Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-13, 23:52   #1151
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Sug og sult ja... Kandkje lese den jeg og.

Angående de andre linkene, så er hun litt selvmotsigende. Ketogen diett er bra et sted, mens et annet er det nesten ren KH diett...

Jupp. Jeg savner også en rød tråd. Det er litt irriterende at hun er så "moderat" tvers gjennom. Men man kan ikke gjøre annet enn å lese og selv gjøre seg opp en mening okke som. (Og så tenker jeg som så at ulike folk kanskje trenger ulike løsninger da.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 07:28   #1152
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jupp. Jeg savner også en rød tråd. Det er litt irriterende at hun er så "moderat" tvers gjennom. Men man kan ikke gjøre annet enn å lese og selv gjøre seg opp en mening okke som. (Og så tenker jeg som så at ulike folk kanskje trenger ulike løsninger da.)

Ja, er det ikke det vi gjør her de fleste? Tester ut hva som funker på en selv?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 08:37   #1153
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Ja, er det ikke det vi gjør her de fleste? Tester ut hva som funker på en selv?

Jo, ad nauseum... (Lei)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 20:21   #1154
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Husk dette mine damer: det blir bra til slutt! Og er det ikke bra - ja så er det ikke slutt!

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: dette skal vi greie. Stå på!!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:35   #1155
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Husk dette mine damer: det blir bra til slutt! Og er det ikke bra - ja så er det ikke slutt!

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: dette skal vi greie. Stå på!!

Helt sant!

Jeg målte meg i dag for første gang siden september og har gått inn over hele kroppen, 2cm så oppfordrer dere til å bruke målband også, ikke bare se på vekta stå på damer!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 19:12   #1156
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Da har jeg bakt fire brett med knekkebrød, inspirert av Nanna, men etter prinsippet "man tager vad man haver". Har et lager for en periode da.

Leste en bok om hjernen og kosttilskudd (amerikansk) og forskjellene på doser der og de som er anbefalt her er enorme... Mange tips, men tar i hvert fall med meg det med omega 3, linfrøolje, paranøtter (selen). Antioksidanter og B-vitaminer var vel også relevant... Får se hva det blir til. Desperat etter alternativer til det kjemiske her? Tror det

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 16:30   #1157
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

600g opp i dag, men det er vel tante rød...

Ellers er det god trening med jobb for tiden (arbeidstrening også), men vannbæring, gåturer, pumping av dekk (henger), riding og "sauebryting" på en dag... Tror ikke det trengs noen treningsøkt i dag...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 17:35   #1158
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Heisann. Typisk nok viste vekta atskillig mer denne uka enn sist uke; nesten 1 kg mer . LItt fordi jeg har spist litt potetchips, litt fordi jeg har spist mat med salt i, og sikkert fordi jeg har spist mer og annen type mat enn vanlig, og gått mindre turer. Merker det godt på buksene; stram over magen og løs over lårene. Men - det har ingenting å si; sånn er det og sånn blir det til det forsvinner igjen. Jeg tror jeg dumpet så mye ned på en gang sist uke fordi jeg var ute og gikk tur hver morgen; da det ble slutt på det så fikk det konsekvenser, Målet nå er å ikke se 70-tallet igjen; åkkesom!
Snart er det tid for god mat og rødvin; i kveld tror jeg det blir kylling og "fløtegratinerte" grønnsaker. Fant ut at gogreen har produkter som erstatter fløte i matlagingen. har også kjøpt sellerirot og skal lage "røstipoteter". Dessverre har slik eksperimentering som konsekvens at vekta går opp - jeg spiser dessverre for mye Nå venter jeg bare på at klokka blir mange nok til at jeg kan ta et glass vin. Herlig lørdagkveld!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 19:01   #1159
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Vi har vært på fjellet da - med vennegjengen. Så vekta har iallfall ikke gått ned, det er sikkert. Men jeg har iallfall vært på et par brukbare skiturer. Får fokusere på det som er bra, her.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 19:13   #1160
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

I går ble det bare "røstipoteter" av sellerirot og ost; mer enn nok og veldig mettende mat! Var stappmett enda da jeg våknet i morges. Så da labbet jeg i vei på turen min uten frokost; merket det ikke heller. Men da jeg kom hjem var jeg sulten heldigvis. Prøvd å roe ned i dag, og spist smått og lite, helt til middag - da ble det "fløtegratinerte" grønnsaker. Den gogreengreia (til matlaging) ble bare vann, så den skal jeg ikke bruke flere ganger hvertfall.... Neste gang prøver jeg den som kan vispes som krem. Noen som har erfaring med den?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 17:49   #1161
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Neimen; her var det da stille? Noen som ikke har det så bra? Eller er det sånn at alt er bare velstand? Her i gården spises det for mye, for ofte, for seint, drikkes for lite (vann), gåes for lite osv. Altså ting som ikke er alldeles positivt i dette livsprosjektet. Jeg har vært så dum å lage meg diverse "kjeks" med sesamfrø, linfrø osv. De greier jeg bare ikke å holde meg unna altså. Det hjelper ikke at det er mat jeg kan spise når det blir for mye. Jobberihodetogspørmegselvomhvadettehandlerommenfin nerikkenoesvar. Hvis jeg vil finne svar da....

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 19:09   #1162
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Neimen; her var det da stille? Noen som ikke har det så bra? Eller er det sånn at alt er bare velstand? Her i gården spises det for mye, for ofte, for seint, drikkes for lite (vann), gåes for lite osv. Altså ting som ikke er alldeles positivt i dette livsprosjektet. Jeg har vært så dum å lage meg diverse "kjeks" med sesamfrø, linfrø osv. De greier jeg bare ikke å holde meg unna altså. Det hjelper ikke at det er mat jeg kan spise når det blir for mye. Jobberihodetogspørmegselvomhvadettehandlerommenfin nerikkenoesvar. Hvis jeg vil finne svar da....

Går litt både og. Sliter med alle disse stedene man får servert mat... Og da kommer suget. Så blir det fort for mye mat, akkuret som du sier. Knekkebrød og kjeks er farlig, likeledes lavkarbo brød. Ligger litt høyere på kh nå, finner ikke motivasjonen til nesten ketogent... Bare vekta oppfører seg så...

Psyken går bedre, medisiner som funker litt i hvert fall. Mulig det blir å øke mer, men en uke til jeg har legetime, så der får jeg se (han hører mye på meg, så kjekt å ha en mening i forkant). Og så pleier det å hjelpe når kosten er på plass da...

Trening går ok, men løper ikke for tiden. Kranglete knær. Men endelig kommet meg ut på ski da! Styrketrening er en bøyg. Følger Jillian Michaels hjemme et par ganger i uken, men sett i forhold til jobb, så trenger jeg å trene tyngre styrke ( jobben er styrketrening iblant også da).

Slenger meg på, hvordan går det med dere andre?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 22:15   #1163
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Huff. På en måte er det godt å høre at det går opp og ned med andre også. Men snart våres det og da blir alt bedre, ikke sant?

Jeg har vært på hyttetur i helga med vennegjengen og det der bare en ting å si - jeg hadde det gøy, men kroppen min likte det ikke. Masse opp i vekt til tross for ok mat og skiturer (men altfor mye drikke og det tåler jeg dårlig - ikke hangover, men 2-3kg væske, kranglete søvnrytme osvosv).
Lyspunktet er at både tennisalbuen og golfalbuen likte en helg uten pc - og jeg fikk bekreftet at strikking går greit.
Treningen min har gått et hett sted oppi dette - den er iallfall ikke til stede her. Men ble da iallfall 3 timer med aktiv dansing i dag. Kjenner at det går rett vei, men det er bare å konstatere at festing bør begrenses til sjelden og kun 1 dag i slengen. Selv om det er utrolig gøy så er det ikke verdt en uke i ulage i etterkant. For å avslutte positivt da så er magen i orden (har vært et stort problemområde i flere år, og når den tåler en sånn helg så har den virkelig blitt BRA) og jeg holder meg melfri - dvs ingen bihuleproblemer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 06:54   #1164
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ski er jo bra trening smgj!

Her er vekta stabil rundt 74. Hvis jeg ser bort fra litt opp og ned, så har den ligget der et år nå. Bra og frustrerende, da jeg vil ned litt til!

Jobbedag og kroppen er treg... Mat (middagsrester) til varming i microovnen og det tar tid i dag.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 09:16   #1165
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hallo

Jeg har vært flink til å gå tur og har vært på yoga to ganger denne uka. Kjenner jeg er sliten i kroppen, den har så dårlig restureringsevne. Jeg har havnet i stabil ketose og stabil vekt på rundt 77. Tror jeg må se litt på Fedons kosthold, for det virker som om kroppen min har vent seg til ketose så mye at den ikke vil gå ned mer... Eller skal jeg holde ut litt til og se om det løsner?

Bortsett fra desember i fjor så har jeg vært i ketose i 15 måneder. Synes det er så vanskelig å finne balansen med å ikke være i ketose, men samtidig spise lavkarbo. Det er liksom så lettvint å være i ketose, for da vet jeg hva jeg kan spise og ikke.

Men jeg føler meg slank og det er vel det viktigste

Hva spiser dere en vanlig dag? Er dere i ketose?

Klæm fra Fedona

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 09:26   #1166
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg er ikke i ketose, såvidt jeg vet. Jeg spiser mest middag /middagsrester, men ett måltid med GF-knekkebrød under pålegget. Der blir det jo en del stivelse. Og så spiser jeg gjerne bittelitt potet eller bittelitt ris til middagen. Jeg burde nok se etter tregere karbohydrater, men liker ikke linser og bønner så veldig godt...

Uansett - stabil vekt etter nedgang er jo bra da. Nye setpoints under gammel vekt er bra.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 11:18   #1167
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Der var dere ja! Altslå, misforstå meg rett: "godt å se at flere sliter". Er det hangover etter jula lurer jeg på; vi greide å holde et godt foukus fram til jul, og så har det vært verre.... Her blir det fortsatt for mye mat til hvert måltid; for mye småspising mellom måltidene, og jeg får likesom ikke bort uvanen. Og så har det kommet en del sjokolade med alterantiv søtning og uten melk i butikkene; der synder jeg stort. Og får masse luft i magen som ikke er særlig behagelig. Jeg VET det, men gjør det likevel Tror jeg må skru på innstillingene jeg hodet altså Det er jo der det sitter!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 11:33   #1168
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

*har finni fram skrutrekkeren og alle mulige andre skruting og prøver å skru ting på rett plass oppi huggu, både mitt og andres*

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 11:46   #1169
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

For meg er nok omstilling og stressfaktorer i livet problemet. Har slitt siden okyober til og fra... Og våren blir nødvendigvis preget av endringer? Hva dkjer i forhold til jobb-praksis-AAP, overføring av mye tilbake til fastlegen (ja vi har hatt tett kontakt, men alt ansvar har vært på DPS), søke ny psykolog... Ja, og så prøver jeg å øke mot to fulle arbeidsdager der jeg er... Kosthold er en del av forutsetningene for å få til dette, men endringene gjør også kostholdet vanskelig... Ser ut til å ha fått medisiner som hjelper da, en positiv ting! Så skal jeg til Ullevål for oppfølging av andre ting, noe som sannsynligvis fører til mer medisinuyprøving... Røntgen av div. Ledd kommer vel også, (søren som denne kroppen krangler og jeg er ikke fyllt 40!) nok sutring!

Brukte flere timer på muffinsbakst og pynting i går. Barnebursdag i dag. Men ble en omgang lavkarbo og så her er det en snart åtteåring som gleder seg. Bondegård, kjøring med hest og vogn... Mange barn, 19 eller mer. Tror jeg er ferdig etter bursdag og kveldsforing... Men 2 timers møte på jobb i morgen, selv om det egentlig er fridag... Ja,ja, ingen skal si at jeg ikke tester grensene i hvert fall.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 12:12   #1170
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Nå har jeg gått inn i tickeren og endret mål fra 70 til 74. Der er et mer realistisk mål tror jeg. Og så får jeg se om det skal endres når jeg har nådd det målet

Og så skal jeg spise mer karber, for som du sa Tarato, så er det ingen vits i å gå tilbake til noe som ikke virker. Da jeg spiste mer karber i desember så gikk jeg jo ned, og tror jeg skal tilbake dit og heller ut av ketosen.

Ja, det høres ut som en god plan

Ha en nydelig søndag og morsdag

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 13:54   #1171
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Der var dere ja! Altslå, misforstå meg rett: "godt å se at flere sliter". Er det hangover etter jula lurer jeg på; vi greide å holde et godt foukus fram til jul, og så har det vært verre.... Her blir det fortsatt for mye mat til hvert måltid; for mye småspising mellom måltidene, og jeg får likesom ikke bort uvanen. Og så har det kommet en del sjokolade med alterantiv søtning og uten melk i butikkene; der synder jeg stort. Og får masse luft i magen som ikke er særlig behagelig. Jeg VET det, men gjør det likevel Tror jeg må skru på innstillingene jeg hodet altså Det er jo der det sitter!

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

*har finni fram skrutrekkeren og alle mulige andre skruting og prøver å skru ting på rett plass oppi huggu, både mitt og andres*

Annala - tar du deg en tur innom her også? Tarato - du får spare den sjokoladen til lørdag, vet du...

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

For meg er nok omstilling og stressfaktorer i livet problemet. Har slitt siden okyober til og fra... Og våren blir nødvendigvis preget av endringer? Hva dkjer i forhold til jobb-praksis-AAP, overføring av mye tilbake til fastlegen (ja vi har hatt tett kontakt, men alt ansvar har vært på DPS), søke ny psykolog... Ja, og så prøver jeg å øke mot to fulle arbeidsdager der jeg er... Kosthold er en del av forutsetningene for å få til dette, men endringene gjør også kostholdet vanskelig... Ser ut til å ha fått medisiner som hjelper da, en positiv ting! Så skal jeg til Ullevål for oppfølging av andre ting, noe som sannsynligvis fører til mer medisinuyprøving... Røntgen av div. Ledd kommer vel også, (søren som denne kroppen krangler og jeg er ikke fyllt 40!) nok sutring!

Brukte flere timer på muffinsbakst og pynting i går. Barnebursdag i dag. Men ble en omgang lavkarbo og så her er det en snart åtteåring som gleder seg. Bondegård, kjøring med hest og vogn... Mange barn, 19 eller mer. Tror jeg er ferdig etter bursdag og kveldsforing... Men 2 timers møte på jobb i morgen, selv om det egentlig er fridag... Ja,ja, ingen skal si at jeg ikke tester grensene i hvert fall.

VSB - alt i alt synes jeg det høres ut som du klarer utrolig mye, jeg... Og det er godt å høre at noe virker. Jeg må innrømme at jeg kjenner meg litt matt etter å ha lest bursdagsprogrammet ditt.

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Nå har jeg gått inn i tickeren og endret mål fra 70 til 74. Der er et mer realistisk mål tror jeg. Og så får jeg se om det skal endres når jeg har nådd det målet

Og så skal jeg spise mer karber, for som du sa Tarato, så er det ingen vits i å gå tilbake til noe som ikke virker. Da jeg spiste mer karber i desember så gikk jeg jo ned, og tror jeg skal tilbake dit og heller ut av ketosen.

Ja, det høres ut som en god plan

Ha en nydelig søndag og morsdag

Fedona - nei, det er ingen vits i å tviholde på noe som ikke virker så bra (lenger). Så får man heller bytte igjen om det viser seg å svinge tilbake.

Håper dere ikke er helt fed up med sutringen min ennå, altså - for her kommer litt mer.

Her er det døgnrytme og livet i seg selv som butter mest. Det medfører /bidrar når kroppen krangler og jeg kjenner meg en del klemt mellom barken og veden med det at jeg ikke orker alt jeg vil og jeg verken vil eller orker alt som gubben vil (nå tenker jeg sosiale ting, altså - gubben er et meget sosialt dyr!) - og han blir lei av at jeg ikke orker og jeg blir lei av at han ikke forstår og innimellom strekker jeg meg for langt når jeg heller burde vært hjemme og ladet og da blir det bare verre.

Jeg VET at når jeg får søvn og døgnrytme på plass så blir det mye lettere med maten og trimmen faller da lettere inn igjen, men det er så søkkandes vanskelig å komme dit... Og å få forståelse for at jeg rett og slett ikke tåler noe særlig når det går trått.

Huff - ikke meningen å sutre, men samtidig gjør det veldig godt å blåse ut en del frustrasjon sånn halvanonymt på nettet... så kan jeg heller holde på trykket og husfreden hjemme.

Sånn matmessig så har jeg fått kjøpt upasturisert/uhomogenisert melk og økologiske egg i dag. Melka var kjempegod og siden jeg har drukket nesten en halvliter vil jeg nok snart kjenne om jeg tåler denne bedre enn pappmelk... Eggene var kjempegode og plommen nydelig guloransje.. Om litt skal jeg så tomater sånn at det kan bli egenproduserte tomater i år også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 17:37   #1172
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


Håper dere ikke er helt fed up med sutringen min ennå, altså - for her kommer litt mer.

Her er det døgnrytme og livet i seg selv som butter mest. Det medfører /bidrar når kroppen krangler og jeg kjenner meg en del klemt mellom barken og veden med det at jeg ikke orker alt jeg vil og jeg verken vil eller orker alt som gubben vil (nå tenker jeg sosiale ting, altså - gubben er et meget sosialt dyr!) - og han blir lei av at jeg ikke orker og jeg blir lei av at han ikke forstår og innimellom strekker jeg meg for langt når jeg heller burde vært hjemme og ladet og da blir det bare verre.

Jeg VET at når jeg får søvn og døgnrytme på plass så blir det mye lettere med maten og trimmen faller da lettere inn igjen, men det er så søkkandes vanskelig å komme dit... Og å få forståelse for at jeg rett og slett ikke tåler noe særlig når det går trått.

Huff - ikke meningen å sutre, men samtidig gjør det veldig godt å blåse ut en del frustrasjon sånn halvanonymt på nettet... så kan jeg heller holde på trykket og husfreden hjemme.

Sånn matmessig så har jeg fått kjøpt upasturisert/uhomogenisert melk og økologiske egg i dag. Melka var kjempegod og siden jeg har drukket nesten en halvliter vil jeg nok snart kjenne om jeg tåler denne bedre enn pappmelk... Eggene var kjempegode og plommen nydelig guloransje.. Om litt skal jeg så tomater sånn at det kan bli egenproduserte tomater i år også.

Dette er ikke sutring, smgj. Det er din virkelighet, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. Jeg orker heller ikke så mye sosial omgang i store doser. Det går rett og slett ikke. Og forståelsen er ikke alltid på plass. Sukk, jeg, og sikkert du også, kunne tenkt meg at jeg tålte det. Men sånn er ståa og en må lære å leve med det.

Synes du er flink jeg stå på!
Stor klæm fra Fedona 😘

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:34   #1173
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


Her er det døgnrytme og livet i seg selv som butter mest. Det medfører /bidrar når kroppen krangler og jeg kjenner meg en del klemt mellom barken og veden med det at jeg ikke orker alt jeg vil og jeg verken vil eller orker alt som gubben vil (nå tenker jeg sosiale ting, altså - gubben er et meget sosialt dyr!) - og han blir lei av at jeg ikke orker og jeg blir lei av at han ikke forstår og innimellom strekker jeg meg for langt når jeg heller burde vært hjemme og ladet og da blir det bare verre.

Jeg VET at når jeg får søvn og døgnrytme på plass så blir det mye lettere med maten og trimmen faller da lettere inn igjen, men det er så søkkandes vanskelig å komme dit... Og å få forståelse for at jeg rett og slett ikke tåler noe særlig når det går trått.

Huff - ikke meningen å sutre, men samtidig gjør det veldig godt å blåse ut en del frustrasjon sånn halvanonymt på nettet... så kan jeg heller holde på trykket og husfreden hjemme.
.

Det er som du skulle skrive om meg. Må også sette grenser for hvor mye sosialt jeg orker, og det er ikke alltid så lett for andre å forstå. Heldigvis forstår gubben da, godt med støtte på hjemmebane og det er han som ser hva som skjer når jeg ikke er forsiktig... Nei, så sett dine grenser og få ut litt frustrasjoner her. Du er jo her og støtter oss andre

Bursdagen er vel overstått. Det deilige med å ha det borte, er at alt er ferdig når man kommer hjem, ikke mer kaos og rydding. Og med aktive gutter er det godt å være ute med mye tumleplass.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 20:05   #1174
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Dere imponerer med program, jobb, unger, aktiviteter, trening, kosthold, helseutfordringer og alt annet dere driver med. Jeg ser hvor heldig jeg er som ikke har så mye utover meg. Likevel sliter jeg....

Men nå er det nok! Fra i dag er det slutt på småspisinga; jeg spiser meg mett, så får jeg (versågod å) vente i 4 t til neste gang. Nok er nok. Vekta viste utrolige 70,8! i morges, og det var et spark. Hardt spark.... Buksene som begynte å slenge på meg strammer, muffinstoppen er svær. Om 4 uker skal vi i selskap og da skal jeg ha på meg nykjolen; en lekker liten sak kjøpt etter jul. Den er ikke særlig fin nå da muffinsen henger som en livbøye rundt livet. Jeg vet det er vann men jaggu tar det tid før det forsvinner. Så nå er det nok! Jeg skulle ikke over 70 igjen jeg

Som du sier smgj; du vet hva som virker - det er å komme dit som er utfordringen.... Foreløpig har jeg ikke gjort noe med de "kjeksene" jeg har laget, men de går i bosset his jeg merker at de trigger meg. så må jeg lage meg ny porsjon knekkebrød; så tynne som mulig sånn at jeg spiser "mer" mat, eller rettere sagt bruker lengre tid på måltidet (fortell meg hva det handler om da! ) Og tilbake til basic mat igjen. Ikke kremerstatning av havre (gogreen) - det hjelper ikke at havren kommer fra svenske åkre. Sjokoladen må jeg slutte med; heller lage selv av kakaosmør og olje.

Igjen liksom.....

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 20:46   #1175
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg har ikke gått ned noe på ei stund, og har vel visst at det er fordi jeg spiser for mye. Den siste tida har jeg gjort noen tiltak som samlet sett ser ut til å hjelpe. Kanskje det kan være til nytte for andre:

1. Tilskudd av vitamin d
2. Mindre meieriprodukter
3. Ingen søtemidler
4. Bittelitt mer styrketrening (gjør en eller to øvelser hver dag, det er den eneste måten for meg)
5. Selleristang som sultstiller (høres veldig lavkalori ut, men, men ...)
6. Suppe, suppe, suppe! Koker hønsekraft i store porsjoner og fryser ned, eller bruker trekkevannet av fisken til å koke suppe. Gjerne med grønnsaker som jeg jevner suppen med. Kokvarm suppe går det ikke an å spise for fort. Det metter godt, men er vanskelig å gjøre veldig næringstett. Lager en stor porsjon og spiser utover kvelden. Det er litt moro å se hvor mye man kan variere også. Bruk ulike grønnsaker, krydder, kjøtt, fisk, egg.

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no