Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Færre forkjølelser med lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-11, 00:00   #1
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei
Question

Færre forkjølelser med lavkarbo?

Jeg begynte med lavkarbo i august, og jeg har ikke vært forkjølet siden det. Får vi sterkere immunforsvar med lavkarbo?

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 07:34   #2
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Hei

nar det gjelder immunforsvaret, er det mange som mener at lavkarbo virker betennelsesdempende. Her er et eksempel fra NTNU: http://www.ntnu.no/gemini/1999-02/4.html
(PS denne forskeren er rimelig godt oppdatert pa lavkarbo, men mener likevel at mettet fett forer til hjertesykdom. Annen forskning og ikke minst praksis forteller oss imidlertid at det er blandingen mettet fett og karbohydrater som forer til hjertesykdom)

Omega 3 (som finnes i fet fisk, som mange spiser pa lavkarbo) er ogsa betennelsesdempende. Man skal ikke ha i seg for mye Omega 6, som det finnes mye av i margarin og enkelte oljer (se denne listen for Omega 6-innhold: http://www.matvareguiden.no/naeringsstoff447.asp)

Disse to artiklene diskuterer viktigheten av riktig fett og hvorfor man far faerre betennelser av lavkarbo:
http://www.fitnessprat.no/f13/viktig...-omega6-15895/
og denne
http://www.helhetshelse.no/artikler/Metabolsk.htm

Motstanden mot lavkarbo er imidlertid stor i de fleste miljoer. Mye av dette skyldes to misforstaelser: 1)at folk pa lavkarbo ikke spiser gronnsaker og derfor far i seg for lite vitaminer, og 2) at mettet fett forer til hjertesykdom. Her f eks fra Lance Armstrongs nettsted Livestrong http://www.livestrong.com/article/29...nd-infections/

Hanne

__________________


hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:46   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av tiger2010, her.

Jeg begynte med lavkarbo i august, og jeg har ikke vært forkjølet siden det. Får vi sterkere immunforsvar med lavkarbo?

Ser ikke bort fra det ettersom lavkarbo i bunn og grunn går ut på å spise mye renere mat, ikke så mye kunstige tilsetningsstoffer og mat som er bearbeidet til det ugjenkjennelige. Jeg spiser en del løk, det skal også være godt for immunforsvaret og jeg har ikke vært syke på lange tider.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:30   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av tiger2010, her.

Jeg begynte med lavkarbo i august, og jeg har ikke vært forkjølet siden det. Får vi sterkere immunforsvar med lavkarbo?


Leukocyttene (hvite blodceller) er veldig viktige for immunforsvaret ditt. Det har seg slik at disse leukocyttene blir "svimeslått" og satt ut av spill når blodsukkeret øker. Jeg husker ikke nøyaktig, men det tar mange timer før de er i form igjen etter en kraftig sukkerbelastning.

Så ja, vi får et sterkere immunforsvar med lavkarbo!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:44   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Vært forkjølt 3 ganger og hatt influensa 2 ganger siden midten av November, så vet ikke helt jeg... Er kanskje litt flere ting som spiller inn, som f.eks hvor utsatt man er for smitte.

Tror ikke jeg har vært forkjølt så mange ganger i løpet av livet engang, men har en barnehagenybegynner og jobber jo med mennesker, så er jo veldig utsatt om dagen..

__________________

Sist redigert av nellie : 11-01-11 kl 10:52.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:54   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Vært forkjølt 3 ganger og hatt influensa 2 ganger siden midten av November, så vet ikke helt jeg... Er kanskje litt flere ting som spiller inn, som f.eks hvor utsatt man er for smitte.

Tror ikke jeg har vært forkjølt så mange ganger i løpet av livet engang, men har en barnehagenybegynner og jobber jo med mennesker, så er jo veldig utsatt om dagen..




Til tross for din erfaring, vil immunforsvaret være mer effektivt på et lavkarbokosthold sammenlignet med et høykarbokosthold.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:52   #7
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Jeg var nesten konstant forkjølet hele vinteren på høykarbo, men på lavkarbo har jeg kun vært syk én gang på 15 måneder. Og da var det kraftig forkjølelse og den gikk over på én dag. Fantastisk!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:58   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Til tross for din erfaring, vil immunforsvaret være mer effektivt på et lavkarbokosthold sammenlignet med et høykarbokosthold.


-

Ja, og derfor sier jeg at det kanskje er litt andre ting som også spiller inn som gjør at jeg har vært så mye forkjølt

Men til hvilken grad er immunforsvaret mer effektivt på lavkarbo? Merkverdig mye mer effektivt? Litt? Bittelitt? Alt er jo relativt. Har du noen fagartikler du kan legge ut link til? Det er jo ikke sånn at alle som spiser høykarbo flyr rundt og er forkjølt mye oftere enn folk som spiser lavkarbo, så må være noen nyanser her.

Tviler ikke, men kjekt å lese litt seriøse forskninger rundt dette da

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:02   #9
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Jeg er forkjølet nesten hele året, jeg Har verdens dårligste immunforsvar og snapper opp hvert eneste virus i omløp! Men når sant skal sies har jeg kjent at jeg har brygget på noe skikkelig - først nyttårsaften - og det gikk over, og så her forrige fredag - og jammen gikk det ikke over det også

Håper, håper, håper immunforsvaret kanskje har kommet seg litt med den nye kosten min. (Har forøvrig holdt på siden 7. nov.)

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:03   #10
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Hvis man går ut og inn av ketose blir man sykere, er min erfaring - når jeg holder meg i ketose (istedefor "lavkarbo") så blir jeg aldri syk - samme hvor mye smitte det er rundt meg.

Og det er mange logiske grunner til at det er bedre for immunforsvaret at blodsukkeret er lavt og jevnt, som nevnt over her.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:20   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

når jeg holder meg i ketose (istedefor "lavkarbo") så blir jeg aldri syk - samme hvor mye smitte det er rundt meg.

Jeg har også erfaring med at ketose er bedre for immunforsvaret. Da jeg holdt meg til fedon merket jeg ikke særlig forskjell, men i de periodene jeg har kjørt på med ketose er jeg så og si aldri syk (selv om jeg både har blitt hostet på nyst på og veltet meg i omganssyke virus )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:26   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Når jeg spiste høykarbo så var jeg aldri syk.. men da var jeg også ung, aldri sliten og utslitt, sånn som jeg til stadighet er nå. Ketose er sikkert gunstig for immunforsvaret, til en viss grad, kanskje til en stor grad, men det kaaaan være andre ting som spiller inn også?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:30   #13
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Når jeg spiste høykarbo så var jeg aldri syk.. men da var jeg også ung, aldri sliten og utslitt, sånn som jeg til stadighet er nå. Ketose er sikkert gunstig for immunforsvaret, til en viss grad, kanskje til en stor grad, men det kaaaan være andre ting som spiller inn også?

Helt klart! Særlig det med nok hvile/lite stress påvirker immunforsvaret veldig. Kroppen trenger tid og ro til å sloss mot virus og bakterier. Jeg har alltid slitt med luftveiene, og i perioder med stress (les: veldig små barn) er det mye verre. Man er jo også mye mer utsatt for smitte; barnehagene er rene utklekkingsanstalter for diverse infeksjonssykdommer Merker jo at barna ikke drasser med seg LIKE mye hjem nå i skolealder.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:43   #14
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

oi, her var det aktivitet
Det virker som det er litt delte erfaringer her, men det virker som de fleste her er mindre syk enn før.

Jeg er svært utsatt for smitte gjennom jobb, men er allikevel mindre syk enn noengang.

Takk for linker oppe i tråden

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:50   #15
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av hanne42, her.

Hei

nar det gjelder immunforsvaret, er det mange som mener at lavkarbo virker betennelsesdempende. Her er et eksempel fra NTNU: http://www.ntnu.no/gemini/1999-02/4.html
(PS denne forskeren er rimelig godt oppdatert pa lavkarbo, men mener likevel at mettet fett forer til hjertesykdom. Annen forskning og ikke minst praksis forteller oss imidlertid at det er blandingen mettet fett og karbohydrater som forer til hjertesykdom)

Omega 3 (som finnes i fet fisk, som mange spiser pa lavkarbo) er ogsa betennelsesdempende. Man skal ikke ha i seg for mye Omega 6, som det finnes mye av i margarin og enkelte oljer (se denne listen for Omega 6-innhold: http://www.matvareguiden.no/naeringsstoff447.asp)

Disse to artiklene diskuterer viktigheten av riktig fett og hvorfor man far faerre betennelser av lavkarbo:
http://www.fitnessprat.no/f13/viktig...-omega6-15895/
og denne
http://www.helhetshelse.no/artikler/Metabolsk.htm

Motstanden mot lavkarbo er imidlertid stor i de fleste miljoer. Mye av dette skyldes to misforstaelser: 1)at folk pa lavkarbo ikke spiser gronnsaker og derfor far i seg for lite vitaminer, og 2) at mettet fett forer til hjertesykdom. Her f eks fra Lance Armstrongs nettsted Livestrong http://www.livestrong.com/article/29...nd-infections/
Hanne

Mye interessant her! Her er en til om omega 3 og 6. Video fra Medisinfagskolen.
Se gjerne også video 1-3 fra samme for å få sammenhengen.

Egen erfaring: Forkjølet i jula i år som i fjor som i forfjor som i forforfjor.... Holdt på med lavkarbo (ikke ketose) trekvart år.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 13:37   #16
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Når jeg spiste høykarbo så var jeg aldri syk.. men da var jeg også ung, aldri sliten og utslitt, sånn som jeg til stadighet er nå. Ketose er sikkert gunstig for immunforsvaret, til en viss grad, kanskje til en stor grad, men det kaaaan være andre ting som spiller inn også?

Har du sluttet å være ung? Jeg kjenner jeg nesten blir litt fornærmet

Jeg har ikke min vanlige helvinterforkjølelse i år. Jeg har to ganger kjent at jeg har brygget på noe, blitt litt sjuk, men så har greia gått over på mindre enn et døgn. Eneste er at jeg har fått et forkjølelsessårutbrudd. Det har vart i 3 dager, men ser ut som det og er på vei bort (og før hadde jeg det gjerne et par uker før det forsvant. Spent på om det stikker snart).

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 13:50   #17
Heaven
Seniormedlem
 
Heaven sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I enden av Norge
Alder: 46
Innlegg: 863
Heaven har en fantastisk aura rundt segHeaven har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Jeg begynte i mai i fjor og har en utsatt jobb mtp bakterier. Eier bhg og jobber på avdelingen så jeg utsettes for mye rart
Har slitt hele mitt voksne liv med mye infeksjoner og bihuletrøbbel, men etter lavkarbo så har jeg vært forkjøla EN hel gang bare!! Det er helt utrolig!!!

__________________
Min journal * Maitrening: 300/800 minutter
*Apriltrening: 405 minutter* Marstrening: 1000/1000 minutter*Februartrening:885 / 750 minutter *Januartrening: 710/500 minutter * Desembertrening: 840/ 800 minutter
Heaven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter eget hode Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 13:58   #18
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Færre forkjølelser med lavkarbo?

Jeg jobber på skole, har en unge på ny skole og en unge i ny barnehage, så jeg tar gjerne i mot alle former for immunitet jeg kan få.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
90% færre kalorier ved et uhell? SunnhetMedSirrup Livets lyse side 8 07-08-09 23:25
Færre karber? Fæhtfløytå Spørsmål og svar 1 20-07-08 12:01
Færre søte saker rsy Generell ernæringsdebatt 3 07-03-05 18:37
Færre søte saker - Kaare Norum........ mofe Nyheter / media 2 07-03-05 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no