Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-04, 12:15   #26
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

JA!

Jeg har også kjempedårlig hukommelse...

Vet ikke om det har noe med tyroksin/levaxin å gjøre for min del, tror heller det har sammenheng med stoffskiftesykdommen i seg selv. Men det har ikke blitt noe bedre i de tre og et halvt årene jeg har gått på tyroksin/levaxin og liotyronin, snarere tvert imot. I grunnen har jeg ikke merket noen særlig bedring av noenting... (bortsett fra at muskel/leddsmerter forsvant.)

Husker at jeg så ut av vinduet en dag på den tida stoffskiftesykdommen ble oppdaget - og kunne ikke huske hva gata jeg bodde i het... Jeg har gått rundt i et tåkehav nesten konstant de siste årene. Det har blitt bittelitt bedre med kosttilskudd, og det ble MYE bedre med lavkarbokosthold - men jeg har fortsatt konsentrasjonsproblemer og dårlig hukommelse. Det har gjort at jeg har "mistet" mye av livet mitt, kunnskaper jeg har hatt osv.

Før hadde jeg klisterhjerne...

Men hvilken rolle stoffskiftemedisinene har i dette, er det vanskelig å si. Det virker veldig merkelig at det skulle kunne væer tilfelle, synes jeg. Det er jo ikke et MEDIKAMENT i og for seg, man tilfører jo bare kroppen et hormon den har mangel på...?

I´m lost...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 12:52   #27
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk, Scilla. Godt å vite at vi er flere - om jeg klarer å huske det da

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 13:31   #28
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Det mam vel mener er at levaksin ikke er godt nok, ikke at det skaper problemene. Dere som sliter med å komme tilbake til normalt gjenge , bør prøve blandingen t3-t4 eller en mer naturlig versjon. ikke gi dere selv om dere har lite forståelsesfulle leger. Leger generelt har liten kunnskap om dette og tror levaksin er det eneste saliggjørende.

Jeg var på et møte for 3-4 år siden hvor det ble påstatt at under lege utdannelsen fikk legene lære at det bare var å gi levaksin så ble alle friske og raske igjen.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 13:37   #29
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

Det mam vel mener er at levaksin ikke er godt nok, ikke at det skaper problemene.

OI - må presisere noe her; Jeg tror heller ikke at levaxin + liothyronin er ÅRSAKEN til problemene mine. Jeg har vært glemsk - eller tåkete som jeg kaller det i et par-tre år jeg - men siden jeg begynte med tablettene har jeg blitt betydelig verre. Og DET tror jeg kanskje er et symptom på noe - men hva? Nei, det vet jeg ikke, og det skal jeg snakke med R.S. om neste gang jeg skal dit. (og hvis jeg husker hva han sier .....så skal jeg formidle det videre til dere....men kan ikke love noe.)

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-09-04, 16:12   #30
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Levaxin har gitt meg maksimalt dårlig hukommelse

Siden jeg begynte å ta Levaxin i 2000 så har jeg fått "tåkehjerne". Ikke nok med at det er vanskeligere å huske ting, men jeg åpner munnen for å si noe, og så har jeg glemt et ord! Jeg husker pitterdø ikke hva det heter lenger.

Jeg har alltid vært ram til å lese. Jeg lærte å lese i 4-års alderen og leste flytende som 5-åring. Det har blitt noe tyngre å lese også, men jeg har klart meg bedre med det, siden jeg har så godt innarbeidet leseteknikk. Men å lese engelsk litteratur har blitt mye vanskeligere. Stephen King har en "Dark Tower" - serie som bare kommer ut på engelsk, ikke oversatt til norsk. Jeg begynte på bok 1 og kom bare halvveis. Jeg er jo stor fan av SK, og de 2 bøkene jeg liker best er nettopp de som ikke er oversatt til norsk; "The Stand" og "It".

Og motivasjon til å gjøre ferdig noe, selv utholdenheten, mener jeg har blitt dårligere.

Det var helt forferdelig å bli operert og begynne på Levaxin, og tro at nå var alle mine problemer over. Det var da det begynte! Det er sikkert tusenvis av mennesker som tar Levaxin og som fungerer fint på det. Men for de som ikke er fornøyd finnes det ikke noe alternativ. Nå som Armour begynner å bli mer kjent, så går det an å få en endring på det. Jeg er sikker på at Armour blir å få på blåresept i løpet av et års tid. Det er en som har anlagt sak for å kreve å få Armour på blåresept, og vinner hun fram, så skaper det presedens i slike saker.

Jeg har brukt Armour i 16 dager nå, begynte med en mini-dose på 15 mg, delt på 2. Slik at jeg tok halvparten om morgenen og halvparten om ettermiddagen. Har øket med 7,5 mg i gangen, tar nå 45 mg. 30 om morgenen, 15 om ettermiddagen.

Og jeg merker bedring i hodet. Føler meg lettere i hodet, mer utholdende og fokusert. Ikke noen kjempeforskjeller, men jeg er forsiktig optimist.

Jeg snakket akkurat med ML, som gir meg råd om å skifte fra Levaxin til Armour. Hun har brukt Armour i 2 år, og kjent bedring sakte men sikkert hele tiden. Først nå mener hun kjenner full effekt av den. Det er ikke noe tryllemiddel som gjør en bra over natta. Hun har også et lavkarbokosthold som et tilpasset cøliakien hennes. Hun trener mye, spiser sunt, men har veldig vanskelig for å gå ned i vekt. Så jeg får se om jeg klarer å gå ned noe særlig. Det vil kanskje ta meg lenger tid, men jeg får prøve likevel.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-09-04, 20:07   #31
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Jeg fikk det så travelt med å avslutte, at jeg ikke skrev det viktigste: Jeg ble lovet at "tåketeppet" i hodet letter når man prøver Armour isteden for Levaxin. Det skal være en bedring som merkes ganske raskt, noen kjenner forskjell etter 1 uke??? Jeg har ikke kjent noen kjempebedring, men så startet jeg på en minidose og øker veldig sakte. Kan ende på det dobbelte av det jeg tar i dag - minst! En ting som er sikkert, hodet mitt har ikke blitt mer tåkete med Armour, synes det er svak bedring!

Noe å tenke på for dere som merker at dere tydelig har blitt verre etter å ha begynt med Levaxin?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-09-04, 09:25   #32
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Blir overrasket over at du gir Levaksin skylda, når tåke teppe er et typisk symtom på at stoffskiftet ikke fungerer.

Jeg tviler på at det er Levaksin som gir deg tåketeppe , problemet er vel at det ikke tar vekk tåketeppet, en viktig forskjell.

Eler er det tåketeppe som gir en litt dårlig formulering?

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 21:21   #33
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Jepp, jeg gir Levaxin litt skylda. Som du har skjønt Begood, så syntes jeg den medisinen var veldig dårlig for meg. Det er sikkert mange som er helt fornøyd med den.

Og så har du andre som meg, som har sittet nedkjørt på legekontoret og fortalt om trøtthet, utmattelse, vanskelig for å konsentrere seg, masse symptomer på lavt stoffskifte. Og får høre at blodprøver er helt fine, det kan ikke være noe galt med stoffskiftet. Klart at jeg har T4 i blodet når jeg tar en tablett med det hver dag, men klarte kroppen min å nyttiggjøre seg det? Jeg vet ikke, men det føltes ikke sånn.

Hadde jeg tatt medisiner mot høyt blodtrykk, f.eks, og kommet etter noen mnd og klaget på at jeg ikke var bra, så ville legen bedt meg prøve en annen medisin for å se om jeg følte meg bedre. Men Levaxin er så godt som i en monopolsituasjon her i landet. Heldigvis er det noen leger som gir alternativ behandling med Liothyronin også, og som begynner å få øynene opp for Armour også.

Ikke at Armour er det eneste rette å bruke for alle, men det jeg etterlyser er respekten for det pasienten sier, ikke bare se på en blodprøve.

Derfor har jeg veldig vanskelig for å være saklig når jeg snakker om Levaxin. Og så formulerer jeg meg slik jeg gjør, fordi jeg blir så engasjert. Det er jo pasientene som må oppspore alternative behandlingsmåter og komme til legen og kreve det i dag. Hva med de som er så langt nede at de ikke klarer å lete på internett, eller skaffe dokumentasjon og ta med til legen?

Du har naturligvis rett i at Levaxin ikke gir tåketeppe, det kan man få av lavt stoffskifte som er dårlig behandlet. Hvis man da tar Levaxin uten at det hjelper på symptomene, så blir man ganske nedkjørt etter noen år.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 21:26   #34
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk Mam! Jeg skal til kontroll på tirsdag og suger til meg alt du skriver!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 21-10-04, 14:27   #35
Donkea
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 46
Innlegg: 74
Donkea er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg bare MÅ lime inn symtomene på hypothyreose fra hjemmesiden til Merete det referes til i Mam's post. På symtomlisten nederst er de som er uthevet mine - og de som er grønne er de av mine som som har bedret seg med lavkarbokost. Det er spesielt hår og hud og trettheten som har bedret seg - det tror jeg må være fettet i kostholdet. Det "morsomme" er at ingen av legene har sett sammenhengen mellom mine ødemer og stoffskiftet ! Hm...... tenk om jeg kunne ha sluttet med vanndrivende !!

Sitter og leser disse symptomene på lavt stoffskifte. Jeg har vært hos legen, og jeg har vist det. Men jeg hadde ikke peiling at det var pga det at jeg føler med så dårlig for tiden. Har følt meg dårlig i en stund nå (1 år, men nylig "diagnosert"). Men siden jeg ikke viste noe om disse symptomene, så har jeg heller ikke nevnt noe til legen (trodde rett og slett at jeg var blitt ekstremt lat) . Han ville se tiden litt an for å se om jeg trenger medisiner...


Sist redigert av Donkea : 21-10-04 kl 14:51.
Donkea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LavKarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-04, 19:19   #36
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Kjære Donkea.

Bestill ny time til legen din. Ta med en liste over symptomene du har. Så spør du legen direkte om HAN (går ut ifra at det er en han) ville gått rundt med en slik sykdom uten å få behandling.

Hvis du er usikker på om du klarer å være tøff mot legen, så ta med deg noen som kan backe deg opp. Snakk med vedkommende på forhånd og avtal om hun/han skal bryte inn og støtte det du sier hvis legen blir uklar og bare vil vente litt til.

KREV å bli utredet av en endokrinolog. En spesialist på stoffskiftet. De har sikkert venteliste, men få legen til å sette deg på venteliste. Og å få medisin straks, som Levaxin. Si til legen at du forventer bedring i løpet av 3 mnd med denne. Hvis du fortsatt er dårlig, må du begynne kampen for å få Liothyroin i tillegg, eller Armour.

Men det tar vi senere. Hvis du blir bra på Levaxin, så en det en billig og enkel medisin å ta. Du skal få all info jeg har om Armour hvis du trenger det, og jeg skal gi deg kopi av brevet jeg skrev til fastlegen min. Lykke til!!!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-10-04, 07:48   #37
Donkea
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 46
Innlegg: 74
Donkea er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av mam

Kjære Donkea.

Bestill ny time til legen din. Ta med en liste over symptomene du har. Så spør du legen direkte om HAN (går ut ifra at det er en han) ville gått rundt med en slik sykdom uten å få behandling.

Hvis du er usikker på om du klarer å være tøff mot legen, så ta med deg noen som kan backe deg opp. Snakk med vedkommende på forhånd og avtal om hun/han skal bryte inn og støtte det du sier hvis legen blir uklar og bare vil vente litt til.

KREV å bli utredet av en endokrinolog. En spesialist på stoffskiftet. De har sikkert venteliste, men få legen til å sette deg på venteliste. Og å få medisin straks, som Levaxin. Si til legen at du forventer bedring i løpet av 3 mnd med denne. Hvis du fortsatt er dårlig, må du begynne kampen for å få Liothyroin i tillegg, eller Armour.

Men det tar vi senere. Hvis du blir bra på Levaxin, så en det en billig og enkel medisin å ta. Du skal få all info jeg har om Armour hvis du trenger det, og jeg skal gi deg kopi av brevet jeg skrev til fastlegen min. Lykke til!!!

OK. Jeg skal prøve å manne meg opp. Jeg har time om en mnd. for å ta nye blodprøver. Vet ikke om lavt stoffskifte er noe som kan være "forbigående"? Tror ikke at legen min blir vanskelig å ha med å gjøre. Og han er i allfall ikke redd for å sende folk til spesialister. Og hvordan ser jeg om medisinen funker? Blir jeg likar i form? Går jeg ned i vekt?

Donkea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LavKarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 00:18   #38
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Donkea

Blir jeg likar i form? Går jeg ned i vekt?

Det kommer an på det. Men jeg følte meg lettere, våknere og hadde mindre hodepine. De fleste som kommer på medisin går ikke ned mer enn en 2-3 kilo max pga. den alene. Noen slankepiller er det nok ikke nei. Men du vil ta av lettere når du legger om kostholdet....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 18:46   #39
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hei Donkea,

du skriver at du trodde du var blitt lat. Regner med at du sover mye og at du føler at alt er et ork. At du har vanskelig for å få gjort ting og at du føler deg treg og lei av deg selv.

Hvis du blir riktig medisinert, så bør du føle deg bedre ja. Mer våken og opplagt. Det synes jeg er det minste en bør forlange. Jeg følte ikke dette før jeg fikk prøve Armour, men la ikke det skremme deg. Levaxin kan virke bedre på deg enn det gjorde på meg.

Vektnedgang, der må jeg si det samme igjen. Jeg hadde ikke klart å gå ned i vekt før jeg skiftet fra Levaxin til Armour. Og som Nille sier, det er ikke så mange kilo som skyldes vann i kroppen. Men når du føler deg bedre, så går det lettere å trimme og følge en kostholdsplan.

Veldig mye avhenger av at du føler at medisinen du får, hjelper deg.
Du må kjenne etter på kroppen om du er fornøyd. Det du skriver om legen din nå, virker jo mer oppmuntrende. Jeg synes han burde ha spurt deg hvordan du har det, fortalt deg hva som er symptomer på lavt stoffskifte og spurt deg om du har kjent noe til det. Blodprøver kan bare vise hvordan du ligger an i forhold til et stort normalområde. Jeg synes du skal få med prøvesvarene, og hva som er laboratoriets referanseverdier.

Jeg er en del inne på det forumet som heter Sonjas stoffskifteforum. Der leste jeg en genial framstilling av normale verdier:
Altså, normal skostørrelse for kvinner er str 38-40. Det betyr ikke at man kan presse en fot i str 40 ned i en 38 str sko og forvente at det skal gå bra fordi skoen er i normalstørrelse!
Det samme med blodverdier. Du ligger kanskje helt i nedre grense, mens kroppen din heller vil ha verdiene i det øvre normalområdet, for å fungere optimalt.

Når du får tatt blodprøver, så pass på at de tar
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
Noen leger tar bare TSH og T4. Du trenger Fritt T4 og T3 (FT4 og FT3). Anti-TPO viser om kroppen din angriper kjertelen, om du har en autoimmun reaksjon. Lykke til, jeg synes ikke du skal vente en mnd før du oppsøker legen. Legen vet vel ikke at du har følt deg dårlig i et helt år allerede?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 19:28   #40
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Her fant jeg noe som alle som sliter med symptomer på lavt stoffskifte bør lese, og gjerne ta med til sin lege:

Er referanseverdiene for thyreoideafunksjon gode nok?
eyr-archive@uib.no eyr-archive@uib.no
Sun Jan 27 12:03:02 2002

Previous message: Subject: Eyr interkommunalt samarbeid om kommunelegearbeid
Next message: Subject: Eyr Er referanseverdiene for thyreoideafunksjon gode nok?
Messages sorted by: [ date ] [ thread ] [ subject ] [ author ]

--------------------------------------------------------------------------------
langt innlegg!

Jeg har hatt så mange kvinnelige pasienter med
stoffskifteforstyrrelser at jeg mener at voksne kvinner bør ha tatt en
FT4, TSH og anti-TPO minst en gang som screening..
Regelmessig finner jeg eldre kvinner med T4 over øvre ref.verdi og
lav TSH, men uten kliniske symptomer på hypertyreose.
Enda oftere finner jeg, særlig hos unge og middelaldrende kvinner,
symptomer forenlig med lett hypotyreose, men med lab verdier
innenfor referanseområdet. Endel kvinner med vektproblemer som
jeg kjenner godt, som både trimmer, og som jeg vet har struktur på
hverdagen sin har T4-verdier på 10-13, TSH på 2-3. Ofte har de slitt
i årevis uten å få uttelling. Hva er den enkeltes "normalverdi?
Forespørsel til indremedisiner gir svar som bare refererer til
referanseverdi. Forsiktig tilskudd av tyroxin kan gi god virkning på
vekt, allmenntilstand og energi, samt psykisk. Billig og ufarlig.

Det er, etter mitt syn, grunn til å spørre om vår vanlige metode
(95% konfidensintervall fra gjennomsnitt) er god nok. Det virker
som om ideell TSH-verdi hos de fleste ligger pluss minus 1, og at
2,5-3 kan tyde på at systemet begynner å bli stresset.

HUNT (Nord-Trøndelag) har vist at 10-13% av kvinner har thyreoidea-
antistoffer. En stor del av den kvinnelige befolkning driver jojo-
slanking, med derpå følgende belastninger på kroppens
egenregulering, og kanskje svekket TSH-respons. Jeg har sett
noen anorektikere med svært lave verdier for både T4 og TSH.
Vet vi nok om hvordan nedsatt fysisk aktivitet virker inn på
reguleringene? Dette gjelder jo nå store deler av befolkningen, og
kan bety ganske mye.

Hypothyreose synes forstsatt å være underdiagnostisert, og det
virker som særlig mentale symptomer er vanskelig å fange opp-
konsentrasjonsvansker, psykasteni.
En praktiserende psykiater ba om stoffskifteprøver, og brukte
forsiktig tyroxintilskudd som tilleggsterapi med god effekt.
Hyperglykemi, overvekt, hyperlipemi, depresjoner kan alle ha
hypotyreose som underliggende eller medvirkende årsak.
Jeg har prøvd T3-- Liotyronin- på 3 pasienter, 2 hadde ingen effekt,
en av dem slående virkning på konsentrasjonsevne. Selvsagt
vanskelig å evaluere, men jeg føler at det er usikkerhet her, og at
det trengs bedre redskap enn de referanseverdiene vi har (Furst
har 9-22 på T4).
Jeg sjekker alltid stoffskifte ved hyperlipidemi, og har fått
tilleggseffekt ved å behandle med tyroxin, selv om prøvene var
innenfor, men i nedre del av ref. område. Dette gir bedret
compliance på livsstilsendring og bedrer effekten av statinet.

Erfaringer og synspunkter?
Kjell Conradi
Brumunddal legesenter
Spes.allm.med.og samf.med

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 21:41   #41
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Tusen takk mam !

Atter en nyttig print å ta med til legen ved neste besøk. Det begynner å bli litt av en bunke nå. Hu skal ikke slippe billig denne gangen nei !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-04, 12:07   #42
Donkea
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 46
Innlegg: 74
Donkea er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av mam

Hei Donkea,

du skriver at du trodde du var blitt lat. Regner med at du sover mye og at du føler at alt er et ork. At du har vanskelig for å få gjort ting og at du føler deg treg og lei av deg selv.

Hvis du blir riktig medisinert, så bør du føle deg bedre ja. Mer våken og opplagt. Det synes jeg er det minste en bør forlange. Jeg følte ikke dette før jeg fikk prøve Armour, men la ikke det skremme deg. Levaxin kan virke bedre på deg enn det gjorde på meg.

Vektnedgang, der må jeg si det samme igjen. Jeg hadde ikke klart å gå ned i vekt før jeg skiftet fra Levaxin til Armour. Og som Nille sier, det er ikke så mange kilo som skyldes vann i kroppen. Men når du føler deg bedre, så går det lettere å trimme og følge en kostholdsplan.

Veldig mye avhenger av at du føler at medisinen du får, hjelper deg.
Du må kjenne etter på kroppen om du er fornøyd. Det du skriver om legen din nå, virker jo mer oppmuntrende. Jeg synes han burde ha spurt deg hvordan du har det, fortalt deg hva som er symptomer på lavt stoffskifte og spurt deg om du har kjent noe til det. Blodprøver kan bare vise hvordan du ligger an i forhold til et stort normalområde. Jeg synes du skal få med prøvesvarene, og hva som er laboratoriets referanseverdier.

Jeg er en del inne på det forumet som heter Sonjas stoffskifteforum. Der leste jeg en genial framstilling av normale verdier:
Altså, normal skostørrelse for kvinner er str 38-40. Det betyr ikke at man kan presse en fot i str 40 ned i en 38 str sko og forvente at det skal gå bra fordi skoen er i normalstørrelse!
Det samme med blodverdier. Du ligger kanskje helt i nedre grense, mens kroppen din heller vil ha verdiene i det øvre normalområdet, for å fungere optimalt.

Når du får tatt blodprøver, så pass på at de tar
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
Noen leger tar bare TSH og T4. Du trenger Fritt T4 og T3 (FT4 og FT3). Anti-TPO viser om kroppen din angriper kjertelen, om du har en autoimmun reaksjon. Lykke til, jeg synes ikke du skal vente en mnd før du oppsøker legen. Legen vet vel ikke at du har følt deg dårlig i et helt år allerede?

Tror også jeg må skrive ut, og ha med til legen.

Donkea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LavKarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 12:07   #43
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Noen som kan nevne navntet på en eller flere gode endokrinologer? Eventuelt institusjoner i Norge med god kompetanse, godt fagmiljø rundt stoffskifte problemer?

Jeg ba legen min om henvisning til endokrinolog. Da fikk jeg besked om at den lokal ikke var noe vidre. Han lette og fant noen i Oslo, men han hadde tydelig ikke erfaring med dem fra før.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 12:38   #44
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Guro!

Det er noe som heter Hormonklinikken i Oslo, og jeg tror Aker sykehus har endokrinologiavdeling. Jeg vet ikke noe om noen av dem dessverre. Jeg har vært hos endokrinolog (hun er pensjonert nå), men det var ikke noen positiv opplevelse. Hun virket ikke som om hun visste stort om hypotyreose, hun jobbet tydeligvis mest med diabetes og fokuserte på det. Da stoler jeg mer på legen min på Balder-klinikken. Jeg har snakket med ham om endokrinolog også, men han mente at det ikke var noen vits foreløpig fordi vi kom til å fikse ting med kosthold, medisiner og kosttilskudd.

Jeg har gått til Helge Oftebro også, for noen år siden. Han vet veldig mye om stoffskiftesykdom, jeg vet faktisk ikke om han er endokrinolog, men i alle tilfelle er det SINNSSYKT dyrt å gå til ham (tror han tar et par tusen for en halvtimes konsultasjon nå... ).

Kan du ikke snakke med Roald Strand? Han vet sikkert om noen endokrinologer, tror du ikke det?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 14:11   #45
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk Scilla,

Strand er ikke så interessert lenger for nå blodprøvene er blitt bra. Men før ha så blodprøvene, og bare hørte den siste utviklingen min, ment han at han ganske sikkert kom til å øke medisineringen. Men da blodprøvene endelig kom, var de helt fine. Jeg venter å ser om jeg får noen time der jeg er henvist jeg. Holder på mange måter bare på å kjøpe meg tid, hos fastlegen og trygdevesenet. Jeg tror og håper at det bare er tid som skal til, det mener i hvertfall Strand.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 14:54   #46
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg skjønner, Guro... tenkte det var slik, og er lei for at jeg ikke kan bidra mer.
Min lege er ganske lik Strand, han mener tydeligvis at stoffskiftet er bra når prøvene er normale, og at det er andre ting som gjør at jeg føler meg dårlig. Det forvirrer meg litt, må jeg innrømme... Synes noen ganger det er en svakhet at disse legene ser bare på behandling og helhet - for oss er det jo viktig å få diagnoser å slå i bordet med også...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 18:52   #47
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Kjære Guro og Scilla

Jeg synes som dere at det er trist at legene bare ser på svaret på blodprøvene og ikke på hvordan pasienten føler seg. Har dere lest det innlegget jeg la ut som er skrevet av Kjell Conradi ved Brumundal legesenter? Han tar jo nettopp opp den problematikken, at han ser mange pasienter som har blodverdier innenfor normalområdet, men fortsatt symptomer på hypothyreose.
Guro skriver: Strand er ikke så interessert lenger for nå blodprøvene er blitt bra. Men før han så blodprøvene, og bare hørte den siste utviklingen min, ment han at han ganske sikkert kom til å øke medisineringen.

Jeg kjenner meg sånn igjen! Been there, done that, got the T-shirt. Jeg satt helt deprimert hos legen flere ganger i året og ville ha han til å ta nye prøver. Som naturligvis kom tilbake helt normale og fine. Jeg følte på meg at noe var galt, men ingenting ved blodprøvene støttet det.
Ute i den "store verden" krangler legene som hund og katt om nettopp dette. Man får ikke automatisk bedre behandling som stoffskiftepasient om man bor i USA.
Men ihertfall virker det som om problematikken er kjent, og det er et par leger som argumenterer sterkt for å øke+endre medisineringen til pasienten selv merker bedring, selv om blodprøvene mener at det er overdosering. Naturligvis skal ikke pasienten medisineres så sterkt at han/hun utvikler symptomer på overdosering. Men hvis blodprøvene antyder overdosering og pasienten ikke har et eneste symptom på overdosering, så er det hvordan pasienten føler seg som legen går ut ifra.
Her er en link til en lang kritikk av dr. Lowe
http://www.drlowe.com/frf/guttler/critique1.htm
som argumenterer nettopp mot en annen lege, dr. Guttler.
Dette er noe tungt å forstå, men er egentlig en utdyping av det Kjell Conradi skrev.

In the first two sections below, I critique an extension of Dr. Guttler?s belief that thyroid function tests are infallible: that is, that hypothyroid patients can?t possibly suffer from hypothyroid symptoms if they have "normal" thyroid function test results. I could have used many hypothyroid signs and symptoms to show that this belief is false. For example, he asserts that if a hypothyroid patient who is on "adequate" T4-replacement has chronic fatigue, hypothyroidism cannot possibly be the cause of the fatigue. Specifically, he wrote, ". . . symptoms, such as fatigue, and weight gain are not thyroid related if the testing is stable and normal."[5] (Italics mine.) But in a recent study by endocrinologists, patients could take part only if they had persistent hypothyroid symptoms despite using "adequate" T4-replacement. Among the persisting symptoms of patients who took part was "tiredness,"[26] a synonym for fatigue. (Italics mine.)

To keep this critique as short as possible, I selected only one sign of hypothyroidism, weight gain, and one symptom, depression, to prove that Dr. Guttler?s belief is wrong. I selected weight gain and depression for two reasons: (1) many patients develop these only after becoming hypothyroid, and (2) many patients report that they continued to suffer from weight gain and depression while on "adequate" T4-replacement, but then recovered from them upon switching to TSH-suppressive doses of thyroid hormone (usually T4/T3 or T3). Many alternative thyroid doctors have anecdotally confirmed these patients? reports. But we don?t have to depend on anecdotes to confirm them; we have studies that do.


Dette er bare 2 avsnitt, men hele dette innlegget går i samme stil, med en mengde referanser til medisinske undersøkelser. Jeg vet ikke om dere orker å lese det, men for meg var det en del biter som falt på plass. Jeg følte at dette var typisk for hvordan jeg hadde hatt det.

Kan dere få resultatet av blodprøvene, og hva som er laboratoriets referanseverdier? Så kan dere se om dere ligger høyt oppe/langt nede innen "normalverdiene".


Sist redigert av mam : 29-10-04 kl 19:39. Årsak: Skriveleif
mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 19:42   #48
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Mam!

Takk for innlegget ditt! Orket bare å skumme igjennom nå, men skal lese mer seinere. Vil bare oppklare litt:

Legen min (Lars Omdal), og legen til Guro (Roald Strand), er leger som er opptatt av helhetlig behandling. De bruker ernæring, kosttilskudd og adekvate medisiner for å "komme til målet", og er mer fokusert på resultat av behandling enn på diagnose. Og det er jo bra, egentlig...

Det som er litt synd er at måten disse legene jobber på er ganske uforenlig med trygdesystemet, hvor de krever en "godkjent" diagnose for å gi ytelser. En uttalelse om min sykdom fra legen min vil heller ikke trygdesystemet godta.
Derimot hører de på "vanlige" leger, som ofte bare skriver ut T4 og erklærer en frisk på bakgrunn av blodprøvene...

Legen min har satt meg på en kombinasjon av T4 og T3, han har også skrevet ut Armour til meg, men det virket ikke noe bedre på meg i den perioden jeg tok det (to-tre måneder?) så jeg gikk tilbake til syntetiske hormoner pga prisen på Armour. Legen ga meg forresten frie tøyler, jeg skulle eksperimentere med dosen helt til jeg merket bedring, så jeg var nok langt over "normalen" en stund uten at jeg følte meg noe bedre.

Jeg er glad for at jeg har funnet en lege som tar meg på alvor og hjelper meg, selv om jeg ikke ser på ham som noen guru. Blant annet er jeg uenig med ham om Atkins, og jeg prøver så godt jeg kan å søke informasjon fra flere kilder og presentere denne for legen. Det virker jo ikke som om disse "helhetlige" legene er enige om alt heller, blant annet anbefaler Roald Strand Atkins, men min lege anbefaler Sone-kosthold. Min lege tar prøver av binyrefunksjon og gir naturlig kortisol i forbindelse med dette, mens Roald Strand bruker Barbasco. Det er vel flere veier til målet, antar jeg.

Jeg er ikke like opptatt av å finne ut ting om hypotyreose som før jeg kom til denne legen, fordi jeg tror at behandlingen og det å spise lavkarbo vil føre frem til målet etterhvert. Jeg vil gjerne vite mer, men har vel funnet ut at det krever litt for mye ressurser for min del akkurat nå.

På den annen side tror jeg også at mange med lavt stoffskifte som ikke blir bedre med medisiner, kan ha andre tilstander som ikke blir sjekket. F eks litt lavt nivå av vitaminer og mineraler, litt høyt insulin, mangel på selen (som er viktig for stoffskiftet), dårlig funksjon i binyrene (som har sammenheng med lavt stoffskifte).

Flott tråd dette!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 19:56   #49
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

"Legen ga meg forresten frie tøyler, jeg skulle eksperimentere med dosen helt til jeg merket bedring, så jeg var nok langt over "normalen" en stund uten at jeg følte meg noe bedre."
Så heldig du har vært med legen din! Hold på han! Jeg har bare godt inntrykk av min NYE lege også. Er litt spent på om blodprøvene mine er så merkelige etter Armour'en at han blir skræmt. Jeg tok nye blodprøver mandag, og han skal skrive til meg og fortelle hvordan de var. Da skal jeg oppdatere tråden om Atkins & Armour. Det blir vel snart en egen stoffskifteavdeling her...

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 20:04   #50
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mam

Da skal jeg oppdatere tråden om Atkins & Armour. Det blir vel snart en egen stoffskifteavdeling her...

Kjempebra! Husker ikke om jeg har sett den tråden!? (Tåkehjerne...)
Synes godt vi kunne ha et underforum om stoffskifte jeg... kanskje... Var inne på det da jeg begynte her, men jeg ble usikker på hvor mange som hadde problemet. Det ER jo ganske mange. Jeg visste om Merete og Sonja sine sider også, men tenkte liksom at alle her visste alt fra før..

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins + lavt stoffskifte = ikke bra?? Iset Stoffskifte / hormonproblemer 2 19-03-04 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no