Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-14, 18:32   #1
jente86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 17
jente86 er på en erverdig vei

Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Hei!
Jeg begynte med lavkarbo i april i fjor og har gått ned 15 kg. Nå har jeg "riktig" bmi, altså normalvektig. Men har fortsatt igjen 3 kg til mål.
Jeg har hatt utskeielser underveis ved ferier, høytider osv, men alltid kommet raskt i ketose igjen etterpå.
Jeg antar at jeg har hatt 10-15 utskeielser med varighet på 1 dag til 1 uke.
Jeg begynte med ketolyse dietten tidlig høsten 2013, men noen av utskeielsene er etter det. Spiste hva jeg ville i jula, i ca 1 uke. Men gikk ned igjen det jeg la på meg på 1,5 uke. Hatt en vanlig lørdag med fritt etterpå og er i ketose igjen nå.
Likevel står vekta mi helt stille, jeg går til og med opp..
Jeg veier meg hver morgen (vet det er dumt, men..!) Og de siste to ukene har jeg stått på ca det samme, og noen dager til og med veid 500-800 gram mer enn morgenen før.

Vet noen om jeg kan ha brukt om sjansene mine? Hvorfor går det så sakte, elelr til og med opp? Jeg spiser det samme som jeg har gjort underveis i hele vekttap perioden.

takknemlig hvis noen har noen synspunkter!

jente86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 19:56   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.203
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Naturlige svingninger. Det er ikke noe som blir permanent ødelagt, uansett hvor mange ganger du skeier ut. Men det virker litt slitsomt å holde på sånn da, å måtte hente seg inn igjen hele tiden. Hvorfor ikke bare holde deg til skikkelig mat?

Husk at du er normalvektig nå, og da går du ikke automatisk mer ned. Fortsett å spise sunt, så justerer gjerne vekten seg litt i løpet av det neste året. Ikke stress, kroppen trenger tid til å venne seg til sin nye størrelse...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 20:25   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Nå varierer jo kroppsvekt med ca. 2 kilo i løpet av et døgn og nøyaktigheten til ei vekt er på ca. 1-2kg. så er du riktig uheldig kan du veie 4kg mer i løpet av et døgn uten å ha endret vekt i det hele tatt.

Jeg har testet ut å veie meg hver eneste morgen slik at væsklebalansen er nogenlunde lik og jeg står på samme antall kilo hver dag før jeg, vanligvis etter en dag med toalettbesøk, går ned ca en kilo.. Jeg antar det er vekta som selv om displayet har nøyaktighet på 100g ikke har reel nøyaktighet på mindre enn en kilo. Så når jeg nærmer meg matchvekt tar det enda lengre tid mellom hver gang det er tallendring på vekta. Hvis jeg veier meg på andre tider av døgnet "går" jeg som sagt opp flere kilo.

Folk som er undervektig går på samme dietten som oss for å gå opp i vekt. Er du riktig uheldig så kan kroppen og du være uenig i matchvekt og da kan du gå opp. Uansett om dette ikke er tilfelle så flater kurven ut mot matchvekt slik at de siste kiloene tar laaang tid. Det gjelder å være tolmodig.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 21:56   #4
jente86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 17
jente86 er på en erverdig vei

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Takk for tilbakemeldingene deres!
Før juleferien veide jeg 3,5 kg mindre enn jeg gjør nå.
Rett etter uka med ferie i jul og fritt kosthold gikk jeg ned 3 av dem. Nå er jeg på 1 kg +. Derfor jeg vet at kroppen min kan bli mindre, altså at jeg ikke har stagnert fordi kroppen ikke vil lenger ned.
Den har jo vært 3,5 kg lettere for bare noen uker siden.

Skjønner at kostholdet mitt kan høres slitsomt ut Men jeg synes det er helt topp. LK i hverdagen (og helger til vanlig), men å få kose meg med brød, pommes eller godteri en gang i blant er stor luksus.
Jeg har tidligere vært sukkernarkoman, spiste mengder av godteri og sukkerbrus hver dag så jeg er veldig fornøyd med at jeg har klart å kutte ut det og kun holde meg til spesielle(?) anledninger.
Men nå er jeg jo redd for at det har blitt for mange.. Selv om jeg nå er normalvektig og nesten i mål.

jente86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 23:04   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.203
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Du ødelegger jo litt for deg selv når du holder på sånn, men det skjønner du sikkert selv også;-) Det er uansett bedre enn å spise høykarbo hver dag, men du belaster jo kroppen unødig med slike karbosjokk. Om du strammer inn igjen så vil du nok gå ned litt til, men så lenge du ikke klarer å kutte ut høykarboen så må du bare finne dec i at vekten går opp og ned og at magen etter hvert slår seg vrang. Så valget er jo ditt da...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:02   #6
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Jeg synes du har funnet en balanse som du trives med og du er jo normalvektig. Husk at man skal jo leve også. Litt kos i ny og ne skader ikke veldig for deg, så da synes jeg bare du skal fortsette slik til du evt ønsker og er klar for noe annet.

Jeg er akkurat som deg og spiser akkurat slik jeg vil på enkelte dager, men et viktig MEN er at jeg overspiser ikke akkurat.
Kan godt spise godterier og potetgull, chips og slikt, men spiser sjelden opp fordi jeg blir jo mett og vel så det. Dvs en 200gr Stratos kan godt ligge i ei uke etter at jeg har spist 1/3 av den fordi jeg fikk lyst på.

Så hvis du synes dette passer for deg slik du har det nå, så skal du ikke vøre så opptatt av hva andre her inne sier og advarer mot. Du er den som best vet og så lenge du er normalvektig så har du vel ikke indikasjoner på at du er på vei i feil retning vel?

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 08:59   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Opprinnelig lagt inn av jente86, her.

Takk for tilbakemeldingene deres!
Før juleferien veide jeg 3,5 kg mindre enn jeg gjør nå.
Rett etter uka med ferie i jul og fritt kosthold gikk jeg ned 3 av dem. Nå er jeg på 1 kg +. Derfor jeg vet at kroppen min kan bli mindre, altså at jeg ikke har stagnert fordi kroppen ikke vil lenger ned.
Den har jo vært 3,5 kg lettere for bare noen uker siden.

Skjønner at kostholdet mitt kan høres slitsomt ut Men jeg synes det er helt topp. LK i hverdagen (og helger til vanlig), men å få kose meg med brød, pommes eller godteri en gang i blant er stor luksus.
Jeg har tidligere vært sukkernarkoman, spiste mengder av godteri og sukkerbrus hver dag så jeg er veldig fornøyd med at jeg har klart å kutte ut det og kun holde meg til spesielle(?) anledninger.
Men nå er jeg jo redd for at det har blitt for mange.. Selv om jeg nå er normalvektig og nesten i mål.

Jeg klarte ikke helt å følge regnestykket ditt her, jeg. Om du gikk opp 3,5 kilo i jula, så gikk du ned tre av dem, og opp igjen en, så er du vel på 1,5 kilo pluss?

Uansett. Akkurat sånne ting som dette er helt individuelt. Noen tåler en utskeielse nå og da, andre tåler det overhodet ikke. Den beste indikatoren er vel snarere hvordan du selv føler deg i kroppen etter å ha spist høykarbo? Jeg vet ikke om du har valgt ketogent kosthold som det du skal holde deg til fremover, men de fleste erfarer nok at et ketose er mindre forenlig med avstikkere enn et mer generelt lavkarbokosthold på 50+ kh om dagen. Det er veldig slitsomt for kroppen å skulle gjøre det skiftet i forbrenningen gang på gang. Et tips fra meg ville ha vært å la utskeielsene være til du har sett deg ferdig med vektnedgang i ketose, og så øke inntaket av kh til du er ute av ketose for å minske belastningen for kroppen minst mulig når du tar pause fra lavkarbo.

Nå har det jo bare gått noen uker siden jul også, da. Og at vekta svinger med 500-800 gram skal du ikke bry deg noe om. Jeg ser du er jente, og vi kvinner har jo hormonelle situasjoner som eggløsning og menstruasjon som gjerne fører til vannsamling. Selv kan jeg på det drøyeste gå opp inntil to kilo visse dager i syklusen, og jeg er også normalvektig med et par, tre "pyntekilo".

(En annen ting, og dette har jeg ikke belegg for annet enn i observasjoner etter mange år på forumet, men det ser ut til at flere av oss, kanskje særlig de med lite overvekt, har større problemer med å gå ned i vinterhalvåret. Mulig dette ligger i kroppens ur-natur om å overleve vinteren?! Selv har jeg alltid gått aller mest ned vår, sommer og tidlig høst).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:04   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Jeg ser folk sier det er slitsomt for forbrenningen, men har vi noe dokumentasjon på det? Ser at en kropp som allerede har problemer med stoffskiftet kan slite, men en frisk kropp?

Jeg tror det er overdrevet.. Uten at jeg vet noe sikkert om det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:12   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg ser folk sier det er slitsomt for forbrenningen, men har vi noe dokumentasjon på det? Ser at en kropp som allerede har problemer med stoffskiftet kan slite, men en frisk kropp?

Jeg tror det er overdrevet.. Uten at jeg vet noe sikkert om det.

Tenkte mer på at det er slitsomt for enkelte organer i kroppen. Å gå litt ut og inn av ketose i hverdagen tror jeg ikke nødvendigvis er ille, det gjør jo mange av oss når vi f.eks. sover eller har sykdom som hindrer oss i å ta til oss nok næring. Men for en som har vært i ketose lenge nok til å bare bruke fett som energikilde tegner det muligens seg annerledes. Ved høykarboutskeielser vil man jo antagelig både belaste bukspyttkjertelen som brått må skille ut langt større mengder insulin for å rydde sukker fra blodet, og for leveren som til slutt må metabolisere det. Mange kjenner jo også på hodepine, dehydrering og vondter når de går inn i ketose før fettforbrenningen stabiliserer seg (noe som visstnok kan ta noen uker), kanskje et argument i seg selv, uten at jeg vet om dette gjelder for ts?!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:17   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?

- På den annen side tror jeg ikke så mye på at ketose "ikke funker andre gangen", som jeg har sett noen påstander om hist og pist. SÅ enkel og lite tilpasningsdyktig er da kroppen ikke. Men det å vingle mellom ketose og høykarbo til stadighet (forstår at frekvensen her er høyere enn en gang i måneden) er jo ikke akkurat noen vinnerstrategi for vektnedgang. For det er jo, som jeg har forstått, målet her. Og de siste kiloene er som regel de som sitter best, og da må man jo gjerne tenke litt nytt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Har jeg ødelagt alt? Liza EE Spørsmål og svar 20 09-02-10 19:29
Kan man være i ketose selv om det ikke slår ut på sticksen? Nitja Ketolysekuren 1 09-12-08 07:18
Sliter med at jeg er mye sulten, selv om jeg er i ketose (legger ut ukesmenyen min) h.e.l.e.n.e Ketolysekuren 17 25-08-08 22:03
Utslag på stixs selv om man ikke er i ketose? Gracella Ketolysekuren 12 04-05-08 15:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no