Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose - atter en gang...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-04, 16:41   #1
Minus
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Alder: 50
Innlegg: 20
Minus er på en erverdig vei

Ketose - atter en gang...

Jeg er på induksjonen og skal være der en mnd til. Jeg har alltid mørk lilla sticks, selv om jeg etter hvert har skjønt at det ikke er fargen det kommer an på ; )
I går skeiet jeg ut og kasta innpå en halv pose M... og vet jo at både sjoko og nøtter skal unngås i denne fasen. MEN! Jeg har ikke antydning til endring på sticks'en, den er like mørk lilla den! Vil det si at jeg "tålte" den dosen uten at det ødela for fettforbrenninga?? Pleeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaase la det være sånn! Jeg er til vanlig veeeeeeldig restriktiv på karbo, eneste karbo kommer fra grønnsakene. Jeg drakk som normalt også, så det er heller ikke det som gjorde at sticksen holdt seg mørk. Håper også noen kan fortelle meg om det er andre grunner enn karboinnholdet som gjør at man ikke skal spise f.eks jordbær og nøtter i induksjonsfasen? Takker for svar

Minus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-04, 16:46   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Du skrev: "kasta innpå en halv pose"... Kansje du er en av dem heldige som kan ta seg noen effektive utskeielser - innenfor 30-45 min - mens de er strenge resten av dagen?

Men jeg tviler jo litt på om det er sundt uansett da...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-05-04, 17:23   #3
Minus
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Alder: 50
Innlegg: 20
Minus er på en erverdig vei

Uff nei, sunt er det neppe : ( Utskeielsen kom av dårlig matplanlegging på reise. Skal ikke gjenta seg, jeg ble bare så redd for at jeg hadde ødelagt to uker på induksjonen liksom... Tror du jeg har det? Eller skal jeg stole på det sticks'en viser?

Minus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-04, 18:15   #4
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Du spiste M og det var jo egentlig en fin utskeielse,det er jo mest nøtter så det blir jo ikke så mye karbo ut av det da. Tror du ville sett andre resultater om du hadde spist 100 gram melkesjokolade. Dessuten er jo sjokoladen temmelig mørk på M en også da.

Svaret på at du ikke skal spise nøtter og jorbær i induksjosfasen er nok litt delt.

1. Du skal holde deg unna ting som du kan reagere allergisk på.

2. En kommer ganske fort over 20 karber med nøtter og jorbær i tillegg til den andre maten.

Men ellers GOOD LUCK

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 22-05-04, 18:21   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

HELDIG GRIS !

Tviler ikke på at du fremdeles er i ketose. Har lest et sted (finner ikke tilbake) at kroppen noen ganger ikke "oppfatter" at du har spist karber om det skjer innenfor et kort tidsrom.

a) At du HAR vært ute av ketose, men at du er raskt tlbake uten å ha merket det. Eller
b) At kroppen ikke har "oppfattet" at du har spist det du har spist enda, - og at du vil gå ut av ketose senere.

Noen mennesker er i ketose (utslag på stix) og tar ikke av uansett hvor mye/lite de spiser. Noen er aldri i ketose (ingen utslag på stix) og tar av jevnt hele tida. Jeg har prøvd å fortelle at stixen bare er en indikator på at du har ketoner i urinen. Enten har du ketoner eller så har du ikke. Ketoner lagres ikke. Om du har vært i ketose i 6 mnd har du ikke MER ketoner enn du hadde etter 1 uke. Fargen på ketostixen kan bety mange ting og forteller ikke om du tar av eller ikke. Jeg spiste nærmere 100 gr karber 17. mai, men var aldri ut av ketose. Dette betyr IKKE at jeg tar av.... Har ikke tatt av noe side jul, men har vært i ketose hele tiden. Og jeg har IKKE juksa ! Har ligget mellom 18-25 karber hele tida. Ånden min og fargen på tisset viser at jeg er iketose, men jeg kan ikke skjønne hvor kroppen tar fettet den forbrenner fra !

Tror ikke du har ødelagt 2 uker på induksjon, men drikk mye vann !! OM fettforbrenningen din allikevel har stoppet opp er det bare en dag eller to !

Nøtter og bær har både med antall karbohydrater og innvirkning på blodsukker og insulin å gjøre. 100 gram jordbær har i følge Fitday 5 net karber. Det er ikke mye jordbær i 100 gram !! Tenk deg 1/2 kilos kurv.... Jeg har målt/prøvd og det ble en stusselig skål syns jeg. ferdig renset 1/4 av kurven !

Macadamianøtter har også 5 net karber pr 100 gram. (En liten blå boks fra den lille nøttefabrikken er 90 gr). Mange opplever at nøtter (også mandler erc) stopper vekten. Vet ikke hvorfor, det bare skjer....

5 net gram er kanskje ikke mye, men når du har 20 pr dag er det over 1/4. Derfor skal du ikke ha det under induksjonens 20 !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 05:47   #6
Kanel
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: I landet vårt
Alder: 51
Innlegg: 119
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Jeg får stadig tilbakemelding på at jeg har dårlig ånde.
Kan dette skyldes at jeg er i ketose?
Dattera mi har en ånde som kjennes som urin..Kan det være slik jeg kjennes?
(Hun er ikke på diett)
Pusser tenner for harde livet, men det hjelper ikke...

__________________
Hilsen Kanel


Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 07:58   #7
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanel

Dattera mi har en ånde som kjennes som urin..Kan det være slik jeg kjennes?
(Hun er ikke på diett)
Pusser tenner for harde livet, men det hjelper ikke...

Må bare kommentere fra et "alternativt" synspunkt ; hvis man har ånde eller kroppslukt som lukter av urin eller sur svette kan dette skyldes en ubalanse i tre-elementet (som "huser" lever og galle).

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 14:19   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ketose ånde er beskrevet om søtlig (noen sier syklig) aceton (neglelakkfjerner) aktig. Frisøren min trodde jeg var syk og hadde "noe galt med magen" for det er slik barn lukter når de er syke, - sa hun..... Mannen min sier det er aceton.....

Går ikke an å pusse det vekk, det er ikke i munnen, men i kroppen. Noen sier det hjelper å tygge på en persillekvast ..... at det skal stoppe utsondringen.... Og så slipper du iallefall å kjenne smaken sjøl ! Å bruke drops og breathmints hjelper og på smaken, men du lukter aceton allikevel. (sier de jeg kjenner).

Men i dag lukter jeg som et pizza bakeri. Har begynt med Oil Of Oregano. (finnes ikke i Norge dessverre, bror hadde med fra USA) 2 dråper utblandet i et glass vann morgen og kveld .... lukter oregano ja - bedre enn ketoseånde iallefall. Skal spørre hva mannen syns når han kommer hjem !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-05-04, 09:20   #9
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Får alle ketose lukt/ånde? Og kan det bedres med noen dråper peppermynteolje i drikkevannet?

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 25-05-04, 12:36   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Noen mennesker er heldige og får ikke kestoseånde/lukt. Noen har det bare i begynnelsen, en ukes tid. Men andre *sigh*, som meg, har det hele tiden.

Det er individuelt fra person til person og jeg har ikke fått noen forklaring på hvorfor. Regner med at det har noe med kroppens kjemi å gjøre ! Jeg vet at det blir mindre lukt de gangene jeg drikker mye vann.......

(MHM !!!!! Hjeeeeeeelp, dette høres ut som noe du kan forklare !! )

Hilsen "the keto queen"

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-05-04, 13:10   #11
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

(MHM !!!!! Hjeeeeeeelp, dette høres ut som noe du kan forklare !! )
Hilsen "the keto queen"

Hei Keto queen! Desverre så vet jeg ikke hvorfor noe lukter mye mens andre lukter lite. Ett moment vil sikkert være hvor sterk ketose man er i. Har vel kanskje også noe med hvor godt man renser kroppen for slaggstoffer generelt. Hvis man har lett for å hope opp andre ting, så kanskje lukten blir verre i ketose? Kan jo rime med at lukten blir mindre ved vanndrikking.

Når kroppen bryter ned fettvev (i fravær av karbohydrater i kosten), blir det dannet ketoner/ketonlegemer. Ketoner er aceton, aceteddiksyre og betahydroksysmørsyre. Ikke rart det lukter... . Det fine med dette er at både sentralnervesystemet og musklene kan bruke ketoner som energikilde istedenfor glukose. Mye ketoner betyr stor fettforbrenning, men det er ikke alltid urinsticksen avslører hva som skjer i blodet/kroppen, og kan gi falsk mørk farge eller falsk lys farge.

Hjalp det litt, Keto queen?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 25-05-04, 13:12   #12
Kanel
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: I landet vårt
Alder: 51
Innlegg: 119
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Takk for svar!
Nå vet jeg hvorfor folk skygger unna.......

__________________
Hilsen Kanel


Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-05-04, 15:58   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Akkurat forklaringen jeg var ute etter, atter en gang takk Orakel MHM !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-05-04, 12:41   #14
NK
Juniormedlem
 
NK sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 54
Innlegg: 37
NK er ny på veien

At du ikke ble kicket ut av ketose etter et lite sprikkelikk så kan det bety at du har veldig "flat" muskulatur og samtidig veldig høy insulinfølsomhet ,og derfor så ble all karben pakket rett på plass i muskulatur.
Evnt om du bruker R-ALA så kan du jo spise opp mot 80gram karb pr dag i mange tilfeller og samtidig holde deg i ketose.

En ting til , bruker du vanlig R/S-ALA for å komme lettere/raskere i ketose etter karbkutt så må du være obs på at den typen ALA vil kunne gi deg falske utslag på stixen.


motsatt:
Du kan få negativt utslag på ketostixen om du rett og slett bruker opp ketonene ved aktivitet eller at du i en periode går så lavt på kcal at kroppen omsetter alt som dukker opp av ketoner.

NK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kostholdsfilosofi: Mørk sjokolade + rødvin Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor lang tid før ketose avtar? psilocybe Atkins kosthold 20 27-02-04 14:05
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 19-02-04 23:44
Er jeg i ketose?? cathrine Induksjonen 2 18-02-04 22:17
Når i ketose?? cathrine Induksjonen 8 17-02-04 14:03
ang.karbo og ketose! ayliah Atkins kosthold 0 16-02-04 19:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no