Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Stemmer dette?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-05, 14:55   #1
Beatemor
Nytt Medlem
 
Beatemor sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo, Frogner
Alder: 41
Innlegg: 5
Beatemor er på en erverdig vei

Stemmer dette?

jeg fikk en mail med et innlegg skrevet av en allmenn lege, og ville gjerne høre med dere hva dere mener om dette.. ble litt bekymret..

"Hvis man spiser lite
karbohydrater forbrenner man kroppens lager av dette næringsstoffet og
væsken som er bundet til det. Resultatet er et raskt vekttap og hvis man
følger nøye med på vekten, er det naturlig nok oppløftende. Karbohydrater er
imidlertid musklenes drivstoff. Dersom maten inneholder for lite
karbohydrater blir man slapp og muskelstyrken avtar. Det fører til redusert
forbrenning. Etterhvert orker man ikke å fortsette kuren og når øker
inntaket av karbohydrater, følger væsken med som nissen på lasset og vekten
blir som tidligere. Den avtagende forbrenningen som kuren førte til kan
gjøre at man legger på seg noen ekstra kilo i tillegg."


og om dere har noen kommentarer i forhold til south beach?

vennlig hilsen beate

Beatemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach dietten Svar med sitat
Gammel 01-06-05, 15:04   #2
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Til en viss grad er dette riktig. Derfor er ikke lavkarbodiettene helt fri for karbohydrater: vi trenger litt (induksjonen til Atkins anbefaler 20g om dagen). Men som retningslinje for et sunt kosthold er det feil: Det er andre næringsstoffer som kroppen kan og trenger å kunne forbrenne, for eksempel fett. En forbrenning som bare er basert på karbohydrater er ikke sunn, den fører til hypoglycemi og til lagring av fett, mens en forbrenning basert på litt karbohydrater med lav glykemisk indeks, proteiner og fett, er en god, balansert forbrenning som gir kroppen energi fra ulike kilder og også balanserer hormonbalansen.

I noen tilfelle er dette utsagnet fullstendig feil, det finnes mekanismer som gjør at mennesket som art godt kan leve og trives på bare proteiner og fett. Der er det imidlertid noen individuelle avvik, som gjør at mens dette er mulig for flertallet, kan det være enkelte som ikke helt klarer å utnytte denne forbrenningen maksimalt.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 02-06-05, 10:03   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Forbrenning

Dersom du spiser nok mat, vil ikke forbrenningen gå ned. Dette er litt individuelt, riktignok. Noen trenger å fylle på med litt karbohydrater et par ganger i uka for å holde forbrenningen oppe. Det har noe med thyroidhormon å gjøre.

Ja, det er riktig at du kan bli litt slappere i eksplosive øvelser... men fett er det beste drivstoffet for 95% av det man gjør til daglig.

"Etterhvert orker man ikke å fortsette kuren." Den var vel litt drøy. Jeg har vært på low carb i et år nå, og jeg kan ikke si at jeg føler meg slappere. Tvert imot. Jeg har mer energi, og ikke minst mer stabil energi. Og det er ikke noe snakk om å ikke orke å fortsette. Det er ikke noen kur, men en ny "livsstil". (Liker ikke helt det ordet men...)

...jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 02-06-05, 10:06   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Forbrenning igjen

Når jeg ser på dette innlegget igjen innser jeg at det bare er snakk om den første uka, eller noe. Ja, det er riktig at du mister vann og glykogen i begynnelsen. Man blir slapp fordi kroppen er i hormonell ubalanse. En slags abstinens på karbohydrater. Men dette går jo over etter en ukes tid. Dersom du ikke har tenkt å være på low-carb mer enn en uke så kan jeg skjønne argumentene mot det. Men det er vel litt søkt.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette er IKKE en sjamporeklame! Albertine Lavkarbo generelt 47 13-06-16 20:26
Er det noen som vet noe om dette? clueless Lavkarbo generelt 3 30-05-05 21:05
huff, er dette sant? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 15 17-02-05 20:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no