Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-09, 17:42   #1
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Jeg har siden søndag slitt med kvalme og diare, og det meste av mat frister ikke. Jeg har prøvd å holde meg til lavkarbomat, men har nå gitt opp. Så for første gang i dag siden jeg statet med ketolyse i april i fjor, har jeg spist karborik mat. Jeg har spist potetgull, og jeg har smakt litt potetmos (som slettes ikke var noe godt ). Men nå er jeg litt usikker på om dette vil virke stoppende, eller om kroppen vil reagere siden den ikke er vandt til sånn mat
Noen som kan anbefale stoppende lavkarbomat?
Når dere er syke, står dere fast på å holde dere til det vanlige kostholdet (lavkarbo), eller spiser dere litt av det som frister?

Jeg må innrømme at jeg nesten synes at det er litt skummelt å spise stivelserik mat igjen. Er så redd for å komme tilbake der jeg var før jeg la om kostholdet, alltid sulten og fysen på noe. Og så er jeg selvsagt redd for å legge på meg igjen det som jeg har gått ned (12 kg.)

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 20:48   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Jeg hadde omgangssyke etter jul Spiste tørre kjeks, boller og innmaten i fint brød. Drakk cola light, masse. Og la ikke på meg noen ting. Fortsatte med dietten når jeg ble frisk igjen. Da var matlysten også betydelig bedret. God bedring til deg.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:02   #3
aldrimerjollycola
Medlem
 
aldrimerjollycola sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 170
aldrimerjollycola er på en erverdig vei

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

tilsett loppefrø (psyllum husk også kaldt fiberhusk) i maten! feks pannekaker, omelett etc spis det raskt - for det sveller, du kan også hive i deg dette i et glass vann, litt uvant konsistens, men fiber virker jo stoppende!
(loppefrø finner du bla i helseskost, noen dagligvarer har det sammen med allergivarene, sikkert å finne på apotek også!)
ta flere kapsler med idoform i tillegg, du kan trygt hive i deg 7-10 om dagen når behovet er stort!
god bedring!

aldrimerjollycola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:06   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Ikke spis eller drikk melkeprodukter før du er frisk igjen. Jeg trodde youghurt og biola hjalp, men fikk beskjed av legen at dette var god næring for evt bakterier som kunne slå seg ned i en litt syk mage, og at jeg måtte vente med de til jeg var frisk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:58   #5
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Grønne, nesten umodne bananer stopper som bare det!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 17:17   #6
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Tusen takk for svar alle sammen Jeg er heldigvis bedre nå og matlysten begynner å bli normal igjen. Spiste to knekkebrød i går, og det var farlig godt Merker at nå har jeg lyst på mer mat med sukker. Og jeg smakte t.o.m. litt is i dag på jobben Drømmer om hvetebakst, pizza med vanlig bunn, hvitløksbrød osv. Uff, dette er ikke bra. Jeg får se om jeg kan finne noen fristende oppskrifter her inne til fredagskosen

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 06:20   #7
krill
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 7
krill er på en erverdig vei

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg har siden søndag slitt med kvalme og diare, og det meste av mat frister ikke. Jeg har prøvd å holde meg til lavkarbomat, men har nå gitt opp. Så for første gang i dag siden jeg statet med ketolyse i april i fjor, har jeg spist karborik mat. Jeg har spist potetgull, og jeg har smakt litt potetmos (som slettes ikke var noe godt ). Men nå er jeg litt usikker på om dette vil virke stoppende, eller om kroppen vil reagere siden den ikke er vandt til sånn mat
Noen som kan anbefale stoppende lavkarbomat?
Når dere er syke, står dere fast på å holde dere til det vanlige kostholdet (lavkarbo), eller spiser dere litt av det som frister?

Jeg må innrømme at jeg nesten synes at det er litt skummelt å spise stivelserik mat igjen. Er så redd for å komme tilbake der jeg var før jeg la om kostholdet, alltid sulten og fysen på noe. Og så er jeg selvsagt redd for å legge på meg igjen det som jeg har gått ned (12 kg.)

Har det samme problemet etter omgangssyke. Det er bare vanlig mat med karber i som frister. Er i ketose og har absolutt ikke noe lyst til å gå ut av den. Merker jeg begynner å bli ganske fortvilet. Sliter også med nattesøvnen.
Hjelp! Hva skal jeg gjøre??????

krill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 09:16   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av krill, her.

Har det samme problemet etter omgangssyke. Det er bare vanlig mat med karber i som frister. Er i ketose og har absolutt ikke noe lyst til å gå ut av den. Merker jeg begynner å bli ganske fortvilet. Sliter også med nattesøvnen.
Hjelp! Hva skal jeg gjøre??????

Jeg hadde et tilslag av omgangssyke nylig, og overlevde på fiberrik med fiskekaker, peanøtter, blåbær og farris. Greit å få i seg noe salt også, så kanskje heller baconcrisp/svor framfor potetgull. Ikke alle varer her som er så veldig ketosevennlige, men om målet er å ødelegge opplegget minst mulig så er det i alle fall bedre enn boller, potetgull, kjeks etc.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 11:03   #9
krisbæri
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Levanger
Innlegg: 4
krisbæri er på en erverdig vei

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Heisann!
Omgangssyken er rett og slett noe svineri! Nå har jeg gått på ketolyse dietten i 4 uker og har vært i ketose hele veien. Og etter 1 1/2 døgn med heftig omgangssyke nå er jeg heldigvis på bedringens vei, selv om matlysten enda ikke er tilbake. Har fått i meg en flaske med pepsi max dette døgnet, vel det meste har vel kommet opp og ut igjen, men utover det har jeg ikke klart å spise noe. Men i dag når jeg våknet var formen utrolig mye bedre. Så kommer tanken; før når jeg har hatt det slik har jeg vært fullstendig tom når "sjaua" var over, ikke noe energi eller ork. Skjelven og etterhvert oksehunger for alle lager var tomme. Men nå føler jeg meg helt annerledes. Kan det være for at kroppen på forhånd var i ketose og forbrenner fett og holder blodsukkeret stabilt selv om kroppen ikke får noe påfyll på mange timer??? Iallefall godt å være ferdig med dette før jul

Krisbæri
(- 10 kg siden 10.nov)

krisbæri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 16:30   #10
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Har slit med omgangsyka selv, henger i litt enda. Prøvde å spise lavkarbo i gåe, første dagen "frisk", men fikk ikke i meg mye, dårlig matlyst. I dag er heller ikke matlysten på topp, og siden jeg ikke har spist skikkelig siden mandag/ tirsdag, så tenkte jeg at jeg skulle tilate meg selv å spise hva som helst, rett og slett for i det hele tatt å få i meg noe og få gang på systemet igjen. I dag har jeg spist to skiver med nugatti til frokost/ lunsj, og 3 stykker grandis til middag, egentlig ikke så mye mat det syns jeg. Føler jeg må få i meg noe siden jeg ammer. Har bestemt meg for å la lavkarbo ligge litt frem til mandag, må få gang på magen. Var ei seig sjuka dette

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 17:37   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Nå har jeg alltid fått høre at man skal IKKE stoppe diare eller oppkast.. Det er kroppens måte å ville kvitte seg med stoffer den ikke liker. Sørg heller for å spise noe "lettspydd" samt drikk mye væske.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:40   #12
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Jeg har svart på denne typen innlegg flere ganger, og kan bare si det samme: når du har omgangssyke er raske karbohydrater gull. Du mister mye væske i en sånn runde og ved diaré og oppkast er det ikke mye næring kroppen tar til seg. Cola, Ritz - kjeks og loff er helt supert. Dette er ikke noe jeg bare finner på. Legen min, som er veldig pro - lavkarbo sier det samme. Du trenger karbene for å opprettholde blodsukker og blodtrykk. Det er bra med noe salt - Ritz eller potetgull - fordi det binder væske. Husk at en sånn runde ikke pleier å vare så lenge, så du spolerer ikke hele opplegget ditt. Det viktigste er å komme seg gjennom det hele uten at kroppen blir helt utslitt.

Hilsen sykepleieren

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 11:26   #13
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Omgangssyke, stoppende mat - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg har svart på denne typen innlegg flere ganger, og kan bare si det samme: når du har omgangssyke er raske karbohydrater gull. Du mister mye væske i en sånn runde og ved diaré og oppkast er det ikke mye næring kroppen tar til seg. Cola, Ritz - kjeks og loff er helt supert. Dette er ikke noe jeg bare finner på. Legen min, som er veldig pro - lavkarbo sier det samme. Du trenger karbene for å opprettholde blodsukker og blodtrykk. Det er bra med noe salt - Ritz eller potetgull - fordi det binder væske. Husk at en sånn runde ikke pleier å vare så lenge, så du spolerer ikke hele opplegget ditt. Det viktigste er å komme seg gjennom det hele uten at kroppen blir helt utslitt.

Hilsen sykepleieren

Dette er fornuftige råd, altså Som småbarnsmamma har jeg taklet maaaange runder med svineriet, både for barnas og min egen del, og cola-/loffkuren er vel det eneste som funker noenlunde. Prøvde meg med eplejuice og farris blandet, blåbærsaft (også et gammelt kjerringråd) - men ingen av delene har funket like godt som sukker-cola der kullsyren er rørt ut. Når colaen sitter kan man prøve med litt loff-innmat, evt. noen salte kjeks. Det mest kritiske med omgangssyke er nok dehydreringen, væske er enormt viktig for kroppen - og dersom det eneste den tåler er cola, så får det bare være at det er usunt resten av tiden. Når farangen går er det det eneste som nytter!

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har så sykt dårlig fantasi,noen som kan komme med noen tips? Aadna Lavkarbo generelt 7 16-04-10 11:05
Noen som kan komme med noen tips nå i starten? Luci06 Dr Lindbergs 13 26-02-09 20:37
Omgangssyke Bee Fysisk og mental helse 5 04-09-07 15:46
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? Aadna Generell diskusjon 2 02-08-06 00:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no