Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Dagbladet: Advarer mot lettbrus

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-07, 17:21   #1
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Dagbladet: Advarer mot lettbrus

Jeg ville ikke kaste bort penger på Dagbladet men tok tilfeldigvis bilde av forsiden idag. Det er ingen artikkel om dette ute på dagbladet.no enda, men hvis man søker på "lettbrus" på Dagbladet så finner man jo litt avhvert:

- Aspartam er kreftfremkallende
- Kildevann og vitaminer med aspartam

Det som er litt morsomt på den siste linken over:

"Men verken eller helse- eller ernæringsmyndighetene eller Mattilsynet mener det er grunn til bekymring. De mener tvert i mot at flere bør erstatte sukker med kunstig søtstoff for å unngå å bli overvektige, et råd de gikk ut med i vinter."

Dette er en artikkel fra juni, så hvis vi leser teksten på forsiden av Dagbladet idag (juli):

"HELSETRØBBEL: De populære light-drikkene er ikke så sunne som du tror. En ny omfattende amerikansk undersøkelse viser at drikking av lettbrus kan føre til overvekt, diabetes og hjerteproblemer."


Jeg har alltid sagt at man bør unngå brus av mange årsaker, blant annet pga. lave pH verdier. Kaffe og brus bør man unngå så mye man kan av helsemessige årsaker. Grønn te og masse vann er min anbefaling

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 17:56   #2
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Dagbladet: Advarer mot lettbrus

Jeg har sett lignende studier før (et som antydet at man kan gå opp i vekt, men det var ukonkluderende sånn som dette), det jeg tror det handler om, er at lettbrus kan senke blodsukkeret og dermed gjøre en sulten. Vel, og skape et søtsug.
Artikkelen i Dagbladet sier at studiet viser at det er en sammenheng mellom lettbrus og metabolsk syndrom, jeg ville tro det kommer av overnevnte. Jeg tviler på at det er en direkte konsekvens, så tror det kan motvirkes med et fornuftig kosthold.
Det er litt synd at de går ut med slikt uten å faktisk forklare hvorfor, det er mange som misforstår dette når det blir forenklet så veldig.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 18:24   #3
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dagbladet: Advarer mot lettbrus

Litt synd? Veldig mye synd! Det er slik media fungerer. Det samme skjer med kosttilskudd fra tid til annen. Hadde verden vært slik media skriver, hadde jeg hatt kreft og vært død siden 2005.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 12:25   #4
kstal
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 27
kstal er på en erverdig vei
Talking

Sv: Dagbladet: Advarer mot lettbrus

flirer nu mest av at du faktisk tok bryet med å fotografere forsiden av avisa, istedefor å bruke hele 10 kr på å kjøpe den og lese hva som står i den jeg...

kstal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 10:43   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dagbladet: Advarer mot lettbrus

Å ta bilde av en forside er da ikke noe bry, ikke koster det noe heller. Jeg betaler aldri for ei avis når jeg kan lese den på nett. Men jeg kjøper en i ny og ne for å bruke den til vindusvask. Fnis.

Men hvorfor tok du bilde av avisen, egentlig?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 19:33   #6
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dagbladet: Advarer mot lettbrus

Tok bilde så jeg husket å nevne det på forumet, og fordi jeg tenkte at artikkelen kanskje ikke var på nettet enda. Det hadde jeg også rett i. De må jo ha noe ekslusivt i papirutgaven ellers ville de ikke solgt til andre enn pensjonister.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 20:11   #7
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Dagbladet: Advarer mot lettbrus

Jeg leste den artikkelen, og det var ekte agurknytt. Ingenting nytt, henvisning til samme gammle forskningssressultater (i det forskningresultatene bak i det hele tatt var nevnt.Ingenting vi ikke har sett, hørt og lest en million ganger før, og langt fra nok til å få meg og andre til å kaste lightbrusen.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Advarsel mot tester mot matintoleranse asok12544 Barns kosthold 3 02-02-07 02:56
Alkosjokk med lettbrus Nille Nyheter / media 14 14-06-06 22:49
Dagbladet I Dag! Tingeling Lavkarbo generelt 2 31-05-05 19:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no