allefall finfint som motivasjon for meg. Jo mer jeg leser, jo sikrere blir jeg på at jeg ikke vil putte i meg noe drittmat med masse karbs i.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 21:51   #3
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Jeg ser ikke noe i veien med en bitteliten sprekk.. Kanskje du har godt av en dag med karber?
Men det er jo litt skummelt hvis du har vanskelig med å fortsette på lavkarbo dagen etter da..


Men det er ingen krise med en liten sprekk.. Det kan faktisk få fart på forbrenninga igjen Det er min erfaring iallefall..

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 22:12   #4
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Det aller viktigste hvis du velger å sprekke er å IKKE få så dårlig samvittighet at du ødelegger for deg selv. Hvis du får katastrofefølelsen etter en sprekk er det så lett å tenke masse negative tanker som kan gjøre det vanskelig å starte igjen. Hvis mattankene kverner rundt i hodet på deg hele tiden, og det er umulig å konsentrere seg om annet, skal du kanskje bestemme deg for å ta en KONTROLLERT sprekk: bestem deg for å spise litt av det du har savnet mest. Kanskje var det ikke så fantastisk godt som du husket det. Tenk så, ja nå vet jeg hvordan det smaker, nå kan jeg holde på med kuren litt til. Det virker iallefall for meg. Men - du må ikke begynne å gjøre dette hver dag da....

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 09:06   #5
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Kan være greit å sprekke en gang innimellom, så du virkelig føler hva feil mat gjør med deg. den erfaringen har vært nyttig for meg.
Men, om du vil prøve å sprekke på en litt "kontrollert" måte, så finnes det måter å gjøre det på også.
Jeg pleier å handle inn fleskesvor, cola zero, atkinsbar og ev. annet som jeg finner, og så dytter jeg i meg! Men obs, det finnes fleskesvor som ikke er skikkelig fleskesvor, les bak på pakkningen.
Så kan jeg lage meg en blanding av halvtinede bringebær, litt søtningstoff og en skvett fløte, blir som is...omtrent, veldig godt.
Du kan se her hva jeg mener:
http://lenabeatrice.net/generelt/livets-goder/

Ellers kan jeg si at jeg også har erfart å stå rolig i uker av gangen, og det er veldig frustrerende, men så plutselig går jeg ned igjen.
De rolige periodene er de tøffeste, og noen ganger kommer de uten at jeg vet helt hvorfor, andre ganger innser jeg etter en stund at jeg ikke har vært så flink som jeg trodde, da har det hjulpet å gå over kostholdet med LUPE :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:06   #6
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Du har vært utrolig flink til nå

Så jeg er helt sikker på at hvis du tar en planlagt sprekk nå, har du bare godt av det.
Men dagen etterpå MÅ du være flink igjen.

Jeg gjorde det, en lørdagskveld med sjokolade, litt øl, potetgull ..gikk opp de tre kiloene ( fyllte opp lagrene ) som Torkil prater om. 5 dager etterpå var de tre kiloene borte + enda et
Men det rareste var at jeg oppdaga at det var ikke så godt alikevel !!
alt det ulovlige som man tenker på, er ikke verdt alle tankene..
Så nå etterpå har jeg ikke tenkt sprekk i det hele tatt.. så det var en supernyttig erfaring for meg i alle fall.

vi er forskjellige alle mann, men dette var nå min erfaring.

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:11   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Jeg synes det høres kjempelurt ut med en planlagt "sprekk". Da får du et lite pusterom fra den noe ensformige hverdagen og du slipper å havne i en gigantisk ukontrollert spiseorgie med masse skumle greier. For min del ser jeg at jeg ofte kommer over et platå ved å gjøre noe sånt. Unn deg en sånn dag med god samvittighet.

  Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:35   #8
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Ja vi er forskjellige. Det er vanskelig å si hva som er lurt.
Jeg tror at hvilket forhold du har til mat er avgjørende for om en sprekk kan være en god ting eller ikke. Hvordan vil du takle det etterpå?
Bare du ikke blir veldig lei deg og føler at alt gikk i dass bare fordi du skeia ut en gang.
Om du tenker på en sprekk som et velkomment lite avbrekk, og at etterpå er det rett tilbake til normalen, da er det helt okey tror jeg

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:39   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Husk at dette er noe du skal kunne leve med, ikke en kamp...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:00   #10
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Enig med det de andre skriver her - ta en planlagt sprekk og KOS DEG når du gjør det. Dagen etterpå er det tilbake til lavkarbo igjen.
Tror også det er veeeeeldig viktig å ikke ha dårlig samvittighet - det vil bare gjøre alt vanskeligere for deg!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:47   #11
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Jeg har det på akkurat samme måte som deg! Tenker bare på mat jeg ikke kan spise, akkurat nå er det boller som lokker mest. Det har vært barneselskap tre helger på rad, og det tærer litt på motivasjonen....
Men jeg skal holde meg til søndag, for da skal jeg ta på bunaden, og den er TRANG! men jeg tror nok at 17. mai blir en sprekkedag....

Og så får jeg heller hanke meg inn i igjen etterpå

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 13:00   #12
fagremøy79
Medlem
 
fagremøy79 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Alder: 44
Innlegg: 80
fagremøy79 er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

tusen takk for mange gode svar.... tror at jeg skal ha en planlagt sprekk i morgen for å få det ut av systemet og så satse på full lavkarbo kost igjen dagen etterpå, for dette skal jeg klare
liker å se at kiloene faller fra og at kroppen føler seg mye mye bedre, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor dette behovet skulle komme opp nå.... har jo egentlig ikke hatt så stort behov før nå til å stappe i meg karbo mat....
må bare få skryte av alle her inne...det er kjempe flott å få støtte og oppmuntring underveis...det trenger hvertfall jeg innimellom

så vi får stå på videre

__________________




fagremøy79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 13:18   #13
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Motivasjon, ja…
stått stille i noen uker… det er helt normalt for de aller fleste og oppleve det, jeg har nå stått stille siden august har 10-15 kg igjen. Jeg tror du bør sette deg ned og tenke over hvorfor du er i en prosess med å legge om kostholdet, lage gjerne et notat over positive og negative sider ved kostholdsendringen. Hva er det som gjør at du føler at du er i ferd med å sprekke…
Mange her inne som får motivasjonsproblemer sier at kostholdet er så ensformig, men var det noe mer variert før da tenker jeg, vi er jo noen skikkelige vanedyr de aller fleste av oss. Det jeg spiste før var rimelig ensformig bortsett fra at jeg slapp å måtte tenke på karbohydratkvoten, he, he… men med økt kunnskap så er det ikke noe problem å unngå karbo bombene… bagettene, potetgullet og sjokoladen skriker ikke høyt lenger når jeg passerer hyllene, he, he… det er utrolig hvor mye karbo det finnes i butikkhyllene… fristelsene er mange der ute… Jeg passer jeg på å få i meg nok fett i løpet av dagen da forsvinner suget etter å måtte stappe noe i meg hele tiden.
Jeg hadde en planlagt pause i forbindelse med jula og skeiet ut med bl.a. havregrøt til frokost, noe jeg aldri trodde jeg skulle greie meg uten, men det smakte ikke så godt da… fikk veldig magekrampe av alle julekakene, enda jeg ikke spiste mange av dem…
Har du prøvd å finne ut om noe av det du spiser kan hindre vektnedgangen, jeg har prøvd ut en del men for min del ser det ut til og bare være nøtter som er partystopper. For andre kan det være meieriprodukter (-smør), brøderstatninger, søtningsmidler og noen typer medisiner
…du kan også spise for lite og/eller få i deg for lite fett og for ikke å glemme drikk nok vann.
Stress er også en faktor som kan hindre vektnedgang og for meg som har kroniske smerter så er smerter en stressfaktor for kroppen, selv om jeg føler meg helt avslappet. En annen ting jeg har funnet ut er at smerter kan minne om sult følelse, nå har jeg mer kontroll og er blitt flinkere med å skjønne når jeg trenger smertestillende istedenfor mat. Vi er alle så forskjellige så man må bare ta tida til hjelp og finne ut hva som passer for den enkelte.
Stå på! En ting er i alle fall sikkert – å stappe i seg uhemmet med karber funker ikke…

Dette forumet er et oppkomme av informasjon og her er noen linker om samme tema:
Tålmodighet og slankestress, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23811

Tror ikke jeg orker mer, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24681&highlight=motivasjon

Tror jeg gir opp, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25626&highlight=motivasjon

Trenger hjelp til motivasjon, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25307&highlight=motivasjon

100 tips for å lykkes med lavkarbo og vektnedgang, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20923&highlight=motivasjon

Opplever du stagnasjon i vekttap - sjekk her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5043&highlight=motivasjon


arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 16:09   #14
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Jeg skal sprekke på 17 mai Da blir det kaker og is

Det gleder jeg meg til


Lykke til med sprekken din

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 16:34   #15
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Husk at dette er noe du skal kunne leve med, ikke en kamp...

Ja dette tenker jeg mye på! Men man sprekker jo på alt ser det ut som, også lavkarbokosthold!? Da blir det en kamp å holde seg på den rette vei.
Jeg trodde (håpte) når jeg var på lavkarbo, at jeg ikke skulle "sprekke" fordi jeg skulle bli så fornøyd med kostholdet i seg selv.AT jeg ikke skal få forskjellige "sug" på forbudt mat.
Ser jo her inne også at noen holder på en stund på lavkarbo, går ned mange kilo, men får tilbakefall etter ei stund og må "på han igjen".

__________________



Sist redigert av aslaug : 12-05-09 kl 17:54.
aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 16:38   #16
fagremøy79
Medlem
 
fagremøy79 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Alder: 44
Innlegg: 80
fagremøy79 er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Jeg skal sprekke på 17 mai Da blir det kaker og is

Det gleder jeg meg til


Lykke til med sprekken din

tusen takk

lykke til med 17. mai sprekken din også

__________________




fagremøy79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 18:56   #17
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

fagremøy79: Ser at du har gått ned over 20 kilo siden januar - det er jo fantastisk!!! Gratulerer med flott resultat!!!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 20:04   #18
fagremøy79
Medlem
 
fagremøy79 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Alder: 44
Innlegg: 80
fagremøy79 er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

fagremøy79: Ser at du har gått ned over 20 kilo siden januar - det er jo fantastisk!!! Gratulerer med flott resultat!!!

Tusn takk ja det har gått over all forventning!!! helt klart en diett for meg dette... første gang jeg virkelig har greid å gå ned

__________________




fagremøy79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:24   #19
Peach
Medlem
 
Peach sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 84
Peach er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Opprinnelig lagt inn av fagremøy79, her.

Tusn takk ja det har gått over all forventning!!! helt klart en diett for meg dette... første gang jeg virkelig har greid å gå ned

Samme her - og det er HELT fantastisk!!!!

Håper du nyter sprekken din, og at utfallet ikke blir så gale

__________________
Peach er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypedietten Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 13:20   #20
Stellamor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 197
Stellamor er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Min erfaring er at en planlagt "sprekk" gjør meg mer motivert etterpå.

Lykke til & kos deg!!

__________________


Stellamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 14:19   #21
Liv:)
Medlem
 
Liv:) sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Alder: 38
Innlegg: 172
Liv:) er ny på veien

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Ja dette tenker jeg mye på! Men man sprekker jo på alt ser det ut som, også lavkarbokosthold!? Da blir det en kamp å holde seg på den rette vei.
Jeg trodde (håpte) når jeg var på lavkarbo, at jeg ikke skulle "sprekke" fordi jeg skulle bli så fornøyd med kostholdet i seg selv.AT jeg ikke skal få forskjellige "sug" på forbudt mat.
Ser jo her inne også at noen holder på en stund på lavkarbo, går ned mange kilo, men får tilbakefall etter ei stund og må "på han igjen".

Sånn er det jo faktisk med alle ting. Dessverre kan ikke vi som lever med overflod av mat spise akkurat det vi har lyst på og likevel holde oss slanke.

Det som derimot er fakta for mange av oss på lavkarbo, er at søtsuget blir betydelig mindre. Eller, behovet for karbohydrater, for å si det sånn.

Dette handler også like mye om psyken, å endre kosthold er tøft, uansett hva man er vant med fra før og hva man skal over på. Så lenge de andre alternativene (som i vårt tilfelle er karbohydratrik mat) er tilgjengelige.

Mange av oss har prøvd de aller fleste dietter som finnes omtrent, og min erfaring er at lavkaloridietter, eks. G. Rhode, fungerer, men at problemet er at man ikke kutter ut ting, man kutter bare ned ting, og kroppens "behov" (for det er sjelden et reelt behov) for det man ikke skal spise ikke forsvinner.

Problemet for de som går ned mange kg, og så etter en stund har gått opp igjen, er at de kutter ut dietten. Man skal gradvis øke mengden karbo til man finner et nivå der man holder seg stabil, og her feiler mange. De faller tilbake i gamle synder, og da er det i grunnen irrelevant hvilken metode man brukte for å gå ned i utgangspunktet.

Ja, det er en kamp, dessverre. Det finnes ingen problemfrie veier til slank kropp, men lavkarbo i forskjellige former er utvilsomt veien med færrest problemer for mange av oss. Men uten vilje til å gjøre en varig endring i kostholdet, går det ikke.

__________________


Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:28   #22
momsi
Juniormedlem
 
momsi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nord-Trøndelag
Innlegg: 18
momsi er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Jeg har selv nettopp hatt en MEGA sprekk på over en mnd. Det var pga stress på jobb, skole og hjemme. Ble rett og slett for mye for meg.
Har roet seg nå, og har ikke vært noe problem å komme seg inn i gode kostholdsrutiner igjen

tror man har godt av noen planlagte sprekker jeg. Må jo kose seg litt innimellom

__________________


momsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo oppstart 24.08.09 Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:34   #23
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Ja dette tenker jeg mye på! Men man sprekker jo på alt ser det ut som, også lavkarbokosthold!? Da blir det en kamp å holde seg på den rette vei.
Jeg trodde (håpte) når jeg var på lavkarbo, at jeg ikke skulle "sprekke" fordi jeg skulle bli så fornøyd med kostholdet i seg selv.AT jeg ikke skal få forskjellige "sug" på forbudt mat.
Ser jo her inne også at noen holder på en stund på lavkarbo, går ned mange kilo, men får tilbakefall etter ei stund og må "på han igjen".

Jeg begynte på ketolysekuren 16. juni ifjor og har ikke hatt en eneste "sprekk".

Det har hendt at jeg har spist for mye, men ikke noe "ulovlig" og ikke noe som har fått meg ut av ketosen.

Jeg har underveis hatt en planlagt vedlikeholdsperiode på 11 uker (fordi kroppen hadde vent seg til ketosen) der jeg gikk ned 2,3 kg. Og en tilnærmet normal mat-periode på 2 uker (pga at jeg skulle ta noen tester), der jeg la på meg en halv kilo.

I motsetning til kalorislankekurer (been there, done that), kan en leve godt og lenge på lavkarbo med tilstrekkelig høyt fettinnhold, fordi en føler seg mett og fornøyd hele tiden. Derfor er det lettere med livsstilsomlegging til lavkarbo!

Når noen faller tilbake til "gamle synder" kan det ha mange årsaker. Det er så mye som påvirker muligheten vår til å holde fokuset på maten. Det kan være jobb, familie, helseproblemer (psykisk/fysisk), mangel på vitaminer eller mineraler - eller andre faktorer. Det har nok lite med kuren eller kostholdsfilosofien i seg selv å gjøre.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:34   #24
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Gamle synder ja....
Jeg kommer aldri til å gå tilbake til mitt gamle kosthold, aldri i verden.
Tidligere, før Atkins var jeg ikke egentlig så veldig klar over hva kostholdet jeg hadde da gjorde med meg.
Jeg var jo så vant til det, og tenkte ikke så mye over det.
Oppblåst i kroppen, sliten, trøtt og daff etter middag, egentlig daff ganske ofte...
Med Atkins ble alt annerledes, jeg oppdaget en utrolig forvandling med nytt kosthold. Jeg ble mere våken og opplagt, fikk mere energi, og følte meg bedre mentalt.
Selvfølgelig har jeg lyst på forbudt mat, og noen ganger spiser jeg av det. Det kommer jeg nok til å gjøre så lenge jeg lever.
Men ikke på samme møte som før.

For meg er valget enkelt, det blir lavkarbo for resten av livet, men da med større mengde karbo når jeg er ferdig med slankingen :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:00   #25
tahk
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 4
tahk er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg får en stor sprekk snart

Nå har jeg nettopp startet på Atkins igjen, etter et opphold på 4 år, men en ting jeg husker fra den gangen, var noen som fortalte om en person som hadde funnet ut at man kunne "lure" kroppen en gang pr uke, i 45 minutter.

Så hver lørdag, så spiste denne personen hva han/hun ville, i 45 minutter. Selvfølgelig ikke i hvilke mengder som helst, men akkurat hva personen hadde lyst på. Og personen gikk i alle fall ikke opp i vekt. Detaljene begynner å bli såpass vage at jeg ikke husker om dette fungerte om man skulle ned i vekt eller ikke.

Etter det jeg husker fra den gang, så kunne det faktisk lønne seg å skeie ut dersom vekta sto bom stille over lang tid. En "overdose" karboer fikk igang forbrenningen på Atkins igjen.

Så, dette kan jo være en mulighet for de som er redd for å sprekke, og som vet at de klarer seg med de 45 minuttene, den ene gangen pr uke.

Siden dette er første gang jeg leser i forumet på 4 år, så kan det godt hende at det er kommet oppdatert info om akkurat dette. Vis gjerne til eventuelle tråder.

tahk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stor sprekk og høyt blodtrykk kosline Spørsmål og svar 2 02-05-09 02:04
Er så redd for å få i meg for mye karber? Ista Ketolysekuren 14 02-07-08 18:59
Stor eller liten sprekk? terry Ketolysekuren 9 28-09-07 20:18
En stor sprekk! 1979 Ketolysekuren 12 02-08-07 17:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no