Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Stevia

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-09, 13:05   #1
Lillegutt
Juniormedlem
 
Lillegutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nord Norge
Innlegg: 10
Lillegutt er på en erverdig vei
Question

Stevia

Hei er det noen som kan fortelle meg litt om dette?
Er dette noe som er forenelig med Ketolyse kuren. Har gått på Ketolyse siden 12 Januar og har vel mistet snart 30 kg.
Er kjempemotivert, men er ikke fornøyd med de sukker erstatninger som jeg hitill har prøvd.
Kan jeg bruke Stevia????

Lillegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:08   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Vet det er en del som spiser kunstig søtning på ketylose ja.

Ville bare si at jeg er skikkelig imponert over at du har gått ned 30kg siden januar! Det må være deilig! Gratulerer så mye med så flott vektnedgang

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:10   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Og et tips til, søk på stevia på underforumet til ketylose, da finner du kanskje noe

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 16:53   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Stevia er ikke et kunstig søtningsmiddel, men en veldig søt plante (jeg mener det er 200 ganger søtere enn sukker). Hvor bra den er avhenger av kvaliteten, dårlig stevia kan være ganske bittert på smak.
Stevia er ikke like brukervennlig som en del andre kunstige søtningsmiddel, men har ingen kjente skadevirkninger på kroppen, samt at den er helt karbohydratfri.
Du får stevia i enten pulver eller i flytende form, eller du kan kjøpe steviaplante og tørke og knuse blader selv, men det kan jo bli unødvendig mye pes.
Stevia er ikke godkjent som menneskeføde i Norge, men kan kjøpes enkelte steder som dyrefor (), ellers finnes det flere nettbutikker som selger det.
Jeg har aldri kjøpt stevia selv, har hatt lite behov for søt mat, men det er sikkert noen her som har bredere erfaring, og vet hvilke leverandører du bør gå for

Grattis med bra vektnedgang, og lykke til med steviaen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 21:06   #5
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Jeg har kjøpt stevia herfra. Den har vært bra, de har både en raffinert variant og "grønn" stevia som er tørkede knuste blad fra planten. Jeg har vært godt fornøyd men man må være forsiktig med mengdene, blir veldig fort for søtt.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 21:17   #6
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stevia

Blir det ikke bittert med disse variantene i det hele tatt? Når jeg har tatt bare bittelitt for mye av min stevia (kjøpt på naturlegemiddel.com) blir det bare veldig veldig bittert og smaker pyton!

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 12:16   #7
lolwut
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 13
lolwut er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Jeg har også handlet på naturlegemiddel, og reagerte på at det smaker ganske bittert. Jeg har riktignok aldri smakt Stevia noen andre steder før, så jeg vet ikke om det er normalt?

lolwut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala lolwut Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 16:15   #8
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stevia

Jeg kjøpte stevia for første gang i Sør-Amerika, den kunne jeg bare lesse på med, og det ble bare søtere, aldri bittert. Tror den naturlegemiddel steviaen er litt sterkere, men blir liksom ikke søtt engang før det blir bittert.. Av det jeg har lest nå etterpå også, så finnes det visst forskjellig typer stevia, og bitterheten avhenger av hvor på planten du utvinner ekstraktet fra. Og på friendlyshop skrev de i produktbeskrivelsen at steviaen deres ikke var bitter. Har bestilt derfra nå, så gleder meg til å prøve. Håper jammen de smaker bedre enn den fra naturlegemiddel

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 16:50   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Jeg har kjøpt stevia herfra. Den har vært bra, de har både en raffinert variant og "grønn" stevia som er tørkede knuste blad fra planten. Jeg har vært godt fornøyd men man må være forsiktig med mengdene, blir veldig fort for søtt.

Hvilken av typene har du prøvd?
Ser at den grønne er billigere, har det noe å si for smaken?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 17:07   #10
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hvilken av typene har du prøvd?
Ser at den grønne er billigere, har det noe å si for smaken?

Kjøpte begge to for å prøve, jeg
Har prøvd begge men den hvite er litt vanskelig når man skal ha litt søtstoff, bedre i oppskrifter med litt større mengder......
Den grønne synes jeg er veldig grei. Kan bli for søt den også, men jeg følger konverteringstabellen på den måten at jeg ser hvor mye det skal være med grønn stevia i forhold til hvor mye sukker man ville ha brukt og så tar jeg noe mindre enn det. Må smake seg fram litt. ikke reagert på noe bitter smak iallefall.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 17:09   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Kjøpte begge to for å prøve, jeg
Har prøvd begge men den hvite er litt vanskelig når man skal ha litt søtstoff, bedre i oppskrifter med litt større mengder......
Den grønne synes jeg er veldig grei. Kan bli for søt den også, men jeg følger konverteringstabellen på den måten at jeg ser hvor mye det skal være med grønn stevia i forhold til hvor mye sukker man ville ha brukt og så tar jeg noe mindre enn det. Må smake seg fram litt. ikke reagert på noe bitter smak iallefall.

Flott! Takk

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 14:31   #12
a.p.
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 6
a.p. er på en erverdig vei
Question

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Kjøpte begge to for å prøve, jeg
Har prøvd begge men den hvite er litt vanskelig når man skal ha litt søtstoff, bedre i oppskrifter med litt større mengder......
Den grønne synes jeg er veldig grei. Kan bli for søt den også, men jeg følger konverteringstabellen på den måten at jeg ser hvor mye det skal være med grønn stevia i forhold til hvor mye sukker man ville ha brukt og så tar jeg noe mindre enn det. Må smake seg fram litt. ikke reagert på noe bitter smak iallefall.

Hei!
Vil overhodet ikke bruke kunstig søtning, og har derfor i lengre tid nå vurder å kjøpe stevia. Har da noen spørsmål ...

* Er både den grønne og den hvite i "pulverform"?
* Hvor drøye er disse boksene?
* Hvordan er de i bruk (steking, baking, å ha i te, strø på pannekaker osv)?

Har forstått det sånn at stevia kan brukes til alt man normalt sett ville brukt sukker til, og det gjør jobben bedre; men siden jeg aldri har testet det selv, og leser i denne tråden om noen typer som er bitre og andre som ikke er det, så er det greit å høre med en som har erfaring med det.

a.p. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 15:18   #13
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Slik jeg har forstått det, så egner ikke stevia seg i alle typer bakverk, siden sukker har andre egenskaper ift. gjær osv. Men for å søte te, desserter osv. så tror jeg det stort sett skal fungere greit. Har dessverre liten erfaring, så jeg kan ikke gi noe bedre svar.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stevia Sugarpill Spørsmål og svar 22 24-04-10 23:02
Stevia ... chili Lavkarbo generelt 9 07-11-07 22:40
Stevia hegekat Spørsmål og svar 11 10-08-07 00:22
Stevia?? Nett Spørsmål og svar 1 22-02-06 22:14
Stevia! luringen Nyheter / media 13 14-02-06 07:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no