Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Styrketrening og sykling

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-10, 08:16   #1
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Styrketrening og sykling

Hei,

Noen som kan hjelpe meg litt med treningsprogrammet mitt? Sjekke om det ser greit ut?

Jeg sykler på spinningssykkel 3-4 ganger i uken, snittpulsen ligger mellom 145 - 170 ca, avhengig av hvor hardt jeg trener (øktene varer enten 1 time eller 1,5 time). Har hørt at siden jeg sykler "så mye", er det ikke nødvendig å trene så mye styrke på beina.
Jeg lurer derfor på om det er greit og nesten kun fokusere på overkropp? Styrkeøktene mine er ganske korte i varighet, men jeg trener med tunge vekter som gjør at jeg kun klarer 6-8 rep, gjentar dette 3 ganger, 2 ganger i uken. Fokuserer mye på biceps og triceps for å få "strammere" armer, har 5 ulike øvelser til disse muskelgruppene. Ellers er planken, 2 øvelser for innside lår, 1 øvelse for rumpa og knebøy med vekter de andre øvelsene. Har lite lyst å trene mer styrke på beina, siden jeg føler musklene der (spesielt fremside lår) er blitt "større"/tydeligere (har ganske kraftig benbygging til å være så liten som jeg er ). Men er dette lite lurt av meg? Ønsker en veltrent kropp, og når jeg er fornøyd vil jeg begynne med vedlikeholdstrening (lettere vekter, flere reps?). Jeg går også mye tur, min 1 time til dagen.
Noe jeg bør endre på?

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 23:35   #2
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Styrketrening og sykling

Noe av det viktigste ift trening er motivasjon. Så hvis spinning fungerer for deg, så kjør på!

Jeg ville ikke vært redd for at musklene skal bli større. Trening har en tendens til å forårsake at kroppen forandrer seg. Og hvis beina dine blir litt større pga økt muskelmasse, vil jeg tro at alle unntatt kanskje deg selv sier at det ser bra ut

Spinning er ikke i seg selv pr def styrketrening, men hvis du spinner mye påvirker det kroppen din. Hvis du vil ha større fremgang i spinningen og trene mer effektivt, er det dokumentert at det hjelper på sykkelprestasjoner hvis man også trener styrke. Jeg tror uansett at styrke er smart i tillegg til sykling, fordi det gir variasjon og ikke minst balanse og støtte i ledd. Selv liker jeg ikke sykling som treningsform. Noe med å sitte fremoverlent og lukke kroppen og samtidig yte som jeg ikke får til å stemme. Dessuten sitter man jo på rompa??? hehe, mtb sykling, der går grensen for min del. Men, det er jo lov å være sær ikke sant?

Hvis du vil bli i bedre form er det smart å undersøke 4x4 intervaller, eller andre former for intervalltreinng. Det står en del om det her inne på forumet. Dette kan overføres til sykling.

Ift intensitet i trening, så tror jeg intensitet er undervurdert. Jeg tror at mange feks løper sakte turer for raskt, og raske turer for sakte. Det samme gjelder styrketrening. Hvis man vil ha effekt hjelper det trene hardt, og gjerne med få repetisjoner. Tren når man trener og hvil når man hviler. Hva man velger å trene på, bør komme an på hva man vil bli god på, og hvilket grunnlag man har og så videre. Det virker som at du fokuserer på å få effekt ut av treningen, det er bra, alt for mange bare trener ganske målløst.

Jeg ville kjørt på med styrke for beina også. Du vil ikke bli Arnold av å trene litt styrke Mange, spesielt mange jenter, har en tendens til å tro dette. Med litt kraftig beinbygning har du sikkert et kjempepotensiale til å bygge på litt smekre former i form av økt muskelmasse. En rompe som er formet av litt ekstra knebøy, har en tendens til å sprette litt mer

Når det gjelder styrke for overkroppen, ville jeg, hvis jeg skulle trene korte intensive økter, fokusert på baseøvelser. Altså trene store muskelgrupper. Trener du nedtrekk og benkpress (e.l), vil du også aktivere armene. Øvelsene er mer funksjonelle (ofte) og man innvolverer flere muskelgrupper. Hvis armene er viktige for deg å trene, kan du supplere med armøvelser i tillegg. Jeg trener styrker en til to ganger pr uke, og trener baseøvelser i form av benkpress og armhevinger, kroppshevinger i stang/bom og evt knebøy og markløft hvis jeg har med beina. Og så supplerer jeg med småøvelser hvis jeg har tid. Øktene er ikke lengre enn 40 min, og de er intensive med mye svetting. Det fungerer for min del. Hvis jeg hadde hatt mål om å bli mye sterkere eller noe slikt, burde jeg nok lagt det opp anderledes. Men mitt fokus er å få maks ut av de få styrkeøktene jeg trener.

Dette ble langt, håper du får noe ut av mine synspunkter, som ikke i det hele tatt er dekkende!!! Men et steg på veien kanskje?

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 13:25   #3
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Styrketrening og sykling

Det var et veldig fyldig og fint svar, takk!
Får finne et par ekstra styrkeøvelser for beina tenker jeg, men ikke så mye mer for jeg syns syklinga har "forma" de veldig effektivt til nå Bedre å ta lite og gjennomføre det, enn mye som aldri blir gjort hehe
Nå trener jeg ikke på senter så vet liksom ikke hvilke baseøvelser for overkroppen som er enkle å få til uten noe annet enn frivekter, men skal surfe litt og se om jeg finner et par greie

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sykling i ketose - hva om jeg går tom? minien Trening 26 17-06-10 07:26
Sykling, noe for meg? hansola Trening 19 27-07-08 13:15
Flere dumme spørsmål, (sykling og mat) hansola Trening 18 16-06-08 18:30
Styrketrening 0,1 tonn Trening 4 22-01-08 04:09
Sykling ... cilemora Ketolysekuren 4 01-09-07 12:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no