Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken diett bør jeg velge?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-10, 13:21   #1
Malinoshka
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 12
Malinoshka er på en erverdig vei
Cool

Hvilken diett bør jeg velge?

Hei!
Jeg er ei 25 år gammel jente, student og bor i Tromsø. Veier per dags dato 120 kg, og er 167 høy. Har prøvd det meste, men det har alltid endt opp med at jeg gikk opp igjen i vekt. Slet med en spiseforstyrrelse da jeg var i tenårene, etter dette har vekta skutt i været. Nå har det vel gått en faen i meg, der jeg er så drittlei av å være overvektig og ufiks, så nå skal jeg prøve lavkarbo har jeg tenkt. Jeg har generelt ok peiling på kosthold og studerer medisin, så jeg forstår metabolisme-prinsippene som ligger til bunn. Mitt store spørsmål er da - hvilken diett ville passet meg best? Jeg ser jo at en ideell vektreduksjon ligger på nærmere 60 kg, men tenker kanskje at det er litt vel ambisiøst. Jeg er glad i grønnsaker, så vil gjerne inkludere så mye som mulig av det i dietten. I tillegg er jeg jo student, så har ikke ubegrenset matbudsjett, noen tips der?
Et annet problem er alkohol. I min livssituasjon, singel og student, foregår mye av det sosiale i settinger med alkohol. Jeg vil ha som mål å kutte ned på inntaket, og gjerne gå over til renere typer uten så mye restsukker. Hva er tips og råd på alkoholfronten? Det blir for trasig dersom jeg må sitte hjemme mens vennene mine har det moro på byen.

Mange spørsmål dette her, håper noen kan hjelpe meg i gang!

På forhånd takk.

Malinoshka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke helt ennå. Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:28   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken diett bør jeg velge?

Hei.

Hva med å sjekke ut ketolysekuren?

www.ketolyse.no

Den har jeg flott erfaring med sjøl

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:35   #3
ChristineSixteen
Medlem
 
ChristineSixteen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 39
Innlegg: 400
ChristineSixteen er ny på veien

Sv: Hvilken diett bør jeg velge?

Hei
Som Gerd sier så kan jeg virkelig anbefale ketolysekuren. Da har du muligheten til å spise mye gr.saker hvertfall. Og alkohol er forsåvidt lov på ketolyse. Det er anbefalt å holde seg unna det de første 4 ukene, men etter det er det lov. Jeg passer bare på å spise litt fett før jeg begynner å drikke, og velger tørre viner eller rein alkohol blandet med sukkerfri brus. Bare pass på mengdene du drikker, for man tåler bare halve mengden av det man er vant med på et slik kosthold. Er nok mange som har gått på en smell der, inkludert meg selv...

__________________
Delmål 1: Ned 30kg Delmål 2: Ned 10kg og under 100kg... Delmål 3: Ned 10 kg Delmål 4: Ned siste 8 kg


ChristineSixteen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 08:24   #4
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hvilken diett bør jeg velge?

Heia!
Er i samme situasjon som deg, student i Tromsø

Men 60 kilo så havne vel du som jeg best ut i ketolyse, har selv rudt 30 da jeg vil ned på 70tallet!

Alkohol drikker jeg, lite ølene får du på byen og i butikk. Kjøper også på kilpis, der har de koff lite, med 0,3 carbo per desiliter. Vanlige øl i butikken har ca 1. det vil si 5 pr halvliter. Altså om du vil gå på ketolyse så er det max tre halvlitere per dag, dersom du ikke har spist grønnsaker denne dagen.. å det er jo ikke trolig Men jeg unner meg selv noen, ei og anna helg fordi det er bedre enn å sprekke. Sterk sprit har tilnærmet null, å du kan drikke det i de mengdene du klarer, men bladevannet må bestå av sukkerfri brus. Selv tar jeg en og annen shot, men ellers øl ute.. å lager drinker selv hjemme. Men når kroppen forbrenner alkohol, forbrenner du ikke fett på kroppen.. altså vil drikking gjøre at ting går saktere, men du får jo selv avgjøre hva som er viktigst.. jeg tenker at jeg skal nu leve også så litt utskeielser med alkohol blir det nu. Bare husk at likører er fy-fy! Påvirker vistnok ikke blodsukkret heller, men kan føre til uheldige kjøp av mat etter en tur ut på byen har jeg åsså erfart.. men bynner å skjønne det nye kostholdetmitt også i fylla nå etter en drøy mnd og hander mer fornuftig åsså da.

Jeg må tenke kalorier for å gå ned i vekt og bruker www.diett.no hær kan du følge med hvor mye kalorier du får i deg, og viktigst av alt carbo. Ser ved å skrive matdagdok der at jeg ligger stabilt på under 1500kilokalorier pr dag, uten å være sulten! Så absolutt anbefale ketolyse!

Med tanke på økonomi, så handler jeg endel "store pakker". Og billig merker, så lenge det er snakk om ren mat da. Kjøp 2 kilo med kyllinglår eller fileter, umarinert.. varer lenge. Samme med egg, first price eller xp egg samker akkurat som andre merker men koster halvparten! 18 i hver eske! Ellers se etter tilbud, handle inn da.. med den elendige sommern i tromsø så er det bare å hamstre grillmat de ikke får solgt til full pris å stapp i fryseren!!

Å ikke heng deg opp i at det kanskje går sakte i begynnelsen, først merket jeg ingenting på vekta, bare klærne.. men har etter de tre første ukene mistet 2 kilo i uka, å det med utskeielser i for av alkohol. (Litt andre også, men de vil jeg ikke anbefale, kake å ris må man ikke ha for å bevare det sosiale!)

Lykke til!

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 08:38   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken diett bør jeg velge?

Her skulle jeg mene det er en god del tips for studenter med stram økonomi!

Jeg for min del er en rødvinselsker, og på vinmonopolets nettsider står det i 99% av tilfellene oppført restsukkerinnhold på vin. Jeg har en fingerregel på å ikke kjøpe vin med mer enn 5 gram restsukker per liter. Det er sjelden et problem, da den jevne rødvin stort sett bare ligger på et par gram. Hvitviner bør være tørre/halvtørre, men her er også som regel restsukkerinnholdet oppført (jeg er personlig ikke noe glad i hvitvin, men kan godt like en god cava, gjerne de litt syrlige. Grans brut momento er en billig og god favoritt!).
Ofte er det en sammenheng med at høy alkoholprosent = lite sukker, med mindre den er veldig ettersukret. Lite-øl er nok litt i meste laget dersom du skulle velge Ketolyse, men en og annen boks kan jo gå. Ellers drikker jeg whisky eller G&T med usøtet tonic, Bloody Mary, etc. Har en venninne som jobber i cocktail-bar og disker opp med sukkerfrie drinker nå og da, og da får jeg gjerne være prøvekanin . Som det sies over her så forbrennes alkohol før fett. Men jeg synes i grunn det er verdt det at det går noe saktere, for ja, man skal jo leve også!
På byen kjøper jeg stort sett rødvin eller whisky. Det er jo ikke godt å vite hvor mye sukker det er i rødvinen man kjøper på byen, men for min del, det er som regel aldri snakk om mer enn et par tre glass uansett, da jeg selv har dårlig økonomi, og en bytur gjerne etterfølges av et vorspiel.

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 09:49   #6
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Hvilken diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

(...) en bytur gjerne etterfølges av et vorspiel.

Tidlig på morgenen? Eller har de flyttet plass på vorspiel og nachspiel siden jeg var ung og gal?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:26   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Tidlig på morgenen? Eller har de flyttet plass på vorspiel og nachspiel siden jeg var ung og gal?

Koko, tralalala. Jeg mente at en bytur følger etter et vorspiel. Haha. Ja, haha, det er tidlig på morgenen, tydeligvis.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken diett bør jeg velge? Gelica Lavkarbo generelt 6 06-07-10 08:28
Hvilken bok bør jeg velge? Chi25 Dr Lindbergs 1 11-01-10 21:23
Oppgitt ... (hvilken diett skal jeg velge) Lilly01 Spørsmål og svar 7 23-11-09 15:20
Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge? Iselilja Spørsmål og svar 55 23-04-09 20:02
Hvilken diett skal jeg velge? rsnblaa Spørsmål og svar 3 04-08-07 23:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no