Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

For mye protein?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-12, 09:32   #1
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

For mye protein?

Har forstått at 1g protein pr kroppsvekt er passe, og da får jeg plutselig i meg aaaltfor mye av det (Veier ca 58kg nå, vil ned ca 4 kg til)

Bare på frokosten i dag har jeg fått i meg rundt 60g, så da bør jeg ikke spise mer proteiner i dag
Forkost var en kotelett, to egg, litt tomat, agurk, paprika og en halv avokado.

Fordelingen i følge diett.no blir 68% fett, 30 % protein og 1 % kh.

Har ikke brukt diett.no før nå, så er litt overrasket over det ene og det andre...


Mandag var proteinene på 152g
Fordeling; 67%, 27%, 7%.

Tirsdag endte jeg på 106g...
Fordeling; 69%, 21%, 10%
(Hadde jeg hoppet over valentinesdesserten (lavkarbo sjokolademousse) hade jeg endt på ca 85g)

What to do?
En kotelett og to egg med litt salat er kanskje litt mye til frokost, men hva med resten av dagen, da?

__________________

Sist redigert av Momse : 15-02-12 kl 09:41.
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 10:15   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For mye protein?

Hva for en kostholdsfilosofi er det du følger nå da?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 10:27   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For mye protein?

Du kan godt spise en del proteiner , selv om det er over 1 g pr kroppsvekt, det blir ofte mer på lavkarbo, men en kotelett og to egg i samme måltid er ikke nødvendig. Det er for mange proteinkilder i samme måltid. Si du tar 130 g kjøtt pr måltid ganger tre, bare for å gjøre det enkelt som regnestykke, får du i deg 36 g proteiner tre ganger=108g. Jeg synes ikke det er mye. Spiser du mye ost i et måltid kan du redusere kjøttet til 100 g f.eks. Man må justere litt bare. Med ulike protein/fettkilder kan man få det til. Nøtter, fet fisk og egg inneholder ikke like mye proteiner som magert kjøtt og mager fisk. Og jeg regner med at du ikke spiser nettop 130 g kyllingfilet tre ganger som jeg skrev i eksempelet så da blir det lettere å få til. Jeg inntar 150 g ca dgl og det er over 3 g pr kroppsvekt, men det føles greit for meg. Om man trener , og særlig ved styrketrening, må man ha mer enn 1 g pr kg kroppsvekt. Du kan godt ligge på 2 g eller 2,5 g pr kg kroppsvekt. Det er ikke farlig om du har velfungerende nyrer. Og mange ligger på mer.
Nå skrev jeg at kotelett og egg i samme måltid er mye proteiner, men det er utfra en antakelse om at du spiser flere enn to måltider pr dag. Du kan leke deg inne på diett.no med menyforslag og se hvordan du kan komponere noe passende.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 10:43   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For mye protein?

Det er ingen studier som viser at et proteininntak på tre-fire gram per kilo kroppsvekt vil være skadelig på sikt, så lenge du spiser variert og er frisk, svarer Ina. Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 11:41   #5
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye protein?

Jeg måtte redusere inntaket av protein, og det funka for meg. Ligger på ca 1 gr per kroppsvekt, fordi jeg ikke trener. Kommer til å øke noe den dagen jeg begynner å trene. Men dette er noe man må prøve seg frem til.

En annen ting med mye protein, er at de kan øke blodsukkeret og dermed insulinutskillelsen, og det er det vi vil unngå på lavkarbo.

Som sagt, dette må du prøve deg frem på. Jeg hadde god effekt av diett.no, og lærte mer om hva kroppen trenger og hva som er overflødig.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 13:42   #6
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye protein?

Tusen takk for svar, dere

Jeg er er vel noe mellom ketolyse og Fedon for tiden, mens jeg eda ammer...øøøh
Spiser bare ren mat og lager alt fra bunnen av. En gang innimellom tar jeg meg f.eks et KarboLett rundstykke og kanskje et stykke lavkarbokake. Type 2-4 ganger i mnd eller noe. Jeg skeier ut hvis et av barna mine har bursdag, da spiser jeg kaker den dagen
Jeg passer på å spise karber fra grønnsaker og fløte/ost/cf o.l., og prøver å få nok fett, men har aldri tenkt på proteinene...
Prøver å ligge under 50kh pr dag, og det er ikke noe problem.

Jeg pleier ikke spise så stor frokost til vanlig - jeg er mett enda, over 5 timer etter!!!!!
Så blir nok ikke så mye mer mat i dag. Altså jeg skal jo spise middag om et par timer, så får vi se ang kvelden.
Vanligvis spiser jeg 3-4 ganger.

Du har helt rett, Yrla, jeg spiser ikke f.eks kyllingfilet tre ganger daglig, så det blir jo litt variasjon, ja
Jeg får bare fortsette og plotte inn på diett.no, så se hvor det bærer henn. Men foreløpig slapper jeg av mtp proteinene, da.

Ellers trener jeg ikke (BURDE!!!), men jeg går en hel del turer med barna nå når jeg er i permisjon. Har de i søskenvogn, bare barna veier tilsammen ca 20kg, og vognen tror jeg er ca 15 + alle pakkenellikkene - blir en del å skubbe på i bakkene
Så tar jeg planken av og til...

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 14:53   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For mye protein?

Hvis man skal følge ketolyseprosentfordelingen og ligger veldig høyt på protein, blir det veldig mye i fett i forhold og dermed svært mange kalorier. Det er det som er ulempen. Jeg spiser ikke så mye fett derfor går det greit for meg å ligge høyt på protein. Tipper jeg bruker en del av det til energi. Jeg er veldig glad i kjøtt, hadde jeg spist mer egg istedet ville jeg fått redusert mengden. Beundrer de som klarer seg med mindre, og mer fisk. Fint du ikke bekymrer deg Og ja, å trille vogn er tungt ,og trener mange muskler, særlig i snø med masse drikkevarer på veg hjem fra butikken

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 15:37   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For mye protein?

Jeg spurte fordi at på Fedonsk kosthold så er det jo gjerne litt mer rom for masse proteiner og ikke så mye fett, mens på Skaldeman skal du vel ikke spise mer enn 20% protein og resten fett og litt karbo? Da bør man jo ikke spise aaaltfor mye protein, siden det går ut over fettandelen.

Siden du blander litt så ville jeg lagt meg sånn et sted mellom 1 og 2 gram pr kg kroppsvekt. Ikke noe særlig mer enn det. Nærmere 2 hvis du trener og rundt 1.5 sånn generelt. Ikke under 1.

Den burde vare en stund den frokosten, ja.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Protein Mimfi Lavkarbo generelt 0 02-06-11 09:30
For mye protein Terjemat Lavkarbo generelt 6 18-05-11 00:11
For mye protein Snopoman Generell ernæringsdebatt 9 12-05-11 21:51
For mye protein? Lillemeg1 Ketolysekuren 10 31-07-10 17:02
Nok protein Jabba Ketolysekuren 12 19-02-10 19:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no