Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-06, 18:00   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Sitat:

All verdens tilpasning kan ikke endre kjemien: Det krever flere oksygenmolekyler å omdanne fett og proteiner til energi enn å omdanne karbohydrater. Det betyr at hjertet og lungene må jobbe mange ganger mer for samme energiutbytte.

Hva svarer man på noe slikt? Jeg har jo ikke peiling på akkurat denne biten!

Her er tråden:

http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...d.php?t=380014

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:09   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Faller på sin egen urimelighet. Hjertet bruker ikke glukose som energi.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:15   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Nei det stemmer jo, jeg leste visst i Lutz-boka at hjertet bruker mettet fett som energikilde, stemmer ikke det?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:23   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Ketoner, så vidt jeg husker.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:28   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Flott at du slengte deg med på NM, Albertine.
Jeg elsker å diskutere dette, men av og til kommer jeg rett og slett til kort, føler jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:29   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Det lille jeg kan bidra med...

  Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:30   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!



Fra Wikipedia.

Sitat:

Free fatty acids

Fatty acids can be bound or attached to other molecules, like triglycerides or phospholipids. When they are not attached to other molecules, they are known as "free" fatty acids.
The uncombined fatty acids or free fatty acids may come from the breakdown of a triglyceride into its components (fatty acids and glycerol).
Free fatty acids are an important source of fuel for many tissues since they can yield relatively large quantities of ATP. Many cell types can use either glucose or fatty acids for this purpose. However, heart and skeletal muscle prefer fatty acids. On the other hand, the brain cannot use fatty acids as a source of fuel, relying instead on glucose, or on ketone bodies produced by the liver from fatty acid metabolism during starvation, or periods of low carbohydrate intake.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:37   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Takk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 21:48   #9
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

ok, men det er vel ikke hvilken energi hjertet bruker som er spørsmålet her? jeg har ikke peil, men det kan virke som kroppen trenger mer oksygen for å omdanne fett og proteiner til energi enn det den gjør for å omdanne karbohydrater til energi. er vel noen kjemiske ligninger for dette sikkert. og viss det er slik så må vel kroppen ta opp mer oksygen for å nyttegjøre seg av energien i fett og proteiner.. dvs at man må puste mer(høyere puls?).. viss man må puste flere ganger får man høyere puls, og hjertet må jobbe mer.. ikke sant? slik det virker logisk på meg iallfall.. hvilken energi hjertet bruker kan jeg ikke helt se har noe å si, bare det at denne personen tydeligvis mener at hjertet må jobber MER.

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 21:54   #10
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Det vet vi jo fra før, at karbohydrater mye lettere tas opp av kroppen. Det er ikke uten grunn at det blir forbrent først, fordi det kreves så mye mindre av kroppens funksjoner. Dårlig argument, Iset.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 22:17   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Silje:
Kjemien her blir vel omtrent som med kalorimodellen tenker jeg. Bombekalorimetert (forbrenningsovnen) må nok ha mer oksygen for å forbrenne fett. Men kroppen er som kjent ikke en forbrenningsovn - den er en levende organisme - og mange av musklene foretrekker fett. Hjeretet og glatt muskulatur benytter utelukkende frie fettsyrer til energi. Det at fett er foretrukket indikerer ikke akurat at det er vanskeligere å benytte.

Men så var det tilgangen på frie fettsyrer da. Glukagon er det hormonet som slipper fri de frie fettsyrene i blodet, og glukagon virker i balanse med insulin. Så ved mye insulin (mye glukose), har blodet lite glukagon, derav dårlig tilgang på frie fettsyrer - og de musklene som kan må ta til takke med "rask" energi fra glukose.

En ubalanse i insulinnivåene kan ta veldig lang tid å rette opp, opp til mange måneder - så da vil det antagelig for en voksen kunne ta lang tid før en får direkte nytte av de frie fettsyrene som brennsel.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 22:47   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Å, nå hadde jeg skrevet et langt innlegg der inne, også fik koblingen tidsavbrudd og innlegget forsvant når jeg skulle forhåndsvise.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 22:50   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Opprinnelig lagt inn av HP

En ubalanse i insulinnivåene kan ta veldig lang tid å rette opp, opp til mange måneder - så da vil det antagelig for en voksen kunne ta lang tid før en får direkte nytte av de frie fettsyrene som brennsel.

Så det vil si at for en som har skikkelig utslitt bukspyttkjertel, så vil det kansje ta en veldig god stund før de begynner å gå ned selv om de er i ketose?

(Da tenker jeg når de er over toppen og insulinproduskjonen er på vei ned kurven og på vei til å slutte å produsere og en får diabetes?)
For det vil jo si at det er kjempeviktig at de som har ubalanse ikke gir opp selv om de er i ketose og ikke går ned, og at de samtidig får testet de rette blodprøvene hos legen underveis for å se at det faktisk gir progresjon på sykdommen selv om det ikke synes på vekten enda..)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...


Sist redigert av Summer : 20-02-06 kl 23:00.
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 22:50   #14
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Jeg kommer ikke inn engang jeg, Lise...

  Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 23:03   #15
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg kommer ikke inn engang jeg, Lise...

Ikke jeg heller, men det er jo ikke noe nytt.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 00:27   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Opprinnelig lagt inn av Lise

Så det vil si at for en som har skikkelig utslitt bukspyttkjertel, så vil det kansje ta en veldig god stund før de begynner å gå ned selv om de er i ketose?

(Da tenker jeg når de er over toppen og insulinproduskjonen er på vei ned kurven og på vei til å slutte å produsere og en får diabetes?)
For det vil jo si at det er kjempeviktig at de som har ubalanse ikke gir opp selv om de er i ketose og ikke går ned, og at de samtidig får testet de rette blodprøvene hos legen underveis for å se at det faktisk gir progresjon på sykdommen selv om det ikke synes på vekten enda..)

Den skjønte jeg ikke....... utslitt bukspyttkjertel ?????

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 01:07   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Opprinnelig lagt inn av Lise

Å, nå hadde jeg skrevet et langt innlegg der inne, også fik koblingen tidsavbrudd og innlegget forsvant når jeg skulle forhåndsvise.

Åååh!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 01:17   #18
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

hihi...flere som er på NM ja...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 11:15   #19
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Hehe... jeg er ikke nybakt mamma, men jeg måtte bare lese litt.

Likte kommentaren om at "når så du sist en tykk maratonløper"? Jeg lurer mer på når hun sist så en maratonløper som så frisk og sunn ut. Hvis noen prøver å leve opp til en som er skrapa for muskelmasse, og dør av hjertefeil på målstreken så værsågod.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 13:19   #20
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Opprinnelig lagt inn av Iset

All verdens tilpasning kan ikke endre kjemien: Det krever flere oksygenmolekyler å omdanne fett og proteiner til energi enn å omdanne karbohydrater. Det betyr at hjertet og lungene må jobbe mange ganger mer for samme energiutbytte.

Hva svarer man på noe slikt? Jeg har jo ikke peiling på akkurat denne biten!

Her er tråden:

http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...d.php?t=380014


Hvis denne påstanden stemmer så beviser jo dette at vi ikke får like mye energi ut av hver kalori vi spiser

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no