Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spm om melkeprodukter

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-12-11, 14:53   #1
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Spm om melkeprodukter

Jeg har fått tips om å holde meg unna melkeprodukter siden jeg reagerer på kasein (casein?), men nå kommer et litt dumt spørsmål...

Er det da alle produkter som melk, fløte, creme fraiche, kesam, myse, cottage cheese, smør og matvarer med melk?

Hvis noen vet noe om det ville jeg blitt veldig takknemlig.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 15:04   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Spm om melkeprodukter.

Det er nok alt sammen, skjønt mange tåler smør på tross av det. heldigvis finnes mange andre gode fettkilder til maten!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 15:05   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spm om melkeprodukter.

Ja, kasein( melkeprotein) finnes i alle melkeprodukter.. Spesielt ost.

Så skal du holde deg unna kasin, betur det at du ikke skal spise noe med melk.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 15:20   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Spm om melkeprodukter.

Jeg tåler heller ikke melkeprotein (kasein) og heller ikke smør. Har prøvd klarnet smør/ghee noen ganger og jeg tror jeg tåler det

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 16:57   #5
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spm om melkeprodukter.

Tusen takk for svar!

Da får jeg fortsette på samme måte som jeg har gjort den siste uken.

Jeg levde visst litt i håpet om at litt mer var lov... Men da får jeg bare fortsette å være flink.

Soyamelk da? Er det noe jeg kan bruke i sauser mon tro?

Eller levde jeg litt mye i håpet igjen?

  Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 18:26   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spm om melkeprodukter.

Sjysaus blir din venn - tro meg... Rødvinssaus og sursøt også. Men man venner seg til det.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 18:42   #7
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spm om melkeprodukter.

Ok, da får jeg se i de retningene...

Fokusere på mulighetene nå, ikke begrensningene.

Ble litt nedtrykt må jeg innrømme siden jeg ikke spiser søtstoffer, og veldig mange matmuligheter dermed utgår med alt dette, men hvis helsa blir bedre, får jeg fokusere på verdien av det og lære meg det der med å finne kos andre steder enn i mat i stedet, og la mat være mer næring, og så kose meg med de mulighetene som faktisk finnes også.

Takk igjen.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 19:06   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spm om melkeprodukter.

Og du kan bruke kokosmelk, den er anvendelig til det meste!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 19:50   #9
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spm om melkeprodukter.

Oi! Er det lov?! Supert!
Takk for tipset.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 19:54   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Spm om melkeprodukter.

Ja, mye godt kan lages med kokosmelk! . I de periodene jeg spiser meieriproduktfritt blir det mye wok og annen asiatisk-inspirert, sterkt krydret mat.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 23:38   #11
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spm om melkeprodukter.

Takk for tipset, 157 cm. Skal bli flinkere med krydder fremover for å variere mer på den måten.

Ha noen gode juledager så lenge, og vit at jeg setter pris på tilbakemeldingene og rådene deres.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 20:50   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spm om melkeprodukter.

Ja du kan bruke soyamelk, og noe annet godt som jeg bruker hele tiden er tahini. Det er most frø som smaker himmelsk, ihvertfall den fra Monki. God å helle over kjøtt som saus. Avokado kan du bruke som fettkilde, som drssingerstatning i salater. Kanskje det går an å lage tofu med ostesmak? Vet ikke.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 21:30   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Spm om melkeprodukter.

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja du kan bruke soyamelk, og noe annet godt som jeg bruker hele tiden er tahini. Det er most frø som smaker himmelsk, ihvertfall den fra Monki. God å helle over kjøtt som saus. Avokado kan du bruke som fettkilde, som drssingerstatning i salater. Kanskje det går an å lage tofu med ostesmak? Vet ikke.

Soya protein er veldig likt melkeprotein så det er stor sannsynlighet for kryss intolleranse. Så det pleier ikke å anbefales,

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 22:17   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spm om melkeprodukter.

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Soya protein er veldig likt melkeprotein så det er stor sannsynlighet for kryss intolleranse. Så det pleier ikke å anbefales,

Det visste jeg ikke. Men det går jo an å prøve.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 21:09   #15
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Spm om melkeprodukter.

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Soya protein er veldig likt melkeprotein så det er stor sannsynlighet for kryss intolleranse. Så det pleier ikke å anbefales,

Det jeg fikk beskjed om, var at man ikke anbefalte det til barn, da det er lett for å utvikle allergi mot soya også og at det kan gi begrensninger i voksen alder. Forstod det som at det var greit i voksen alder, så sant man ikke reagerer. (Leste og testet mye da guttungen var liten og hadde trøbbel med melk. Lite hjelp hos fastlege dessverre... Må til folk som er mer interessert og spesialisert.)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:19   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spm om melkeprodukter.

Man bør være forsiktig med soyaprodukter som ikke er gjærede dersom man har problem med stoffskiftet. Dette fordi soya kan virke stoffskiftehemmende og fordi de østrogenliknende stoffene også kan virke i samme retning.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melkeprodukter som partystopper imsdal Spørsmål og svar 6 16-11-11 15:36
Erstatning for melkeprodukter Roadie Lavkarbo generelt 2 25-04-11 08:56
Melkeprodukter sunnereliv Dr Lindbergs 0 16-04-11 11:21
Ang melkeprodukter Isemor Ketolysekuren 9 21-02-08 23:53
Melkeprodukter? Pedro Spørsmål og svar 12 03-04-06 12:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no