Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Åhhhh endelig!!!

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-04, 22:43   #1
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Åhhhh endelig!!!

Endelig har jeg funnet dette nettstedet som jeg har lengtet etter Ja jeg visste ikke at det fantes men jeg ønsket meg et nettsted hvor jeg kunne utveksle ideer, erfaringer og info om lavglykemisk barnemat.

Selv er jeg veldig skeptisk til de kostholdsrådene som er vanlig å få for babyer - alt for mye raske karbohydrater og limgrøter (les grøt som blir lim i magen).

Selv forsøker jeg å gjøre så godt jeg kan men det er vanskelig å finne ut hva man kan gi. Sønnen min har akkurat passert 6 mnd. Jeg startet med å gi litt pære, avocado og noe fruktpureer fra Helios. Så begynte jeg med litt Hirsegrøt. Det har gått veldig sakte for han har ikke vært så interessert. Nå spiser han gjerne ett grøtmåltid på morningen (Hirse, spelt eller havre) som jeg tilsetter litt frukt og Udos Choice. Så spiser han kanskje noe frukt senere på dagen og middag før han legger seg (moste grønnsaker og nå litt kjøtt).

Ser frem til jeg kan begynne å gi ham moste nøtter og cottage cheese for det er vel for tidlig nå, eller......?

Noen forslag til smarte ting jeg kan gi ham med proteiner?

Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-04-04, 23:11   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Velkommen skal du være! Vi er mange her som er engasjert i barns kosthold. Og som mener at dagens anbefalinger er utdaterte; ikke fundert på helse men på politikk.
Det ser ut som din sønn har en meget fornuftig mat-dag! Med en reflektert mor går alt så meget bedre! Som ikke tror at babyer MÅ ha Nestle jernberiket grøt for å overleve (med 15% sukker). Jeg tror ikke det er verre å gi moste solsikkefrø, valnøtter eller linfrø enn avokado f.eks. Jeg begynte med dette til min yngste datter når hun var omtrent 7 måneder. Cottage cheese med moste bær og malte nøtter fra hun var 8 måneder var en klar favoritt. Hun er nå snart 2,5 år, og er frisk og altetende!
De første proteinkildene jeg startet med, var kalkun og ørret. En av dem kokt sammen med brokkoli, blomkål, gulrot, gressløk, smør, olivenolje og fløte, ble dette en sikker vinner. Fra 6 måneders alder anbefaler selv de konservative myndighetene våre at babyen kan få 3 eggeplommer per uke. Jeg gav en eggeplomme per dag, og lot ganske raskt eggehvitten få være med.
Igjen; velkommen hit! Gleder meg til å høre mer om din matfilosofi og praksis. Lykke til videre!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-04-04, 23:19   #3
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Ja eggeplomme begynte vi med i går. Begynte du med fløte allerede ved 6 mnd alder eller?

Når du moser bærene: Fjerner du da de små stenene eller?

Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-04-04, 23:25   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Hva, tillater de å gi tre eggeplommer i uken, og jeg som ikke fikk lov til å gi gutten egg før han var ett år, Jeg lurte i ham ett par skjeer med eggeplomme hver søndag men hver gang ble det ramaskrik fra de fire ''bedreviterne'' i familien. Det er greit at en del protein kan gi allergiske reaksjoner, men det må da være bedre med en gradvis tilvenning. ikke sant.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 05-04-04, 23:31   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Angående å introdusere fløte, yoghurt, smør eller annet til babyer: Jeg var i tvil om dette var lurt å gjøre når hun var baby. Det anbefales jo å vente til 10-12 måneders alder. Jeg diskuterte dette med en venninne, og hun mente at dette var pga fare for å utvikle allergi. Dette mente jeg at det ikke var, og satte inn alle kluter for å finne ut HVORFOR de anbefaler å vente. Jeg leste på nettet, i brosjyrer fra SEF, Naaf m.m., og alle skriver det samme: Man bør vente med kumelk pga at denne reduserer opptak av jern! Ingenting om allergi. Jeg var uansett ikke redd for allergi, for hun fikk jo allerede morsmelkerstatning som er laget av kumelk. Jeg forstår at man ikke skal la babyer drikke melk, eller spise mye yoghurt, da det er sant at melkeprodukter hemmer jernopptak. Men å bruke fløte m.m. i matlaging kan jo ikke gjøre noen skade. By the way: Sukker er den verste jern (og mineral) røveren som finnes i tarmen, og hva er det flust av i det meste av babymat? Jo, sukker!
Jeg fjerner ikke stener fra de moste bærene - bare bra med fiber.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-04-04, 23:37   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Det er greit at en del protein kan gi allergiske reaksjoner, men det må da være bedre med en gradvis tilvenning. ikke sant.

Jo, jeg er helt enig i en gradvis tilvenning. Og helst "under en paraply av morsmelk" som det så fint heter. Det vil si at mens babyen får morsmelk, så bør den ha fått smake på det meste, pga at morsmelken hjelper med dannelsen av antistoffer. Jeg er dessuten ikke tilhenger av "føre-var-prinsippet" når det gjelder matallergi. Hvorfor gå glipp av mange viktige næringsstoffer, fordi man kanskje kan bli allergisk? Hvis mor eller far er allergisk for torsk, så pøser man selvfølgelig ikke på med torsk til poden, men sånn generelt synes jeg mange er hysteriske. Hvis man spiser et variert kosthold, så er risikoen mye mindre for å reagere på noe. Og dersom man spiser nok essensielt fett, så er kroppens immunforsvar mye bedre rustet til å tåle potensielle allergener.
PS: Tenk på hvordan man har vinglet når det gjelder å ha husdyr for å forebygge allergi mot husdyr. Nå er det visst lurt å ha husdyr igjen...
.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 08:28   #7
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Åhh jeg bare elsker dette forumet. Dere har jo masse kunnskap om akkurat det jeg er opptatt av jo I min vennekrets er jeg definitivt den som har mest kunnskap om dette så jeg trenger dere.

Nå lurer jeg på en sak til: Hva er det egentlig med eggeplommen som er så sunt (har begynt å gi det etter råd fra en kostholdsekspert, men vet egentlig ikke hvorfor det er så bra).... og hvorfor ikke eggehviten også - det er jo den som inneholder disse fine proteinene?

Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 23:14   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Eggeplommen er det sunneste i egget, da den inneholder blant annet proteiner, essensielt fett, kalsium, jern, vit A og vitamin D. Eggehviten inneholder bare protein omtrent (+ litt karbohydrat + litt B-vitamin).

100 gram eggehvite inneholder 10,1 gram protein.
100 gram eggeplomme inneholder 16,4 gram protein.
Slik at det er en myte at det er eggehviten som bidrar med proteinene...

Grunnen til at myndighetene anbefaler at spedbarn skal spise plommen, er fordi de er redde for allergi mot eggehviten. Selv mener jeg at argumentet med mye næring i plommen er mye viktigere.

Ett egg inneholder 7,6 gram protein, 6 gram fett og 0,8 gram karbohydrater.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 11-04-04, 20:47   #9
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Aha - nå ble jeg opplyst . Tusen takk!!

Har du kanskje noen bøker å anbefale om barnemat? Jeg har sittet og lest om barn og ernæring på påskerien Og nå er jeg skikkelig sulten - på mer litteratur .

Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-04-04, 23:18   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Fedon Lindberg kommer jo med en bok snart...

Jeg gleder meg i alle fall til den!

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 11-04-04, 23:56   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg er dessuten ikke tilhenger av "føre-var-prinsippet" når det gjelder matallergi. Hvorfor gå glipp av mange viktige næringsstoffer, fordi man kanskje kan bli allergisk? Hvis mor eller far er allergisk for torsk, så pøser man selvfølgelig ikke på med torsk til poden, men sånn generelt synes jeg mange er hysteriske. Hvis man spiser et variert kosthold, så er risikoen mye mindre for å reagere på noe. Og dersom man spiser nok essensielt fett, så er kroppens immunforsvar mye bedre rustet til å tåle potensielle allergener. .

APPLAUS!!!!!! Endelig noen som sier det jeg har tenkt hele tiden!! Ikke gi ditt og ikke gi datt, for TENK om de blir allergiske... det er bare patetisk....
Nøtter feks, jeg er visst "arnemishandler"om jeg gir nøtter før 3 år.... (svigermor og et par venninner, samt helsesøster).

NOORIA: Nicket ditt er vanvittig kjent.... kommer du fra NM?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-04-04, 16:26   #12
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Vanvittig kjent.... ? Ja jeg er på NM men jeg er jo ikke av de mest aktive til å skrive da

Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-04-04, 20:44   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hehe ja jeg syns bare jeg har sett det så mye før men det er vel på NM da

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-04-04, 20:33   #14
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Si meg MHM.... er du ernæringsekspert (eller hva det nå heter) av yrke? Det du skriver ligner mistenkelig mye på det en ernæringsekspert skrev i en mail til meg? Begynner og lure på om du er henne.

Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-04-04, 20:40   #15
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Begynner og lure på om du er henne.

Jeg er meg jeg!
Ernæringsekspert? Takk for komplimentet. Well, a sort of....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 21-04-04, 20:11   #16
footie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Jessheim
Alder: 61
Innlegg: 4
footie er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg er meg jeg!
Ernæringsekspert? Takk for komplimentet. Well, a sort of....

Ernæringseksperter er det MANGE av her he he

Jeg lærer masse nytt HVER ENESTE dag....
tusen takk ALLE sammen for nyttige tips

footie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon - Skal prøve i hvertfall :) Svar med sitat
Gammel 02-06-05, 14:12   #17
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Her var det mye fint å lese om mat til babyer/barn ja. TAKK!

Den boka til Lindberg gleder jeg meg til. Noen som vet når den kommer. Har meldt av på bokkilden.no at jeg vil ha beskjed når den kommer for salg da, slik at jeg ikke "misser" den.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-05, 14:14   #18
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

September mener jeg å ha lest i en annen tråd her

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Endelig sucralose/splenda! Silvandar Generell ernæringsdebatt 8 22-10-04 09:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no