Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-08-12, 13:33   #1
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Jeg lurte på om det var noen her inne som har erfaringer med å kombinere ketolyse og periodisk faste?

Normalt har man et spisevindu på 8 timer under periodisk faste, så jeg tenkte å prøve og kun spise mellom 11-19 for å se om dette hjelper meg ned med de siste 5 kiloene (for nå går det treeeegt!). Også fordi jeg ikke er spesielt sulten på morgenen og har stort sett aldri tid til å verken lage eller spise mat før jeg går ut av huset.
Fra før av så spiser jeg aldri etter kl 19, noe som er en vane jeg har lagt til for mange år tilbake, så jeg tenker at dette blir ikke så vanskelig.

Spørsmålet er vel om det er noe "lurt" å kombinere med Ketolyse eller om det kan "ødelegge" eller sabotere dietten på en måte..?

Jeg skulle gjerne ha likt å høre hva Torkil tenker om dette temaet


Sist redigert av Karbokarbo : 10-08-12 kl 17:02.
Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:57   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Hvorfor skulle det ødelegge?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:58   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Det lønner seg å sende PM til Torkil, forresten.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 17:05   #4
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvorfor skulle det ødelegge?

Nei, det er dét jeg lurer på da Ved å spise bare 8 timer om dagen så får en i seg litt mindre kalorier enn ellers.. Kan man risikere å få i seg for lite mat (kcal) slik at en går i platå, feks? Kan det ha en effekt på ketosen? Kan man risikere å få i seg for lite næringsstoffer som er viktig i Ketolyse?

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 17:07   #5
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det lønner seg å sende PM til Torkil, forresten.

Takk Dette var stort sett ment for de som kanskje har noen erfaringer rundt dette Men jeg kan jo fyre av an PM til Torkil også kanskje

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 17:10   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Opprinnelig lagt inn av Karbokarbo, her.

Nei, det er dét jeg lurer på da Ved å spise bare 8 timer om dagen så får en i seg litt mindre kalorier enn ellers.. Kan man risikere å få i seg for lite mat (kcal) slik at en går i platå, feks? Kan det ha en effekt på ketosen? Kan man risikere å få i seg for lite næringsstoffer som er viktig i Ketolyse?

På ketolyse kommer mesteparten av næringstoffene fra grønnsaker. Du skal jo spise 15/20 karber dagen på ketolyse, hvorav mesteparten kommer fra grønnsaker. Og da må jo du bare passe på å spise det du skal, når du spiser ( enten du spiser 1-2-3-4 eller 5 måltider om dagen).

jeg personlig spiser ikke etter 21 om kvelden og sjelden om morgenen . Jeg går da som regel 13-14 timer uten mat. Men passer på å spise den næringen jeg skal til hvert måltid.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 17:15   #7
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Jeg driver med periodisk faste og er i ketose, egentlig uten å ha planlagt pf veldig, men det fungerer bra for meg. Jeg spiser frokost/lunsj en gang mellom 9 og 12, alt ettersom når jeg blir sulten. Og middag mellom 15 og 18. Og etter det spiser jeg (nesten) aldri. Jeg spiser stort sett to måltider om dagen, noen ganger 3. Jeg er ikke veldig rigid, dette er ikke noe jeg har planlagt, men det har bare blitt slik !

I går spiste jeg to måltider, i dag blir det tre. Men hovedregelen for meg er at jeg ikke spiser etter 18-tiden.

__________________
Best som gjest!
ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 15:46   #8
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

På ketolyse kommer mesteparten av næringstoffene fra grønnsaker. Du skal jo spise 15/20 karber dagen på ketolyse, hvorav mesteparten kommer fra grønnsaker. Og da må jo du bare passe på å spise det du skal, når du spiser ( enten du spiser 1-2-3-4 eller 5 måltider om dagen).

Jeg har delvis gått over til periodisk faste uten å ha vært veldig bevisst på det, men jeg ser at jeg får i meg mye mindre mat da og bare 5-7 gr karber dagen.
Jeg har lest litt forskjellig rundt det å spise så lite karber, så jeg er litt usikker på om det er ok eller ikke. Men jeg prøver i hvertfall å få i meg ca 1600 kcal daglig som Torkil har anbefalt (til meg i et annet innlegg). Grønnsaker blir det ikke så veldig mye av, bare litt - men jeg tar alt av vitaminer osv da

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 17:33   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Det er flere bodybuildere som også bruker periodisk faste, men ikke pga av lite kalorier - de hiver innpå 3-6000 kcal på 8 timer, det MÅ de, på grunn av den harde treningen. At det skulle være noe problem på ketolyse, tror jeg ikke. Ser ingen grunn til det - ketolyse er jo ikke noe annet enn vanlig mat? Kjøtt, fisk, grønt osv..

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 10:34   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og periodisk faste (Torkil?)

Hei
Om du kombinerer med kort faste er ikke noe problem. Når det er sagt, bør man sikre seg tilstrekkelig med kalorier og grønnsaker/blandet salat. Et problem når målet nærmer seg er at tilgangen på fettsyrer blir redusert og da virker ketosen litt dårligere ( de siste kilo er verst) min erfaring og ut fra teoretiske betraktninger bør man da øke mosjonsmengden med f.eks. 50% og da fortrinsvis i varighet.Det pleier å gjøre susen.
Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Periodisk faste Opheliia Generell ernæringsdebatt 41 07-07-13 13:03
Periodisk faste Nordmørsloppa Andre dietter 21 15-04-12 15:38
Erfaringer med periodisk faste taraquin Generell ernæringsdebatt 49 28-11-11 14:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no