Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Artikkel om fruktose...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-05, 14:18   #1
Lennor
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 157
Lennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlys

Artikkel om fruktose...

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/02/439037.html

Tema: Fruktose er ikke bedre enn sukker.

__________________













I dag er første dagen i resten av mitt liv
Så deilig at jeg får oppleve den




Sist redigert av Summer : 02-08-05 kl 14:56.
Lennor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 15:11   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sitat:

- Både vanlig sukker og fruktose burde man ikke bruke mye av. Og om du først er flink til å kutte ned på sukkeret og bruke lite av det, spiller det for så vidt ingen rolle hva du velger.

Det er jo et veldig godt poeng, men å konkludere med at det ikke spiller noen rolle hva du velger synes jeg er litt drøyt, for det kommer jo an på _hvorfor_ du velger.



Dersom du velger for å holde blodsukker og humør stabilt og å unngå å stresse kroppen med blodsukkerfall, så spiler det jo en rolle..


Man skal ikke spise mye av fruktose heller, men når man først skal bruke litt sukker en skjelden gang, så vil jeg velge det som stresser kroppen min minst og gir meg minst plager.


En annen ting jeg lurer på som burde kommet fram i artikkelen er jo om de paralellt gjorde det samme med vanlig sukker på andre mus for å se på hvordan det virket inn...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 17:15   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

90 prosent mer fettlagring til tross for at det totale kaloriinntaket ikke økte. Blir ikke kjøpt mer jus til familien her i huset.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 17:25   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nå har jeg ikke tid til å lese artikkelen, men jeg er en smule skeptisk til fruktose. Jeg tror nok det er bedre enn sukker i ørsmå mengder, men jeg bruker det helst ikke.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:52   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Fedon anbefaler et inntak av maks 2ts fruktose per dag... Fruktose er et krydder. Sukker har ingenting i et kosthold å gjøre.

Likevel viktig å skille mellom frukt og pulver. Også er det viktig å tenke på at frukt og bærsesongen starter nå når vi skal bunkre fett til vinteren

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 21:32   #6
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

Dersom du velger for å holde blodsukker og humør stabilt og å unngå å stresse kroppen med blodsukkerfall, så spiler det jo en rolle..

Man skal ikke spise mye av fruktose heller, men når man først skal bruke litt sukker en skjelden gang, så vil jeg velge det som stresser kroppen min minst og gir meg minst plager.

Jeg har fulgt denne diskusjonen på et annet forum. En ting er at insulin og serotoninnivåene er mer stabile ved inntak av fruktose enn glukose, greit nok... men her stopper det vel også. Fruktose har liten innvirkning på insulinet fordi fruktose ikke trenger insulin for å brytes nes til glykogen, men heller styres av et annet hormon. Dette betyr ikke at fruktose ikke bidrar til insulinresistens og fettlagring på lik linje med glukose. Dette viser bare den feilslåtte teorien om glykemisk indeks. Det burde heller vært en indeks som omfattet alle sukker under ett.

Når det gjelder stress på kroppen er dette det samme uansett hva slags type sukker man spiser. Sukkeret i blodet binder seg med proteiner, som gjennomgår en karamelliseringsprosess og dermed ødelegges. Dette proteinet må tas hånd om av immunforsvaret, som setter opp en inflamatorisk reaksjon. Kroppen blir lett mottagelig for infeksjoner. I verste fall vil disse ødelagte proteinene akkumuleres i kroppen og gjøre skade over lengre tid. Sukker, uansett type, bidrar altså til ødeleggelse av kroppen på linje med oksidasjon, eller enda verre.

...med andre ord: hvis du absolutt trenger sukker, så er det ingen vits i å dekke over problemene ved å benytte fruktose istedenfor. Dersom du skal bruke det "som et krydder", altså i veldig små mengder, så er det ett fett om du bruker sukrose eller fruktose. Hvis Fedon påstår noe annet er det bare for å tjene penger!

(Føkkings femti spenn for en pose fruktose er hårreisende! Det var dagens udiplomatiske og lite objektive påstand. )

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 08:55   #7
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Først fjerner dem stevia, så kommer de å klager på fruktose?

Orignal artikkel: http://www.uc.edu/news/NR.asp?id=2930

"Kan", "kanskje" .. osv.

Økt inntak av mat, øker forbrenningen, eller tar jeg feil? Musene som fikk fruktose, senket det vanlige inntaket av mat, dermed er vel effekten at de senket forbrenningen, og at kroppen da selvsagt lagrer mer fett?

Ville gjerne ønsket å sette effekten av vanlig sukker fra de store produsentene, men hvis skolen ikke ønsker å få uventet besøk, så vil vel noe slik aldri skje.

Etter ett veldig raskt søk på google, så virker det ikke som dette er noe veldig nytt, forskjellig forskning på området har foregått lenge med masse resultater:

http://www.westonaprice.org/modernfo...hfructose.html


Når det gjelder "soft-drinks", sportsdrikker, brus, juice, så bør bare alle holde seg fullstendig borte fra dette. Det er veldig få, om noen, positive effekter fra å drikke slikt (juice i begrenset mengde kan være greit). Hvis noen bryr seg om vekten sin (slanking, fitness), og drikker lett-brus, så vet dem ikke hva dem holder på med.

Hold dere til vann, med eller uten kullsyre og tilsatt smak.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 09:12   #8
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Sondre

Når det gjelder "soft-drinks", sportsdrikker, brus, juice, så bør bare alle holde seg fullstendig borte fra dette. Det er veldig få, om noen, positive effekter fra å drikke slikt (juice i begrenset mengde kan være greit). Hvis noen bryr seg om vekten sin (slanking, fitness), og drikker lett-brus, så vet dem ikke hva dem holder på med.

Hold dere til vann, med eller uten kullsyre og tilsatt smak.

Jeg har litt lett for å bli provosert når noen hevder at andre ikke vet hva de holder på med. Kan du forklare litt nærmere her? Hva er sammenhengen mellom fruktose og lettbrus, for eksempel? Og er ikke lettbrus (faktisk) sunnere å innta enn juice i vektkontrollsammenheng?

Nå inntar jeg lite av begge deler (aldri juice, men en cola light i ny og ne) - men det vil allikevel ikke falle meg inn å "korsfeste" noen som kanskje overlever en kostomlegging ved hjelp av lettbrus...

Beklager hvis jeg virker krass, men dette var viktig for meg å få sagt.

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 09:43   #9
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Kan hende jeg var litt for krass jau, du får unnskylde det!

Det er mange årsaker til at jeg mener brus er veldig farlig for deg. Først og fremst så har du problemet med sukker, søtningsstoffer, osv. I tillegg så har du det som folk flest ikke tenker over, og det er pH-verdien til væsken.

Økt inntak av syrlig væske gjør at kroppen må jobbe ekstra for å motarbeide effektene. Syrlig væske har vist at det kan mutere vanlig dyre-celler til plante-celler, og plante-celle lever godt i litt mer syrlig miljø enn det vanlig menneske/dyre-celler gjør.

Dette tror man også kan være en av årsakene til kreft hos mennesker.

En dag jeg har tid kan jeg gjerne søk frem litt referanser for å utdype og begrunne argumentet mitt litt bedre. Frem til da anbefaler jeg å lese Fantastic Voyage av Ray Kurzweil og doktor Terry Grossman, http://fantastic-voyage.net/.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 16:45   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Lise

En annen ting jeg lurer på som burde kommet fram i artikkelen er jo om de paralellt gjorde det samme med vanlig sukker på andre mus for å se på hvordan det virket inn...


Det var jo nettopp en artikkel her om sukker i kaffi, de som brukte sukker var jevnt over lettere enn de som drakk kaffien bar. Skal tro hvem som betalte den undersøkelsen.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 19:22   #11
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Tilfeldigvis var det i Danmark undersøkelsen vart gjort

205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 20:02   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Dansukker i kaffen altså

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 20:17   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Dansukker i kaffen altså

Skal ikke se bort fra det nei... Dansukker betalte en dansk ernæringsfysiolog en ganske stor sum for noen år siden, for at han skulle gå ut i media og fremstille sukker som mye sunnere og mindre farlig enn det det var.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 20:29   #14
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Var det en sånn kaffeavtale mon tro Og nå har nyheten spredd seg til Norge .

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 20:33   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Var det en sånn kaffeavtale mon tro Og nå har nyheten spredd seg til Norge .

Hehe. Jeg tror det var noe annet, for han ble "tatt" etterpå, og det ble visst slått opp i media eller noe. Jeg fikk det fortalt da jeg var på Helsekost Fagskolen, og jeg husker ikke detaljert hva som skjedde.
Men slik som de tar opp gamle (og faktisk "ugyldiggjorte") undersøkelser gang på gang i mediene, så skulle det ikke forundre meg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 22:49   #16
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3169212/ Sukkergalskapen

205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 13-08-05, 13:25   #17
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Det er kjekt&greit å si at sukker kun skal brukes som et krydder.

Men etter oppskriftene og praten her inne, er det tydelig at de fleste av oss har behov for kaker etc. selv om en lever lavkarbo. Og mengden søtstoff i disse oppskriftene er alltid mye mer enn et par teskjeer.

Min hellige overbevisning er at fruktose ( som er naturlig ) må være LANGT bedre for kroppen enn kunstig fremstilt søtstoff.

Litt på siden i denne diskusjonen, kanskje, men likevel ....

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-05, 13:39   #18
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg kom til å tenke på noe når du sa det med å ha behov for kaker.
Jeg leser Ayurveda om dagene, og der sier de at vi må få noe fra alle smakstypene ved hvert måltid. Salt, bittert, søtt, surt (var det to til kansje?) I alle fall, så sa hun at det er en av grunnene til at vi går i kjøkkenskapet og henter sjokolade etter middag,- fordi vi ikke har noe søtt med. Og det kunne fint løses med en kjei tyttebærsyltetøy etter maten, da fikk vi både søtt og bittert.

Og når jeg tenker meg om, så har jeg det mye lettere med søtsuget mitt når jeg river litt eple med råkosten, eller har eplebiter i salaten osv.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Artikkel i VI MENN Torkil Ketolysekuren 2 30-05-05 21:09
Fruktose forvirring Psyclus Generell diskusjon 22 16-04-05 23:21
Fruktose VS Natreen Tiril77 Lavkarbo generelt 14 13-01-05 13:34
Natreen/splenda istedetfor fruktose Zoë Lavkarbo generelt 2 23-10-04 18:26
Spørsmål vedr. Fruktose og Natreen Nooria Generell diskusjon 3 07-05-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no