Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

gerilja kardio

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-06, 19:57   #1
snurbe
Nytt Medlem
 
snurbe sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 39
Innlegg: 3
snurbe er på en erverdig vei

gerilja kardio

noen som driver med denne type trening her?

snurbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: har ikke starta noe enda Svar med sitat
Gammel 19-05-06, 23:46   #2
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sv: gerilja kardio

Hei, nå spør du etter "noen" som trener gerilja. Jeg gjør ikke det, men begynner 4x4 intervalltrening til uka.

Hvis du gjør (trener gerilja) har du noen erfaringer å dele, har lest en del om det men aldri prøvd selv.

hede

hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 19:15   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: gerilja kardio

Geriljatrening er knallhardt og krever et ganske høyt inntak av karbohydrater for å gi full effekt. Dette er høyintensiv trening som krever glukose lett tilgjengelig. Folk i ketosebaserte dietter vil neppe klare å fullføre en økt på dette nivået. Men folk på vedvarende eller på moderat lavkarbodietter kan ha godt utbytte av slik trening. Men en annen ting. Geriljatrening er ikke noe for utrente folk. Går man rett fra sofaen til geriljatrening er faren for alvorlige skader stor.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 19:51   #4
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sv: gerilja kardio

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Geriljatrening er knallhardt og krever et ganske høyt inntak av karbohydrater for å gi full effekt. Dette er høyintensiv trening som krever glukose lett tilgjengelig. Folk i ketosebaserte dietter vil neppe klare å fullføre en økt på dette nivået. Men folk på vedvarende eller på moderat lavkarbodietter kan ha godt utbytte av slik trening. Men en annen ting. Geriljatrening er ikke noe for utrente folk. Går man rett fra sofaen til geriljatrening er faren for alvorlige skader stor.

Av utsagnet ditt tolker jeg deg dithen at du har trent geriljakardio/annen type intervalltrening eller kjenner noen som gjør det (?). Hvordan er dine /deres erfaringer her?

Jeg trener (tildels) tung (helkropps) vekttrening tre ganger i uka, samt svømmer to ganger om dagen i ukedagene. Kostholdet mitt seks dager i uka er lavkarbo (max 20Kh) og jeg teller også kcal, mens jeg fra fredag kveld til lørdag kveld har spisedag. Og ja, når hviledag og spisedag kommer er jeg veldig glad for det. Min erfaring er at jeg kan holde en høy intensitet så lenge treningsøkta ikke varer for lenge (opp til en time). Vel og merke ikke sammenhengende, både svømming og vekttrening har naturlige pauser. Basert på dette er jeg klar for å prøve meg på intervalltrening.

Dette blir mitt første alvorlige forsøk på intervalltrening og jeg er derfor spent på hvordan mangelen på karbohydrater vil slå ut, men jeg føler meg relativt sikker på at jeg vil ha et utbytte av treningen fordi dette vil bli korte intense økter (30 min) og ikke langkjøring i høyt tempo. Jeg kan gi en tilbakemelding etter et par uker med mine erfaringer.

Forøvrig er jeg enig med deg i at faren for både overtrening og skade er tilstede dersom man ikke har en liten opptreningsperiode før man setter i gang for alvor. Personlig velger jeg (bakke) sykling fremfor å løpe nettopp for å unngå for stor belastning på knær og rygg.

hede

hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 21:59   #5
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: gerilja kardio

Jeg forespurte min treningveilder om geriljatrening kunne være noe for meg. Og fikk et klart nei til svar. Begunnelsen var nettopp de tingen jeg nevnte i forrige innlegg. På induksjonslignende ketogen diett vil man ikke ha energi nok til å få fullt utbytte. Karbebehovet er stort under intensiv trening og med tomme glykogenlagre vil man altså "kreppere" før man er halvveis. Man kan bøte på dette ved å innta et karbohydratrikt måltid 1 time før trening, men det vil for mange også bety at de går ut av ketose. Jeg ønsket ikke å gå ut av ketose 3 ganger i uka.. Så jeg fulgte min treningsveileders råd og har derfor aldri forsøkt geriljatrening på ketogen diett.
Du kan selvfølgelig forsøke geriljatrening på 20 karber dagen, men vær forberedt på at du kan gå farlig fort tom for energi. Noen er imidlertid såpass vant til lavt karbonivå og makter å trene hardt på det. Kan hende du er den typen. Det finner du bare ut ved å forsøke. Blir du helt tom for energi ved geriljatrening på 20 karber må du vurdere for og imot hva du vil. Vil du beholde ketosen eller vil du trene mer intensivt. Det blir altså et spørsmål om prioritering og hva du synes er mest riktig for deg og din kropp.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no