Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Stemmer dette ?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-06, 11:22   #1
marchus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Alder: 44
Innlegg: 17
marchus er på en erverdig vei

Stemmer dette ?

http://www.iform.no/pub/art.php?id=171

marchus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 24-03-06, 11:36   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Stemmer dette ?

Det med at proteinene gjør oss mette stemmer nok. Men at det er eneste svaret er nok veldig feil.

Man blir mettere av mer næringstett mat som fett og proteiner. Det er sant. For man får ikke det biologiske suget som kommer når en spiser mer karbohydrater (spesielt høyglykemsike sådan,- det har med blodsukkerstigning og fall å gjøre).

Så man kan kansje gå ned like mye, og så lenge også studier viser at man ikke blir syk av det, og andre studier viser mange gunstige virkninger på sykdommer og den generelle helsen ved lavkarboditter, samt at muskletapet ved en vanlig slankekur er estimert til å være ca 25% av vekttapet, og man ikke mister muskelmase dersom en gjør en lavkarbodiet riktig, så er jo valget enkelt.

Slanking er ikke det eneste vi er ute etter. God helse er like mye en drivkraft hos de fleste som spiser ulike lavkarbodietter. Hvertfall etter en stund. Og for dem som bare er ute etter slanking, så ser jeg ikke på det som noen ulempe å velge den metoden som er best for helsen og som gjør at en slipper å være sulten da heller.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-03-06, 12:35   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Stemmer dette ?

Her var det mye feil ute og gikk gitt...

Det første er noe mange anti-Atkinsere trekker fram. Kalorier. Hver gang noen nevner "termodynamikkens 1. lov" i diettsammenheng så må jeg bare le høyt (egentlig vil jeg gråte men...). Termodynamikkens 1. lov gjelder for et lukket system. Dersom kaloriteorien skal gjelde så kan ikke kroppen veksle energi med omgivelsene, og det er mildt sagt riv ruskende opp-ned. I teorien kan all energien som vi spiser i løpet av en dag forsvinne i form av varme til omgivelsene. (Kan ikke noen være så snill å punktere kaloriballen en gang for alle?)

Så har vi det med at det er proteinene som fører til at man spiser mindre. Det er i alle fall bare sprøyt. Når man spiser mye karbohydrater vil de hormonelle svingningene som oppstår føre til en unormal sultfølelse. Det er dermed det reduserte inntaket av karbohydrater som fører til at vi spiser mindre. Hvis man øker proteininntaket på en vanlig diett så fører ikke det til noe annet enn at man spiser enda mer. (Det er jo bare å prøve selv. Tidligere spiste jeg 250 gram kjøttdeig i ett måltid til spaghettien. Nå spiser jeg 100 gram, uten å spise spaghetti til, og blir fortsatt like mett.) Etter mine erfaringer er fett gunstigere enn proteiner for å stille sulten. Eksemplene som står omtalt er lite overbevisende for min del i alle fall. En to uker lang case studie sier i for eksempel ingenting.

Når det er sagt så er det riktig at man ikke kan fråtse i så mye mat mat klarer å trykke i ansiktet.

En annen ting som oversees fullstendig er at folk er forskjellige. Vi kan gjøre en veldig enkel oppdeling der de som er "raske forbrennere" har godt av å spise mye fett, mens de som er "trege forbrennere" med fordel kan spise litt magrere. Man kan ikke si enkelt at "det er bedre å spise mye proteiner og lite fett" fordi saken er at man må spise det kroppen foretrekker i det lange løp. Hva som er optimalt varierer fra person til person.

Ingen bør uansett velge hva de spiser ut ifra noe de leser i en avisartikkel.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42
Er dette vanlig/mulig? Fjonken Spørsmål og svar 3 07-02-06 11:52
Ny på dette greiene her, har noen spørsmål :) albester Lavkarbo generelt 44 26-03-05 01:08
Noen her som er glad i cola? Ikke etter å ha lest dette Kristian Generell ernæringsdebatt 3 14-03-05 05:15
Kan dette brukes? Fleskepølsa Induksjonen 3 11-02-04 18:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no